Web Analytics Made Easy - Statcounter

قانون های مختلفی هم برای تعیین تکلیف کردن وضعیت استخدام نیروهای حق التدریس از سوی مجلس شورای اسلامی به تصویب رسیده است اما اجرایی شدن آن در پیچ و خم های بندهای قانونی و توجیهات و وعده های مسئولان وزارت آموزش وپرورش گرفتار شده است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری شبستان، سال هاست تکلیف بیش از 30 هزار نیرو حق التدریس روشن نیست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

قانون های مختلفی هم برای تعیین تکلیف کردن  وضعیت استخدام نیروهای حق التدریس از سوی مجلس شورای اسلامی به تصویب رسیده است اما اجرایی شدن آن در پیچ و خم های بندهای قانونی و توجیهات و وعده های مسئولان وزارت آموزش وپرورش گرفتار شده است.

 

همین مسئله موجب شده است تا شاهد تجمع حدود یک هزار نفر از نیروهای حق التدریس درهفته های گذشته در مقابل وزارت آموزش و پرورش و مجلس شورای اسلامی باشیم. صحبت های سرپرست وزارت آموزش و پرورش هم موجب شد تا تشویش در نیروهای حق التدریس بیشتر شود.

 

جذب ۱۳ هزار نیروی حق التدریس تا اول مهر

حسینی با اشاره به بازنشسته شدن 58 هزار معلم در آستانه مهرماه، گفته است: از سوی دیگر ورودی‌ها به آموزش و پرورش از طریق دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه شهید رجایی فقط 20 هزار نفر است که تلاش می‌کنیم بر اساس قانون مصوب سال 97 مجلس برای شروع سال تحصیلی جدید حدود 13 هزار نیروی حق التدریس، شرکتی، پیش دبستانی‌ها و آموزشیاران نهضت سواد آموزی جذب کنیم و مابقی نیروهای حق التدریسی را نیز در طول برنامه ششم بر اساس قانون مجلس جذب کنیم.

 

۳۰ هزار نفریم چرا ۱۳ هزار نفر استخدام شوند؟

در همین ارتباط یکی از نیروهای حق التدریس به خبرنگار شبستان می گوید: تعداد نیروهای حق التدریس بیش از 30 هزار نفر است. وزارت خانه می خواهد تنها 13 هزار نفر را جذب کند!تکلیف مابقی حق التدریس ها چه می شود؟ 10 سال به عنوان نیروی پیش دبستانی بودم، پس از تصویب یک قانون در مجلس چند سالی است به عنوان نیروی حق التدریس در مدارس تدریس می کنم.

او بیان می کند: چندین سال است عمرم در نظام تعلیم و تربیت با کمترین حقوق و جایگاه هدر رفته است. اکنون که 35 سال دارم هنوز تکلیف وضعیت استخدامی ما مشخص نیست. با این وجود به بالا بودن سن ما هم ایراد می گیرند در صورتی که ما یک عمر در خدمت نظام تعلیم و تربیت بوده ایم.

 

برخی از نیروهای حق التدریس هم متعقد هستند، وزارت آموزش و پرورش باید جذب نیروی از طریق ماده 28 (جذب معلم فارغ التحصیلان دانشگاه های مختلف کشور با برگزاری آزمون) را متوقف کند و نیروهای حق التدریس به صورت استخدام رسمی جذب کند.

تعیین تکلیف استخدامی در انتظار تایید دولت

این درحالی است، وزارت آموزش و پروزش آیین اجرایی بند (۳) قانون الحاق یک ماده به قانون تعیین تکلیف استخدامی معلمین حق‌التدریس و آموزشیاران نهضت سواد آموزی را به دولت پیشنهاد داده است. به استناد بند ۳ قانون الحاق یک ماده به قانون تعیین تکلیف استخدامی معلمین حق التدریس و آموزشیاران نهضت سواد آموزی مصوب ۱۶ شهریور ۱۳۹۷ مجلس شورای اسلامی مقرر شده است، آیین نامه اجرایی این قانون توسط وزارت آموزش و پروش و سازمان اداری و استخدامی کشور با نظارت دو نفر از نمایندگان کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی تهیه و به تصویب هیئت وزیران برسد.

 

پیش نویس آیین نامه مذکور با محوریت شناسایی، جذب و آموزش افراد مشمول این قانون در جلسات متعدد کارگروه با حضور اعضای نامبرده مورد بحث و بررسی قرار گرفته و پس از نهایی شدن برای سیر مراحل تصویب در هیئت وزیران به کمیسیون امور اجتماعی و دولت الکترونیک هیئت دولت ارسال شده است.

 

اما هنوز خبری از نهایی شدن مراحل تصویب وجود ندارد همین مسئله تعیین تکلیف کردن نیروهای حق التدریس را در هاله ای از ابهام قرار داده است.

 

با جدیت پیگیر اجرایی شدن مصوبه مجلس هستیم

در همین ارتباط، «فاطمه سعیدی» به خبرنگار شبستان می گوید: مجلس مصوبه ای مبنی بر استخدام معلمان حق التدریسی داشته است که هنوزاجرایی نشده است و امیدواریم با نگاهی که دولت برای سامان دادن حق التدریسی ها دارد هرچه سریعتر در این زمینه تصمیم گیری شود.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مجلس مجوز استخدام 35هزار نفر را به وزارت اموزش و پرورش داده است، بیان می کند: تعداد حق التدریسی ها در حال حاضر بیش از 30 هزار نفر است که با توجه به طرح مجلس امیدواریم هرچه سریعتر وضعیت شان سر و سامان پیدا کند.

 

او تصریح می کند: مجلس در حال پیگیری این موضوع است. کمیسیون آموزش و تحقیقات چندین جلسه در این زمینه برگزار کرده است و به جدیت پیگیر اجرایی شدن مصوبه مجلس است.

 

سعیدی خاطرنشان می کند: سردرگمی این نیروها و سرو سامان دادن به وضعیت آنها دغدغه ماست و ما پیگیری های خود در این زمینه را به جدیت ادامه می دهیم.

 

به هر روی؛ سال هاست وضعیت استخدامی و حقوقی این معلم ها مشخص نیست و آن ها سال هاست با این وجود به کلاس های درس می روند و ضمن جبران کسری نیروی وزارت آموزش و پرورش به فرزندان این مرز و بوم آموزش می دهند. باید تدابیری ویژه ای برای تعیین وضعیت آن ها صورت گیرد تا از سردرگمی در آیند.

پایان پیام/260

منبع: شبستان

کلیدواژه: روز خبرنگار خطبه نماز جمعه خبرگزاری شبستان کانون های مساجد خبرنگار کانون های فرهنگی هنری مساجد خطبه های نماز جمعه نماز جمعه استخدام حق التدریسی حق التدریس استخدام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۷۱۳۸۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فعالیت ۸۰۰۰۰ ماما در کشور/ استخدام ۱۵۷۰ ماما در سال گذشته

رئیس گروه توسعه خدمات مامایی وزارت بهداشت از فعالیت ۸۰ هزار ماما در سراسر کشور خبر داد. - اخبار اجتماعی -

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم، فرح بابایی در مراسم روز جهانی ماما که در هتل قلب بیمارستان شهید رجایی برگزار شد، اظهار کرد: حرفه مامایی از سابقه بیش از 100 ساله آموزش آکادمیک برخوردار است. کشور ایران از نظر آموزش مامایی سرآمد منطقه است و بر اساس رتبه‌بندی بین‌المللی آموزشی رتبه سوم در جهان را داراست.

رئیس گروه توسعه خدمات مامایی وزارت بهداشت افزود: اکنون 80 هزار همکار ماما در سراسر کشور مشغول به فعالیت هستند.

بابایی ادامه داد: تعرفه‌گذاری خدمات مامایی بلوک زایمان از سال قبل آغاز شده و در سال جاری مشکلات اجرایی آن مرتفع خواهد شد.

وی تاکید کرد: وزارت بهداشت درباره خرید راهبردی خدمات نیروی ماما دستورالعمل‌هایی را مصوب کرده است.

رئیس گروه توسعه خدمات مامایی وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: ماماها در خط مقدم جوانی جمعیت نقش بسیار موثر و تلاش‌های چشمگیر و اقدامات خوبی داشته‌اند.

استخدام 1570 ماما در سال گذشته

در ادامه شکیبا محبی تبار؛ دبیر ستاد ملی جمعیت اظهار کرد: در سال گذشته هزار و 570 ماما در سراسر کشور با مجوز سازمان امور استخدامی کشور جذب شده‌اند و تعدادی از ماماها در سراسر کشور تبدیل وضعیت شده‌اند.

دبیر ستاد ملی جمعیت تاکید کرد: بر اساس قانون جوانی جمعیت ما مکلفیم که حمایت ویژه‌ای از ماما ها انجام بدهیم.

محبی تبار همچنین گفت: دولت تمام تلاش خود را برای گروه‌های مختلف مامایی انجام خواهد داد.

پیرترین و جوان‌ترین استان‌های ایران کدامند؟/ میانگین سنی مادران و پدران هنگام فرزندآوری

اقدامات وزارت بهداشت در حوزه مامایی

در ادامه حسین فرشیدی بیان کرد: حمایت از خانواده و اجرای قوانین جوانی جمعیت، برگزاری دوره‌های آموزشی منشور کرامت بارداری، برگزاری دوره‌های آموزشی هادیان زندگی و تربیت مربی در راستای حفظ حیات جنین، ازدواج به هنگام و تشویق به فرزندآوری از اقدامات انجام شده در حوزه مامایی است.

معاون بهداشت وزارت بهداشت افزود: ماماها در زمینه مشاوره فرزندآوری، سلامت دختران، ارتقای سلامت مادران و ترویج زایمان طبیعی، نقش بی‌بدیل دارند و در این زمینه ارائه مراقبت‌های حضوری و غیرحضوری به مادران و برگزاری جلسات مجازی برای مادران باردار نیز انجام می‌شود.

وی، مراقبت و بررسی تکامل و رشد کودکان را از دیگر اقدامات ماماها در کشور دانست و افزود: آموزش پیشگیری از رفتارهای مخاطره آمیز، غربالگری و تشخیص زودهنگام سرطان‌ سینه و بررسی تاریخچه باروری از جمله دیگر اقدامات وزارت بهداشت با محوریت ماماها است.

فرشیدی بیان کرد: آموزش حین ازدواج، مشاوره‌های فرزندآوری و آموزش‌های غربالگری تشخیص زودرس ناباروری از جمله اقدامات ماماها در سراسر کشور است.

وی با بیان اینکه ماماها در حفظ و ارتقای سلامت خانواده نقش دارند، اظهار کرد: خدمات بارداری و غیربارداری تحت پوشش بیمه قرار گرفته است، زیرا این قشر نقش بی بدیلی در ارتقای سلامت دختران، زنان و مادران خواهند داشت.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • استخدام بزرگ آموزش و پرورش در راه است +جزئیات
  • حقوق و مزایای کارکنان و بازنشستگان تعیین تکلیف شد /ضوابط اجرایی قانون بودجه سال جاری ابلاغ شد
  • مافیای کنکور برای آموزش و پرورش تعیین تکلیف می‌کرد
  • کارفرمایان استخدام کننده افغانستانی‌ها بخوانند/ جریمه به‌کارگیری اتباع غیر مجاز چند؟
  • فعالیت ۸۰۰۰۰ ماما در کشور/ استخدام ۱۵۷۰ ماما در سال گذشته
  • تشویق معلمان به اضافه کار برای جبران کمبود معلم در مهر ۱۴۰۳
  • فرمول تعیین دستمزد کارگران تغییر می‌کند؟ وزیر کار تکلیف را روشن کرد
  • مصوبه تعیین نماینده ویژه رئیس‌جمهوری در مناطق آزاد اصلاح شد
  • رشد نرخ باروری در ۱۴ استان/ تنها نیمی از قانون اجرا شده است
  • چرا فرهنگیان از طرح بکارگیری دوباره بازنشستگان استقبال نکردند؟