Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری میزان- رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای شهر گفت: باید از ملت شریف عذرخواهی کرد برای اینکه بالا بردن عوارض تنها راه پیش‌روی شهرداری تهران برای اداره شهر و کسب درآمد پایدار است. تاریخ انتشار: 13:19 - 19 مرداد 1398 - کد خبر: ۵۴۰۵۳۰

مجید فراهانی، عضو شورای شهر تهران که به مناسبت روز خبرنگار به مجموعه خبرگزاری میزان آمده بود، در گفتگو با خبرنگار گروه جامعه خبرگزاری میزان، در رابطه با مهم‌ترین چالش‌های پیش روی مدیریت شهری، اظهار داشت: مشکل اصلی مدیریت شهری تهران، در حال حاضر به کاهش شدید درآمد‌های شهری بازمی‌گردد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

فراهانی ادامه داد: بودجه امسال شهرداری تهران حدود ۱۸۸۰۰ میلیارد تومان است که اگر این مبلغ را با دو سال قبل مقایسه کنیم، حدود سه سال است که بودجه شهرداری تهران افزایش چشمگیری نداشته، در حالی که همه چیز در کشور به شدت گران شده است.

وی افزود: با وجود اینکه درآمد‌های شهرداری در بخشی از حوزه‌ها مانند قیمت بلیت مترو، اتوبوس یا تبلیغات شهری و ... افزایش داشته است، اما در مجموع درآمد‌های شهرداری در سه سال گذشته افزایش خاصی نداشته است.

دو سوم از درآمد‌های شهرداری مرتبط با حوزه شهرسازی است

رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی وشرایط شهر علت عدم افزایش درآمد شهرداری را کاهش درآمد‌های ناشی از حوزه شهرسازی دانست و تصریح کرد: حدود دو سوم از درآمد‌های شهرداری مرتبط با حوزه شهرسازی است، که در یکی دو سال اخیر و به دلیل افزایش چند برابری قیمت‌ها در حوزه مسکن و ساخت و ساز، با کاهش تقاضای صدور پروانه ساخت و به تبع آن کاهش درآمد‌ها مواجه شده‌ایم.

فراهانی مواردی از قبیل صدور پروانه ساخت، تغییر کاربری از مسکونی به تجاری، فروش تراکم، اخذ جرائم ماده صد، قطع اشجار را عمده محل‌های کسب درآمد حوزه شهرسازی برشمرد و افزود: کاهش درآمد‌های شهرداری از حوزه شهرسازی باعث شده تا با وجود بالا رفتن قیمت‌ها در برخی حوزه‌ها و افزایش درآمد ناشی از آن، اما همچنان درآمد شهرداری درمجموع ثابت بماند و رشد چشمگیری نداشته باشد.

وی مسئله اصلی شهرداری تهران در وهله اول را نداشتن درآمد‌های پایدار شهری عنوان کرد و افزود: این که شما تراکم بفروشی یا اجازه تبدیل کاربری مسکونی به تجاری را بدهی، منبع محدودی است که درآمد پایدار محسوب نمی‌شود. اصلا مگر تهران چقدر عرصه و عیان دارد که بخواهیم بفروشیم.

فراهانی خاطرنشان کرد که شورای پنجم و شهرداری تهران مخالف فروش شهر هستند و تاکید کرد: در راستای جلوگیری از شهر فروشی در وهله اول مجوز برج باغ‌ها را لغو کردیم و از سوی دیگر حرکت در راستای طرح تفضیلی شهر را مدنظر قرار دادیم.

وی ادامه داد: حرکت در جهت اجرای طرح تفضیلی از فروش تراکم و شهر فروشی جلوگیری می‌کند هر چند که این موضوع باعث نارضایتی سازنده‌ها می‌شود.

در صورت اجرای طرح تفضیلی، درآمد‌های شهری کاهش پیدا می‌کند

وی افزد: اگر طرح تفضیلی را دقیق اجرا کنیم درآمد‌های شهری کاهش پیدا می‌کند چرا که به دلیل بالا بودن هزینه‌های ساخت و ساز، ساختن آپارتمان با طبقات پایین برای سازنده‌ها صرفه اقتصادی ندارد و این موضوع باعث کاهش ساخت و ساز و به طبع آن کاهش درآمد شهری از این ناحیه می‌شود.

فراهانی گفت: اگر پارکینگ نفروشیم، اگر طبقات اضافه نفروشیم، اگر چشممان را بر روی تخلفات شهری نبندیم، درآمد‌های شهرداری کاهش می‌یابد، اما این موضوع تبدیل به یک رویه مثبت می‌شود و شهرداران بعدی هم مجبور می‌شوند بر این رویه و منوال حرکت کنند.

مسئله اصلی شهرداری تهران یافتن راه‌های جدید برای کسب درآمد‌های پایدار شهری است

فراهانی با بیان اینکه مسئله اصلی شهرداری تهران یافتن راه‌های جدید برای کسب درآمد‌های پایدار شهری است، اظهار داشت: درآمد‌های پایدار شهری در همه جای دنیا دو بخش دارد. یکی کمک‌هایی است که دولت به شهرداری می‌کند که در برخی شهر‌های کشور‌های توسعه‌یافته، دولت نیمی از درآمد‌های شهرداری را تامین می‌کند. اما در کشور ما براساس مصوبه استقلال شهرداری‌ها در سال ۶۲، شهرداری‌ها خود موظف به کسب درآمد هستند که همین موضوع باعث تراکم فروشی‌ها در شهر‌ها شد.

شورا چاره‌ای جز گرانی عوارض شهری ندارد!

عضو کمیسیون بودجه شورای شهر تهران راه دوم کسب درامد شهرداری تهران را اخذ عوارض از مردم عنوان کرد و افزود: اگر شورا عوارض شهری را گران می‌کند، چاره‌ای جز این ندارد. اتفاقا ما به عنوان نماینده مردم باید به سراغ کم کردن عوارض شهری برویم، اما واقعیت این است که شهر را بدون درآمد نمی‌توان اداره کرد.

وی با طرح این پرسش که اگر عوارض شهری را گران نکنیم چطور بدهی‌های شهرداری را پرداخت کنیم، گفت: شهرداری تهران ۶۰ هزار میلیارد تومان بدهی دارد که ۳۵ هزار میلیارد تومان آن متعلق به بانک‌ها و باقی آن برای پیمانکاران، بیمه، مالیات و ... است. اگر عوارض را بالا نبریم، این بدهی‌ها چطور پرداخت شود؟ خدمات شهری که مردم نیاز دارند چطور انجام شود؟

عضو شورای شهر تهران گفت: می‌گوییم شهر فروشی نکنیم، باغات را تخریب و آن‌ها را تبدیل به برج نکنیم، پس چطور درامدزایی کنیم؟ اگر به دولت هم بگوییم پول بدهد، می‌گوید من خودم ۱۰۰ هزار میلیارد تومان کسری بودجه دارم.

دولت سهمش از مترو را نمی‎‌پردازد

وی ادامه داد: برای مثال در همین مورد مترو، دولت الان سهم خودش را برای توسعه مترو نمی‌دهد. براساس قانون نیمی از هزینه توسعه مترو و یک سوم یارانه بلیت مترو را دولت باید بدهد.

وی با اعلام اینکه قیمت تمام شده بلیت مترو در حال حاضر ۳۵۰۰ تومان است، تصریح کرد: براساس قانون حدود ۱۰۰۰ تومان از این مبلغ را دولت باید بدهد، حدود ۱۰۰۰ تومان را شهرداری و حدود ۱۰۰۰ تومان را نیز خود مردم باید پرداخت کنند، اما از روزی که دولت بر سر کار آمده حتی یک ریال برای توسعه مترو و یارانه پرداخت نکرده است. طبیعتا با عدم پرداخت سهم دولت، این مبلغ به گردن شهرداری می‌افتد.

فراهانی تاکید کرد: ما چاره‌ای نداریم جز اینکه باید برخی از خدمات را گران کنیم.

عضو شورای شهر تهران گفت: باید از ملت شریف عذرخواهی کرد برای اینکه بالا بردن عوارض تنها راه پیش روی شهرداری تهران برای اداره شهر و کسب درآمد پایدار است.

علت افزایش تماس شهروندان با سامانه ۱۸۸۸ چیست؟

فراهانی در پاسخ به این سوال که طبق آمار اعلام شده از سوی سخنگوی شورای تهران، تماس‌های واصله به سامانه‌های ۱۸۸۸ و ۱۳۷ شهرداری تهران در سال جاری نسبت به سال گذشته افزایش داشته است، گفت: افزایش تماس‌ها دو دلیل عمده دارد. یکی به خاطر این است که ما در رسیدگی به مسائل پیشگیرانه عمل نکردیم. وقتی باید خیلی خوشحال باشیم که هیچ کسی با این سامانه‌ها تماس نگیرد. به میزانی که این تماس‌ها افزایش دارد طبیعی است و نشان می‌دهد عملکرد شهرداری در یک جا‌هایی مشکل دارد که به شکل عادی حل نشده و شهروندان مجبور به پیگیری تلفنی می‌شوند.

فراهانی ادامه داد: علت دیگر افزایش تماس به این برمی‌گردد که مردم احساس می‌کنند محلی برای پاسخگویی وجود دارد که می‌توانند درخواست خود را مطرح کنند و امید دارند که مشکلشان پیگیری و حل می‌شود.

مشکلات خدمات شهری در صدر تماس‌های ۱۸۸۸

فراهانی اظهار داشت: براساس آمار سامانه ۱۸۸۸ بیشترین مشکلات مطروحه در این سامانه، به حوزه خدمات شهری مربوط است. مسائلی مانند سد معبر، آلودگی انهار، حیوانات موزی و مواردی از این دست بیشترین تماس‌های مردم را به خود اختصاص داده است.

وی تصریح کرد: با توجه به ذات و ماهیت شهرداری وقتی اسم این نهاد می‌آید اولین چیزی که به ذهن مردم می‌رسد مسائل و مباحث مرتبط با خدمات شهری است. مردم از شهرداری انتظار کاهش قیمت اجناس را ندارند، اما وقتی می‌گویند سد معبر، اذهان مردم به سمت شهرداری می‌رود، می‌گویند جمع آوری زباله، شهرداری به یاد می‌آید، در بحث فضای سبز و پارک‌ها نیز همینطور. پس طبیعی است که حوزه خدمات شهری در صدر خدمات‌دهی به مردم قرار داشته باشد.

عزل یکی از شهرداران مناطق به خاطر سامانه ۱۸۸۸

فراهانی در رابطه با نظارت و ارزیابی بر روی سامانه ۱۸۸۸ و ۱۳۷ گفت: این سامانه‌ها متصل به اداره کل ارزیابی عملکرد شهرداری هستند. برای ارزیابی یک شهردار منطقه، شهردار ناحیه، رییس یک شرکت یا سازمان شهرداری، به عملکرد آن‌ها در این سامانه‌ها توجه می‌شود. برای رتبه‌بندی مدیران شهرداری، یکی از مهمترین ملاک‌ها پاسخگویی و عملکرد مدیران در رسیدگی به درخواست‌های ارسال شده به این سامانه هاست.

عضو شورای شهر تهران بیان داشت: حدود ۸ ماه قبل یکی از شهرداران مناطق عزل شد. در همین رابطه من یک سوال محرمانه از شهردار تهران کردم که دلیل عزل ایشان چه بوده است؟ یکی از مواردی که مطرح شد این بود که شهردار معزول منطقه در قعر پاسخگویی به سوالات مردم در سامانه‌های ۱۳۷ و ۱۸۸۸ بود.

چرا علت عزل مدیران شهرداری رسانه‌ای نمی‌شود؟

فراهانی در پاسخ به این سوال که چرا علت عزل مدیران شهرداری رسانه‌ای نمی‌شود، اظهار داشت: قبول دارم که در برکناری‌های مدیران شهرداری تهران، اگر دلیل آن به عامه مردم مربوط باشد، می‌توان آن را بازگو کرد. مثلا اگر فرد برکنار شده تخلف کرده یا مشکل مالی داشته بهتر است که به مردم اطلاع رسانی شود.

وی با بیان اینکه یکی از محور‌های شفافیت، بازگویی دلیل برکناری مدیران است، تاکید کرد: لزوما همه موارد اینگونه نیست که بتوان علت را اطلاع‌رسانی کرد. در برخی موارد به خواست و دلایل شخصی خود مدیر برکناری انجام می‌شود، گاهی به خاطر ترجیحات مدیریتی شهردار و گاهی نیز به خاطر سیاست‌های شورای شهر که برخی افراد نمی‌توانند خود را با آن انطباق بدهند؛ بنابراین اعلام و افشای دلیل همه برکناری‌ها و عزل مدیران، مناسب فضای مدیریتی و سازمانی شهرداری نیست.

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: شهرداری تهران مجید فراهانی سامانه شفافیت عوارض شهری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۷۱۶۸۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حل گره‌های ترافیکی شهرکرد، دغدغه شورای ششم است

رئیس شورای اسلامی شهرکرد گفت: حل گره‌های ترافیکی شهرکرد یکی از دغدغه‌های شورای ششم است و باید اجازه دهیم طلسم کار شکسته و کلنگ یکی از پروژه‌های تقاطع‌های غیر هم‌سطح شهری به زمین زده شود تا مرحله به مرحله سایر پروژه‌ها اجرا و گره ترافیکی شهر باز شود.

مصطفی حیدری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا از چهارمحال‌وبختیاری، با بیان این‌که شورا نهادی مردمی و مستقل است که بر اساس اصل هفتم قانون اساسی وظیفه تصمیم‌گیری و اداره امور محلی را بر عهده دارد، اظهار کرد: در طول ۳۳ ماهی که از آغاز کار شورای ششم شهرکرد می‌گذرد، تعداد ۲۷۰ جلسه علنی و غیرعلنی شورای شهر تشکیل شده و بیش از ۱۲۰۰ مصوبه برای رفع مشکلات شهروندان از تصویب بودجه و بهای خدمات، تعرفه و نرخ ناوگان حمل‌ونقل گرفته تا مصوبات شهرداری، شهروندان، پروژه‌های عمرانی و سرمایه‌گذاری به تصویب رسیده است.

وی افزود: هفت کمیسیون تخصصی در شورای شهر شهرکرد وجود دارد که شامل کمیسیون حقوقی و نظارت، کمیسیون شهرسازی، حمل‌ونقل و ترافیک، کمیسیون فرهنگی، اجتماعی، ورزشی ایثارگران و بانوان، کمیسیون املاک و امور اداری، کمیسیون خدمات شهری، فضای‏‬ سبز و بهداشت عمومی، کمیسیون بودجه، مالی و برنامه‌ریزی، کمیسیون ساماندهی مشاغل و اقتصاد شهری، کمیسیون عمران و امور زیربنایی هستند تا به امروز هر کمیسیون بیش از ۶۰ جلسه با افراد متخصص، فرهیخته و صاحب نظر تشکیل داده است.

رئیس شورای اسلامی شهرکرد ادامه داد: در عمر دوره ششم تاکنون به بیش از هفت هزار نامه واصله به شورا و بیش از شش هزار نامه پاسخ داده شده است، همچنین حضور در بیش از هزار جلسه خارج از مجموعه شورای اسلامی شهر، دیدارهای مردمی و بازدید و نظارت بر پروژه‌ها در این مدت صورت گرفته است.

حیدری گفت: هر هفته یکی از مسئولان دستگاه‌های اجرایی استان برای پاسخگویی به اعضای شورای اسلامی شهرکرد در خصوص مشکلات شهروندان در جلسات علنی شورا حضور پیدا می‌کند.

آغاز نهضت آسفالت در شهرکرد

وی با اشاره به پیگیری‌های صورت گرفته توسط شورای ششم تصریح کرد: اتمام پروژه‌های نیمه‌تمام به ویژه بازگشایی کمربندی جنوب، جاده نمایشگاه از میدان دفاع مقدس تا کمربندی شمالی، ادامه بلوار فرهنگ و بلوار کاشانی شرقی، انجام پیاده‌روسازی و سنگ فرش و جداول، تعیین تکلیف و پرداخت بخش عمده بدهی‌های شهرداری، پیگیری و تصویب مصوبات توسعه و تقویت فضای سبز و امکانات تفریحی و گردشگری از جمله پیگیری‌هایی است که در شورای ششم صورت گرفته است.

رئیس شورای اسلامی شهرکرد تاکید کرد: تقویت سرمایه‌گذاری و پیشرفت چشمگیر مشارکت و همراهی مردم و بخش خصوصی می‌توان از جمله اقدامات مهم این دوره شورای دانست.

حیدری اضافه کرد: بودجه شهرداری شهرکرد و ۹ سازمان تابعه در سه سال اخیر با رشد ۴۰ درصدی همراه بوده و بودجه عمرانی نسبت به هزینه‌های جاری افزایش قابل توجهی پیدا کرده است.

وی با بیان اینکه امیدآفرینی بین شهروندان و توجه به پتانسیل‌های موجود در شهرکرد باید با تسریع در روند توسعه و آبادانی صورت بگیرد، ادامه داد: نوسازی ناوگان اتوبوسرانی و خرید بیش از ۳۵ دستگاه اتوبوس برای خدمت‌رسانی و رفاه شهروندان، خرید ماشین‌آلات عمرانی و خدمات شهری، خرید دستگاه تولید قطعات بتنی و پیگیری برای دریافت قیر دولتی به میزان قابل توجه و شکستن طلسم چند ساله و آغاز نهضت آسفالت را می‌توان از اقدامات امیدآفرین شورای ششم نام برد.

رئیس شورای اسلامی شهرکرد اظهار کرد: تصویب فروش برج دوقلو بعد از چندین سال، پیگیری برگشت تعدادی از املاک با ارزش شهرداری از تصرف برخی ادارات مانند خانه‌های سازمانی روبه‌روی حسینیه اعظم از اقدامات مهمی بود که صورت پذیرفت.

حیدری گفت: ترافیک از دغدغه‌های مهم شهرکرد به‌ویژه در بخش مرکزی شهر است و شهرداری توجه ویژه‌ای برای حل این معضل شهری دارد، استفاده و توجه به حمل‌ونقل عمومی به‌عنوان یکی از بهترین راه‌حل‌ها برای حل معضل ترافیک در شهرکرد است و در این راستا نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی شهرکرد در دستور کار شهرداری قرار دارد، پیگیری و تصویب مشاور طرح ترافیک به منظور ارائه راهکارهای ترافیکی شهر و پیگیری و تلاش برای اجرای کمربند جنوبی شهر بعد از گذشت چندین سال هم در این راستا صورت گرفت.

کاهش بروکراسی اداری در شهرداری شهرکرد

وی ادامه داد: تصمیم جدی شورای شهر برای باز کردن گره‌های ترافیکی شهرکرد با اشاره به ضرورت اجرای پروژه‌های تقاطع‌های غیر هم‌سطح شهری، در شورای دوره پنجم و توافقات با قرارگاه خاتم‌الانبیاء (ص) در راستای اجرای پروژه‌های تقاطع‌های غیرهمسطح درون‌شهری در شهرکرد انجام و مطالعات پیشنهادی غیر هم‌سطح میدان معلم، تقاطع غیر هم‌سطح خیابان‌های آیت‌الله طالقانی به آیت‌الله کاشانی، اتصال غیر هم‌سطح خیابان بوعلی سینا جنوبی به کمربندی شهید حسینعلی ترکی آغاز شد، اما امروز باید اجرای پروژه را عملیاتی شود و واحد مدیریت ترافیک شهرداری هرچه سریع‌تر نسبت به تکمیل طرح مطالعاتی دو پروژه تقاطع‌های غیر همسطح درون‌شهری بر اساس اولویت انجام و در اسرع وقت مصوبات شورای ترافیک استان و شهرستان را اخذ کند.

رئیس شورای اسلامی شهرکرد، افزود: تکمیل طرح‌های اولویت‌دار و انجام مطالبات مردم برای مدیریت شهری ضروری است و باید اجازه دهیم طلسم کار شکسته و کلنگ یکی از پروژه‌های تقاطع‌های غیر همسطح شهری به زمین زده شود تا مرحله به مرحله سایر پروژه‌ها اجرا و گره ترافیکی شهر باز شود.

حیدری گفت: پروژه انتقال پساب از تصفیه‌خانه فاضلاب شهرکرد جهت تأمین آب صنعت و فضای سبز به‌طور مشترک توسط شرکت شهرک‌های صنعتی و شهرداری شهرکرد انجام شود. این خط لوله برای شهرداری ۱۵۰ لیتر بر ثانیه و برای شرکت شهرک‌های صنعتی ۱۷۰ لیتر در ثانیه ظرفیت پیش‌بینی شده است.

وی با بیان این‌که روزانه مسافران زیادی از منطقه جنوب‌شرقی شهرکرد در نقاط مختلف شهر تردد می‌کنند، افزود: این منطقه هنوز پایانه مسافربری مناسبی برای مسافران ندارد و احداث پایانه مسافربری جنوب شرقی در دستور کار شهرداری قرار گرفته است.

رئیس شورای اسلامی شهرکرد، با اشاره به چابک‌سازی شهرداری شهرکرد در دوره ششم شورای اسلامی شهرکرد، خاطر نشان کرد: واگذاری اختیارات کامل به مدیران مناطق دوگانه و سازمان‌های وابسته برای چابک‌سازی سیستم مدیریت شهری و کاهش بروکراسی اداری که لازمه آن در ابتدا مستقل‌سازی مناطق یک و دو شهرداری و سازمان‌های وابسته بود، در این دوره شورای صورت گرفت.

وی با بیان اینکه شهرکرد به‌عنوان شهر ملی نمد شناخته می‌شود، تصریح کرد: طرح هر خانه یک کارگاه تولید صنایع‌دستی در شهرکرد اجرایی می‌شود، قول این وعده را از معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گرفته شده و در شهرکرد به صورت آزمایشی اجرایی می‌شود.

کد خبر 748045

دیگر خبرها

  • ایجاد درآمد پایدار اولویت اساسی شهرداری‌ها باشد+فیلم
  • تغییر ۲۱ شهردار و شورای شهر نسیم‌شهر در ۴ سال
  • پس لرزه قرارداد ۲ میلیارد یورویی زاکانی با چینی‌ها | هرکس فکر می‌کند باید چپاول کند؟
  • پس لرزه قرارداد پنهانی و ۲ میلیارد یورویی زاکانی با چین /علیرضا بیگی: هیچ ترسی وجود ندارد و هرکسی هرجا ایستاده فکر می‌کند باید چپاول کند
  • زنگ سپاس معلم در مدارس هرمزگان به صدا درآمد
  • آسفالت معابر از اولویت‌های شهرداری است
  • ۴۶۰ روز به پایان مدیریت شهری ششم باقی مانده است
  • تحقق مدیریت هماهنگ شهری در شرکت توسعه شهرداری اصفهان/ شوراها مصداق بارز مردم سالاری است
  • منافع شخصی دلیل عدم عمل به قانون در شهرداری ها / استمرار کاهش کیفیت زندگی در کلانشهرها و شهرها /نتایج وخیم عدم مشارکت در انتخابات شوراها
  • حل گره‌های ترافیکی شهرکرد، دغدغه شورای ششم است