Web Analytics Made Easy - Statcounter



آقای غلامعلی حدادعادل از چهره‌های شاخص اصولگرا اخیراً در سخنانی حکم به پیروزی مجموعه سیاسی خود در انتخابات پیش روی مجلس داده است. ایشان البته در تشریح این پیش‌بینی خوشبینانه نه به برنامه‌های ایجابی اصولگرایان که دل به نارضایتی‌های مردم از وضعیت موجود بسته و گفته که 60 درصد مردم با دولت مخالف هستند و این را فرصتی مغتنم برای پیروزی اصولگرایان در انتخابات دانسته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او البته به سیاق برخی تریبون‌های دیگر یک تقسیم‌بندی از نیروهای سیاسی هم ارائه داده و آنها را به «اسلامگرا» و «غیر اسلامگرا» تقسیم کرده است.

در اینکه به هر حال عملکرد مجموعه‌های سیاسی حاضر در قدرت حتماً در ارزیابی بعدی مردم در انتخابات تأثیرگذار خواهد بود، تردیدی نیست اما اینکه آقای حدادعادل 60 درصد مخالفت با دولت را بر اساس کدام نظر سنجی دقیق و ملی ارائه کرده، نامعلوم است.

از این بگذریم اما به هر حال در نظام‌های دموکراتیک این مردم هستند که برای مجموعه‌های سیاسی تعیین تکلیف می‌کنند نه همانند آقای حدادعادل احزاب و گروه‌های سیاسی برای مردم. قاعده انتخابات هم همین است که مجموعه‌های مختلف برنامه‌های خود برای اداره کشور را در معرض دید مردم قرار می‌دهند و این مردم هستند که با ارزیابی‌های خود یک مجموعه یا ترکیبی از آنها را برای واگذاری مسئولیتی از راه صندوق رأی انتخاب می‌کنند.

تا اینجا به نظر می‌رسد اصولگرایان به رغم شکست‌های سنگینی که در چند انتخابات گذشته خورده‌اند، آسیب شناسی کارشناسی درباره دلایل آن شکست‌ها ندارند و همچنان دل به حوادث و اتفاقات پیش رو دارند. البته پیش از این هم برخی کارشناسان سیاسی ادعا کرده‌اند که اصولگرایان دل به مشارکت حداقلی در انتخابات بسته‌اند تا با بسیج کردن پایگاه رأی ثابت ولو اندک خود نتیجه انتخابات را در مصافی کم رمق و غیر رقابتی به نفع خود تمام کنند. حالا به نظر می‌رسد این سخن جناب حداد هم بی ارتباط با همین ادعاها نیست. در حقیقت فرض ایشان بر این مهم استوار است که 60 درصد مردم از عملکرد دولت ناراضی هستند و لذا یا در انتخابات شرکت نمی‌کنند یا اگر هم شرکت کنند به نامزدهای رقیب یعنی اصولگرایان رأی خواهند داد.

ولی اگر به همان قاعده اصلی انتخابات یعنی ارائه برنامه و قدرت انتخاب مردم قائل باشیم، از سخنان این چهره شاخص اصولگرا چنین برمی‌آید که آنها امیدی به ارائه برنامه‌های کارشناسی و معطوف به حل مشکلات که توان جذب حداکثری در بین مخاطبان را داشته باشد، ندارند و همه سرمایه‌گذاری خود را معطوف به مشارکت پایین مردم و دمیدن بر طبل ناکارآمدی دولت و ناراضی تراشیدن متمرکز کرده‌اند. این چیزی نیست جز آنکه اصولگرایان همچنان هیچ برنامه ایجابی ندارند و رویکردهای سلبی را سرلوحه کار خود قرار داده‌اند. حال آنکه انتظار می‌رفت در پی شکست‌های پی در پی و در اتاق‌های فکر خود با آسیب شناسی دلایل شکست، راه و سیاست‌های ایجابی برای ارتباط با بدنه اجتماعی پیدا کنند نه اینکه به ریزش هواداران رقیب دلخوش نمایند و باز اگر برای فهم عمومی و قدرت تحلیل مردم سهمی قائل باشیم باید به دوستان اصولگرا هشدار داد که از این راه هم نتیجه دلخواه آنها حاصل نمی‌شود چه اگر قرار بر ارائه برنامه‌های تکراری شکست خورده در دوره‌های قبل باشد، فهم عمومی رأی دهندگان حتماً حکم به این خواهد داد که رأی دادن به اصولگرایان «از چاله درآمدن و افتادن در چاه است.»

البته اگر 60 درصد نارضایتی ادعایی آقای حدادعادل را بپذیریم که بر سر آن هم «ان قلت» بسیار است. دوستان آقای حدادعادل در مشهد دی ماه 96 بر اساس همین تحلیل‌ها سناریوی را طراحی کردند با این امید که با سوء استفاده از آنچه نارضایتی از عملکرد دولت می‌خواندند، تجمعی علیه آن راه بیندازند و مانور قدرتی بدهند که پایگاه اجتماعی دولت تضعیف شده و رأی دهندگان به روحانی به سمت رقبا شیفت کرده اند.

در ادامه اما خیلی زود به اشتباه خود پی بردند و درک کردند آنچه در اتاق فکرهای خود رشته کرده بودند، چگونه پنبه شد و نارضایتی‌ها به سمت و سویی دیگر رفت.

از آقای حداد عادل که اصطلاحاً استخوان خرد کرده سیاست در ایران هست این انتظار بیراهی نیست که بدانند حکم دادن به ناکارآمدی دولت دودش نه صرفاً به چشم هواداران آن که به چشم همه می‌رود و حکایت اقدام «دشمن شاد کن» می‌شود. چقدر شایسته بود ایشان در ادامه آن وعده سال‌های پیشین یعنی «ژاپن اسلامی» می‌گفتند ما اصولگرایان بر اساس نشست‌ها و جلسات کارشناسی، فلان برنامه‌ها را برای ارائه به مردم داریم تا با استفاده از روش‌های معلوم منجر به گره گشایی در حوزه سیاست خارجی شود، تحریم‌ها برداشته شود، مشکلات حوزه آب، یارانه و انرژی کمتر شود، اعتماد عمومی به حاکمیت بیشتر شود، دامنه فساد کمتر شود، موضوع حضور زنان در کابینه یا ورزشگاه‌ها ختم به خیر شود، لایه‌های پنهان اقتصاد آشکار شود، ناهنجاری‌هایی همچون اعتیاد، تشدید نزاع‌های خیابانی و رشد نرخ طلاق شیب نزولی پیدا کند، صداو سیما در رقابت با شبکه‌های مخالف و معاند سربلند بیرون بیاید و...

وقتی هیچ نشانی از برنامه نیست مردم هم حق دارند بپرسند همان وعده «ژاپن اسلامی»تان چه شد که حالا دوباره برای ورود بیشتر به قدرت عزم جزم کرده اید.

اتفاقاً فراز دوم سخن ایشان یعنی همان تقسیم‌بندی نیروها به اسلامگرا و غیره هم خود گویای آن است که در اردوگاه اصولگرایان – بجز طیفی که خود را بتدریج از بدنه تشکیلاتی این مجموعه کنار کشیده‌اند- «در بر همان پاشنه» می‌چرخد و تلاطمات و تحولات و شکست‌های پی در پی، آنها را از منطق «خودحق پنداری» جدا نکرده است. آقای حدادعادل بر اساس کدام متر و معیار هم گعده‌ها و دوستان خود را اسلامگرا می‌خوانند و رقبا را آن هم در یک جامعه دینی غیر اسلامگرا می‌دانند.

ایران

منبع: بیتوته

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.beytoote.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بیتوته» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۷۱۶۹۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پایگاه مسجد باید محور همه فعالیت‌ها قرار بگیرد

به گزارش خبرنگار مهر، حجت‌الاسلام مجتبی مهدوی ارفع شامگاه جمعه در مراسم یادبود حافظان محراب و منبر قوچان هم‌زمان با شب شهادت امام جعفر صادق علیه الاسلام در بقعه آقانجفی قوچانی اظهار کرد: قرار گرفتن جبهه حق و باطل مقابل یکدیگر از ابتدای تاریخ بشریت تاکنون وجود داشته است و پیروزی انقلاب اسلامی این رویارویی را بیشتر آشکار کرد.

رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد استان‌های خراسان بابیان اینکه پس از پیروزی انقلاب اسلامی همه تلاش‌ها صورت گرفت تا این انقلاب و تئوری تمدن نوین اسلامی متوقف شود، گفت: بلافاصله پس از پیروزی، تمام ظالمان و مستکبران عالم به حمایت از صدام جمع شدند و جنگ تحمیلی را به وجود آوردند و جریان دفاع مقدس برای این بود که انقلاب اسلامی توسعه پیدا نکرده و به اهدافش نرسد.

وی با یادآوری این موضوع که وقتی جریان باطل به اهداف خود نرسید تهاجم فرهنگی، ناتوانی فرهنگی و قتل‌عام فرهنگی را به وجود آورد، تصریح کرد: این انقلاب با رهبری‌های امام راحل و رهبر معظم انقلاب اسلامی به مسیر خود در تحقق اهداف و آرمان‌هایش ادامه می‌دهد.

مهدوی ارفع تحقق وحدت امت اسلامی برای تشکیل جبهه‌ای واحد برای مقابله با استکبار را یکی از اهداف مقام معظم رهبری دانست و خاطرنشان کرد: ایجاد محور مقاومت در میان کشورهای اسلامی وظیفه و تکلیفی بوده که از ابتدای خلقت همه انبیای الهی به دنبال آن بودند یعنی خط مبارزه دائمی و خستگی‌ناپذیر انجام شود.

رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد استان‌های خراسان با اشاره به اینکه در چله دوم انقلاب باید منشور ترسیمی رهبر معظم انقلاب اسلامی را سرلوحه اقدامات و فعالیت‌های خود قرار دهیم هم در خودسازی هم تمدن سازی و…، ادامه داد: باید با استفاده از ظرفیت رسانه‌ای منبر به تبیین ارزش‌های و آرمان‌های اسلام پرداخته شود و زمینه رهبری مردم را به سمت انجام‌وظیفه سوق داد.

وی پایگاه مسجد را محور همه فعالیت‌ها خواند که مردم پشتوانه این حرکت هستند و تصریح کرد: توجه به مسجد، محراب و منبر راه حرکت به سمت تحقق ارزش‌های و آرمان‌های اسلام بوده و باید هسته‌های مقاومت فرهنگی، اجتماعی و حتی امنیتی در مسجد شکل بگیرد تا اسلام جهانی شود.

مهدوی ارفع هدایتگری، تحقق حاکمیت الهی و هدایت مردم به سمت سعادت و کمال را هدف بعثت انبیا برشمرد و بیان کرد: فلسفه پیامبران الهی این بود که مردم عبودیت و بندگی خداوند را داشته باشند و از طاغوت، کفر، بی‌دینی و الحاد پرهیز کنند.

رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد استان‌های خراسان با اشاره به اینکه امام صادق (ع) در طول ۳۴ سال امامت خود همواره در مسیر مبارزه با طاغوت و طاغوتیان حرکت کردند، افزود: امام صادق (ع) به دنبال پیاده‌سازی حاکمیت مطلق الهی بر اساس سیره تمدن سازی اهل‌بیت علیهم‌السلام بودند و در این مسیر منظومه فکری و عملی و اجتماعی اسلام را تدوین کردند.

وی با بیان این مطلب که در طول حیات امام صادق (ع) بیش از ۴ هزار نفر شاگردی ایشان را کردند، گفت: امام صادق (ع) در اقدامی راهبردی به بیان احکام فقهی و زندگی به همراه سبک حیات طیبه پرداخته و با بیش از ۳۵ هزار حدیث فقهی به تبیین حاکمیت الهی در عرصه فردی و اجتماعی پرداختند.

مهدوی ارفع تأکید کرد: امام صادق علیه اسلام با تربیت شاگردان شبکه‌ای از مروجان و مبلغان دین اسلام و تفکر شیعی ایجاد کردند که هم زمینه ارتباط شیعیان با مردم فراهم شد هم تشکیلات و سازمانی برای ائمه بعدی به وجود آمد.

کد خبر 6096117

دیگر خبرها

  • (ویدیو) مرور اخبار ناگوار با سلامت روان ما چه می‌کند؟
  • محسن رضایی از جلسات با گروه‌های سیاسی دنبال چه هدفی است؟
  • طعنه سنگین روحانی به وضعیت مشارکت در انتخابات
  • طعنه سنگین حسن روحانی به شورای نگهبان و دولت رئیسی / باید حسرت انتخابات کشور‌های همسایه را بخوریم!
  • پایگاه مسجد باید محور همه فعالیت‌ها قرار بگیرد
  • طعنه سنگین روحانی به شورای نگهبان و دولت؛ باید حسرت انتخابات کشور‌های همسایه را بخوریم!
  • اعلام فهرست کاندیداهای شورای وحدت اصولگرایان برای دور دوم انتخابات مجلس
  • راهکارهای دانشگاهی برای تحقق «جهش تولید با مشارکت مردم»
  • مهدی نصیری; زیر تیغ اصلاح‌طلبان و اصولگرایان/ توهم یا شوخی یا پروژه هدفمند؟! +جدول
  • اصولگرایان در مجلس آینده یک فراکسیون تشکیل می‌دهند