Web Analytics Made Easy - Statcounter

این روزها رونق صنعت گردشگری در آذربایجان غربی با حال و روز خوب تالاب‌های متعدد آن رقم خورده و طبیعت گردان زیادی را روانه این سرزمین کرده است. ۱۹ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۶:۱۰ استانها آذربایجان غربی نظرات - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از ارومیه، استان 17 گانه آذربایجان غربی با زیبایی‌ها و جاذبه‌های گردشگری، آثار تاریخی، آداب و رسوم و مردمانی فرهیخته و با فرهنگ  در میان مردم مشهور است و همواره مقصدی برای گردشگران بوده و است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آثار تاریخی ثبت شده ملی و جهانی، مناطقی اعجاب‌انگیز مانند غار سهولان و تخت سلیمان و هزاران اثر دیگر که نمادی از اصالت و پیشینه‌ای بلند از آذربایجان غربی است امروزه به یک موتور محرکه اقتصادی برای استان تبدیل شده و حتی مسئولان مدیران را نیز به فکر استفاده از این ظرفیت‌ها فروبرده است.

ماکو یکی از شهرهای شمالی آذربایجان غربی است که از شمال به رودخانه قره‌سو و ترکیه، از شرق به رودخانه ارس و جمهوری آذربایجان محدود است و در این شهر منطقه آزاد ماکو به عنوان جدیدترین منطقه آزاد کشور و بزرگ‌ترین منطقه آزاد کشور دومین منطقه آزاد جهان بعد از منطقه شانگهای چین به شمار می‌رود نیز در این شهر است و گفتنی است که این منطقه به‌تنهایی 75 درصد کل مساحت مناطق آزاد کشور را به خود اختصاص داده است.

مناطق دیدنی و آثار تاریخی واقع‌شده در این شهر قره کلیسا که قدیمی‌ترین کلیسای جهان و نماد همزیستی ادیان الهی در نزدیکی شهر ماکو و در دشت چالدران قرار دارد همچنین این منطقه به دلیل برخورداری از تمدن کهن، جاذبه‌های تاریخی فراوان، زیبایی‌های طبیعی به همراه پوشش گیاهی، رودها، چشمه‌ها، غارها، آبشارها، آب‌وهوای مناسب، صنایع‌دستی و دست بافته‌های عشایر یکی از قطب‌های گردشگری شمال غرب کشور محسوب می‌شود

یکی از جاذبه‌های طبیعی و زیبا شهرستان ماکو، تالاب آق گل است که علاقه‌مندان زیادی دارد و همواره مقصد بسیاری از طبیعت دوستان است، این تالاب در مجاورت رودخانه ارس و با ارتفاع 799 متر از سطح دریا واقع‌شده است و برای رسیدن به این تالاب می‌توان از جاده ترانزیت ایران – ترکیه و سپس جاده پلدشت استفاده کرد.

تالاب آق گل ماکو از شمال به جاده شوسه آق گل و خزر، از مغرب به روستای آق گل و رشته کوه‌های مرتفع مولی، از شرق و شمال شرقی به رشته‌کوه قره‌بلاغ و از جنوب به زمین‌های شوره‌زار قره‌بلاغ و جاده شوسه آق گل به پل دشت محدود می‌شود.

مساحت تالاب آق گل ماکو (محدوده آبی) حدود 475 هکتار است و حداکثر طول آن 4500 متر و حداکثر عرض آن 2750 متر گزارش شده است.

به گفته برخی کارشناسان عمق متوسط تالاب آق گل ماکو 55 سانتیمتر و حداکثر عمق آن 70 سانتی‌متر می‌باشد. حداکثر عمق در شیاری که در وسط تالاب قرارگرفته است، این تالاب تالابی فصلی است و در بهار و زمستان‌ها پر آب است ولی در تابستان و اوایل پاییز خشک است.

هنگام پرآبی و وقتی میزان آب آن به حداکثر می‌رسد از بخش جنوبی و از حاشیه روستای قره‌بلاغ آب از حوزه تالاب خارج‌شده و به طرف دشت زنگنه جاری می‌شود، آبگیری تالاب به‌طور عمده از ارتفاعات غربی و شمالی تأمین می‌شود علاوه بر آن چشمه‌های موجود در تالاب نیز به‌طور ممتد کمی از آب تالاب را تأمین می‌کنند ولی چون میزان تبخیر در تابستان زیادتر است و آب وارده توسط چشمه‌ها تأمین می‌شود، تالاب خشک می‌شود.

گزارش از ثمین کاظمی

انتهای پیام/ن

R41361/P/S6,48/CT7

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۷۱۹۹۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آماده باش هلال احمر/ پرهیز از طبیعت گردی در کوهستان های البرز

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز البرز؛ محمد باقر خلفی گفت: همچنین از گردشگران انتظار داریم در این مدت از اتراق کردن در حاشیه رودخانه در این شرایط جوی پرهیز کنند.

وی گفت: بر این اساس نیروهای امدادی برای خدمات رسانی احتمالی در جاده های این استان به حالت آماده باش درآمدند.

خلفی افزود: همچنین تیم‌های امداد و نجات، کوهستان و سیلاب برای هرگونه حوادث احتمالی و کمک به آسیب دیدگان در پایگاه‌های امدادی استان البرز آماده خدمات رسانی هستند.

وی اضافه کرد: اکنون ۲۰ پایگاه امداد و نجات ثابت و سیار بین شهری و مراکز شعب امدادرسانی و اسکان در البرز وجود دارد.

خلفی از رانندگان نیز خواست ضمن رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی از هرگونه شتاب زدگی به ویژه در مسیرهای کوهستانی پرهیز کنند.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر البرز از مسافران در صورت نیاز امداد جاده ای باسامانه ۱۱۲ هلال احمر تماس حاصل نمایند.

دیگر خبرها

  • تصاویر | طبیعت بهاری کردستان
  • بزرگداشت روز معلم در مدرسه علمیه خواهران ماکو
  • طبیعت‌گردی خطرناک در کنار ببر‌های درنده (فیلم)
  • تصادف ۲ موتور سیکلت با پراید ۱۳۲ در محور ماکو به خوی 
  • معرفی ۷۶ فرصت سرمایه‌گذاری آذربایجان‌غربی در نمایشگاه ایران اکسپو
  • معرفی بیش از ۹۰ فرصت و بسته سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری آذربایجان غربی
  • جمعه و شنبه پیش رو شرایط برای طبیعت‌گردی مساعد نیست
  • طبیعت‌گردی خطرناک در کنار ببرهای درنده | ویدئو
  • افتتاح هتل و آغاز اجرای تله کابین خوشاکو در ارومیه
  • آماده باش هلال احمر/ پرهیز از طبیعت گردی در کوهستان های البرز