Web Analytics Made Easy - Statcounter

سید حسین رسولی: این روزها نوزدهمین جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی به دبیری داود فتحعلی‌بیگی  در حال برگزاری است و پرسش‌های فراوانی درباره سالن اختصاصی نمایش‌های ایرانی و ملی و رشته دانشگاهی مربوط به چنین نمایش‌هایی مطرح شده است. این موضوع را با چند هنرمند حاضر در این جشنواره مطرح کردیم که در ادامه می‌خوانید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هنرمند تحصیل‌کرده رشته هنرهای نمایشی آیینی و سنتی

هادی حوری که پیش از این نمایشنامه‌های زیادی از جمله: «کیارش»، «ترسا»،‌ «عشق در چاه»،‌ «ملکه جنیان» و... را نوشته است، امسال با نمایش «سیه‌نامه باستان» در جشنواره آیینی و سنتی حاضر است و درباره نمایش خود گفت: «من با توجه به مسائل جامعه کارهایم را می‌نویسم. نمایشنامه «سیه‌نامه باستان» هم بر اساس شاهنامه ابوالقاسم فردوسی است که در آن به روایت رستم و سهراب توجه کردم. وضعیت اخلاقی جامعه برایم مسئله شده است و این داستان هم به طور خاص به اخلاق می‌پردازد زیراکه سهراب معتقد است توسط خنجر رستم کشته شده است ولی رستم می‌گوید قتل سهراب دلایل دیگری دارد.» وی تاکید کرد: «تلاش کردم با به‌روزسازی و استفاده از فنون نمایش‌های سنتی و نمایش‌های مدرن علت مرگ سهراب و سهراب‌ها را در تراژدی‌های ایرانی بررسی کنم و به  دروغ در جامعه معاصر نظر بیندازیم.»

این هنرمند نمایش‌های آیینی و سنتی درباره لزوم توجه دانشگاه‌های کشور به نمایش‌های ایرانی گفت: «ما همیشه در حال زدن هستیم و هیچ‌گاه عمل نمی‌کنیم و تمام کارهای‌مان شعاری شده است. همواره تاکید داریم که نمایش‌های آیینی و سنتی احتیاج به واحد درسی مشخصی و رشته‌ای مخصوص در دانشگاه‌های ایران دارد ولی متاسفانه گوش کسی بدهکار نیست.  واقعا از اجرای آثاری مانند «ننه دلاور» و شیوه‌های غربی چون برتولت برشت خسته شده‌ایم و باید هنرمند تحصیل‌کرده رشته هنرهای نمایشی آیینی و سنتی داشته باشیم». نمایش «سیه نامه باستان» در بخش مرور نوزدهمین جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی حاضر است و این بخش هم به نام یادواره زنده‌یاد «سعدی افشار» برگزار می‌شود.هادی حوری پیش از این نیز در هجدهمین جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی حاضر بود و نمایش «نقدِ حال» را اجرا کرده بود.

هادی حوری کارگردان «سیه‌نامه باستان»: از اجرای آثاری مانند «ننه دلاور» و شیوه‌های غربی چون برتولت برشت خسته شده‌ایم و باید هنرمند تحصیل‌کرده رشته هنرهای نمایشی آیینی و سنتی داشته باشیم

ایجاد موزه‌ای برای هنرهای نمایشی و ملی

مهدی صفاری‌نژاد هم با مقاله «آق حسین کاشی نمونه تقلیدهای ولایتی یا کمدی سپید در کاشان»  در این دوره از جشنواره شرکت کرده‌ است و به تاریخ کمدی سپید در شهر کاشان پرداخته‌ است. او درباره تاریخ  سپیدبازی‌های شهر کاشان گفت: «به طور کلی  نمایش‌های شادی‌آور ایرانی به دو دسته تقسیم می‌شوند که به واسطه حضور آدم‌ها یا عروسک‌هاست و این آثار هم به دو بخش سیاه‌بازی و سپیدبازی قسمت می‌شوند. نمایش‌های سپیدبازی به آثاری گفته می‌شود که شخصیت اصلی آن  صورتش سپید است نه سیاه و لهجه خاصی هم دارد. تاریخ سپیدبازهای سپیدبازی‌های شهر کاشان در کاشان هم در اوایل دهه ۱۳۷۰ رشد چشم‌گیری پیدا کرد که به واسطه حضور دو هنرمند به نام‌های محسن خسروی  و حسین حداد کاشانی بود.»

این استاد دانشگاه و بازیگر نمایش‌های ایرانی تاکید کرد: «اغلب هنرمندان نسل گذشته از چرخه روزگار رفته‌اند و پژوهشگران ما در زمینه ثبت زندگی و آثار هنری آنان کوتاهی کرده‌اند. همان‌طور که در مصاحبه‌های گذشته‌ام گفتم بسیاری از اسناد تاریخی هنرهای نمایشی شهر کاشان از بین رفته‌اند و حتی برخی از آنها را به نان خشکی داده‌اند.» وی در پایان تاکید کرد: «مشکل ما با ایجاد موزه‌ای برای هنرهای نمایشی و ملی و همچنین ایجاد رشته‌ای دانشگاهی در این زمینه و حتی احداث سالن‌هایی مخصوص اجرای نمایش‌های ایرانی رفع می‌شود و از مسوولان درخواست داریم که در این زمینه وارد عمل شوند.»

مهدی صفاری‌نژاد: مشکل ما با ایجاد موزه‌ای برای هنرهای نمایشی و ملی و همچنین ایجاد رشته‌ای دانشگاهی در این زمینه و حتی احداث سالن‌هایی مخصوص اجرای نمایش‌های ایرانی رفع می‌شود و از مسوولان درخواست داریم که در این زمینه وارد عمل شوند.

نمایش‌های ایرانی در حال فراموشی هستند

 امین سالاری که با مقاله «پیرمردی – خرده نمایش شادی آور جزیره هرمز» از بندرلنگه در بخش مقالات جشنواره حضور دارد، گفت: «گزارش‌هایی درباره نمایش پیرمردی (باپِری) مطرح شده است ولی کامل نیستند و من تصمیم گرفتم در باب این مسئله تحقیقات گسترده‌ای داشته باشم. این نمایش به دوران هرمز کهن بازمی‌گردد و همان‌طورکه می‌دانید جهانگردان و تاجران و افراد گوناگونی به منظور کارهای رفع و رجوع کارهای خود وارد آنجا می‌شدند. مثلا ماهوان چینی در قرن نهم هجری قمری وارد هرمز می‌شود و سفرنامه‌ مهمی هم نوشته است. او فرمانده ناوگان تجاری چین بود و در سفرنامه خود به اجرای نمایشی سنتی پرداخته است که اعتقاد دارم همان نمایش «پیرمردی» است.»  

وی اشاره کرد: «باید کاری کنیم تا نمایش‌های ایرانی تبدیل به جریان اصلی نمایش‌ شود زیراکه ما ناچاریم پیشینه خود را حفظ کنیم. باید دانشگاه‌های تئاتری در زمینه نمایش‌های آیینی و سنتی یک رشته دانشگاهی ایجاد کنند تا جوانان به راحتی بتوانند در آن مدرک بگیرند و دست به پژوهش‌های گسترده بزنند. اصلا چرا نمایش‌های ایرانی را فراموش کرده‌ایم؟! نمایش‌ها و خرده‌نمایش‌هایی مانند پیرمردی (باپِری) در حال نابودی و فراموشی هستند».

امین سالاری: باید کاری کنیم تا نمایش‌های ایرانی تبدیل به جریان اصلی نمایش‌ شود زیراکه ما ناچاریم پیشینه خود را حفظ کنیم. باید دانشگاه‌های تئاتری در زمینه نمایش‌های آیینی و سنتی یک رشته دانشگاهی ایجاد کنند تا جوانان به راحتی بتوانند در آن مدرک بگیرند و دست به پژوهش‌های گسترده بزنند. اصلا چرا نمایش‌های ایرانی را فراموش کرده‌ایم؟!

بزرگ‌ترین مشکل هنرمندان سالن اجراست

منیژه داوری با نمایش «اندر حکایت یوسف و زلیخا» در بخش مرور نوزدهمین جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی حاضر است و در همین رابطه گفت: «این نمایشنامه به طور کلی به داستان عشق یوسف و زلیخا می‌پردازد و از تکنیک‌ها و فنون نمایش‌های ایرانی و ملی مانند سیاه‌بازی، پرده‌خوانی، نقاشی سنتی و... آن را اجرا می‌کنیم.»

 وی تاکید کرد: « من بیشتر از ۲۰ سال می‌شود که در خدمت آقای داود فتحعلی‌بیگی هستم و در زمینه نمایش‌های ملی و سنتی فعالیت می‌کنم و عاشقانه این نمایش‌های را دوست دارم ولی در ایران بهای چندانی به نمایش‌های ملی داده نمی‌شود و بزرگ‌ترین مشکل هنرمندان این ورطه سالن اجراست. اگر بزرگانی مانند فتحعلی‌بیگی نبودند تا چنین فستیوال‌هایی را برگزار کنند همه چیز نابود شده بود. باید دست این عزیزان را بوسید و احترام آنان را حفظ کرد چون دیگر جای آنان پر نخواهد شد»

منیژه داوری: در ایران بهای چندانی به نمایش‌های ملی داده نمی‌شود و بزرگ‌ترین مشکل هنرمندان این ورطه سالن اجراست.  

۲۵۸۲۵۸

کد خبر 1288360

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: جشنواره نمایش های آئینی و سنتی تئاتر ایالات متحده آمریکا باشگاه پرسپولیس دونالد ترامپ باشگاه استقلال بازیگران سینما و تلویزیون ایران خودروسازان استان البرز خودرو فوتبال اروپا سرگرمی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۷۲۰۲۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دو ایرانی در مسابقات قرآن مالزی

نمایندگان کشورمان در شصت و چهارمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کشور مالزی از سوی مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه و کمیته اعزام و دعوت از قاریان و حافظان قرآن کریم اعلام شد.

در شصت و چهارمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن مالزی علاوه بر دعوت از شرکت‌کننده رشته قرائت تحقیق که به صورت یک سنت هر ساله صورت می‌گرفت، امسال برای اولین بار از شرکت‌کننده رشته حفظ کل قرآن کریم نیز دعوت شد.

بر همین اساس در رشته قرائت تحقیق حمیدرضا نصیری و در رشته حفظ کل قرآن کریم محمدرضا زاهدی نمایندگان جمهوری اسلامی ایران در مسابقات بین‌المللی قرآن کشور مالزی خواهند بود.

این دو قاری و حافظ قرآن کریم در چهل و ششمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم که سال گذشته در استان خراسان شمالی و شهر بجنورد برگزار شد، رتبه‌های دوم رشته‌های قرائت تحقیق و حفظ کل قرآن کریم را دریافت کردند

حمیدرضا نصیری، مهندس کامپیوتر در خانواده قرآنی متولد شد. در جلسات عمومی و سنتی قرآن این شهر حضور پیدا کرد و از همین طریق استعداد او در زمینه قرائت قرآن، مشخص شد. این قاری ممتاز کشورمان از محضر اساتید پیشکسوت قرآنی زنجان چون «محمود رنگرز» بهره برده است. اساتیدی همچون احمد ابوالقاسمی، محمدحسین سعیدیان و سیدمحسن موسوی‌بلده در این دوره بیشترین تأثیر را بر تلاوت این قاری ممتاز گذاشتند.

محمدرضا زاهدی علاوه بر شناخته شدن در زمینه حفظ قرآن کریم، به عنوان یک قاری نیز شناخته می‌شود. او متولد شهریورماه ۱۳۸۱ در تهران است سعید حاجیان، حافظ، قاری و مدرس قرآن کریم یکی از اصلی‌ترین استادان محمدرضا زاهدی در دوران یادگیری قرآن کریم بوده است. او سال ۱۳۹۷ در حالی که ۱۶ سال سن بیشتر نداشت در بیست‌ودومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن جایزه دبی در امارات در بخش حفظ حضور یافت و در پایان موفق به کسب رتبه خاصی نشد. شاید بهترین رتبه این حافظ کل قرآن همان رتبه دوم مسابقات سراسری قرآن کشورمان در سال ۱۴۰۲ و در چهل و ششمین دوره باشد.

یادآور می‌شود مسابقات بین‌المللی قرآن مالزی در دو مرحله مقدماتی (مجازی) و نهایی (حضوری) برگزار می‌شود، سبکی که ایران طی سال‌های اخیر مبدع آن بوده است. این مسابقات در دو بخش بانوان و آقایان و در رشته‌های قرائت تحقیق و حفظ کل قرآن برگزار می‌شود.

آخرین قاری ایرانی که حائز رتبه نخست این مسابقات شده، حامد علیزاده در سال ۱۳۹۶ بود. قاریان ایرانی علاوه بر دریافت چندین رتبه نخست، صاحب چندین رتبه دوم، سوم و چهارم در کهن‌ترین مسابقات بین‌المللی قرآن جهان اسلام شده‌اند. سال گذشته و در شصت و سومین دوره این مسابقات علیرضا بیژنی که همراه با امین پویا به عنوان استاد راهنما عازم این مسابقات شده بود، موفق به دریافت رتبه دوم شد.

منبع: خبرگزاری مهر

دیگر خبرها

  • دو ایرانی در مسابقات قرآن مالزی
  • افزایش دو برابری صادرات محصولات صنایع دستی به خارج از کشور
  • نمایش فیلم تئاتری از عباس جوانمرد در خانه هنرمندان ایران
  • نمایش جدید آمریکا درباره غزه: تعیین نماینده ویژه!
  • 43 دوره آموزشی صنایع‌دستی در گلستان برگزار شد
  • توانمندی‌های تئاتر ایران ناب است/ در حال رایزنی با کشورهای شرق آسیا و اروپا برای اجرا هستیم
  • «تشریفات ساده»، تلفیقی از تئاتر و سینما
  • راه اندازی طرح تحقیقاتی و تولیدی پرورش طیور در دانشگاه ملی ملایر 
  • جشنواره «امید فردا» فرصتی برای رقابت سالن دانش‌آموزان کردستان
  • پرده جدیدی از شبکه نمایش‌های خانگی؛ آیا حرف اول و آخر را پول می‌زند؟