Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرآنلاین»
2024-05-07@00:11:18 GMT

ابراز نگرانی وزیر بهداشت از روند واردات دارو

تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۷۲۱۷۵۷

ابراز نگرانی وزیر بهداشت از روند واردات دارو

نخستین گردهمایی پیشگامان اقتصاد دانش بنیان در حوزه سلامت با حضور سعید نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری و علی وحدت رئیس ‏صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری در محل صندوق نوآوری و ‏شکوفایی برگزار شد. ‏در این گردهمایی پنل سیاستی با حضور وزیر بهداشت، معاون علمی و ‏فناوری رئیس جمهوری و رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی و پنل حمایتی با ‏هدف معرفی رویکردهای دستگاه‌های اجرایی و پاسخگویی به دغدغه‌های ‏شرکت‌های پیشگام در حوزه اقتصاد دانش بنیان سلامت برپا شد‎.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سعید نمکی، وزیر بهداشت و درمان با بیان خاطره‌ای از دوران ساخت واکسن در کشور گفت: حدود ۳۰ سال قبل هنگامی که در پاستور به‌دنبال ساخت واکسن هپاتیتB بودیم می‌خواستیم تکنولوژی تازه‌ای را به کشور وارد کنیم و برای این منظور به کشورهای گوناگونی سفر کردیم اما توان داخلی ما بسیار محدود بود و نتوانستیم حتی این تکنولوژی را وارد کنیم. اما امروز با حضور شرکتهای دانش‌بنیان می‌توانیم به این تکنولوژی‌ها دست پیدا کنیم.

وی افزود: من امروز بزرگترین آرزوهایم را به چشم می‌بینم، ما نمی‌توانیم مشکلات نظام سلامت را نادیده بگیریم چرا که با جان مردم سر و کار دارد. امروز شرکتهای دانش‌بنیان رشد چشمگیری داشته‌اند و تازه در آغاز این راه بزرگ هستیم.

نمکی درباره ساخت دارو در کشور توضیح داد: پیش از انقلاب ۲۵ درصد نیاز دارویی کشور در داخل تولید می‌شد و امروز با کمک شرکتهای تحقیق و توسعه دارویی توانسته‌ایم ۹۷ درصد داروی مورد نیاز کشور را در داخل تولید کنیم. اما یک نکته غم‌انگیز در این میان وجود دارد و آن اینکه این ۳ درصد داروهای هایتک است و معادل ۱.۳ میلیارد دلار ارزبری داشته است، این در حالی است که همان ۹۷ درصد داروی کشور تنها ۵۵۰ میلیون دلار ارز بری داشته، حالا تصور کنید ما مجبور به واردات همان ۹۷ درصد بودیم. آنگاه کل درآمد نفتی را باید صرف واردات دارو می‌کردیم.

نمکی گفت: این ۳ درصد که بیان شد داروهای هایتک هستند و برای تولید آنها در داخل باید به شرکت‌های دانش‌بنیان متکی شد و از آنها درخواست کمک داریم تا بتوانیم در داخل تولیدشان کنیم.

وزیر بهداشت به جریان واردات در کشور اشاره کرد و گفت: نباید بگذاریم این جریان وارد کننده که در کشور قدرت هم گرفته‌اند بر تولید داخل تاثیرگذار باشند. این نگرانی وجود دارد که نکند جاذبه واردات بر جریان تولید داخل اثرگذار باشد.

وی درباره مقابله با این نگاه در کشور تصریح کرد: در وزارت بهداشت ابلاغ کردم برای مقابله با پدیده دامپینگ وقتی محصولی در داخل تولید می‌شود دیگر حق واردات آن را ندارند و حتی اگر گرانتر از محصول خارجی بود محصول داخلی خریداری شود.

نمکی خاطرنشان کرد: سالها قبل وقتی در کشور تولید واکسن می‌کردیم چند کشور ارائه واکسن را رایگان کردند، چرا که می‌ترسیدند ما بمب میکروبی درست کنیم در صورتی که اصلا در دیدگاه و مرام ما نبود از طرفی دیگر می‌خواستند وابستگی ایجاد کنند؛ من همان زمان ۲۰ کشور هدف این جریان را جمع کردم و گفتم این موضوع یک توطئه است تا بعد از وابستگی ما همین واکسنها را چندبرابر به ما عرضه کنند.

وزیر بهداشت و درمان درباره دیگر خدماتی که شرکت‌های دانش بنیان می‌توانند ارائه دهند گفت: ما تنها به محصولات بسنده نمی‌کنیم و موضوع دیگری که برای آن به دنبال راه حل هستیم بحث روش‌ها و شیوه‌های مدیریت و اداره جامعه در حوزه سلامت است. چرا که با شیوه‌های قبل نمی‌توان جامعه را اداره کرد، یک روز با واکسن سلامت جامعه برقرار می‌شد اما امروز طیف بیماری‌های جسمی و روانی گسترش پیدا کرده و نیازمند راهکارهای نوین برای رفع مشکلات است.

۲۳۵۲۳۵ کد خبر 1288392

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: وزارت بهداشت ایالات متحده آمریکا باشگاه پرسپولیس دونالد ترامپ باشگاه استقلال بازیگران سینما و تلویزیون ایران خودرو خودروسازان استان البرز گردشگری استان لرستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۷۲۱۷۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

باتری‌های لیتیومی از پسماندهای خطرناک شیمیایی فلز لیتیوم تولید شد

فردین علیزاده، مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان فعال در زمینه بازیافت پسماندهی خطرناک صنعتی و مستقر در پارک علم و فناوری تربیت‌مدرس، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا درباره خطوط تولید «باتری‌های لیتیومی» گفت: ایده تولید باتری‌های لیتیومی، به‎عنوان یک محصول بازیافتی، از جایی آغاز شکل گرفت که بازیافت لیتیوم به‌عنوان یک فلز خطرناک برای محیط‌زیست، مسئله حیاتی تلقی شد.

وی در همین راستا افزود: لیتیوم داراری فلزاتی سنگینی از جمله کُبالت و نیکل است که پسماند آن برای طبیعت، بسیار خطرناک بوده و به یک روش اصولی برای بازیافت نیازمند است.

علیزاده درباره ابداع شیوه نوین بازیافت فلز لیتیوم توسط متخصصان این شرکت دانش‌بنیان توضیح داد: تکنولوژی مورد استفاده توسط تیم متخصصان که در نهایت لیتیوم را به باتری، تبدیل می‌کند، هیچ‌گونه پساب مضر و خطرناکی برای طبیعت ندارد.

این فناورحوزه مواد شیمیایی به فناوری‌های به‌کار گرفته‌شده در فرآیند تولیدباتری‌های لیتیومی اشاره کرد و ادامه داد: زمانی که مواد شیمیایی اساس کار یک چرخه تولید قرار می‌گیرند، نمی‌توان گفت از یک فناوری خاصی استفاده کرده‌ایم.

وی افزود: در فرآیند تولید باتری‌های لیتیومی، عوامل موثری مانند دما، زمان و مواد شیمیایی گوناگون، تاثیرگذار هستند که تعیین فرمول تولید و نحوه چگونگی به‌کارگیری آنها، توسط کارفرما تعیین می‎شود.

مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان درخصوص کاربرد باتری‌های لیتیومی در صنایع گوناگون اضافه کرد: این باتری‌های لیتیومی، برای صنایع تولید اسباب‌بازی، خودرو‌های الکترونیکی و تولید گوشی موبایل و به‌طورکلی هر صنعت یا چرخه تولیدی که نیاز به باتری دارد، می‌توان از باتری‌های لیتیومی بازیافتی استفاده کرد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • افزایش واردات محصولات دارای تولید داخل خبر خوبی نیست
  • تولید زیردریایی هدایت‌پذیر از راه دور توسط دانش‌بنیان‌ها
  • تولید داروی بیماران اس ام ای در یک شرکت دانش‌بنیان
  • دستگاه آمارگیری کشتار طیور در گناباد تولید شد
  • داروی ایرانی بیماران SMA وارد بازار می‌شود / برنامه وزارت بهداشت برای پویش ملی سرطان
  • اجرای قانون جهش تولید دانش بنیان حرکت بزرگ اقتصادی را رقم می زند
  • باتری‌های لیتیومی از پسماندهای خطرناک شیمیایی فلز لیتیوم تولید شد
  • رشد اقتصادی کشور با مشارکت مردم در گروی دانش بنیان شدن صنایع بزرگ است
  • فیلم| لکوموتیو، واردات یا تولید داخل
  • مسیر تحقق واقعی مشارکت مهم ترین بخش مردمی اقتصاد در جهش تولید و صادرات کشور