Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری آریا- پاکستان برای اتخاذ تدابیر نظامی در کشمیر اعلام آمادگی کرد.
به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری آریا به  نقل از خبرگزاری روسی اسپوتنیک،  اسلام آباد دست زدن به تدابیر نظامی علیه هند در صورت متشنج شدن اوضاع در منطقه مورد اختلاف کشمیر را بعید نمی داند اما فعلاً توجه خود را معطوف تلاش های دیپلماتیک کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


بنابر این گزارش قاضی خلیل الله، سفیر پاکستان در روسیه خاطرنشان کرده که در حال حاضر اسلام آباد هنگام تدوین تدابیر جوابیه علیه هند توجه خود را معطوف اقدامات دیپلماتیک، سیاسی و حقوقی می کند و در این رابطه کمیته ویژه ای برای ارائه توصیه ها به دولت تشکیل شده است.
سفیر پاکستان تاکید کرد اسلام آباد خواهان رو آوردن به تدابیر نظامی نیست اما با در نظر داشتن تجارب سابق و "غیر قابل پیش بینی بودن رفتار هند" باید برای هرگونه شرایط و دفاع از خود آماده باشد.
رام نات کوویند رئیس جمهور هند، روز دوشنبه ، فرمان لغو موقعیت حقوقی ویژه ایالت جامو و کشمیر را امضا کرد که در ماده 370 قانون اساسی این کشور تصریح شده است. قرار است این ایالت به دو بخش دارای حقوق کمتر تقسیم شود.
پاکستان که بطور سنتی از مسلمانان جامو و کشمیر، تنها ایالت دارای اکثریت مسلمان در هند حمایت می کند، با این اقدام دهلی نو مخالفت کرد. این کشور در اعتراض به حوادث کشمیر، روابط دیپلماتیک خود با هند را پائین آورده و روابط تجارتی دو جانبه را نیز به حالت تعلیق درآورد.
شاه محمود قریشی، وزیر امور خارجه پاکستان روز چهارشنبه اظهار داشت که پاکستان در پاسخ به تصمیم اخیر هند مبنی بر لغو موقعیت حقوقی ایالت شمالی جامو و کشمیر ، قصد دارد دیپلمات‌های خود را از این کشور خارج کرده و سپس دیپلمات‌های هندی را اخراج کند.
روابط دهلی نو و اسلام آباد بطور سنتی تیره است. دو کشور دچار اختلافات سیاسی، تاریخی و ارضی هستند و از جمله در رابطه با موقعیت حقوقی کشمیر اختلاف دارند که پس از کسب استقلال هند در سال 1947 و به دنبال ظاهر شدن دو کشور مستقل هند و پاکستان به دو بخش تقسیم شده است.
حالا کشمیر منطقه مورد اختلافی است که از زمان خروج استعمار انگلیس، تقسیم آن بین هند و پاکستان هنوز از لحاظ حقوقی به ثبت نرسیده است. جدایی خواهان کشمیری در حال مبارزه به خاطر استقلال یا الحاق این سرزمین به پاکستان در آنجا فعال هستند.
دهلی نو مقامات پاکستان را به حمایت از جدایی خواهان مسلح متهم می کند اما اسلام آباد این اتهامات را رد می کند.
بحران کشمیر پس از 14 فوریه امسال شدت پیدا کرد که یک شبه نظامی انتحاری خود را در نزدیکی ستون پلیس نظامی هند منفجر کرد که در نتیجه آن 45 نفر کشته شدند. گروه اسلام گرای موسوم به "جیش محمد" مسئولیت این حمله را بر عهده گرفت.
به دنبال آن روز 26 فوریه هواپیما های نیروی هوایی هند اردوگاه "جیش محمد" در بخش پاکستانی کشمیر را بمباران کردند که در نتیجه آن تعدادی از شبه نظامیان و همچنین وسایل نقلیه، سلاحها و مهمات متعلق به آنها منهدم شد.
دیرتر ارتش پاکستان دو هواپیمای جنگی هند که حریم هوایی این کشور را در منطقه مورد اختلاف کشمیر نقض کرده بودند، سرنگون کرده است.

آماده باش حداکثری نیروهای هندی در کشمیر
 نیروهای هندی مستقر در کشمیر  در حالت آماده باش حداکثری قرار گرفتند.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، یک مسئول امنیتی شهر سرینگر اعلام کرد احتمال برگزاری تظاهرات وسیع در پایتخت ایالت جامو و کشمیر وجود دارد.
مقامات از آن بیم داشتند به دنبال تنش های ایجاد شده به دلیل تصمیم اخیر دهلی نو مبنی بر لغو خودمختاری قانونی منطقه کشمیر, ناآرامی هایی در شهر روی دهد.
مقامات سرینگر روز جمعه مقررات منع و آمد و شد را کاهش دادند تا مردم بتوانند در نماز جمعه شرکت کنند.
شایان ذکر است ده ها هزار سرباز هندی به منطقه اعزام شده اند تا بر اجرای درست تصمیم نارندرا مودی, نخست وزیر هند, نظارت کنند. حتی پیش از این تحولات, هند حدود 500 هزار نیروی نظامی در کشمیر داشت.
علی رغم این حضور امنیتی پر رنگ, در روزهای اخیر چندین تظاهرات در سرینگر و لاداخ, در نزدیکی تبت, برگزار شده است. دولت هند تصمیم گرفته است لاداخ را از ایات جامو و کشمیر جدا کند.
روز جمعه همچنین حدود 3 هزار نفر در اسلام آباد در مخالفت با این تصمیم دهلی نو تظاهرات کردند.

تصمیم تحریک آمیز نخست وزیر هند
نخست وزیر هند لغو بندهای مربوط به خومختاری جامو و کشمیر را رسما اعلام کرد
روز گذشته علی‌رغم هشدارهای پاکستان «نارندرا مودی» رسماً به دو بند از قانون اساسی این کشور در خصوص کشمیر پایان داد و آن را از حالت ایالت خودمختار خارج کرد.
به دنبال تصمیم هند برای پایان دادن به خودمختاری ایالت جامو و کشمیر، «نارندرا مودی» نخست‌وزیر هند این تصمیم را رسما امضا کرد.
وی در توجیه این اقدام گفته، با تغییر وضعیت قانونی در «کشمیر»، این منطقه را از تروریسم و جدایی‌طلبی آزاد می‌کند.
به نوشته روزنامه «ایندیپندنت»، مودی روز چهارشنبه در سخنرانی برای مردم هند گفت جریان غالب مردم کشمیر و مردم سایر نقط هند، توسعه و ایجاد مشاغل را از طریق سرمایه‌گذاری شرکت‌های عمومی و خصوصی تسریع خواهند کرد.
او پاکستان را به استفاده از توافق‌نامه قبلی «به‌عنوان سلاحی برای تحریک مردم منطقه علیه هند» متهم کرد.
مودی با اشاره به پایان بخشیدن رسمی به بند‌های 370 و 35A قانون اساسی هند که وضعیت ایالتی ویژه‌ای را برای کشمیر تعریف می‌کرد، گفت: «من به این سیستم جدید که همه ما در آن قادر خواهیم بود جامو و کشمیر را از تروریسم و جدایی‌طلبی آزاد کنیم، ایمان دارم».
او گفت: «ملاحظات پیشین [در قانون] به جامو و کشمیر، جز تروریسم، جدایی‌طلبی، سلسله‌گرایی و فساد گسترده، هیچ چیز دیگری تحویل نداد».
پاکستان در واکنش به اقدامات هند در کشمیر اعلام کرد سطح روابط دیپلماتیک با این کشور را کاهش خواهد داد، سفیر هند در «اسلام‌آباد» را اخراج خواهد کرد و تجارت و خدمات ریلی مشترک با هند را تعلیق خواهد کرد.
دولت اسلام‌آباد طی بیانیه‌ای اعلام کرد، «عمران خان» نخست‌وزیر پاکستان، به کمیته امنیت ملی این کشور گفت دولت او از تمامی کانال‌های دیپلماتیک، برای «رسوا کردن رژیم نژادپرست و بی‌رحم هند» و نقض حقوق بشر در کشمیر استفاده خواهد کرد.
پیش‌تر «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل از دو طرف درگیر خواسته بود اقدامی در راستای تغییر وضعیت کشمیر انجام ندهند.
هند و پاکستان، هردو تمام منطقه کشمیر را از آن خود می‌دانند اما در حال حاضر، هر یک بر بخشی از آن تسلط دارد.
دولت مودی از روز یکشنبه تدابیر بی‌سابقه امنیتی را در کشمیر حاکم و تمامی امکانات ارتباطی را از دسترس خارج کرده است.
براساس گزارش فعالان رسانه‌ای در کشمیر،‌ همچنین دولت هند نیروهای نظامی را به میزان قابل توجه ای افزایش داده است و 350 گروهان جدید از شبه نظامی را وارد کشمیر کرده است. این در حالی است که در دره کشمیر بیش از 700 هزار نیروی مسلح مستقر بوده است و 400 گروهان اضافی نیز جهت تأمین امنیت زیارت سالانه هندو‌ها، در دره کشمیر مستقر کرده بود.
از اقدامات دیگر، دستور رسمی برای تخلیه خوابگاه های بعضی از دانشکده‌ها است. با این حال، مقامات دولتی از صحبت کردن در این باب اجتناب ورزیده و انتشار شایعات به تشویش و نگرانی مردم می افزاید.
شامگاه چهارشنبه (16 مرداد) درگیری‌های شدیدی میان نظامیان هند و پاکستان در مرز کشمیر به وقوع پیوست. رسانه‌های محلی با استناد به منابعی در ارتش هند مدعی شدند نیروهای نظامی مستقر در خط مرزی کمشیر به تبادل سنگین آتش پرداختند. منابع هندمدعی شده‌اند نیروهای پاکستانی درگیری‌ها را با شلیک خمپاره‌ای آغاز کردند.

روسیه خواستار خویشتنداری هند و پاکستان شد
روسیه پس از تصمیم دولت هند برای لغو امتیازات ویژه ایالت جامو و کشمیر و افزایش تنش ها میان دهلی نو و اسلام آباد خواستار خویشتنداری دو کشور برای جلوگیری از افزایش تنش بین دو قدرت اتمی جنوب آسیا شد.
خبرگزاری "ای ان آی" هند روز شنبه به نقل از وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرد مسکو امیدوار است که اختلاف بین هند و پاکستان با تکیه بر راه حل سیاسی و دیپلماتیک و بر اساس توافق سال 1972 شیملا و بیانیه لاهور در سال 1999 برطرف شود.
در بیانیه وزارت خارجه روسیه آمده است تصمیم دولت هند برای تغییر وضعیت ایالت جامو و کشمیر و تقسیم آن به دو بخش جامو و کشمیر و لداخ بر اساس قانون اساسی این کشور انجام شده است و یک امر داخلی این کشور محسوب می شود.

تماس تلفنی سرلشکر باقری با فرمانده ارتش پاکستان؛
رئیس ستادکل نیروهای مسلح در تماس تلفنی با فرمانده ارتش هند، نگرانی جمهوری اسلامی و کشورهای مسلمان از وقایع اخیر کشمیر را اعلام و تاکید کرد: رویکردهای نظامی در این منطقه از سوی طرفین بر پیچیدگی اوضاع می افزاید.
سرلشکر محمد باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی عصر امروز در تماس تلفنی با ارتشبد قمر جاوید باجوا، فرمانده ارتش پاکستان ضمن تبریک عید سعید قربان، نگرانی جمهوری اسلامی و کشورهای مسلمان از وقایع اخیر کشمیر را ابراز داشت و تاکید کرد رویکردهای نظامی در این منطقه از سوی طرفین بر پیچیدگی اوضاع می افزاید.
سرلشکر باقری در این تماس تلفنی ضمن بررسی آخرین وضعیت امنیت مرزهای مشترک، روابط نظامی- امنیتی فیمابین جمهوری اسلامی ایران و کشور جمهوری اسلامی پاکستان، تحولات منطقه و به خصوص اوضاع منطقه کشمیر را مورد بحث و بررسی قرار دادند.
رئیس ستادکل نیروهای مسلح با تأکید بر ضرورت حفظ آرامش در مدیریت حوادث و وقایع کشمیر، تاکید کرد: انتظار می‌رود طرفین از هرگونه تصمیم عجولانه در مورد سرنوشت این منطقه و بدون توجه به خواست مردم خودداری نمایند.
سرلشکر باقری در ادامه افزود: امیدواریم با تلاش های سیاسی، حقوق واقعی مردم مسلمان منطقه تامین گردد و از جریحه دار شدن احساسات ملت‌های مسلمان پرهیز گردد.

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: هند پاکستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۷۲۲۱۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بلینکن خواستار سیستم دفاعی یکپارچه اعراب در مقابل ایران شد

به گزارش صدای ایران از انتخاب،بلینکن در جریان نشست وزرای شورای همکاری خلیج فارس در ریاض، پایتخت عربستان سعودی، طی اظهاراتی مدعی شد: «این مسئله تهدید حاد و فزاینده ایران را نشان می‌دهد، اما همچنین نیاز به همکاری در زمینه دفاع یکپارچه را هم نشان می‌دهد».

ایلنا: وزیر خارجه آمریکا رهبران کشور‌های خلیج فارس را به یکپارچگی دفاعی بیشتر فراخواند.

«آنتونی بلینکن»، وزیر خارجه ایالات متحده، خطاب به رهبران کشور‌های حوزه خلیج فارس گفت که رویارویی ایران و اسرائیل نیاز به یکپارچگی دفاعی بیشتر را نشان می‌دهد.

بلینکن در جریان نشست وزرای شورای همکاری خلیج فارس در ریاض، پایتخت عربستان سعودی، طی اظهاراتی مدعی شد: «این مسئله تهدید حاد و فزاینده ایران را نشان می‌دهد، اما همچنین نیاز به همکاری در زمینه دفاع یکپارچه را هم نشان می‌دهد».


دیگر خبرها

  • ادعای کره جنوبی درباره ارتباط کره شمالی و جنبش حماس
  • واکنش توهین‌آمیز سپهر حیدری خطاب به امید نورافکن + عکس
  • واکنش حاج قاسم سلیمانی به یک تصمیم در فصل پنجم سریال پایتخت : مگر ما مرده باشیم که خانواده ایرانی سالم به ایران برنگردد (فیلم)
  • آزردگی آمریکا از همکاری تجاری ایران و پاکستان
  • بادامچیان: انتخاب اصلح از بین افراد موجود یک تکلیف و وظیفه است
  • بلینکن خواستار سیستم دفاعی یکپارچه اعراب در مقابل ایران شد
  • پاکستان بر عزم خود برای اجرای پروژه خط لوله گاز صادراتی ایران تأکید دارد
  • سخنگوی وزارت خارجه : معاهده حقابه ایران و افغانستان در حال اجراست
  • چین از اتحادیه اروپا می‌خواهد تا سیاست‌های تجاری «تبعیض آمیز» را متوقف کند
  • پیشتازی ایران در تشخیص مالاریا / مورد بومی ابتلا در کشور گزارش نشده است