Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-05@14:17:58 GMT

خبرنگاران نقطه امید برای مظلومان هستند

تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۷۲۳۳۲۱

خبرنگاران نقطه امید برای مظلومان هستند

به گزارش خبرنگار مهر، حجت‌الاسلام حسن علیدادی سلیمانی شنبه شب در نشست صمیمی با اصحاب رسانه بیان داشت: جامعه خبرنگاری، جامعه‌ای ارزشمند، دلسوز و وظیفه محور است لذا کسی که قدم در این عرصه می‌گذارد یکسری علاقمندی‌ها و دغدغه‌ها دارد که در جامعه وجود دارد.

وی ادامه داد: ما به عنوان انسان نسبت به اتفاقات جامعه پیرامون خود مسئول هستیم و ماموریت‌هایی داریم که در ارتباط با حرفه خبرنگاری این موضوع می‌تواند به بهترین نحو ممکن انجام شود به همین دلیل هر چه مسئولیت‌ها در این شغل نادیده گرفته شود به همان اندازه از جایگاه واقعی فاصله خواهد گرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه کرمان گفت: اولین ویژگی یک خبرنگار دیانت است لذا خبرنگار تنها باید به رضایت خداوند توجه کند و هنگامی که در همه زمینه‌ها به این موضوع توجه کند قلم و زبان او کارآمد خواهد بود.

علیدادی سلیمانی اظهار داشت: اولین شرط خبرنگار تدین و سپس شجاعت است، خبرنگار باید فوق العاده شجاع، پرقدرت و پرتوان باشد و جرات انتقال خبر واقعی را داشته باشد لذا شاید خیلی های سعی در اثر گذاری یا منصرف کردن او را داشته باشند.

امام جمعه کرمان تصریح کرد: خبرنگار باید دیانت یک خبر را حفظ کند و در آن کوچکترین خلافی نباشد و حقیقت منتقل شود. این کار ممکن است برای او هزینه بر باشد یا ترس برای انتقال آن و دردسرهایی داشته باشد که در اینجا صفت شجاعت می گوید وقتی شغلی را پذیرفتید باید با شجاعت در حوزه وظایفت انجام وظیفه کنید البته شجاعت به این معنا نیست که هر خبری برای هر مخاطبی به صورت باز گفته شود.

علیدادی سلیمانی گفت: شرط دیگری که برای خبر لازم می‌باشد مصلحت است، گاهی حقیقت سخنی راست و حقیقی است اما مصلحت در نقل آن نیست، لذا برخی بزرگان می گویند هر راستی را وظیفه ندارید بگویید اما هر وقت صحبت می کنید راست بگویید.  

وی با اشاره به اینکه خبرها دو دسته قابل انتشار و غیرقابل انتشار هستند، افزود: مصلحت با دیانت کاملا هماهنگ است دین دستور می دهد که باید به مصلحت ‌ها در کنار انتشار اخبار نگاه کنیم.

امام جمعه کرمان افزود: مساله مهم دیگر دقت و وسواس در مورد خبر است چرا که گاهی خبر راست است اما در کمال بی دقتی به خبر خلاف واقع تبدیل می شود و نیاز به اصلاحیه دارد در حالی که اثر آن خبر با اصلاحیه از بین نمی رود. اگر این مسائل رعایت شود خبرنگاری یکی از شریفترین شغلهاست.

وی ادامه داد: در مقابل شما خبرگزاری‌هایی قرار دارند که این حدود را رعایت نمی‌کنند و جبهه مقابل و عمدتا معاند و دشمنند که بی رحمانه خبرهایشان را نقل می‌کنند و تلاش می کنند خلاف واقع را در قالب واقعیت جلوه دهند لذا آنها هنر خود را در این می دانند که برای بزرگ کردن خلاف واقع آن را در داخل واقعیت ها  بگنجانند که بسیار بی رحمانه است. 

علیدادی سلیمانی گفت: جامعه خبرنگاران رقبایی دارند که بی‌رحمانه در پی بیان کردن اخبار خلاف واقع و آن چه خود می‌خواهند هستند رقبایی که دشمن هستند.

وی یادآور شد: شما می‌خواهید به جامعه انسانی خدمت کنید ،  ظلم ستیز و در عین حال تکلیف محور باشید که اتفاقا دشمنانتان بیشتر می‌شود آنها می‌خواهند دایره نفوذشان را بیشتر کنند و با همان تخصص به جنگ شما می‌آیند.

امام جمعه کرمان تصریح کرد: پس شما نه تنها که کار خبری را انجام می‌دهید لذا در ارتباط با این افراد و در مقابله با آنها قرار دارید که زاویه دید دیگر است.

وی ابراز داشت: خبرنگار واقعی یک نقطه امید است برای بسیاری از افرادی که حقشان تضعیف می‌شود و مظلوم هستند نمونه‌اش در عهدنامه مالک اشتر می بینید با همه اینها شما می‌خواهید از مظلوم دفاع کنید.

علیدادی سلیمانی گفت: قدرت خبرنگاران حوزه نفوذ آنها است که می‌تواند در راهی قرار گیرد که غیر از دنیا برای آخرت هم باشد لذا خبرنگاری شغل مهم و فوق العاده حساس است که بی نهایت می‌تواند به جامعه کمک کند که اگر درست خدمت کند دنیای خوب و آخرت آبادی برای خودش درست خواهد کرد بنابراین باید حب و بغض‌ها از حوزه ماموریت خبرنگار بیرون رود.

وی افزود: این شغل باظرافت با کمال و با انگیزه برای دیگران است که باید به درستی معرفی شود.

کد خبر 4689638

منبع: مهر

کلیدواژه: خبرنگاران روز خبرنگار قزوین روز خبرنگار بوشهر گرگان شیراز شهرکرد خطبه های نماز جمعه بیرجند مجلس شورای اسلامی سانحه تصادف خرم آباد آتش سوزی مشهد ایلام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۷۲۳۳۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«باغ حاجی» از بیم تخریب تا امید آبادانی

یک هشتی(ورودی) و یک نمازخانه، تمام پلان مسجد «باغ حاجی» است، شاید کمتر از ۵۰ مترمربع. این مسجد را به نام «خواجه روح‌الله» هم می شناسند چرا که در کتیبه سردر آن، نام این شخص به عنوان بانی ساخت مسجد در دوران شاه عباس صفوی ذکر شده است.

گفته می‌شود مسجد باغ حاجی بیشتر به یک بنای یادمانی می‌ماند، مسجدی که شاید کسی دعا کرده عزیز رو به قبله اش، به زندگی برگردد و این عبادتگاه را بنا کند، هرچند کوچک و محقر. یا اینکه شخصی کارش در کلاف سر در گم روزگار گره کوری خورده و به مدد نذر ساخت این بنا، گشایش شده است؛ به هر روی هرآنچه هست، بانی ساخت بنا از مردم عادی و نه متمولان زمانه خود بوده است.

مسجد از دوران صفوی به این سو، چهارصد سال رنگ و رنج دوران به خود دیده است؛ خوشی و ناخوشی باهم. امروزه اما ساخت و ساز از بد روزگار، مسجد را در انحصار کوچه‌ای با دو خم قرار داد و همین شرایط بلای جانش شد. سال‌ها اهالی کوچه کوشیده بودند مسجد را که درست در وسط کوچه افتاده بود، تخریب و به جای دیگری منتقل کنند اما تیرشان به نشانه نخورد و مسجد همانجا باقی ماند.

فراموشی همیشه بلای یادمان‌های معماری و تاریخی بوده است. مسجد باغ حاجی هم گرچه در جوار «باغ حاجی» یا همان «باغ همایون» که حالا تبدیل به مکانی شناسا یعنی «ورزشگاه تختی» شده، قرار داشته اما سرنوشتش در پیچ و خم یک کوچه با فراموشی گره خورده و گمنامی آن را مهجور کرده است.

اما گذشته از فراموشی و مهجوری، بیشتر از هر چیز، تخریب برای عبور و مرور آسان‌تر توسط اهالی محل، بنای این مسجد را تهدید می کرده است. چه بسا بناها و خانه‌های تاریخی بسیاری که در اصفهان با همین بهانه تخریب شده‌اند اما تنها شانس باغ حاجی، خانه خدا بودنش بوده که آن را حفظ کرده است.

کوچک بودن این مسجد صفوی آن هم در گیر و گور یک گذر، شاید در تمام دوران گذشته، موجبات فراموشی این بنا را رقم زده باشد اما همین صفت بیانی کوچک‌ترین، می‌تواند برای این مسجد تاریخی در دل شهری شُهره به گردشگری، یک ظرفیت گردشگری باشد و روزگار روشنی را برایش رقم بزند.

به هر روی مسجد دوران سختی را پشت سرگذاشته و پیکر فرتوت و کوچک صفوی اش در پرده فراموشی از وصله پینه‌های ناجور، ملول و رنجور شده اما با همه این اوصاف، گویا ایام غم به سر آمده و مدت کوتاهی است که اداره کل میراث فرهنگی اصفهان گوشه چشمی به بنای آن نشان داده؛ دستی بر سر و روی مسجد کشیده و گویا مقرر است شهرداری به گذر اطراف آن سامانی ببخشد تا هم باشندگان محل دلخوش شوند و هم مسجد از گزند تخریب و فراموشی در امان بماند.

در همین پیوند، مرتضی فرشته‌نژاد، پیشکسوت میراث فرهنگی اصفهان گفت: یکی از کارهایی که تخریب آثار تاریخی را سرعت می‌دهد، این است که به آن ها اهمیت ندهید و به حال خودشان بمانند در نتیجه خود به خود خراب می شوند؛ مسجد باغ حاجی هم همین سرنوشت را داشته است.

وی افزود: مردم محل در دهه هشتاد به دنبال این بودند که قسمتی از هشتی مسجد باغ حاجی را تخریب کنند بلکه کوچه صاف شود تا رفت و آمد آسان‌تری داشته باشند اما میراث فرهنگی اصفهان با این کار به شدت مخالفت کرد و برای آنکه از بیم تخریب‌ها در امان بماند، مدارک لازم را فراهم آورد و مسجد را در فهرست آثار ملی قرار داد.

فرشته نژاد گفت: این مسجد ممکن است از مساجد یادمانی باشد و قطع یقین توسط مردم عادی ساخته شده است و نام باغ حاجی فقط به دلیل همجواری بنای مسجد با «باغ حاجی» است.

وی افزود: باغ حاجی که حالا به آن باغ تختی یا ورزشگاه تختی می گویند روایت هایی دارد، برخی منابع می‌گویند که این باغ را حاج محمدحسین کازرونی( از تجار خوشنام اواخر دوران قاجار در اصفهان) وقف کرده است و برخی دیگر معتقدند که این باغ متعلق به بردار آقا نورالله نجفی (یکی از مراجع تقلید و مشروطه خواهان در اصفهان) مشهور به نام حاجی بوده است.

فرشته نژاد معتقد است مسجد دیگری به نام «سعید ابن جُبَیر» (از مفسران قران که برای ترویج دین اسلام به اصفهان آمده بود) در جنوب غربی صحن شمالی امامزاده «درب امام» وجود دارد که از مسجد باغ حاجی هم کوچک‌تر و متعلق به قرون اولیه اسلامی است.

وی در این رابطه افزود: مسجد سعید ابن جُبَیر تا اواخر دوران پهلوی دوم با همان مصالح اولیه باقی مانده بود اما در اواخر دهه هشتاد دخل و تصرفات زیادی در آن صورت گرفت و هویت بنایش از بین رفت.

این پیشکسوت میراث فرهنگی اصفهان یادآور شد: خاطرم هست که وقتی متوجه شدیم اهالی محله می‌خواهند مسجد باغ حاجی را خراب و به جای دیگری منتقل کنند، برای بازدید رفتم و بنا را یک مسجد کوچک صفوی زیبا دیدم که البته نیاز به مرمت اساسی داشت.

وی افزود: همه فضای مسجد متشکل از یک هشتی(ورودی) و نمازخانه ای با گنجایش حداکثر ۲۰ نفر است که باید مرمت و حفظ شود

مدیر گروه امانی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اصفهان نیز در رابطه با وضعیت فعلی این اثر تاریخی  گفت: مسجد شرایط خیلی بدی داشت؛ روی آجرکاری‌های داخل بنا گچ کشیده بودند و دیوارها از بیرون تا ۲ متر سیمان شده و برخی دیوارها هم در حال ریختن بود اما مهم‌تر از همه اینها تهدید تخریب مسجد برای گشادتر شدن کوچه بود.

وی تصریح کرد: تخریب بیخ گوش این مسجد و شرایط آنچنان اضطراری بود که باید هرچه سریعتر اقدام به نجات‌بخشی می‌کردیم.

هادی اللهیاری افزود: مسجد به دلیل رطوبت بسیار زیاد از هر طرف در حال نابودی بود و شرایط دشواری داشت اما با این تفاسیر، با همکاری و هماهنگی هیات امنای مسجد، مرکز رسیدگی به امور مساجد اصفهان و شهرداری اولین قدم‌ها را برداشتیم و فاز اول مرمت اضطراری را از ۲ سال پیش شروع کردیم.

به گفته وی، فاز اول مرمت این مسجد صفوی الاصل هم اکنون به اتمام رسیده و فاز دوم آن استحکام بخشی دیوار مجاور ورزشگاه تختی است که در حال انجام و قرار است گذر اطراف مسجد هم از طرف اداره زیباسازی شهرداری منطقه یک اصلاح و فضایی همخوان با مسجد تاریخی پیدا کند.

اللهیاری با اشاره به تزیینات سردر این مسجد کوچک صفوی یادآور شد: کتیبه مسجد به خط ثلث سفید معرق بر زمینه کاشی لاجوردی مورخ به سال ۱۰۳۳ هجری است و در گرداگرد آن نام حضرت علی می چرخد.

رییس گروه امانی اداره کل میراث فرهنگی اصفهان گفت: شوربختانه اداره برق زیبایی بیرونی و بصری مسجد را با قرار دادن یک تیر چراغ برق مخدوش کرده است.

وی افزود: کارشناس اداره برق متوجه نشده است که دیوار و بدنه تاریخی تازه مرمت شده است و مقابل آن تیر برق سیمانی گذاشته و به همین دلیل برای رفع این تزاحم بصری، روال قانونی را پیش گرفته ایم و از اداره برق شکایت کرده ایم.

  مسجد باغ حاجی یا خواجه روح الله در کوچه‌ای به نام «حق شناس» و در خیابان مسجد سید اصفهان قرار دارد و قدمت آن به دوران صفوی باز می گردد.

این بنا که در فهرست آثار ملی قرار دارد در جوار ورزشگاه تختی که پیشتر با نام باغ حاجی شهره بوده، واقع شده است.

گفته می‌شود پیشینه باغ حاجی صفوی است و چون روزگاری جهت اقامت «همایون شاه» پادشاه هندوستان ساخته شده بود به نام «باغ همایون» هم نامیده می‌شده است و در دوران قاجار به نام باغ حاجی شهره می‌شود.

امروز قسمتی از این باغ جزو ورزشگاه تختی است که به پاس بزرگداشت زنده‌یاد غلامرضا تختی، پهلوان نامی ایران و قهرمان کشتی جهان به این اسم نامیده می‌شود.

منبع: ایرنا

باشگاه خبرنگاران جوان اصفهان اصفهان

دیگر خبرها

  • شکل‌گیری امید‌آفرینی در جامعه پس از مشاهده دستاوردهای پژوهشی سمپادی‌ها
  • سطح امید به زندگی در اروپا به ۸۱.۵ سال رسید
  • حجازی: از هواداران انتظار حمایت داریم
  • رویداد صدرا نقطه عطف حل مسائل جامعه است
  • «باغ حاجی» از بیم تخریب تا امید آبادانی
  • «پویش مدار امید» برگزار می شود
  • حمایت ماهینی از کاپیتان پرسپولیس
  • بازگشت دانیال به امید دو رقمی در پرسپوليس
  • حمایت ماهینی از کاپیتان پرسپوليس
  • جمهوری اسلامی ایران مدافع تمامی مظلومان جهان است