«الله» تجلی تمام صفات خداوند است
تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۷۲۵۲۳۴
مهرداد ویسکرمی، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی لرستان در گفتوگو با ایکنا از لرستان، به تفسیر آیات ابتدایی سوره حمد پرداخت و اظهار کرد: آیه «بسمالله الرحمن الرحیم» بهترین آیات قرآن است.
وی با ذکر این مطلب که «الله» تجلی تمام صفات خداوند است، ادامه داد: الله بهمعنای معبود یا مورد پرستش تعریف میشود و اسم اعظم خداوند است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
ویسکرمی با اشاره به اینکه گاهی حق برای انسان روشن میشود اما عدهای عمداً سراغ ضلالت میروند و این بهمعنای برداشتن قدم باطل و رفتن بهسمت ظلمات است، ادامه داد: قرآن برای مؤمنان حجت، رحمت و هدایت است، انسان مؤمن همواره در برابر حق تسلیم محض است و حتی عبادت او با نام و یاد خدا آغاز میشود و به پایان میرسد.
این مفسر قرآنکریم با اشاره به اینکه انسان باید شکرگزار باشد که در دوره جاهلیت به دنیا نیامده است، اضافه کرد: خداوند بر ما منت گذاشته است که ما را در این اسلام آفریده است و نباید در اعتقادات شک کنیم.
وی با ذکر این مطلب که آیه «بسم الله الرحمن الرحیم» جزئی جدانشدنی از قرآن است، اضافه کرد: نباید این آیه را جدای از قرآن محسوب کرد کمااینکه ابتدای هر قرائت قرآن نیز با «بسم الله الرحمن الرحیم» است.
ویسکرمی با اشاره به اینکه کلمه الله در اصل الاله بوده است و همزه بهخاطر کثرت استعمال حذف شده است، اضافه کرد: الله بیان کننده ذات مستجمع جمع صفات کمالیه است چون ذات الله همهٔ کمالات را دارا است.
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی لرستان با تأکید بر اینکه رحمان از صفات خداوند است که رحمت بیحسابی است که خداوند به تمام موجودات ارزانی داشته است و همگان را شامل میشود، اضافه کرد: رحیم اشاره به رحمت ویژه و مخصوص خداوند دارد که این رحمت شامل بندگان مطیع و فرمانبرداری است که تسلیم محض خداوند متعال هستند.
تفاوت معنایی و مضمونی «بسم الله الرحمن الرحیم» در ابتدای سورههای قرآن
ویسکرمی به تفاوت معنایی و مضمونی «بسم الله الرحمن الرحیم» در ابتدای سورههای قرآن اشاره کرد و گفت: «بسم الله الرحمن الرحیم» در هر سوره معنای جدید و مصداق تازهای دارد به این معنی که محتوای «بسم الله الرحمن الرحیم» آن سوره با مضمون آن سوره ارتباط مستقیم دارد.
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی لرستان با تأکید بر اینکه دلیل دیگری که در تمام سورههای قرآن «بسم الله الرحمن الرحیم» آمده است این است که خداوند میخواهد به ما آموزش دهد که هر کاری را با نام و یاد او آغاز کنیم، افزود: اگر انسان کاری را به نام خدا شروع نکند، ان کار به سر منزل مقصود نخواهد رسید و هر کاری بی نام خدا ابتر میماند.
انتهای پیام
منبع: ایکنا
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۷۲۵۲۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
دین اسلام بزرگترین حامی حقوق زن است
متن پیام حضرت آیتالله نوی همدانی به اختتامیه همایش ملی «هویت عصری زنان در آئینه قرآن و حدیث» به این شرح است:
بسم الله الرحمن الرحیم الحمدلله رب العالمین و الصلاه و السلام علی سیدنا و نبینا ابی القاسم المصطفی محمد و علی اهل بیته الطیبین الطاهرین سیما بقیه الله فی الارضین.
با سلام و تحیت به آن مجمع محترم؛
موضوع «جایگاه و موقعیت بانوان» از دیرباز مورد گفتمان اندیشمندان و صاحب نظران بوده و نویسندگان و نظریه پردازان در این زمین دیدگاههای گوناگونی ارائه داده و هر یک از آنان برداشت و تحلیلی داشته و طبق جهان بینی خود آن را ابراز داشتهاند. که این موضوع مطالعه تاریخ اقوام و ملل روشنتر میشود.
در این میان مکتب حیات بخش اسلام که کاملترین ادیان است با توجه به نظر واقع بینانه به انسان و وظایف و تکالیف او، موقعیت بانوان را به نحو اصولی مورد تجزیه و تحلیل قرار داده و با عنایت به ساختار زنان به تبیین حقوق آنها پرداخته است که با نگرش دقیق و خالی از اغراض باید گفت: در هیچ مکتب و گرایشی اینگونه حریم و حقوق زنان مورد حمایت قرار نگرفته و شأن و منزلت آنان مصونیت پیدا نکرده است.
مگر نه این است که پیش از ظهور اسلام با زنان در همه نقاط جهان به بدترین نوع برخورد میشده و از کمترین حقوق اجتماعی محرومشان داشته بودند.
که در آن فضای مسموم حضرت رسول اکرم (ص) رفعت مقام و شأن بالای بانوان را با کمال صراحت اعلام و قوانینی بر اساس فطرت انسان مقرر داشت.
و مگر نه این است که با استقبال از حضور زنان در عرصههای جهادی و آموزشی و پرورشی و اجتماعی سالهای نخستین ظهور اسلام به عصر طلایی تبدیل شد و بر تارک جبین تاریخ اسلام درخشید.
انسانی در میان دو دیوار بلند تحجر و تمدن کاذب. محبوسی در اعماق دو زندان: زندان جاهلیت و زندان بردگی مدرن. اسیر دو کمند: کمند اوهام و خرافات و کمند تهمت و افترات. مقهور دو فرهنگ، فرهنگ جاهلی و فرهنگ کلمات فریبنده به نام آزادی و به عنوان علم و تمدن و تساوی حقوق. بالاخره فریادگری بدون فریادرس! و مجرمی بدون ارتکاب جرم، مظلومی به ظلم مضاعف و محروم از حقوق زندگی صحیح.
در روزگاری که در تمام فرهنگهای اقوام و ملل جهان «زن» به عنوان یک «موجود پست» و «طفیلی» و انسان درجه دوم مطرح بود و تلخی و محرومیت بر همه ابعاد و زندگی او چه سیاسی، چه فرهنگی و چه اقتصادی سایه افکنده و مورد بدبینیها و آماج تهمتها بود و از هیچ روزنهای بر افق زندگی او روشنایی نمیتابید، و همه درها بر روی او بسته بود، خورشید اسلام طلوع کرد و افق زندگی او را از کران تا کران روشن نمود و ندای عطوفت آمیز پیغمبر رحمت، حضرت محمد (ص) روح نشاط و امید در کالبد او دمید و راه ترقی و تکامل را به روی او از همه جهت باز کرد.
حضرتش موقعیت مهم «زن» در اجتماع بشری و جایگاه بلند او و شایستگیها و استعدادهای فراوانی را که دست آفرینش در وجود این موجود بدیع قرار داده است را گوش زد کرد و آیههایی از قرآن مجید را در رابطه با معرفی مقام مهم زن و ارزش والای او برای مردم بیان نمود. «زن» را به عنوان اینکه مانند مرد یک انسان کامل است و شایسته همه کمالات و کرامتهای انسانی است و شایستگی خلیفه الهی بودن را دارد معرفی کرد.
«من عمل صالحا من ذکر أو انثی و هو مومن فلنحیینه حیاة طیبة ولنجزینهم اجرهم بأحسن ما کانوا یعملون»
«ان المسلمین و المسلمات و المومنین والمومنات والقانتین والقانتات والصادقین والصادقات و الصابرین و الصابرات والخاشعین والخاشعات و المتصدقین و المتصدقات والصائمات والحافظین فروجهم والحافظات والذاکرین الله کثیرا و الذاکرات أعد الله لهم مغفرة و اجرا عظیما»
این نمونهای از آیات قرآن در عظمت زنان است و بر همین اساس همانطور که نمونهای از مردان برای الگوسازی ذکر نمود، از زنان شایسته یز به عنوان الگو معرفی میشود:
«ضرب الله مثلاً للذین کفروا امرأت نوح و امرأت لوط کانتا تحت عبدین من عبادنا صالحین فخانتاهما فلهم یغنیا عنهما من الله شیئا و قیل ادخلا النار مع الداخلین و ضرب الله مثلاً للذین آمنوا امرأت فرعون إذ قالت رب ابن لی عندک بیتا فی الجنه و نجنی من فرعون و عمله و نجنی من القوم الظالمین و مریم ابنت عمران التی احصنت فرجها فنفخنا فیه من روحنا و صدقت بکلمات ربها و کتبه و کانت من القانتین»
و در روایات ما نیز احادیث مختلف و متواتر درباره حقوق و جایگاه بانوان ذکر شده است که توصیه میشود به کتب حدیثی ما مراجعه کرده و با در نظر گرفتن سند احادیث بعضی از مطالب جعلی که با قرآن کریم مطابقت ندارد را استثنا نمود.
امروز نیز دنیای کفر با متهم ساختن اسلام نسبت به حقوق زن آنچه را که خود در عمل انجام میدهد به دین مقدس ما نسبت میدهد در حالی که با این عمل می خواهد پرده سیاه بر حقایق و موقعیت زن در اسلام بپوشاند و عمل ننگین خود را نسبت به بانوان توجیه نماید، اما باید با صدای رسا و بلند اعلام کرد که این دین بزرگترین حامی حقوق زن میباشد.
در پایان از همه حاضرین، خصوصاً از برگزارکنندگان این جلسه محترم و به ویژه نماینده معظم ولی فقیه آیت الله آقای نور مفیدی کمال سپاس و تشکر را دارم و و توفیق همگان را از خداوند متعال خواستارم و ملتمس دعای خیر میباشم.
و السلام علیکم و رحمه الله و برکاته
قم مقدسه
حسین نوری همدانی