Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایكنا از فارس، در طول سال ایامی هستند كه مانند گوهر می‌درخشند چرا كه در آن‌ها فرصتی برای دستیابی به طمأنینه و آرامش و شناخت و ارتباط با خداوند بیش از سایر مواقع برای انسان فراهم می‌شود.
یكی از این ایام، روز عرفه است. روزی كه در فرهنگ اسلامی دارای عظمت ویژه و خاصی همچون شب‌های قدر است، چرا كه درب‌های رحمت الهی به صورت خاص و عام برای تمام بندگان گشوده می‌شود و هر كسی می‌تواند بسته به وسع ظرف خویش از انوار رحمت الهی بهره جوید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تمام انبیا سرزمین عرفات را درك كرده‌اند
این روز یكی از روزهای بزرگ است كه تمام انبیا، اولیا و پیامبران این روز را در سرزمین عرفات درك كرده‌اند و هرچند این روز عید اعلام نشده است، اما می‌تواند یكی از اعیاد بزرگ مسلمانان باشد.
نیایش و راز و نیاز با پروردگار، مهم‌ترین و بهترین عمل در روز عرفه است، البته ارتباط با خداوند در هر زمانی ممکن است، اما در زمان‌ها و مکان‌هایی این ارتباط با سهولت بیشتر و کیفیت بهتری انجام می‌شود و نتایج مؤثرتری دارد و روز عرفه از همان زمان‌ها است.

احادیثی درباره عرفه
عظمت روز عرفه به حدی است كه احادیث و روایات بسیاری از پیامبر(ص) و ائمه معصومین درباره آن نقل شده است چنانچه پیامبر مكرم اسلام(ص) فرمودند: خداوند در هیچ روزی به اندازه روز عرفه، بندگان خود را از آتش جهنم آزاد نمی‌کند. همچنین در جای دیگری فرمودند:‌ خداوند در غروب عرفه نزد فرشتگانش به اهل عرفه می‏بالد و می‏گوید: بندگانم را بنگرید! ژولیده و غبار آلود، نزد من آمده‏اند.
از امام صادق(ع) نیز آمده است: هر چه می‏خواهی برای خود دعا بخوان و [در دعا کردن] بکوش که آن روز [روز عرفه ]روز دعا و درخواست است.

خداوند در عرفه به سه مكان و سه گروه از انسان توجه ویژه دارد
در روایت‌های اسلامی آمده است كه خداوند در روز عرفه به سه مكان و سه گروه از انسان‌ها توجه ویژه دارد؛ نخست كربلا و زائران امام حسین(ع)، دوم صحرای عرفات و حجاج بیت‌الله و سوم هر جا كه دستی به سوی درگاه حق بلند شود و دلی بشكند و این است كه در این روز مسلمانان دنیا در هر نقطه‌ای كه باشند گروه گروه گرد هم آمده و دست نیاز و نیایش را به سوی درگاه الهی دراز می‌كنند و به درگاه عبودیت سجده بندگی می‌سایند.
خداوند رحمان و رحیم، روز عرفه را برای دعا كردن بندگانش قرار داده است و آن‌قدر دعا در این روز سفارش شده است، كه حتی روایت داریم در این روز اگر كسی با روزه گرفتن از خواندن دعا خسته می‌شود، روزه را ترك كند و دعا بخواند لذا این اهمیت دعا را می‌رساند که اینقدر دعا و نیایش تأثیر دارد.
محمدجواد سلمان‌پور، عضو هیئت علمی دانشگاه شیراز درباره اهمیت روز عرفه گفت: مسئله مهمی كه درباره روز عرفه وجود دارد این است كه در این روز مسلمانان در مرتبه اول خود را شناخته و با شناخت درك خداوند نیز ارتباط و پیوند ناگسستنی با او برقرار می‌كنند.
وی افزود: در این روز مسلمانان همدیگر را برادر خود دانسته و دست از دشمنی با یكدیگر بر می‌دارند و عزت اسلام را بیش از هر زمان دیگری به دنیا نشان می‌دهند.
سلمان‌پور یادآور شد:‌ پیامبر اسلام(ص) نیز اهمیت این روز را درك كرده و در مناسك حج در این روز برای مسلمانان یك كلاس صحرایی بزرگ برپا كرده و مطالب مهم را به مسلمانان عرضه می‌كردند و در حج آخر ایشان حدیث گران‌بهای ثقلین را بیان كرده و به مسلمانان فرمودند شما همگی برادر هم هستید.

دستیابی به توحید واقعی در عرفه
عضو هیئت علمی دانشگاه شیراز گفت:‌ كسانی كه در روز عرفه این معرفت را كسب كنند كه توبه كرده و مورد آمرزش خداوند قرار بگیرند این لیاقت را پیدا كرده تا روز قربان قربانی كنند و معرفت پیدا كرده تا شیطان را از خود دور كنند.
وی با بیان اینكه در عرفه می‌توانیم با كسب معرفت به توحید واقعی دست یابیم، گفت:‌ اگر امام حسین(ع) نیز در كربلا افتخار كسب كرد به دلیل این بود كه توانست در عرفات به توحید واقعی دست یابد كه ما نیز باید ایشان را الگوی خود قرار دهیم.

اعمال روز عرفه
در این روز اعمالی نیز سفارش شده است نظیر غسل، زیارت امام حسین(ع)، قرائت دعای عرفه، اقامه دو ركعت نماز بعد از نماز عصر و قبل از دعای عرفه كه در آن در ركعت اول بعد از حمد، سوره توحید و در ركعت دوم بعد از حمد سوره كافرون قرائت می‌شود، اقامه 4 ركعت نماز كه شامل دو نماز دو ركعتی و در هر ركعت بعد از حمد 50 مرتبه سوره توحید قرائت شود، روزه، صد مرتبه توحید، صد مرتبه آیةالكرسی، صد مرتبه صلوات، 10 مرتبه ذكر استغفار استغفرالله الذی لااله الاهو الحی القیوم و اتوب الیه، 10 مرتبه ذكر یا الله، 10 مرتبه ذكر یا رحمان، 10 مرتبه ذكر یا رحیم، 10 مرتبه ذكر یا بدیع السموات والارض یا ذالجلال و الاكرام، 10 مرتبه ذكر یا حی یا قیوم، 10 مرتبه یا حنان یا منان، 10 مرتبه لا اله الا انت.
انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: خبرگزاري قرآن ايكنا استان فارس اجتماعي عرفه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۷۲۷۵۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مقام صهیونیست: اگر نتانیاهو نبود ظرف چند روز به توافق می‌رسیدیم

یکی از مقامات ارشد کابینه صهیونیستی بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر این رژیم را متهم کرد که نمی‌خواهد با گروه‌های فلسطینی در نوار غزه توافقی را منعقد کند و حتی امکان تکمیل آن را با موانعی مواجه می‌کند. 

براساس گزارش عربی پست، رادیو و تلویزیون رسمی رژیم صهیونیستی به نقل از یک مقام ناشناس گفت: نتانیاهو به هیچ وجه نمی‌خواهد به توافق برسد و مشکلات و موانع بر سر راه آن ایجاد می‌کند.

این مقام صهیونیست خاطرنشان کرد: امکان دستیابی به توافق (با جناح‌های فلسطینی) ظرف چند روز آینده وجود دارد، اما نتانیاهو خواستار مطالعه یک توافق جامع (غیر از پیشنهاد فعلی طرف مصری) با هدف مانع تراشی در روند دستیابی به توافق در زمان کنونی، شد.

براساس گزارش روزنامه صهیونیستی یدیعوت آحارنوت، اوایل روز جمعه، یک هیات امنیتی مصری به تل آویو سفر کرد و پیشنهادی برای رژیم صهیونیستی مبنی بر آزادی تمامی اسرای صهیونیست در غزه، آزادی صد‌ها اسیر فلسطینی و آتش بس یک ساله را به همراه داشت.

به گزارش رادیو تلویزیون رژیم صهیونیستی سرویس‌های امنیتی این رژیم بر این باورند که این آخرین فرصت برای بازگرداندن اسرای صهیوسنیست از غزه است.

همین مقام صهیونیست اشاره کرد که سازمان امنیتی و اکثریت سطح سیاسی می‌خواهند به پیشنهاد جدید مصر چراغ سبز نشان دهند. اما نتانیاهو چندین ملاحظات در مورد چنین توافق موقتی داشت و خواستار مطالعه جامع حل و فصل شد. 

ااین مقام توضیحی نداد که چرا نتانیاهو این موضع را اتخاذ کرد، اما اپوزیسیون رژیم او را متهم می‌کند که برای اهداف سیاسی از دستیابی به توافق با جناح‌های فلسطینی جلوگیری می‌کند.

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل خاورمیانه

دیگر خبرها

  • ائمه معصومین(ع) سرآمدانِ گفت‌وگو بودند/ احساس مسئولیت مسلمانان، نسبت به تمام بشریت
  • زمانیکه مسلمانان کاخ سفید را به مسجد تبدیل کردند! | فیلم
  • مقام صهیونیست: اگر نتانیاهو نبود ظرف چند روز به توافق می‌رسیدیم
  • سکوت مجامع بین المللی نسبت به کشتار مسلمانان از حد وجدانی فراتر رفته است
  • برای تقرب به ساحت مقدس امام زمان(عج) چه کنیم؟
  • زمینه‌سازان شهادت امام حسین (ع)
  • سیتیزن‌ها در یک قدمی صدر / دی‌زربی در خانه گلباران شد!
  • فضیلت‌گرایی اخلاق توحیدی برترین مرتبه اخلاق است
  • آمریکا: برای عدم دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای تلاش می‌کنیم
  • آغاز نوبت اول آزمون سراسری در استان یزد