پاسخ دعای عرفه به دغدغههای اقتصادی/ شرط اجابت دعا در روز نیایش
تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۷۲۸۴۸۵
حجتالاسلام فلاح با اشارهبه آموزههای دعای عرفه برای اصلاح سبک زندگی، گفت: همه آنچه برای غلبه بر مشکلات امروز زندگی به آن نیاز داریم در فراز نخست دعا آمده: «اَلْحَمْدُ لله الَّذى لَيْسَ لِقَضآئِهِ دافِعٌ وَلا لِعَطائِهِ مانِعٌ».
خبرگزاری شبستان، گروه اندیشه: «اگر با ایمان در مسیر زندگی حرکت کنیم نه تلاشهای آنچنانی داریم که از راههای باطل به هدف برسیم و نه آنقدر بیقراری میکنیم که زندگی را از خود سلب کنیم، لذا حضرت سیدالشهدا(ع) در ابتدای دعای عرفه چنین می فرمایند و به نظرم اگر شاهکلید زندگی این باشد، اوضاع رو به راه میشود، حضرت(ع) فرمودند: شاکرم که اگر خداوند قضایی برای ما مقدر کرد، کسی نمیتواند آن را برطرف کند تازه اگر هم بخواهد به شما چیزی عطا کند کسی نمیتواند مانع شود.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
این جملات بخشهایی از مباحث حجت الاسلام «محمدجواد فلاح»، مدیر گروه پژوهشی اخلاق اسلامی دانشگاه معارف اسلامی قم است که به مناسبت فرا رسیدن روز عرفه با ما در میان گذاشته و مشروح آن در ادامه از نظرتان می گذرد:
مضامین و فراز و فرودهای دعای عرفه، چه سبکی از زندگی را به دعاکننده آموزش میدهد؟
شاید بشود گفت دعای عرفه با همه مضامینی که در آن نهفته، آموزش سبک زندگی توحیدی است. این دعا به میآموزد که زندگی توحیدی یعنی انسان همه چیز خود را به دست مدبر این عالم بسپارد. در جامعه امروز و دنیایی که اطراف ما را گرفته است، شاید جای زندگی توحیدی تنگتر و عرصه محدودتر شده است.
امام حسین(ع) با گروهی از اهل بیت(ع) و فرزندان و شیعیان در جانب کوه ایستادند و روی مبارک خود را به سمت کعبه گرفتند، دست ها را رو به روی صورت گرفتند و به حالت تضرع و نیاز این دعا را خواندند و در ابتدا فرمودند: «اَلْحَمْدُ لله الَّذى لَيْسَ لِقَضآئِهِ دافِعٌ وَلا لِعَطائِهِ مانِعٌ...»، این دو جمله برای امروز و زندگی ما که دائما با دغدغههای دنیوی و مادی همراه شده، بهترین راهنما است.
صبح که بیدار میشویم چرتکه میاندازیم که باید چه کنیم و به چه منافعی برسیم و چه برنامهریزی ای داشته باشیم که از دیگران عقب نباشیم اما حضرت سیدالشهداء(ع) با این جملات خط مشی را تعیین کرده و میفرماید: «خداى را سپاس که براى حکمش برگرداننده اى، و براى بخشش بازدارنده اى».
اگر با ایمان در زندگی حرکت کنیم نه آنقدر تلاشهای آنچنانی داریم که از راههای باطل به هدف برسیم و نه آنقدر بیقراری میکنیم که زندگی را از خود سلب کنیم، لذا حضرت حسین بن علی(ع) در ابتدای دعا چنین می فرمایند و به نظرم اگر شاهکلید زندگی این باشد اوضاع رو به راه میشود، حضرت فرمود: شاکرم که اگر خداوند قضایی برای ما مقدر کرد کسی نمیتواند آن را برطرف کند تازه اگر هم بخواهد به شما چیزی عطا کند کسی نمیتواند مانع شود. بنابراین در فراز و فرودهای مختلف دعای عرفه سبک زندگی توحیدی آموزش داده میشود.
نقطه اوج این دعا کدام فراز است؟
شاید بشود گفت هر کدام از جملاتی که حضرت امام حسین(ع) در این دعا مطرح میکند، نقطه اوج از مباحث عرفانی محسوب میشود. گیر ما این است که در شناخت میلنگیم و کمیتمان در معرفتالله و اینکه چه کسی هستیم و چه نسبتی با پروردگار عالم داریم میلنگد.
همچنین در بعد عاطفی نسبت به هستی و خداوند هم گیر داریم چون به آن معرفت دست نیافتهایم. وقتی که امام حسین(ع) در فرازهای مختلف این دعا، خدا را معرفی و نعمت هایش را به رخ میکشد حکایت از این دارد که میخواهد به ما یادآوری کند که، چه کسی هستیم و باید در برابر خداوند چگونه خاشعانه عبادت کنیم. آنجایی که میفرماید: «يا اَلله يا اَلله يا بَدىَُّ يا بَديعُ لا نِدَّلَكَ...» و بعد به حالات خودش را بیان می کند و میفرماید: «يا مَنْ عارَضَنى بِالْخَيْرِ وَالاِْحْسانِ وَعارَضْتُهُ بِالاِْسائَهِ وَالْعِصْيانِ يا مَنْ هَدانى لِلاْ يمانِ مِنْ قَبْلِ اَنْ اَعْرِفَ شُكْرَ الاِْمْتِنانِ...» .
جالب است که دائما همه این دعا خیر و سلوک و رسیدن به خدا را مطرح میکند و میبینیم که حضرت سیدالشهداء(ع) خود را در پایینترین مرتبه و خداوند را در بالاترین جایگاه معرفی میکند، آنجا که میفرماید: «يا مَنْ دَعَوْتُهُ مَريضاً فَشَفانى».
به طور کلی در فرازهای دعای عرفه امام حسین(ع)، یک خودشناسی و خداشناسی را میبینیم، رجوع به خداوند و برقرای نسبت میان خود و خداوند، حضرت(ع) میخواهد رحمت الهی را جلب کند و حقیقت توحید را در زندگی رقم بزند، اصلا شاید دعای عرفه بیشترین چیزی که میخواهد به ما بیاموزد آن است که بیشترین چیزی که در زندگی به آن نیاز داریم، حضور خدا است.
عرفه را «روز نیایش» نام نهاده اند، با توجه به جایگاه دعای عرفه و آنچه که از خداوند در این دعا مسئلت میکنیم، به نظرتان اساسا دعا کردن چهقدر موثر است و میتواند در قضا و قدر موثر باشد؟
توفیق دعا کردن خود اجابت است، در شرایط زندگی امروز، بعضا توفیق دعا کردن از ما گرفته شده است در حالیکه اولین نتیجه دعا همین اجابت حضرت حق است که به ما توفیق داده شد با او ارتباط برقرار کنیم. متاسفانه دعا در سفره زندگی ما کم شده است، نَه به این معنا که تا گرفتاری سراغمان آمد دعا کنیم بلکه به این معنا که دعا را جزئی از زندگی خود قرار دهیم.
البته خداوند بخشیدن ها و محروم کردن هایش مبتنی بر حکمت و سلسله عللی است که خودمان در زندگی ایجاد می کنیم، خداوند اراده کرد که به ما عطا شود، اما گاهی خودمان با اعمالمان اسبابی را ایجاد میکنیم که مانع اجابت دعا میشوند. مثلا وقتی به کسی ظلم میکنیم، رئیس ادارهای که توجه ندارد اربابرجوع از راه دور و حتی از شهر دیگر آمده و اگر کارش را راه نیندازد چه تاثیری بر زندگی آن شخص خواهد گذاشت، همه این موارد مانع استجابت دعا میشوند.
البته که دعا، تقدیر و قضا و قدر را تغییر میدهد اما به شرطی که دعا صادقانه و خالصانه باشد. بنابراین باید تلاش کنیم که در فضای دعای عرفه، به خودسازی بپردازیم و خلوتهای معنوی خود در زندگی را بیشترکرده و دعا را جزوی از زندگی خود کنیم.
پایان پیام/248
منبع: شبستان
کلیدواژه: روز خبرنگار خطبه نماز جمعه اوقات فراغت خطبه های نماز جمعه مراسم دعای عرفه دعای عرفه نماز جمعه شبستان یزد خبرگزاری شبستان مراسم دعای عرفه روز نیایش سبک زندگی اسلامی مشکلات اقتصادی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۷۲۸۴۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
در جنگ اقتصادی و فرهنگی باید به آمادگی کامل برسیم
ایسنا/فارس امام جمعه شیراز گفت: همانطور که ایران در عرصه نظامی سر و سامان مطلوبی پیدا کرده است، باید همین ساماندهی را در عرصههای اقتصادی و فرهنگی نیز شاهد باشیم.
آیتالله لطفالله دژکام امروز (۱۴ اردیبهشت ماه) در نماز جمعه شیراز با بیان اینکه در ابعاد مختلف جنگ ترکیبی و جنگ نظامی سر و سامانی پیدا کرده است، گفت: تقریباً بیش از ۴۰ سال این جنگ به ما تحمیل شده است. رهبر معظم انقلاب بهتازگی در دیدار فرماندهان نظامی کشور فرمودند که هر روز مستمر و مرتب باید در عرصه نظامی نوآوری داشته باشید، در غیر این صورت دشمن ما را شکست میدهد.
وی ادامه داد: همانطور که در جنگ نظامی به این جایگاه رسیدهایم که فرماندهان ما به «وعده صادق» میرسند، در جنگ اقتصادی و فرهنگی نیز باید به این جایگاه برسیم. به این معنی که آنقدر آمادگی داشته باشیم و ابزار نبرد اقتصادی و فرهنگی را فراهم کنیم که دشمن وقتی به ما حمله کرد، بتوانیم به آن پاسخ دهیم.
امام جمعه شیراز به مسأله سبک زندگی اسلامی پرداخت و گفت: در مقابل آن، سبک زندگی غیراسلامی را داریم. اسلام سبک زندگی عاقلانهای دارد و غیر از آن را میتوان غیرعلمی قلمداد کرد، پس سبک زندگی عاقلانه را باید به یکدیگر یادآور شویم.
وی بیان کرد: شنیده میشود در مجلس ختم و فاتحه، موسیقی مینوازند، اما آیا هر کاری غربیها کردند ما هم باید انجام دهیم؟ چه میشود که این رفتارها در سبک زندگی ما جاری میشود؟ باید سبک زندگی اسلامی را مرور کنیم. شرابخواری و قماربازی ضرر دارد و فرد عاقل به دنبال ضرر نمیرود. بنابراین زندگی اسلامی عاقلانه است و سبک زندگی غربی، عقل را کنار گذاشته است. یکی از دانشمندان گفته است که اگر نصف شرابفروشیها تعطیل شود، به نصف بیمارستانها نیاز نداریم.
وی در ادامه، به نقش مدیران کشور در برنامهریزی اشاره کرد و گفت: مدیران کشور در ردههای مختلف باید برنامهریزی داشته باشند. درخواست داریم مسؤولان به قانون عمل کنند و با آنچه در فضای مجازی میبینیم و خارج از حد قانون است، برخورد شود.
نماینده ولی فقیه در استان فارس با بیان اینکه رسم اداره کشور اجرای عدالت در حدود الهی است، افزود: امیدوارم همه ما در چارچوب قانون شرعی و دینی اقدام کنیم و آنچه نتیجه میگیریم رضایت خداوند را به دنبال داشته باشد. ما انقلاب کردیم و شهدا برای رضایت خداوند شهید شدند، فراموش نکنیم که کار برای رضایت خداوند آغاز شده است و باید در راه رضای خداوند ادامه داشته باشد.
امام جمعه شیراز به فرا رسیدن سالروز شهادت امام جعفر صادق (ع) اشاره کرد و گفت: امشب برای همه جهان اسلام و شیعیان اهل بیت (ع) عزای بزرگی است. رئیس مذهب جعفری فرمودند، یکی از عذابهای الهی که ممکن است کسی به آن مبتلا شود، عذاب استدراج است. استدراج این است که یک نفر عیب همه را میگوید، اما از عیب خود غافل است. در روایت آمده که انسان اگر بخواهد خطاهای خود را جبران کند، دیگر وقت توجه به دیگران را ندارد.
دژکام اظهار کرد: به همان نسبت که خوب است انسان مخالف معصیت باشد، خوب نیست بهدلیل مخالفت با معصیت، آبروریزی کند. بنابراین در شریعت ما مخالفت با معصیت نیز شرایط و روش خاصی دارد.
وی ادامه داد: رسمی به اسم مطالبهگری در برخی افراد ایجاد شده است که بدون حتی ذرهای تشکر از اقدامات صورتگرفته، تنها به مطالبه میپردازند. مطالبهگری خوب و لازم است، اما باید ضمن تشکر از زحمات گذشته، مطالبات مطرح شود.
او در ادامه به ۱۵ اردیبهشت، روز شیراز اشاره و بیان کرد: نامگذاری این تاریخ به نام شیراز، نخستین بار در کشور رخ داد و بعد از شیراز، شهرهای دیگر روز خود را معین کردند که این یکی از نوآوریهای شورای شهر شیراز بود.
دژکام به اقدامات خوب مسؤولان شهر شیراز در راستای محرومیتزدایی اشاره کرد و گفت: تاکنون در برخی محلات شهر، اقدامات موثری صورت گرفته است و مردم آنجا قدردان بودهاند. امیدواریم مدیران شهری توفیق پیدا کنند که برای همه محلات شیراز خدمات را توسعه دهند، چراکه از محرومان فریاد رسی کردن، کار بسیار پسندیده و نیکویی است.
امام جمعه شیراز با بیان اینکه در عرصه خدمات شهری، محیط زیست و سلامت شهری تلاشهای خوبی انجام شده است که گزارش اقدامات صورتگرفته بهمناسبت روز شیراز منتشر خواهد شد، اضافه کرد: متروی حرم مطهر باید مورد توجه مسؤولان باشد که اقداماتی هم انجام شده است، اما تا زمان رسیدن به نتیجه مطلوب، باید مطالبه را ادامه دهیم تا شرایط عرض ادب مردم به ساحت مقدس حرمین تسهیل شود.
انتهای پیام