Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-30@10:08:31 GMT

۸۵ سالگی ایرنا؛ مسن و رو به زوال یا با تجربه و پرتلاش

تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۷۳۱۹۶۵

۸۵ سالگی ایرنا؛ مسن و رو به زوال یا با تجربه و پرتلاش

به گزارش خبرنگار مهر، در سال ۱۳۱۳ که جهان آبستن تحولات و رویدادهای گوناگونی بود، یکی از نیازهایی که در کشور احساس شد ایجاد یک سازمان خبری با ماهیت «خبرگزاری» بود. گفته می شود رضاشاه اولین بار پس از دیدار از ترکیه و آشنایی با طرز کار خبرگزاری آناتولی تصمیم گرفت در ایران یک خبرگزاری ایجاد کند. تصمیم به ایجاد یک چنین سازمان خبری اول تیرماه آن سال گرفته شد و بعد از مدت ۵۰ روز اولین اخبار توسط آژانس پارس مخابره شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این سازمان خبری به طور عمده به پوشش خبرهای داخلی که به طور عمده از موسسات دولتی به دست آمده بود، می پرداخت و گزارش سایر کشورها را از رسانه های مشابه دریافت، ترجمه و سپس منتشر می کرد.

آژانس خبری پارس تا سال ۱۳۵۰ فعالیت خود را با این نام دنبال کرد و بعد از آن با نام «خبرگزاری پارس» ادامه فعالیت می داد و کم کم در میان سایر رسانه ها داشت جایگاهش را پیدا می کرد. در ابتدا این مجموعه تحت نظارت وزارت امور خارجه بود و بعدها با تغییر نام به خبرگزاری پارس به مجموعه وزارت اطلاعات و جهانگردی منتقل شد. بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران هم این سازمان خبری تحت نظارت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار گرفت و نام آن به «خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران» (ایرنا) تغییر پیدا کرد.

دوره اوج ایرنا

در طول سالیان گذشته این خبرگزاری ۸۵ ساله دوره های متفاوتی را سپری کرده است و مدیران مختلفی هدایت آن را برعهده داشتند. در دهه ۶۰ و ۷۰ این خبرگزاری مجموعه رسانه ای قوی بود که نیاز عمده خبری رسانه های مختلف را تأمین می کرد. اما از دهه ۸۰ به بعد با بوجود آمدن رسانه ها و خبرگزاری های اینترنتی دوره اوج ایرنا هم به پایان رسید. با این حال سیدضیاء هاشمی، مدیرعامل کنونی سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران می گوید مدت دو سال است که تلاش می شود این خبرگزاری در میان رقبای رسانه ای خود در داخل و خارج مجدد جایگاه خود را احیا کند.

با توجه به اینکه در سالروز تأسیس خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران قرار داریم، خبرگزاری مهر گفت و گویی با مدیرعامل ایرنا انجام داده است و برنامه های آینده خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران را مورد پرسش قرار داده است که در ادامه مشروح آن را از نظر می گذرانید:

وی گفت: زمانی ایرنا تنها منبع رسمی انتشار اخبار کشور بود، اما بعدها با شکل گیری تنوع در فعالیت ها و سازمان های خبری، در فضای رسانه ای تنوعی شکل گرفت. با این حال تلاش ایرنا بر این بوده است که در این فضای متنوع خبری همواره بر صحت، سرعت و دقت توجه زیادی داشته باشد.

وی افزود: خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک منبع رسمی خبری تلقی می شود و نمی توانیم عنصر دقت را فدای سرعت در کار خبری کنیم.

مزیت کنونی ایرنا

مدیر عامل سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران گفت: یکی از مزیت های این خبرگزاری در این است که از گذشته  ارتباط های وسیعی با رسانه های جهانی دارد و همین باعث می شود که ایرنا به عنوان یک منبع قابل اتکا با حرف های جدید نسبت به رقبای خود مطرح باشد.

هاشمی ادامه داد: ایرنا به لحاظ تنوع زبانی هم رسانه مهمی است که به زبان های عربی، انگلیسی، روسی، فرانسوی، اسپانیایی و ترکی استانبولی به پخش اخبار می پردازد و درآینده هم قصد داریم زبان چینی را اضافه کنیم. در مجموع هم علاوه بر زبان فارسی به ۸ زبان زنده دنیا به انتشار خبر می پردازیم که باعث شده است گسترده مخاطبان مان تنوع زیادی داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه روایتی که رسانه های غربی و بین المللی از ایران انجام می دهند مخدوش است، یکی از رسالت های تعریف شده ایرنا را انعکاس درست و دقیق اخبار ایران عنوان کرد و گفت: برای تحقق این هدف تلاش می کنیم با رسانه ها و خبرگزاری های دنیا در تعامل باشیم و چهره ایران را بهتر به دنیا معرفی کنیم.

استفاده ایرنا از تعاملاتش

هاشمی تأکید کرد: خبرگزاری تاس روسیه، شینهوای چین دو مورد از خبرگزاری های معروفی هستند که با ایرنا تعامل دارند و علاوه بر اینها در کشورهای دیگر همچون ژاپن، کره جنوبی، ترکیه و اسپانیا نیز ارتباطاتی داریم. همچنین در کشورهایی همچون اندونزی، قزاقستان، سوریه و لبنان نیز ارتباطاتی با مجموعه های رسانه های برقرار کردیم.

مدیرعامل سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران با اشاره به اینکه ایرنا به عنوان رسانه مورد مراجعه شخصیت های غربی [اشاره به رسمی بودن این رسانه] مشغول فعالیت است، گفت: هدفم به عنوان مدیرعامل این سازمان خبری این است که با مدیران رسانه های مختلف غربی، بین المللی، منطقه ای و.... شناساندن بهتر این رسانه و ظرفیت های ایران است. در همین راستا چند وقت پیش در شورای خبرگزاری های جهان که در کشور بلغارستان برگزار شد، دیدارهایی را با مدیران رسانه ها انجام دادم و همچنین در حاشیه برخی اجلاس ها با مدیران خبرگزاری های آسوشیتدپرس، فرانس پرس، افه و.... گفت و گوهایی را انجام دادم.

وی تأکید کرد: هدف از این دیدارها با مدیران رسانه های معتبر جهانی این است که نقدهای مان را نسبت به عملکرد آنها بازگو کنیم.

تلاش برای برطرف شدن مشکلات فنی ایرنا

در بخش دیگری هاشمی با اشاره به اینکه ایران به لحاظ رسانه ای و منابع خبری غنی شده و با گذشته تفاوت های زیادی بوجود آمده است، این تنوع رسانه ای را اتفاق خوبی برای کشور قلمداد کرد که می تواند تصویر جامع و دقیقی از ایران ارئه دهد. وی سپس از توسعه فنی و فناوری های جدید در خبرگزاری ایرنا حرف زد و گفت: یکی از مشکلات فناوری که در مبادله عکس داشتیم و برای رسانه های خارجی اهمیت دارد در سایت جدید ایرنا برطرف شده، همچنین امکان فروش عکس هم در شرایط جدید مهیا شده است.

مدیرعامل سازمان خبرگزاری ایرنا ادامه داد: برخی جاذبه های طبیعی ایران، امکان مختلف گردشگری و رخدادهای طبیعی همچون سیل های اخیر در کشور برای رسانه های خارجی با اهمیت هستند و تجربه ای که در این رویدادها داشتیم نشان داد که بعضی از عکس ها و اخبار بازتاب بین المللی داشت. در بخش فروش عکس هم با درنظر گرفتن این نکات اقدام به ارائه محصول می کنیم که بعضی از آنها به شیوه تهاتری مبادله می شود.

دهه ۸۰ پایان انحصار خبری ایرنا

هاشمی که توسعه فنی و فناوری را یکی از راه های حضور موثر در فضای رسانه ای می داند، با اشاره به اینکه ایرنا تا دهه ۷۰ رسانه مرجع کشور بود و بعد از آن انحصارش شکسته شد، ادامه داد: خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران برای انتشار اخبار معذوریت هایی دارد که بعضی مواقع آن را در معرض اتهام محافظه کاری قرار می دهد. در حالی که ما باید با دقت و کنترل چندگانه اخبار را منعکس کنیم.

ایرنا را با گذشته اش مقایسه می کنند

وی با بیان اینکه یکی از تبعات گسترده شدن فضای رسانه ای و راه اندازی خبرگزاری های متعدد توسط سازمان های مختلف (دولتی) برای ایرنا به ارمغان آورده، کاهش اخبار دریافتی رسمی از این منابع است، ادامه داد: اگر ایرنا با دهه ۷۰ و دوران دفاع مقدس مقایسه شود امروز برخی ظرفیت ها را ندارد، اما اینکه امروز چطور از ظرفیت های مختلف خود استفاده کند نکته ای است که به آن توجه داریم و در این رابطه طی چند وقت اخیر «ایرنا ۲۴» و «ایرنا پلاس» را راه اندازی کردیم که در مورد ایرنا ۲۴ یک ژورنالیسم تفصیلی را داریم دنبال می کنیم و دنبال این هستیم که در فضای مطبوعات و رسانه ها جا بیفتد.

ایرنا مدرسه، مدرسه ای برای همه شهروندان

وی همچنین با بیان اینکه سایت «ایرنا زندگی» هم طی چند روز گذشته ایجاد شده است و به دنبال این است که ظرفیت های اقتصادی و تولیدی کشور را معرفی کند، ادامه داد: بخش دیگری که در ایرنا فعال کرده ایم «ایرنا مدرسه» است که برای توسعه سواد رسانه ای شهروندان به راه افتاده است.

هاشمی افزود: در بخش فنی هم ظرفیت های جدیدی را می خواهیم اضافه کنیم که ماحصل آن استفاده بهتر خبرنگاران در اقصی نقاط ایران و جهان از قابلیت های سایت است. به عنوان مثال در سایت جدید می توانند راحت تر عکس هایشان را بارگزاری کنند.

ایرنا به دنبال حقوق مالکیت آثارش

مدیرعامل سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه در بخش رصد اخبار به منظور رعایت حقوق معنوی (کپی رایت) هم داریم فعال تر می شویم، گفت: قصد داریم رسانه های مختلف که از ایرنا مطلبی را بازنشر می کنند اما به نام منبع اشاره نمی کنند مورد شناسایی قرار دهیم.

وی گفت: یکی از کارهایی که به دنبال آن هستیم یکپارچه کردن سایت های مختلف ایرناست که به صورت واحدی در بیاید.

هاشمی با اشاره به اینکه خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران مورد نقد کارشناسان، صاحب نظران و جامعه رسانه ای قرار دارد، در حالی که توقع از آن زیاد است ادامه داد: ایرنا میزان بودجه خود را به طور شفاف بر صفحه سایت خود قرار داده است در حالی که چندین خبرگزاری رسمی کشور به این گونه نیستند.

پاسخ به چند نقد درباره ایرنا

وی تأکید کرد: بیان این نقد که خبرنگاران ایرنا به عنوان کارمندان دولت بی انگیزه هستند، گزاره درستی نیست. این موضوع برعکس است و همکاران مان در ایرنا با آرامش فعالیت می کنند و مجموعه سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران این توان را دارد که همکاران خود را به عنوان مهم ترین عنصر سازمان [اشاره به نیروی انسانی] حفظ کند.

مدیرعامل سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به این سوأل که گفته می شود برخی خبرنگاران ایرنا در خارج از کشور حقوق شان به دلار است، اما در مواقع بحران آن کشورها منفعل هستند، این طور پاسخ داد: تعداد خبرنگاران خارجی ایرنا محدود است و بعضا این افراد از نیروهای محلی هستند. به عنوان مثال در لندن خبرنگاری محلی داریم که با مقامات و شخصیت های مهم مصاحبه می کند. بعضی از این مصاحبه ها را فقط در خط ویژه منتشر می کنیم. همین تلاش خبرنگاران خارجی باعث شده است که سفارتخانه های ایران در کشورهای مختلف مشتاق اخبار ایرنا باشند.

وی گفت: برخی از خبرنگاران خارجی ایرنا هم اکنون در مناطق جنگی و در بحران های چنین مناطقی فعالیت می کنند. به عنوان مثال خبرنگارانی که کابل، بیروت و کشور عراق حضور دارند در معرض تهدید های مختلف هستند.

کد خبر 4690113

منبع: مهر

کلیدواژه: خبرگزاری ایرنا خبرگزاری شینهوا خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران کتاب و کتابخوانی ادبیات رایزنی فرهنگی معرفی کتاب روز خبرنگار گردشگری ادبیات جهان ترجمه بازار نشر سازمان میراث فرهنگی و گردشگری حوزه هنری رادیو فرهنگ میراث فرهنگی معرفی نشریات

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۷۳۱۹۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

یک نشانه مهم زوال عقل

مطالعه‌ای که به تازگی توسط محققان دانشکده بهداشت عمومی جانز هاپکینز در بلومبرگ انجام شده، نشان می‌دهد که احتمال زوال عقل در افراد مسن با شدت بالای کم‌شنوایی بیشتر است، اما این احتمال در بین کسانی که از سمعک استفاده می‌کنند پایین‌تر است.

نتایج حاصل از این مطالعات (روی بیش از ۲۴۰۰ سالمند)، بیانگر این است که کاهش شنوایی ممکن است عاملی در افزایش خطر زوال عقل باشد و بر همین اساس، درمان کم‌شنوایی می‌تواند خطر زوال عقل را کاهش دهد. کاهش شنوایی یک مسئله حیاتی در زمینه سلامت عمومی است و این خطرِ روبه‌رشد (که کاهش شنوایی ممکن است با خطر زوال عقل مرتبط باشد]، میلیون‌ها نفر را در جهان تحت تأثیر قرار می‌دهد.

در این مطالعه، ۲۴۱۳ نفر مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند که حدود نیمی از آنها بالای ۸۰ سال داشتند و طی همین بررسی‌ها ارتباط واضحی بین شدت کم‌شنوایی و زوال عقل در آنها مشاهده شد؛ شیوع زوال عقل در میان شرکت‌کنندگان با کم شنوایی متوسط تا شدید، ۶۱ درصد بیشتر از شرکت‌کنندگانی بود که شنوایی نرمال داشتند. شیوع زوال عقل در ۸۵۳ شرکت‌کننده کم‌شنوا که از سمعک استفاده می‌کردند نیز تا ۳۲ درصد کمتر بود.

چگونگی ارتباط کم شنوایی با زوال عقل هنوز به طور قطع مشخص نیست، اما نتایج این تحقیقات به مجموعه اطلاعاتی که حاصل از بررسی ارتباط جرئی بین کم‌شنوایی و زوال عقل است، اضافه می‌کند.

امید بر این است که به تدریج، اطلاعات کامل‌تری از تأثیر کم‌شنوایی بر عملکرد شناختی و زوال عقل در سالمندان حاصل شود و داده‌های موجود در این زمینه تکامل یابند.

منابع: upi ، neurosciencenews

۲۳۳۲۳۳

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1901098

دیگر خبرها

  • خبرگزاری کره شمالی جلوتر از مسوولان ایران
  • تقدیر سرلشکر سلامی بابت پوشش رسانه‌ای وعده صادق
  • تصاویر واقعی است؛ خبری از کپسول آتش نشانی نیست!+ عکس
  • قدردانی سرلشکر سلامی از صداوسیما
  • یک نشانه مهم زوال عقل
  • جاری شدن سیل ویرانگر در کنیا با ۷۶ کشته
  • افزایش شمار قربانیان سیل در کنیا
  • خبرگزاری کره شمالی جلوتر از خبرگزاری های ایران
  • نمره صفر رئیس شورای شهر به سازمان فرهنگی شهرداری قزوین
  • خصوصیات الزامی برای اعضای هیات مدیره سرخابی ها پس از واگذاری