Web Analytics Made Easy - Statcounter

سارا گلستانی در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز با بیان اینکه باید به کودکان همزمان با رشد جسمی یکسری مهارت‌ها نیز آموزش داده شود، گفت: کودکان، نوجوانان و جوانان متناسب با گروه سنی خود باید یکسری مهارت‌های زندگی، تحصیلی، اجتماعی و غیره را دریافت کنند.

وی هدف از آموزش مهارت‌های زندگی را اینگونه بیان کرد: افراد در طول عمر خود با کسب مهارت‌های مختلف نیازهایشان را برطرف می‌سازند تا بتوانند جایگاه مناسب خود را در جامعه دست آورند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بخشی از این مهارت به حوزه تربیت جنسی افراد مرتبط است.

رواشناس حوزه آموزش خانواده با تأکید بر وجود نیاز جنسی در افراد عنوان کرد: زمانیکه نیاز جنسی، جنسیت و تفاوت ویژگی‌های افراد در جنسیت وجود دارد پس طبیعی است کودکان از بدو تولدشان درباره این تفاوت‌ها کنجکاو و به دنبال کسب تجربه باشند، تربیت جنسی نیز نوعی مهارت برای بهتر زندگی کردن است و باید در امر آموزش آن توجه بیشتری از سوی مسئولان انجام شود.

وی ادامه داد: کودکان از سنین 2 یا 3 سالگی متوجه تفاوت‌های جنسیتی خود می‌شوند، از همین سن آموزش‌ جنسیتی نیز باید آغاز شود. زیرا همانگونه که کودک تحت آموزش‌های مختلف قرار می‌گیرد درباره مسائل جنسی نیز باید مورد آموزش قرار گیرد.

گلستانی آموزش‌های جنسی را متناسب با درک و ظرفیت هر دوره سنی دانست و گفت: تربیت جنسی جزء حقوق اولیه کودکان است و اینگونه نیست که افراد به صورت شخصی تصمیم بگیرند به کودکان مسائل جنسی را آموزش دهند یا خیر. خانواده‌ها باید بدانند همان‌قدر که در برابر تعلیم آداب معاشرت و اجتماعی وظیفه دارند، درباره تعلیم بهداشت جنسی به کودکان نیز مسئول هستند.

استاد جهاد دانشگاهی اذعان کرد: باتوجه به اینکه در هر گروه سنی کودکان برای رشد چه نیازهایی دارند باید سرفصل‌های آموزشی برای تربیت جنسی کودکان در نظر گرفته شود. به عنوان مثال در گروه سنی زیر 6 سال نیاز به آموزش مسائل جنسی نیست اما درباره تفاوت ساختار جنسی دختر و پسر می‌توان توضیح داد و اینکه چگونه از خود مراقب جنسی کنند.

وی ادامه داد: در ایران به دلیل اهمیت ندادن به تربیت جنسی، با جوانانی مواجه هستیم که نه تنها درباره نیازهای جنسی خود اطلاعاتی ندارند بلکه شناخت و اطلاعاتی از ویژگی‌های جنسیتی خود و جنس مخالف ندارند.

گلستانی در پاسخ به این پرسش که «چرا ایران در تربیت جنسی عملکرد ضعیفی دارد،؟» گفت: بخشی از جامعه ایران به دلیل پایبند بودن به سنت‌هایی که در برخی مواد صحیح نیستند، شرم از بیان مسائل جنسی، آگاه نبودن از خطرات جنسی حاصل از نبود تربیت صحیح جنسی و غیره در آموزش‌های جنسی ضعف‌های عمده دارد.

این استاد دانشگاه تربیت جنسی را حق افراد دانست و گفت: خانواده به عنوان اولین نهادی که فرد عضو آن است نقش اساسی در آگاهی بخشی به کودکان دارد در غیر این صورت کودکان با یادگیری غلط برخی مسائل از جامعه دچار معلولیت‌های جنسی و روحی می‌شوند.

وی با ابراز تأسف از نبود رشته تحصیلی مرتبط با آموزش‌های جنسی در دانشگاه‌های ایران بیان کرد: مسئولان دانشگاهی هنوز دید و آگاهی مناسبی از خطرات نهفته جنسی در جامعه ندارند در نتیجه برنامه‌ریزی مناسبی برای تأسیس رشته دانشگاهی در این حوزه نکرده‌اند.

گلستانی عنوان کرد: آموزگار زمانی که خود اطلاعات جامع و کافی از مسائل جنسی نداشته باشد نمی‌تواند اقدام به تربیت جنسی دانش‌آموزان و دانشجویان کند. در حال حاضر بسیاری از رواشناسان و استادان دانشگاهی برای گذراندن دوره‌های پیشرفته رواشناسی خانواده و مسائل جنسی باید به کشورهای دیگر سفر کنند.

این روانشانس حوزه آموزش خانواده درباره افزایش آگاهی جنسی معلمین مدارس و استادان دانشگاه‌ها خاطر نشان کرد: بهترین اقدام تأسیس رشته دانشگاهی است اما در گام بعد مسئولان باید دوره‌های تخصصی آموزش مسائل جنسی را برای افرادی که در ارتباط با کودکان و نوجوانان هستند، برگزار کنند. در حال حاضر با توجه به مشکلات جنسی موجود در جامعه تربیت جنسی تنها کافی نیست بلکه اطلاعات جنسی اشتباه موجود در بین افراد نیز باید تغییر و اصلاح شود. آموزش و پرورش باید با برنامه‌ریزی‌های صحیح تربیت جنسی و آموزش مسائل جنسی را در اولویت کاری خود قرار دهد.

انتهای پیام/

300 / 167 تربیت جنسی سارا گلستانی سند 2030 مهارت زندگی آموزش خانواده

منبع: ایسکانیوز

کلیدواژه: تربیت جنسی سند 2030 مهارت زندگی آموزش خانواده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۷۳۸۲۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اساسی‌ترین رکن فعالیت آموزش و پرورش، انسان‌سازی است

نماینده ولی فقیه در استان مرکزی گفت:اساسی‌ترین رکن فعالیت آموزش و پرورش، انسان‌سازی است، بنابراین بایدوبیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از مرکزی، آیت‌الله قربانعلی دری نجف‌آبادی پیش از ظهر امروز_ سه‌شنبه یازدهم اردیبهشت_ در آیین نواختن زنگ سپاس معلم که به مناسبت گرامیداشت مقام معلم در مدرسه حکمت اراک برگزار شد، اظهارکرد: نگاه به آموزش و پرورش، نگاه به یک مجموعه دستگاه عظیم زیربنایی است و هزینه کردن برای آموزش و پرورشِ در تراز انقلاب اسلامی با ویژگی پخته بودن، سنجیده کار کردن، همراه بودن با مشاوره و داشتن ملاحظات لازم از مسائل بسیار مهم و ارزشمند است.

وی افزود: همانگونه که رسالت انبیای الهی بویژه حضرت محمد (ص)، ترویج مکارم اخلاقی در جامعه بود، معلمان هم چنین رسالتی هستند، بنابراین همه باید قدر زحمات این قشر فرهیخته را بدانند.

امام جمعه اراک با اشاره به اینکه معلمان در تعلیم و تربیت انسان نقش اساسی دارند تصریح کرد: باید فرهنگ تکریم معلم در بین همه اقشار جامعه نهادینه شود.

آیت‌الله دری‌نجف‌آبادی اضافه کرد: انسان‌سازی مهمترین وظیفه معلمان است و بشریت همواره برای رشد و تکامل اخلاقی نیاز به معلم و مربی داشته است.

وی ادامه داد: سرمایه هر کشوری برای توسعه همه جانبه و صحیح نیروی انسانی است، آموزش و پرورش بستر ساخت نیروی انسانی را فراهم می کند و در آموزش و پرورش فردای جوامع ساخته می شود.

نماینده ولی فقیه در استان مرکزی خاطرنشان کرد: برای تربیت نیروی کارآمد متعهد و متدین در آموزش و پرورش باید راهبرد اصلی در این وزارتخانه یادگیری خلاق به جای تکیه بر حافظه، تقویت قوه کشف و حل مسائل علمی، ایجاد عادات و رفتار اجتماعی متناسب با شئونات جامعه اسلامی و ایرانی، تقویت باورهای دینی و مذهبی و عمل به آن و آموزش مهارت‌ها و حرفه های موردنیاز جامعه باشد.

آیت‌الله دری‌نجف‌آبادی تاکید کرد: معلمان باید قدر جایگاه خود را بدانند و برای تحقق آرمانهای امام خمینی (ره)، رهبر معظم انقلاب اسلامی، شهدا و ملت بزرگوار ایران اسلامی گامهای بلندی بردارند.

وی با گرامیداشت یاد و خاطره استاد شهید مرتضی مطهری گفت: استاد مطهری با اندیشه والا و درک از شرایط زمان، موفقیت‌هایی را برای نسل کنونی به یادگار باقی گذاشت، این استاد فرزانه، نمونه یک معلم فداکار و پرتلاش بود که برای ترویج مکارم اخلاقی و اسلامی در جامعه تمام تلاش خود را بکار گرفت.

معلم رکن اصلی آموزش و پرورش است

فرزاد مخلص‌الائمه استاندار مرکزی با تقدیر از تلاش‌های معلمان استان در مسیر تعلیم و تربیت، اظهار کرد: معلم رکن اصلی آموزش و پرورش است و معلم با دانش و رفتار خود می تواند بیشترین تاثیر را بر دانش آموزان داشته باشد.

وی افزود: نقش آموزش و پرورش در فرهنگ عمومی کشور که شاید تا به حال کمتر به آن توجه شده بسیار است.

استاندار مرکزی با بیان اینکه نقش معلمان و اساتید دانشگاه بسیار برجسته و تأثیر گذار است تصریح کرد: گذشته غیرقابل تغییر و آینده را می‌شود ساخت، مهم‌ترین کار در همه‌ی جوامع ساخت آینده است و این معلمان هستند که با تربیت نسل‌ها، آینده را رقم می‌زنند و آن را تغییر می‌دهند.

استاندار مرکزی اضافه کرد: ایران از گذشته‌ای غیرقابل افتخار و ذلت‌بار در زمان کودتایی‌ترین رژیم تاریخ که در هیچ فضیلتی برتری نداشت به نقطه‌ای رسید که در دهه اول انقلاب اسلامی هشت سال در برابر همه‌ی قدرت‌های جهان ایستادگی کرد.

مخلص‌الائمه با بیان اینکه آموزش بیشتر نقش را در توسعه فرهنگی و در نهایت در پیشرفت جامعه دارد گفت: انسان سازی، تربیت و آموزش از رسالت‌های معلمان است، امروز آموزش و پرورش در تربیت جامعه نقش حیاتی دارد و ما در این راه از هیچ کوشش و تلاشی کوتاهی نخواهیم کرد.

وی با اشاره به عملیات غرورآفرین "وعده صادق" گفت: شاهکار همه‌ی موفقیت‌ها و تربیت نسل‌ها به برکت نظام مقدس جمهوری اسلامی به نقطه‌ای رسیده است که فرزندان ملت ایران در ماه گذشته ضرب شست جمهوری اسلامی را به رژیم جنایتکار اسرائیل نشان دادند.

استاندار مرکزی خاطر نشان کرد: ارتش رژیم خبیث اسرائیل در سال ۱۹۶۷ چهار ارتش قدرتمند عربی را ظرف شش روز از پای درآورد اما هم اینک ماه‌ها است در مقابل تربیت‌شدگان مکتب جمهوری اسلامی به خاک سیاه و ذلت نشسته است.

حسین مولوی مدیرکل آموزش و پرورش استان مرکزی هم گفت: ۱۷ هزار معلم شاغل و ۲۰ هزار معلم بازنشسته در سراسر استان مرکزی داریم و بنا داریم تقدیر شایسته ای از آنها در هفته معلم انجام شود.

کد خبر 749439

دیگر خبرها

  • اساسی‌ترین رکن فعالیت آموزش و پرورش، انسان‌سازی است
  • کارگاه آموزشی مهارت های زندگی با موضوع پیشگیری از اعتیاد برگزار شد
  • سید محمد خاتمی: تورم به سطح نگران کننده‌ای رسیده است
  • بحران کمبود معلم در مدارس نباید تکرار شود
  • سید محمد خاتمی: کشور در شرایط حساسی به سر می‌برد/ چشم امید ما برای عبور از بحران‌ها و گشودن افق‌ها به دانشگاه است/ اولین کار مجلس هفتم تثبیت قیمت‌ها بود و دیدیم که تورم روز به روز افزایش پیدا کرد
  • معلمان جایگاه مهمی در آگاهی جامعه دارند
  • سید محمد خاتمی: کشور در شرایط حساسی به سر می‌برد/ چشم امید ما برای عبور از بحران‌ها و گشودن افق‌ها به نهاد دانشگاه و دانشگاهیان است/ اولین کار مجلس هفتم تثبیت قیمت‌ها بود و دیدیم که تورم روز به روز افزایش پیدا کرد
  • آموزش‌های فنی و حرفه‌ای مقدمه‌ای برای ایجاد اشتغال جوانان است
  • برگزاری دوره‌ی آموزش مهارت‌های رسانه‌ای موبایل آوین نو
  • آموزش مهارت زندگی به زوجین برای کاهش طلاق