خوانش سورن کی یرکگارد از عید قربان
تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۷۳۹۲۸۵
در نگاه کیرکگارد،با ایمان هر ناممکنی ممکن می گردد. ابراهیم به ممکن بودنِ "کار ناشدنی باور داشت و دقیقا ایمان همین است و دین بدون باور به امر محال، همان کفر است. دکتر سید جواد میری دانشیار جامعه شناسی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی
گروه اندیشه:
شاید اغراق نباشد اگر بگوییم منطقه اسکاندیناوی فیلسوفان بزرگی نداشته و ندارد ولی دو شخصیت بزرگ در تاریخ فلسفه از این منطقه ظهور کرده اند که به انحاء مختلف فلسفه قاره ای و سیر اندیشه در تروپا را به سخره گرفته اند و از قضا تاثیرگذار هم بوده اند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
کیرکگارد خوانشی منحصر بفرد از واکنش ابراهیم نسبت به فرمان خداوند مبنی بر ذبح فرزندش دارد که در تاریخ فلسفه و مطالعات ادیان جایگاه ویژه ای دارد. کیرکگارد واکنش ابراهیم را برآمده از اوج اخلاص و ایمان ابراهیم می خواند و لذا او را یکه تاز عرصه ایمان معرفی می کند. از منظر کیرکگارد ، هنگامیکه به ابراهیم امر شد که باید پسرش را ذبح کند، او حتی اخلاق را هم زیر پاگذاشت؛ چرا که او فراتر از ساحت دوگانه ها رفته بود. او حتی اگر احتمال و تردید ذهنی درباره مرگ فرزندش داشت، دیگر نمیشد او را یکه تاز عرصه ایمان محسوب کرد و الگوی اعلاء قلمداد کرد.
ابراهیم که پس از سالها خدا در پیری به او پسری بخشیده بود اکنون با فرمان نوینی از سمت خدا روبرو میگردد که به معنای قتل فرزندش است. او در جدال میان عقل و ایمان، تنها و بدون هیچ دودلی، ایمان را گزینش کرد و این انتخاب، ابراهیم دیگری آفرید.
در خوانش کیرکگارد ایمان فراسوی خرد و شریعت است و ایمان دقیقاً از همان نقطه ای شروع می گردد که عقل پایان می یابد. به سخن دیگر، معنای ایمان مساوق با مصلوب کردن خرد است.
شاید بتوان گفت در نگاه کیرکگارد ایمان معنای اصیلش مترادف با "مستحیل" است. به سخن دیگر، با ایمان هر ناممکنی ممکن میگردد. البته به یاد داشته باشید که در نظر کیرکگارد محال مساوی با امری بی معنی نیست بلکه بلعکس این ناشدنی است که به انسان بر خلاف عقل و منطق حقیقت را افاده می کند. به تعبیر دیگر، در خوانش کیرکگارد "ناممکن" معنای حق است. ابراهیم به ممکن بودنِ "کار ناشدنی" باور داشت و دقیقا ایمان همین است و دین بدون باور به امر محال همان کفر است که صورتی از دین است که تهی از باور به "امر نابودنی" است. این خوانش از "ذبح ابراهیمی" فاصله زیادی با برداشت های رایج از "عید قربان" دارد که در بین توده مردم و اهل ظاهر وجود داشته و دارد ولی این خوانش کیرکگارد قابل تامل است./ صفحه شخصی نویسنده
منبع: ایران آنلاین
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۷۳۹۲۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
ایمان برای انسان مؤمن امنیت به ارمغان میآورد
به گزارش خبرگزاری مهر، آیتالله رضا رمضانی در سلسله جلسات انسان اخلاقی در دعای مکارم الاخلاق امام سجاد (ع) با عنوان «قرار معنوی» که در مسجد آفخرا رشت برگزار شد، اظهار کرد: نگاه ما نسبت به صحیفه سجادیه باید یک نگاه تربیتی باشد.
نماینده مردم گیلان در مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اینکه صحیفه سجادیه یک دستگاه تربیتی است، تصریح کرد: وقتی اسلام را مورد مطالعه قرار میدهیم میبینیم که میخواهد انسان را یک انسان اخلاقی تربیت کند.
وی با بیان اینکه انسان اخلاقی به معنای این است که با همگان ارتباطی معنادار و مبنایی دارد، افزود: اخلاقی که در دین مورد تاکید قرار گرفته به تمام ساحت زندگی انسان توجه میکند.
آیتالله رمضانی با تاکید بر اینکه انسان باید خود را تربیت کند و بردبار و خوش اخلاق باشد، اضافه کرد: ایمان برای انسان مؤمن امنیت به ارمغان میآورد و در جامعه یک زندگی مومنانه خواهد داشت.
دبیرکل مجمع جهانی اهلبیت (ع) اضافه کرد: در دعای مکارم الاخلاق از خداوند ایمان از نوع کامل آن را درخواست میکنیم زیرا اگر ایمان نباشد زندگی بیهدف میشود.
وی با اشاره به اینکه انسان اخلاقی در زندگی دارای هدف است و زندگی مومنانه جامعه را امن میکند، تصریح کرد: وجود برخی مشکلات در جامعه نشان میدهد که ایمان به طور کامل در زندگی برخیها وارد نشده است.
وی با بیان اینکه انسان باید اعمال و رفتار خود را محاسبه کند، تصریح کرد: همه امور زندگی را نباید در این دنیا قرار دهیم و نگاه گذری باید نسبت به این حوزه وجود داشته باشیم.
آیتالله رمضانی با تاکید بر اینکه حیات زندگی انسان در آخرت است و آخرت به اراده خود انسان ساخته میشود، افزود: دعا فقط برای خواندن نیست بلکه باید با همان هدف، خود را تربیت کنیم.
نماینده مردم گیلان در مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اینکه دعای مکارم الاخلاق دستگاه تربیتی است که انسان در مقام عمل برای امور صالح قرار گرفته است، اظهار کرد: فقر و غنا میتواند انسان را به کفر و یا حقیقت ایمان برساند.
کد خبر 6095727