Web Analytics Made Easy - Statcounter

تحولات در گذر است و خبر هیچ گاه متوقف نخواهد شد؛ خبر‌هایی رسمی و گاه غیر رسمی؛ خبر‌هایی که مورد توجه قرار می‌گیرد یا ممکن است همه به راحتی از کنار آن بگذرند. رسانه‌های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود، خبر‌هایی را برجسته می‌کنند و در مواردی هم از کنار آن می‌گذرند. اگر خبر به‌ما‌هو خبر موضوعیت داشته باشد، وابستگی جناحی نباید در کمرنگ و پر رنگ منتقل کردن آن تأثیری داشته باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رصد‌خانه «تابناک»؛ جایی است که خبر‌هایی گاه غیررسمی و گاه اخباری که مورد توجه قرار نمی‌گیرد، برای مخاطبان آماده می‌کند؛ خبر‌هایی که گاه به ملاحظه جناح‌های سیاسی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و گاه به دلیل کم توجهی رسانه‌ها به حاشیه می‌روند، ولی همین خبر‌ها، اخباری هستند که مخاطبان را از پشت پرده جریانات سیاسی آگاه می‌کنند. در رصدخانه، تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد، در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و اینک رصدخانه تابناک را می‌بینید.

انجام همه‌پرسی روی میز رئیس‌جمهور

از ابتدای امسال، حسن روحانی چند نوبت به ضرورت انجام همه‌پرسی در برخی موضوعات اشاره کرده است. لعیا جنیدی، معاون حقوقی رئیس‌جمهور در گفت‌وگویی با روزنامه ایران از بررسی‌های این معاونت درباره این موضوع و ارائه نتایج آن به روحانی خبر داد. جنیدی گفت: «ما درباره این موضوع مطالعات دقیقی انجام دادیم، از جمله اینکه بررسی کردیم مشخصاً قانون عادی همه پرسی چیست و گفتیم که چه بخش‌هایی از قانون عادی آن باید اصلاح شود. می‌دانید که یک قانون عادی برای همه پرسی، مصوب سال ۶۶ وجود دارد، ما آن را دقیق بررسی کردیم و نتیجه این بررسی‌ها را تفصیلی برای آقای رئیس جمهوری نوشته و طی آن موادی از آن قانون که نیازمند اصلاح هست را به ایشان پیشنهاد دادیم. قرار شده است ایشان ارزیابی کنند ببینند که آیا ضرورتی برای اصلاح قانون وجود دارد یا خیر. نکته دوم اینکه اگر ضرورتی برای اصلاح و تغییر قانون وجود داشته باشد، ایشان به ما ابلاغ خواهند کرد، اما اگر ضرورتی برای اصلاح نباشد و برای موضوعات فوری یا مهمی که ایشان مدنظر دارند می‌توان با تکیه بر اصول قانون اساسی و قانون عادی موجود اقدام کرد، در این صورت باید موضوع را به ما ارائه دهند و ما موضوع را به‌صورت لایحه تنظیم خواهیم کرد؛ بنابراین فرایند‌های پس از این بررسی و اینکه چه تصمیمی گرفته شود، موقوف به نظر آقای رئیس جمهوری است.»

طائب: ایران به مرز اسرائیل رسیده است

رئیس شورای مرکزی قرارگاه عمار گفت: نقطه آخر مبارزه با دشمن نزدیک شده و گام اول رسیدن به مرز اسرائیل و گام دوم رسیدن به قدس است. حجت الاسلام مهدی طائب پنجشنبه شب در مسجد حضرت رقیه مشهد با بیان این مطلب گفت: امروز در وضعیتی همانند صدر اسلام هستیم که مالک اشتر به چادر معاویه و مرحله نهایی مبارزه رسیده بود. وی افزود: امروز شمشیر علی به پشت دروازه قدس رسیده است و هیچ کس نمی‌تواند مانع شود. او ادامه داد: بعد از ۴۰ سال ایران به مرز اسرائیل رسیده، در حالی که ۴۰ سال پیش هیچ نداشتیم و اکنون به اینجا رسیده ایم. رئیس شورای مرکزی قرارگاه عمار گفت: الان وقت مذاکره نیست، چون ما بار آمادگی ظهور امام زمان (عج) را برداشته ایم. طائب افزود: حمله عربستان به یمن با هدفی همانند حمله صدام به کشورمان انجام شد، اما کشور‌های حامی ائتلاف عربستان در حال کنار کشیدن از این جنگ هستند. وی در خصوص برجام گفت: گام به گام از برجام خارج می‌شویم تا ثابت کنیم ایران به عهد خود وفا کرد و آن‌ها عمل نکردند. او با اشاره به دیدار نخست وزیر ژاپن با رهبر انقلاب هم اظهار کرد: مقام معظم رهبری نامه ترامپ را نپذیرفت و بعد از آن هم با اقتدار پهپاد آمریکا را ساقط و کشتی انگلیسی را توقیف کردیم و آن‌ها هیچ کاری هم نتوانستند انجام دهند.

اختیارات فعلی روحانی، آرزوی رؤسای جمهور پیشین بود

نماینده ادوار مجلس گفت: مشکلات جامعه ناشی از کمبود اختیار روحانی و دولتش نیست بلکه به عدم انسجام موجود در تیم اقتصادی دولت باز می‌گردد. جعفر قادری نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با فارس، درباره اختیارات گسترده حسن روحانی نسبت به رؤسای جمهور پیشین گفت: در دوره ریاست جمهوری فعلی با شکل‌گیری ستاد اقتصاد مقاومتی و شورای هماهنگی اقتصادی و جلسه سران قوا که بسیاری از نمایندگان خارج از قوا هم در آن حضور دارند مردم انتظار رفع سریع‌تر مشکلات را دارند. این در حالی است که مقام معظم رهبری تأکید زیادی بر حل مشکلات معیشتی مردم دارند. وی افزود: مقام معظم رهبری حین راه‌اندازی تشکیل شورای هماهنگی سران قوا و شورای هماهنگی اقتصادی، رفع سریع‌تر مشکلات در وضعیت فعلی را خواستار شده‌اند. ضمن اینکه این شورا و جلسه، اختیار بسیار ویژه‌ای برای برون رفت از وضعیت فعلی دارد و بر همین اساس هم دولت اختیار عمل بسیاری دارد. نماینده ادوار مجلس گفت: دولت با توجه به حضور رئیس قوه مجریه در رأس شورای هماهنگی اقتصادی و جلسه سران قوا دیگر نمی‌تواند بهانه کم بودن اختیار را بیاورد چرا که در هیچ دوره‌ای از دولت‌های پس از انقلاب اختیارات فعلی دولت آقای روحانی مسبوق به سابقه نبوده و هیچ رئیس‌جمهوری به اندازه اختیارات آقای روحانی اختیار عمل نداشته است.

واکنش رحیمی به مذاکره ایران و عربستان بر سر حادثه منا

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس در توییتر خود نوشت: پس از حادثه حج سال ۹۵ در منا، ظریف شخصا گزارش کاملی از اقدامات وزارت امور خارجه به کمیسیون امنیت ملی مجلس ارائه کرد. مرتضی رکن آبادی برادر شهید غضنفر رکن آبادی از شهدای حادثه منا در برنامه جهان آرا شبکه افق گفته بود: مسئولان ما برای اینکه راه حج باز شود، سال گذشته در عربستان امضا دادند و پذیرفتند که مقصر فاجعه منا ایرانی‌ها بودند. در همین رابطه علیرضا رحیمی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در توییتر خود نوشت:پس از حادثه حج سال ۹۵ در منا، دکتر ظریف شخصا گزارش کاملی از اقدامات وزارت امور خارجه به کمیسیون امنیت ملی مجلس ارائه کرد. وزارت خارجه برای احقاق حقوق شهدای منا همه اقدامات ممکن حقوقی و سیاسی را انجام داده است. سازمان حج و بعثه مسئول مستقیم مذاکرات و توافقات حج در هر سال هستند.

انتقادات صریح عارف از سرمایه‌سوزی‌های صداوسیما

رئیس فراکسیون امید با بیان اینکه صدا و سیما به جای آنکه کارخانه آدم سازی باشد، هنرش سرمایه سوزی شده است، از اصلاح اساسنامه صدا و سیما در مجلس خبر داد و گفت: باید اداره صدا و سیما به گونه‌ای باشد که در شأن یک نهاد ملی باشد. به گزارش امیدنامه؛ محمدرضا عارف در دیدار جمعی از فعالان فرهنگی، هنری و بازیگران تئاتر، سینما و تلویزیون با تبریک اعیاد قربان و غدیر و با گرامی داشت یاد و خاطره هنرمندانی که در یک سال اخیر درگذشتند از جمله مرحوم عزت الله انتظامی و مرحوم ضیاالدین دری با اشاره به به نقش هنرمندان در تحولات مهم در تاریخ معاصر ایران گفت: معتقدم هنر یک نظام سیاسی باید حفظ سرمایه‌های معنوی خود باشد، هنرمندان در یک نظام سیاسی از جمله سرمایه‌های معنوی محسوب می‌شوند و باید حاکمیت و نهاد‌های متولی در حفظ و ارتقای این سرمایه، تلاش کنند. وی با بیان اینکه اخلاف نظر در قشر نخبه بعضا باعث ایجاد تضاد می‌شود، تصریح کرد: دغدغه‌ها و گلایه‌هایی که از زبان شما مطرح شد و از بی توجهی به هنر و هنرمندان به حق انتقاد داشتید یکی از علت‌های آن این است که امورات هنری توسط کسانی اداره می‌شود که بعضا با هنر بیگانه هستند. عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: یکی از نهاد‌هایی که باید در حفظ سرمایه‌های خود از جمله هنرمندان کوشا باشد صدا و سیما است. با کمال تأسف این رسانه به جای آنکه کارخانه آدم سازی باشد هنرش سرمایه سوزی است.

کنایه توئیتری ربیعی به وزیر خارجه آمریکا

سخنگوی دولت در حساب کاربری خود در توییتر نوشت: مایک پمپئو باز هم با فقدان سواد تاریخی مقابل پیام رهبر معظم انقلاب با اشاره به شب "تیشا بئاو" به مسأله قوم یهود و فلسطین پرداخته و پیام ایشان را به فراخوان خشونت علیه یهودیان تعبیر و نهیب زدن بر سر رژیم کودک‌کش اسرائیل را که فریضه امت مسلمان درحج است، منافی با آیین این شب دانسته است. علی ربیعی در این توییت افزود: مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا حتی مفهوم شب تیشابئاو را نمی‌فهمد که اگر می‌فهمید رژیم اسرائیل همان شومی بزرگ است که به یکسان بر یهودیان و مسلمانان فلسطین سایه افکن شده و باید برای رهایی ازآن شومی دعا کرد. ربیعی تأکید کرد: پمپئو نه جامعه ایران را می‌شناسد که شهروندان یهود جایگاه خاص خود را در دل آن دارند، نه تاریخ می‌داند که شهروندان یهودی ما در همه قرون اسلامی وپیشا اسلامی آیین‌های دینی خود را در کمال آزادی به جا آورده و می‌آورند. وی تصریح کرد: پمپئو باز هم با فقدان سواد تاریخی مقابل پیام رهبر معظم انقلاب با اشاره به شب "تیشا بئاو" به مساله قوم یهود و فلسطین پرداخته و پیام ایشان را به فراخوان خشونت علیه یهودیان تعبیر و نهیب زدن بر سر رژیم کودک‌کش اسرائیل را که فریضه امت مسلمان در حج است، منافی با آیین این شب دانسته است.

تأیید فرار متهم ردیف اول پرونده مدیران سابق بانک مرکزی

سالار آقاخان از متهمان مطرح و به نام پرونده ارزی که کیفرخواستش به همراه پرونده عراقچی و سیف به دادگاه رفته، متواری است. سالار آقاخان ۲۰ اسفند سال گذشته یعنی دقیقاً زمانی که اوج برخورد با دلالان بازار ارز بود، توسط پلیس آگاهی شناسایی و دستگیر می‌شود. به گزارش تسنیم، سالار آقاخان از جمله اخلالگران بازار ارز است که از او به عنوان عامل بانک مرکزی در توزیع ارز نیز یاد می‌شود و در پرونده تشکیل شده برای مسئولان و مقامات سابق بانک مرکزی، متهم ردیف اول است.

خط و نشان جهانگیری در مجمع اقتصادی خزر

معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه ثبات و امنیت آبراه‌های بین‌الملی و سواحل شمال و جنوب و تنگه هرمز به عنوان دغدغه اصلی و خط قرمز ایران است و برای آن سال‌ها تلاش و هزینه کرده است گفت: ما حضور نیرو‌های خارجی در خلیج فارس را عامل بی‌ثباتی و افزایش تنش می‌دانیم و معتقدیم امنیت منطقه را تنها و تنها کشور‌های منطقه می‌توانند برقرار کنند و دخالت و حضور قدرت‌های فرامنطقه‌ای تحت هر نام و ائتلافی را خطری بزرگ برای صلح، ثبات و امنیت منطقه می‌دانیم.

واکنش قاضی‌عسکر به ادعای «رکن‌آبادی» درباره ماجرای منا

حجت‌الاسلام والمسلمین قاضی‌عسکر اظهارات «مرتضی رکن‌آبادی» درباره پذیرش تقصیر از سوی ایران در فاجعه منا را ادعایی نادرست دانست و گفت: تفاهم‌نامه حج موجود است و هرگز چنین چیزی در آن نیست. حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعلی قاضی‌عکسر، نماینده پیشین ولی فقیه در امور حج و زیارت که چهار دهه در ارتباط با حج فعالیت داشته و اوایل امسال از مسئولیت خود در بعثه کناره‌گیری کرد، از جمله مقامات ایرانی در رأس امور حج کشورمان بود که در یک دهه اخیر و بویژه پس از فاجعه منا و تعطیلی حج، بر مذاکرات حج و به نتیجه رساندن آن نظارت مستقیم داشته است. او در پاسخ به حرف‌های «مرتضی رکن‌آبادی»، برادر غضنفر رکن‌آبادی (دیپلمات ایرانی و از جان‌باختگان فاجعه منا) که در یک برنامه تلویزیونی گفته است «ایران مسئولیت فاجعه منا در سال ۱۳۹۴ را به عهده گرفته تا راه حج باز شود»، در گفت‌وگو با ایسنا این‌گونه اظهارنظر کرد: این یک دروغ مسلم است. نه نظام و نه مسؤولان نظام هرگز حاضر نیستند عزت‌شان را با هیچ‌ چیزی معاوضه کنند. در این چند سال حج بحمدالله با عزت انجام شده است، دقیقا ضد آن چیزی که ایشان (رکن‌آبادی) اظهار کرده‌اند.

روایت علم‌الهدی از براندازی

حجت الاسلام سیداحمد علم‌الهدی صبح امروز در خطبه‌های نماز عیدسعید قربان در بارگاه منور رضوی: دشمن تصور کرد با تحریم ما را به زانو درمی‌آورد و تمام توجهش به این دو قشر است؛ اگر این دو قشر مستاصل شوند دشمن به نتیجه رسیده است و این تمام انگیزه دشمن در تهاجم اقتصادی و تحریم‌هاست؛ برنامه و اندیشه اقتصادی مقام معظم رهبری این است که فعالیت تولیدی راه‌اندازی شود و جریان معیشتی مردم راه‌اندازی شود. امام جمعه مشهد مقدس با اشاره به اینکه می‌توانیم مسأله معیشتی مردم را تأمین کنیم گفت: بینش دوم این است که دشمن به ما هجمه کرده؛ مشکل هجمه دشمن را از ناحیه خود دشمن حل کنیم؛ این فکر، فکر غلطی است و تجربه و عقل این را ثابت کرده است؛ دشمن، دشمن است و احساس کند مقابل توطئه او مستأصل هستید فشار و هجمه را بیشتر می‌کنید؛ دشمنی دشمن به خاطر وسایل دفاعی و فناوری هسته‌ای و مسائل این گونه نیست، بلکه دشمنی دشمن به خاطر اصل وجود ما و در بستر انقلاب ماست و بنا دارد ما را براندازی کند.

مصباحی مقدم: حرف نبوی درباره به جان هم افتادن اصولگرایان درست است

غلامرضا مصباحی‌مقدم، سخنگوی جامعه روحانیت مبارز کشور با بیان اینکه علت تفرقه میان اصولگرایان پایبند نبودن به محوریت جامعتین بود، خاطرنشان کرد: به تعبیر شاعر عرب "قوم من همه رئیس هستند، مزرعه پیاز را دیده اید که همه سرند" این موضوع واقعیتی است که در اصولگرایان اتفاق افتاده است. مصباحی مقدم درباره تعبیر بهزاد نبوی مبنی بر اینکه "اگر اصلاح طلبان نباشند اصولگرایان به جان هم می افتند" یا در نبود اصلاح طلبان، اصولگرایی دچار انشعاب می شود، گفت: این حرف به دور از واقعیت نیست! اما با وجود اصلاح طلبان هم اصولگرایان دچار تشتت هستند.

سؤال آشنا از رکن آبادی و شبکه افق

حسام الدین آشنا، مشاور رئیس جمهور در توییتر خود نوشت:
برادر گرامی جناب آقای رکن‌آبادی سلام علیکم
آیا برای ادعای خود دلایل، شواهد یا مستنداتی دارید؟
مدیر محترم شبکه افق آیا در این شبکه راهنمای عملی برای میزبانان برنامه های زنده در مواجهه با ادعاهای قابل مناقشه میهمانان وجود دارد؟

سیداحمد خاتمی: هر کس غیرت دینی دارد «مرگ بر آمریکا و مرگ» می‌‌گوید

حجت الاسلام احمد خاتمی، در خطبه های نماز عید قربان در مسجد مقدس جمکران عنوان کرد: برائت از مشرکین جزء سیره قرآن و پیامبر(ص) و معصومین(ع) در مراسم حج بوده است، همچنین از برکات پیروزی انقلاب اسلامی، احیای مراسم برائت از مشرکین است. وی تصریح کرد: برائت از مشرکین آدم کش و کودک کش و برائت از آمریکا و صهیونیست های جنایتکار که نماز مسلمانان در مسجد القصی را به خاک و خون کشیدند، امری مهم است. امروز برائت از آمریکا و صهیونیست جنایتکار، جلوه غیرت دینی است، هر کس غیرت دینی دارد با شکوه فریاد می زند "مرگ بر امریکا و مرگ بر صهیونیست”. وی افزود: سخن این است که امروز آمریکا و هم‌پیمانانش، رژیم صهیونیستی با اسلام مسأله دارند و غلبه و هجمه آنها علیه اسلام است، آنها با دین شما طرف هستند و می خواهند دست از دین بردارید.

راهبرد دوقطبی‌سازی اصولگرایان دیگر منسوخ شده

علی تاجرنیا، فعال سیاسی اصلاح طلب و نماینده پیشین مجلس، در ارتباط با وضعیت اصول‌گرایان و تأکید آن‌ها بر «دو قطبی‌سازی»، بر این عقیده است که یکی از بزرگ‌ترین مشکلات جریان اصول‌گرایی، عدم انطباق آن‌ها با تحولات و وضعیت‌های جدید است. در نتیجه در موارد زیادی شاهدیم برخی از چهره‌های شاخص این جریان، برخی واژگان و اظهارات را بر زبان می‌رانند که اساسا در وضعیت جدید مخاطبی ندارد. نماینده پیشین مجلس در بخشی دیگر از گفته‌های خود تأکید کرد: «متأسفانه سیاست تکراری «دو قطبی‌سازی» در میان جبهه اصول‌گرایی همچنان ادامه دارد و به نظر می‌رسد، در وضعیت جدید نیز همین راهبرد منسوخ در دستور کار قرار گرفته است. راهبرد منطقی این است که آن‌ها بر خلاف تأکید بر این راهبرد، بحران و مشکلات کشور را آسیب‌شناسی کنند.»

منبع: تابناک

کلیدواژه: تابناک بسته ویژه خبری بسته خبری عید قربان دعای عرفه درگیری محمودآباد صحرای عرفات معامله قرن منصور هادی حجت الله علم الهدی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۷۴۳۵۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رئیس‌جمهور آمریکا لایحه فیلترینگ یا فروش تیک‌تاک را امضا کرد

به گزارش خبرگزاری صداوسیما؛ با امضای رئیس‌جمهور آمریکا، لایحه حمایت این کشور از رژیم صهیونیستی، اوکراین و تایوان به قانون تبدیل شد. با این لایحه آمریکا بیش از ۹۰ میلیارد دلار به رژیم صهیونیستی، اوکراین و تایوان کمک مالی و نظامی می‌کند.

محدودیت شبکه اجتماعی تیک‌تاک که در پوشش این لایحه در سنا تصویب شد و به امضای بایدن رسید، موردتوجه رسانه‌ها و شهروندان آمریکایی قرار گرفته است.

مالک تیک‌تاک ۹ ماه فرصت دارد سهامش را به آمریکایی‌ها بفروشد وگرنه در آمریکا مسدود می‌شود. تیک‌تاک ۱۷۰ میلیون کاربر آمریکایی دارد و مقامات آمریکایی به دلیل سهام ۲۰ درصدی شرکت بایت دنس که مالک چینی دارد، این سکو را خارجی و برای آمریکا خطرناک می‌دانند.

گفت‌وگو با سالار واعظی - خبرنگار خبرگزاری صداوسیما

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • معاون پارلمانی رئیس جمهور به اظهارات قالیباف پاسخ داد
  • پاسخ معاون رئیسی به انتقادات ارزی قالیباف
  • پاسخ معاون پارلمانی رئیس جمهور به انتقادات ارزی رئیس مجلس
  • پاسخ معاون پارلمانی رئیس جمهور به اظهارات قالیباف
  • رئیس‌جمهور آمریکا لایحه فیلترینگ یا فروش تیک‌تاک را امضا کرد
  • مزایده اموال متهم پرونده صندوق سرمایه گذاری بهمئی
  • خودروسازان؛ متهم ردیف اول ناترازی بنزین
  • مزایده اموال شناسایی شده متهم پرونده کثیرالشالکی بهمئی
  • معرفی توانمندی‌های نظام بانکی ایران در نشست با مدیران بانک مرکزی پاکستان
  • خودروهای میلیاردی متهم پرونده صندوق سرمایه‌گذاری بهمئی به مزایده گذاشته می‌شود+ جزئیات