Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری دانشجو»
2024-04-30@23:45:37 GMT

حذف ۴ صفر پیشنهاد صندوق بین‌المللی پول است

تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۷۴۵۷۶۵

حذف ۴ صفر پیشنهاد صندوق بین‌المللی پول است

مشاور معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری با اشاره به موضوع حذف ۴ صفر از پول ملی گفت: ما همسو با دستورات پیشنهادگونه صندوق بین المللی پول داریم همراه می‌شویم و اولویت کشور این نیست و مسایل و مشکلات مهمتر از این وجود دارد. به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، محسن صیقلی مشاور معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری در گفتگو با رادیو با تاکید بر اینکه حذف چهار صفر از پول ملی بر شاخص‌های کلان اقتصاد کشور اثری نخواهد گذاشت، گفت: این اقدام در شرایطی می‌تواند اثرگذار باشد که ساختار‌های اقتصادی مثل اصلاح سیستم‌های بانکی، تولید، مباحث مالیاتی و گمرکی با همدیگر رونق اقتصادی را داشته باشند، اما با حذف اسمی چند صفر از پول ملی با وجود تجربیات متفاوتی که دیگر کشور‌ها داشته اند، هیچ اثر اقتصادی نخواهد داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی افزود: خود دولت نیز اعلام کرده است که این کار هیچ اثری روی تورم نخواهد داشت و فقط ظاهری است. در ۵۰ کشور دنیا که این اتفاق افتاده، از آن به عنوان اسم گذاری یا تجدید اسم یاد می‌کنند که در برخی از کشور‌ها موفق عمل شده و در برخی از کشور‌ها که از زیرساخت‌های لازمی برخوردار نبودند همچون زیمباوه ناموفق بوده است.

این اقتصاددان با اظهار بر اینکه ما همسو با دستورات پیشنهادگونه صندوق بین المللی پول داریم همراه می‌شویم، تصریح کرد: این پیشنهادی است که معمولا صندوق بین المللی پول به کشور‌ها می‌دهد و با شعار «آسان شدن زندگی» از آن یاد می‌کنند.

وی ادامه داد: در کشور ما نیز زمانی که جنگ تمام شد و دلار‌های نفتی سرازیر شدند این صندوق چنین پیشنهادی را داد، اما تا سال ۹۵ مسکوت بود تا اینکه هیئت دولت مصوب کرد و لایحه‌ای را به بانک مرکزی داد، ولی باز هم این لایحه به مجلس نرفت.

صیقلی خاطر نشان شد: تنها خاصیتی که دولت و رئیس کل بانک مرکزی بر آن قائل شده اند، حذف کاهش هزینه نشر اسکناس و اثر روانی است که مردم ارز کشور را در برابر ارز‌های کشور‌های دیگر پایین می‌بینند. اما به نظر می‌رسد غرور ملی در میزان تولید است و نه اینکه اسما چهار صفر حذف شود و بگوییم غرورمان بالا می‌رود و ما در مقابل دلار می‌توانیم تومان داشته باشیم.

وی متذکر شد: فضای روانی با گرد کردن پول‌ها وقتی که پول کوچک می‌شود، می‌تواند بار تورمی در جامعه داشته باشد.

مشاور معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری اثر گذاری مثبت حذف چهار صفر از پول ملی را نیازمند زیرساخت‌های لازم دانست و گفت: در بورس کشور سهام یک دلاری و نیم دلاری نداریم حالا اگر چهار تا صفر را هم برداریم، چه نتیجه‌ای را دربر خواهد داشت؟ سهام یکی از بانک‌های کشور ۴۰ ریال تا یک تومانی است و اگر چهارتا صفر را برداریم، سهام این را چه می‌توانیم بگذاریم؟ آیا اصلا آمادگی این موضوع را داریم؟

وی اظهار داشت: گفته می‌شود با این کار چرخش نقدینگی می‌تواند وجود داشته باشد و مردم معاملات شان را سریع انجام می‌دهند، ولی مشکل مردم ما معاملات نیست وقتی پول نیست و اقتصاد رونق نداشته باشد، اینکه بتوانند به راحتی مبادله کنند اثر خاص ندارد. اولویت کشور به نظر خیلی از سیاستمدارن و اقتصاددانان این نیست و مسایل و مشکلات مهمتر از این وجود دارد و بهتر است انرژی خود را روی این‌ها بگذاریم.

عبدالله رضیان عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی هم با اشاره به اینکه حذف چهار صفر از پول ملی ممکن است تبعیات خوبی نداشته باشد، گفت: این اقدام از نظر روانی مردم را در یک چالش روانی قرار می‌دهد و ارزش سرمایه شان کاهش شدیدی پیدا می‌کند.

وی افزود: اثر گذاری این اقدام در کنترل تورم، بحث دیگری است و حتی ممکن است خود این عمل دارای آثار تورمی باشد. به همین دلیل حذف چهار صفر از پول ملی یک ریسک است.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس اظهار داشت: هنوز هم این لایحه به مجلس نیامده است و با توجه به شرایط سخت اقتصادی که کشور در آن قرار دارد، ممکن است نمایندگان این کار را به مصلحت کشور ندانند.

وی در رابطه با نظر مجلس در خصوص این لایحه گفت: بعید می‌دانم که این لایحه رای بیاورد. چون فعلا اولویت مجلس چیز‌های دیگری است.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: حذف ۴ صفر صندوق بین المللی پول شاخص های کلان اقتصاد بار تورمی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۷۴۵۷۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازدید رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی از دانش‌بنیان‌های شهرک صنعتی هشتگرد

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا،  محمدصادق خیاطیان به همراه جمعی از مدیران صندوق نوآوری و شکوفایی، صبح امروز یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ ضمن نشست با اعضای هیئت مدیره شهرک صنعتی هشتگرد، از شرکت‌های دانش‌بنیان مستقر در شهرک بازدید کرد.  

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی، در گفتگو با مدیران عامل و مسئولان این شرکت‌های دانش‌بنیان، دستورات لازم جهت رسیدگی به مشکلات و پیگیری درخواست‌های این شرکت‌ها را صادر کرد.  

شهرک صنعتی هشتگرد با وسعتی بالغ بر ۲۵۰ هکتار، در فاصله ۹۰ کیلومتری پایتخت قرار دارد.

 دکتر محمدصادق خیاطیان، رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی صبح امروز از ۵ شرکت دانش‌بنیان مستقر در شهرک صنعتی هشتگرد بازدید و از نزدیک در جریان توانمندی‌ها و دستاورد‌های این شرکت‌ها قرار گرفت.

خیاطیان با اشاره به فعالیت بیش از ۲۵۰ واحد صنعتی در شهرک صنعتی هشتگرد گفت: این مجموعه، فرصت مناسبی برای رشد و شکوفایی واحد‌های صنعتی و شرکت‌های دانش‌بنیان ایجاد کرده است و در حال حاضر بیش از ۱۲ هزار نفر در شرکت‌های مستقر در شهرک مشغول فعالیت هستند.

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی افزود: درحال حاضر ۲۰ شرکت دانش‌بنیان در شهرک صنعتی هشتگرد مشغول فعالیت هستند که دستاورد‌های بسیار قابل‌توجهی دارند. به عنوان مثال، شرکت‌های دانش‌بنیان این شهرک در راه‌اندازی تصفیه‌خانه شهرک صنعتی هشتگرد که از مطالبات جدی واحد‌های صنعتی بوده است، مشارکت داشته‌اند.

وی تصریح کرد: شرکت دانش‌بنیان الکترونیک افزار آزما که در حوزه طراحی و تولید انواع کنتور‌های دیجیتال پیشرفته برق فعالیت می‌کند، علاوه بر ایفای نقش در زمینه هوشمندسازی و بهینه‌سازی مصرف برق، ۱۱۰۰ فرصت شغلی مستقیم و غیرمستقیم ایجاد کرده و توان تولید ۶ میلیون کنتور در سال را دارد و محصولات تولیدی خود را به کشور‌های مختلفی صادر کرده است.  

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی خاطرنشان کرد: همچنین شرکت دانش‌بنیان همراه پوشش نیز با طراحی و نصب سیستم کنترل مهار شن روی ۳۵ حلقه چاه نفت در جنوب کشور (طی سال‌های ۲۰۱۶-۲۰۲۴)  باعث شده است که بیش از ۷۲ هزار بشکه در روز به ظرفیت تولید نفت کشور اضافه شود که ارزش‌افزوده بسیار بالایی برای کشور به همراه داشته است.

خیاطیان در پایان تأکید کرد: شرکت‌های دانش‌بنیان نقش بسیار مهمی در حوزه اشتغال‌زایی و رفع نیاز‌های اساسی کشور ایفا می‌کنند و صندوق نوآوری و شکوفایی در راستای تحقق شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»، برنامه‌های متعددی را برای تبدیل شرکت‌های نوپا به شرکت‌های نوآور و فناور تدارک دیده است که بزودی اعلام خواهد شد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • احتمال طغیان رودخانه‌ها در چهار منطقه ایران
  • واگذاری ۱۰۰ بنای تاریخی در سال ۱۴۰۳
  • پیش‌بینی وضعیت هوا طی چهار روز آینده/ بارش باران و رعد و برق در این نقاط
  • کنگره آمريکا دیوان بین‌المللی کیفری را تهدید کرد
  • تامین اعتبار ویژه برای تکمیل پتروشیمی دهدشت
  • مصر: منتظر تصمیم نهایی درباره پیشنهاد آتش‌بس در غزه هستیم/راه‌حل نظامی در رفح مردود است
  • پیش‌بینی ۶۶۹ صندوق اخذ رای در دور دوم انتخابات مجلس در کرج
  • ارجاع جدول مربوط به تملک دارایی‌های مالی به کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۳
  • بازدید رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی از دانش‌بنیان‌های شهرک صنعتی هشتگرد
  • برای رفع مشکل مصرف انرژی باید صندوق بهینه‌سازی سوخت را فربه کنیم