Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-01@06:13:45 GMT

روستاهای بدون برق در قطب تولید انرژی برق آبی کشور

تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۷۴۶۳۸۸

روستاهای بدون برق در قطب تولید انرژی برق آبی کشور

به گزارش ایرنا حدود ۱۳سال از ارتقای بخش اندیکا به شهرستان میگذرد اما همچنان تعدادی از روستاهای این شهرستان از نبود زیرساختهای اولیه از جمله برق، گاز، راه دسترسی و شبکه مخابرات بیبهره هستند.

در این شهرستان با وجود داشتن خاک حاصلخیز، رودخانه های خروشان، طبیعت بکر، جنگل های انبوه و کوه‌های برفگیر، متناسب با ظرفیتها برای عمران و آبادی آن برنامه ریزی نشده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یکی از مشکلات این شهرستان روستاهایی است که هنوز به شبکه برق وصل نشدهاند و ساکنان آن از این انرژی  پاک بیبهره هستند.

برق از مهمترین انرژیهای پاک است که میتواند برای یک اقتصاد در حال توسعه مانند کشور ما تاثیر زیادی داشته باشد و زمانی بر اهمیت این موضوع افزوده میشود که از یک سو سایر منابع انرژی همانند نفت و گاز مهمترین منبع درآمدی کشور بوده و از سوی دیگر تقاضا برای گاز و فرآوردههای نفتی بهطور روز افزون درحال افزایش است.

عضو شورای اسلامی بخش چلو در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: بیشتر روستاهای فاقد برق در بخش چلو واقع شدهاند که برخی از آنها از راه دسترسی نیز محروم هستند.

نیازعلی سهرابی افزود: این روستاها در مناطق شلا، تنگ سنان، رپی، چال منار، سررگ صالح ابراهیم بخش چلو و برخی نیز در بخش مرکزی شهرستان اندیکا واقع شدهاند که تاکنون به شبکه برق وصل نشدهاند.

وی ادامه داد: امروزه اهمیت انرژی برق بر کسی پوشیده نیست اما برخی ساکنان این روستاها گاهی باید یک روز کامل وقت بگذارند تا بتوانند گوشی تلفن خود را در روستاهای مجاور شارژ کنند.

عضو شورای اسلامی بخش چلو گفت: پیشنهاد ما برای برخی روستاهای فاقد برق که راه دسترسی ندارند، نصب پنل های خورشیدی است اما متاسفانه این موضوع تاکنون در روستاهای شهرستان اندیکا مورد توجه قرار نگرفته است.

در شورای توسعه اندیکا برای حل مشکل برق روستاها تصمیماتی گرفته شده است

نماینده مردم مسجدسلیمان، اندیکا، لالی و هفتکل در مجلس شورای اسلامی در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: با توجه به اینکه اندیکا در فهرست شهرستان های محروم خوزستان قرار گرفته، شورایی با عنوان توسعه این شهرستان در استانداری خوزستان تشکیل شده که یکی از اهداف آن حل مشکل برق روستاهای این شهرستان است.

علی عسکر ظاهری عبده وند افزود: تا سال ۹۵ برق شهرستان اندیکا با وجود قرار گرفتن بین ۲ سد، از شوشتر تامین میشد و جوابگوی پروژههای صنعتی نبود اما با پیگیری انجام شده هم اکنون این برق از سد گدار تامین میشود.

عضو مجمع نمایندگان خوزستان گفت: از سال ۹۵ تاکنون بیش از ۴۰ روستای شهرستان اندیکا برقدار شده و امسال نیز برخی از آنها برقدار میشوند.

امسال بیش از ۱۰ روستای اندیکا برقدار میشوند

رییس اداره برق شهرستان اندیکا نیز به خبرنگار ایرنا گفت: با پیگیری مسئولان شهرستان و استان ۱۰روستای این شهرستان امسال به شبکه برق متصل میشوند.

سجاد نصیری افزود: در برخی روستاها مثل شلا مشکل تملک زمین روستاها مطرح است چرا که سازمان آب و برق خوزستان مدعی است که املاک این روستا را خریداری کرده است.

وی ادامه داد: در برخی روستاها مثل رپی و سررگ صالح ابراهیم نیز راه دسترسی وجود ندارد و موضوع استعلام از محیط زیست و منابع طبیعی مطرح است.

وی گفت: یکی دیگر از مشکلات ما سکونت فصلی اهالی در روستاها است چرا که برخی روستاها تنها نیمی از سال دارای سکنه هستند.

۷۱۵۹ / ۶۰۳۷

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ایرنا اندیکا برق رسانی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۷۴۶۳۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دلیل پاشینیان برای «واگذاری روستاها به آذربایجان»

مسئله واگذاری روستاهای ارمنستان به جمهوری آذربایجان به موضوع جنجال برانگیزی بدل شده است. در همین راستا، نیروهای پلیس ارمنستان روز جمعه با ساکنان یک روستای مرزی این کشور درگیر شدند و افراد دیگری از جمله یک نماینده مخالف پارلمان را در بحبوحه اعتراضات جاری علیه برنامه «نیکول پاشینیان» جهت واگذاری چهار منطقه مرزی به جمهوری آذربایجان بازداشت کردند.

طبق گزارش خبرگزاری «آرمن‌پرس»، نخست‌وزیر ارمنستان تاکید می‌کند که این تصمیمات برای «تثبیت تمامیت ارضی جمهوری ارمنستان» اتخاذ شده است.

پاشینیان طی سخنرانی در یک سالن تئاتر در شهر «گاوار» ارمنستان بیان کرد: «یکی از شهروندان از من پرسید که چرا روستاهای خود را به آذربایجان واگذار می‌کنیم. این یک سوال بسیار مهم است. اکنون نمی‌خواهم آنچه را قبلا در برخی سطوح سیاسی گفته‌ام بازگو کنم - در این خصوص که هرگز چنین روستاهایی در ارمنستان وجود نداشته است - اما می‌خواهم مورد بسیار مهمی را بیان کنم. چرا ما چنین تصمیم‌هایی می‌گیریم؟ ما این تصمیم‌ها را می‌گیریم تا تمامیت ارضی ارمنستان را تثبیت کنیم.»

او تاکید کرد: «پست‌های نصب ‌شده در مرز ارمنستان و آذربایجان به عنوان سنگ بنای تمامیت ارضی جمهوری ارمنستان است. ما این تصمیمات را با این درک می‌گیریم که اگر یکی از پیش نیازهای اساسی دولت شهروندان آن باشند، دومین پیش نیاز سرزمین و تمامیت ارضی آن است. تمامیت ارضی به چه معناست؟ تمامیت ارضی به قلمرو شناخته شده بین‌المللی یک کشور اشاره دارد. ممکن است سرزمینی وجود داشته باشد، اما ممکن است در سطح بین‌المللی به رسمیت شناخته نشود.»

وزارت کشور جمهوری آذربایجان هفته گذشته اعلام کرد که ارمنستان تعیین مرز با جمهوری آذربایجان در بخش باغانیس-ووسکپار در استان تاووش را آغاز کرده است. اما این وزارتخانه در بیانیه‌اش تاکید کرد: «به اطلاع می‌رسانیم شایعاتی مبنی بر اینکه بخشی از قلمرو حاکمیت جمهوری ارمنستان به آذربایجان واگذار خواهد شد، صحت ندارد.»

منبع: ایسنا

دیگر خبرها

  • کم‌توجهی به روستاها موجب حاشیه‌نشینی در شهرها می‌شود
  • وزیر صمت: ظرفیت‌های تولید شناخته شده و باید در جستجوی راه‌های صادراتی باشیم
  • اعضای شوراها از دخالت دادن تفکرات سیاسی پرهیز کنند
  • روستاهای آبپخش نیازمند توجه بیشتر مسؤولان هستند
  • «خودروی برقی» راه‌حلی بدون جایگزین
  • اجرای ۲۲ هزار و ۵۰۰ متر شبکه توزیع آب آشامیدنی در شهرستان درمیان
  • دلیل پاشینیان برای «واگذاری روستاها به آذربایجان»
  • روستاها آغازگر جهش تولید با مشارکت مردم هستند
  • شوراهای اسلامی برای تولید و رونق اقتصادی روستاها برنامه‌ریزی کنند
  • اختصاص اعتبار برای تکمیل خط ریلی چهارمحال‌وبختیاری ضروری است