Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-26@10:07:12 GMT

سیدجواد حسینی و سخت‌ترین دوران وزارت

تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۷۴۶۶۳۱

سیدجواد حسینی و سخت‌ترین دوران وزارت

گروه اطلاع رسانی ایرنا در راستای ایفای رسالت آگاهی بخشی به انعکاس برجسته ترین گزارش های روزنامه های مختلف با عناوینی چون سخت‌ترین دوران وزارت، هرلیتربنزین، ۷۰۰۰ تومان یارانه؟، استدلال عجیب علیه کارت خوان مطب ها، دست‌اندازهای بی‌شمار بر سر راه بهره‌وری، استراتژی‌های حاضر و غایب در هنر معاصر ایران، دوران طلایی روابط با عربستان را احیا کنیم، مواجهه مطهری با آیت‌الله، کارنامه صادرات نفت ایران در پساتحریم و مخالفان دولت مردم را ناامید می‌کنند پرداخته است، در ادامه به بازتاب گزیده ای از این مطالب می پردازیم:

سخت‌ترین دوران وزارت

روزنامه اعتماد در گزارشی با عنوان سخت‌ترین دوران وزارت است: «سید جواد حسینی، سرپرست جدید وزارت آموزش و پرورش کیست؟» خبرگزاری‌ها با این تیتر به سراغ معرفی کسی رفتند که با استعفای «سید محمد بطحایی» از جایگاه وزارت، از سوی دولت به عنوان جانشین (فعلا) موقت او معرفی شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تا پیش از این معرفی، نام‌های آشناتری از بدنه وزارتخانه به عنوان گزینه‌های احتمالی مطرح می‌شدند اما انتخاب حسینی تمام گمانه‌زنی‌های قبلی را باطل کرد تا رسانه‌ها به دنبال سوابق و مسوولیت‌های پیشین این چهره تازه بگردند. سیدجواد حسینی از خرداد ماه بر صندلی وزارت آموزش و پرورش نشسته است و در روزهای پایانی مهلت قانونی برای معرفی وزیر جدید به مجلس، در روزهایی که خبرهایی هم از احتمال انتخاب وزیر زن برای این جایگاه منتشر می‌شود، به «اعتماد» می‌گوید که آمدنش انتخاب حسن روحانی بوده و ماندن یا نماندنش هم بسته به نظر او است. او البته در این گفت‌وگو فهرستی از کارهای انجام‌شده و در دست اقدام وزارتخانه را از خرداد تاکنون ارایه می‌کند و سابقه‌ای هم از دستاوردهایش در استانداری و آموزش و پرورش خراسان رضوی را به این فهرست می‌افزاید اما باز در مقابل سوال در مورد زمان معرفی وزیر تازه و احتمال انتخابش به عنوان وزیر تکرار می‌کند: «این از مسوولیت‌های آقای رییس‌جمهور است و من به تنها چیزی که فکر نمی‌کنم این موضوع است.»

وی همچنین درباره شرایط حال حاضر دولت و وزارتخانه آموزش و پرورش افزود: این نکاتی که خدمت شما عرض کردم مربوط به همین حالا است که اتفاقا دولت در سخت‌ترین دوران بودجه‌ای قرار دارد، ۲ هزار میلیارد تومان برای رتبه‌بندی معلمان اختصاص پیدا کرده است. در همین سخت‌ترین دوران است که می‌گویم پرداخت پاداش بازنشستگان، می‌گویم پایان دوره بخاری‌های نفتی، در همین سخت‌ترین دوران حقوق دانشجو معلمان از ۸۰۰ هزار تومان به ۱ میلیون و ۵۶۰ هزار تومان افزایش پیدا کرده. اینکه می‌گویند اولویت دولت آموزش و پرورش نیست، مقداری ظلم به دولت است. با عدد و رقم می‌گویم ظلم است که بدانید. سال ۱۳۹۲ که این دولت کار را تحویل گرفته، بودجه آموزش و پرورش ۱۵ هزار میلیارد تومان بود. الان بیش از ۵۰ هزار میلیارد تومان است. در همین دولت برای اولین‌بار مرحله اول رتبه‌بندی با ۴ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان خارج از بودجه سنواتی اجرا شد. در سال ۹۲ سهم بودجه آموزش و پرورش از بودجه ملی ۹ درصد بود و الان به بالای ۱۳ درصد رسیده است.

هر لیتربنزین، ۷۰۰۰ تومان یارانه؟

روزنامه آرمان در گزارشی با عنوان هر لیتر بنزین، ۷۰۰۰ تومان یارانه؟ می نویسد: پس از کش‌وقوس‌های فراوان و تاخیر و تمدیدهای متعدد سرانجام قرار است از امروز استفاده از کارت سوخت در چهار کلانشهر کشور برای مصرف‌کنندگان بنزین اجباری شود. اما در این بین سوالات زیادی بی‌پاسخ مانده‌اند که ازجمله آن می‌توان به اینکه «هدف دولت از احیای این کارت‌ها چیست؟» اشاره کرد. در این زمینه حدس و گمان‌های مختلفی وجود دارد. عده‌ای آن را به معنای افزایش تدریجی قیمت‌ها قلمداد می‌کنند و گروهی معتقدند دولت با این کار تصمیم دارد پس از مدتی طرح سهمیه‌بندی بنزین را به اجرا بگذارد. در این بین اما متولیان این امر در اظهارات خود به شفاف‌سازی مصرف بنزین و جلوگیری از قاچاق سوخت اشاره می‌کنند. حال در اینجا پرسش این است که آیا قاچاقچیان بنزین از جایگاه‌ها اقدام به سوخت‌گیری می‌کنند که دولت از این طریق قصد مقابله با آنها را دارد یا مواردی پشت پرده وجود دارد که فعلا کسی از آنها آگاه نیست. در این زمینه «آرمان ملی» گفت‌وگویی با علی شمس‌اردکانی، رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران، انجام داده است که در ادامه می‌خوانید.

شمس اردکانی در باره هزینه تمام شده بنزین در کشور گفت: اگر طبق آخرین قیمت صرافی‌های مجاز تا این لحظه، قیمت هر دلار را ۱۱ هزار و ۷۰۰ تومان در نظر بگیریم، یعنی هر لیتر بنزین حدود کمی بیشتر از ۵۰۰۰ تومان فروش رفته است. در حالی که قیمت سوخت در منطقه به طور متوسط ۸۰۰۰ تومان رقم می‌خورد. نکته بدتر این است که هر لیتر بنزین در داخل کشور ۱۰۰۰ تومان به فروش می‌رسد، یعنی ما برای هر لیتر سوختی که مصرف می‌کنیم ۷۰۰۰ تومان از خزانه تولید، اشتغال، سرمایه و ... برمی‌داریم. نگاهی به رویکرد دیگر کشورها نشان می‌دهد که دولت ترکیه برای فروش هر لیتر بنزین فقط معادل ۳۰۰۰ تومان به‌عنوان مالیات از شهروندان خود می‌گیرد. حال دولت ایران که در واقع نماینده فروش این ثروت ملی است، برای فروش هر لیتر بنزین در کمترین حالت، ۷۰۰۰ تومان یارانه در نظر می‌گیرد. البته این پایان ماجرا نیست، سیاست‌گذاران حتی هزینه حمل سوخت از پالایشگاه تا جایگاه را هم از خزانه می‌پردازند. خزانه‌ای که منابع آن باید صرف تولید و اشتغال شود.

استدلال عجیب علیه کارت خوان مطب ها

روزنامه خراسان در گزارشی با عنوان تقابل استدلال عجیب علیه کارت خوان مطب ها آورده است: در حالی که اواخر سال گذشته و در جریان قانون بودجه سال ۹۸، قانون الزام پزشکان به نصب کارت خوان با وجود فشارها و لابی های برخی پزشکان در مجلس مصوب شد، اکنون در مرحله اجرای این طرح نیز شاهد تلاش برخی صنوف پزشکی برای اجرا نشدن یا تعویق در اجرای این قانون هستیم. شاید به همین دلیل است که سازمان امور مالیاتی، مهلت پزشکان برای ثبت مشخصات کارت خوان خود در سامانه این سازمان را که تا ۲۳ مرداد بوده است، تا پایان این ماه تمدید کرده است. گفتنی است طی روزهای گذشته چندین صنف پزشکی ملی و استانی با ارسال نامه هایی اعتراض خود را به اجرای این قانون اعلام کرده اند  و حتی  انجمن دندان پزشکی به نوعی تهدید کرده  این مسئله  ارائه خدمات پزشکی را تحت تاثیر قرار می دهد! گفتنی است میزان مالیات پرداختی پزشکان حدود ۱۵۰ میلیارد تومان برآورد می شود. این در حالی است که مرکز پژوهش های مجلس میزان واقعی مالیات این صنف را ۶۷۰۰ میلیارد تومان اعلام کرده است؛ یعنی فرار مالیاتیِ ۶۵۵۰ میلیارد تومانی!

اصناف پزشکی و دندان پزشکی طی روزهای گذشته چندین نامه اعتراضی درباره این موضوع ارسال کردند؛ از نامه انجمن دندان پزشکان به معاون اول رئیس جمهور تا نامه انجمن رادیولوژی ایران به رئیس سازمان نظام پزشکی  ونامه های چندین صنف استانی به این سازمان. اما حرف حساب این اصناف چیست و به چه استدلالی، برای نصب یک کارت خوان ساده (که الان دست فروش ها هم دارند) مقاومت می کنند؟ در این زمینه در متن نامه ها چنین استدلال هایی می یابیم:

چرا اجرای این طرح از پزشکان شروع شده است؟ بسیاری از اصناف پزشکی در نامه ها ضمن اشاره به این موضوع، آن را مصداق تبعیض دانسته و گاهی آن را خلاف قانون اساسی هم دانسته اند!

استدلال دیگر این است که باید آیین نامه های مربوط به روزرسانی و اصلاح شود وگرنه ممکن است در ارائه خدمات پزشکی اختلال ایجاد شود! البته توضیح داده نشده است که نصب یک کارت خوان و ثبت آن در سازمان امور مالیاتی چه خللی در ارائه خدمات ایجاد می کند.

دست‌اندازهای بی‌شمار بر سر راه بهره‌وری

روزنامه ابتکار در گزارشی با عنوان دست‌اندازهای بی‌شمار بر سر راه بهره‌وری آورد: امروزه دستیابی به رشد اقتصادی از طریق بهره‌وری از مهم‌ترین هدف اقتصادی کشورها به شمار می‌رود، بنابراین بهره‌وری از اهمیت بسزایی برخوردار است. به همین دلیل استفاده از تمام ظرفیت‌های موجود به‌منظور ارتقای تولید ملی و افزایش بهره‌وری در بخش‌های تولیدی کشور بسیار مهم تلقی می‌شود. این در حالی است که بررسی‌ها، عدم رشد بهره‌وری در ایران را نشان می‌دهد. به عبارتی دیگر، اهمیت بهره‌وری در افزایش تولید ملی یک امر پذیرفته شده است اما برخلاف انتظار تلاش و کوششی برای به اجرایی رساندن این امر شاهد نیستیم.

با نظر به اهمیت این موضوع، «ابتکار» اقدام به برگزاری میزگردی با عنوان «تاثیر بهره‌وری بر بهبود معیشت مردم» با حضور چهار تن از فعالان اقتصادی کرده است. هوشیار فقیهی، رئیس هیئت مدیره انجمن توسعه بهره‌وری ایران و معاون اقتصادی و برنامه‌ریزی اتاق اصناف ایران، محمدعلی محمدی، رئیس هیئت‌مدیره انجمن مشاوران مدیریت و عضو هیئت‌ علمی سازمان مدیریت صنعتی، علیرضا خجسته‌پور، مشاور کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی مجلس شورای اسلامی، علی‌اکبر اولیاء، عضو هیئت مدیره انجمن بهره‌وری ایران در این میزگرد به بیان نظرات خود درباره ضرورت بهره‌وری برای رشد اقتصادی در شرایط کنونی کشور پرداخته‌اند.

هوشیار فقیهی در ابتدای سخن با اشاره به ضرورت پررنگ شدن نقش بهره‌وری در کشور گفت: سالیان متمادی است که کشور تلاش می‌کند در حوزه بهره‌وری حرکتی را انجام دهد و بتواند به صورت بهینه از ساختارها، سیستم‌ها، منابع فیزیکی، مادی و معنوی استفاده کند تا بتواند ارزش افزوده بیشتری را به دست آورد و به واسطه همین مسئله ما شاهد بودیم که هیئت دولت، برنامه‌های توسعه و تاکیدهای مکرر مقام رهبری معید اهمیت این موضوع در اداره کشور است، اما ما می‌بینیم که توفیق خاصی حاصل نشده است. حداقل شاخص‌های بهره‌وری در سطح کلان بیانگر این مسئله است که ما نتوانستیم به اهدافی که در برنامه‌ها وجود دارد برسیم و نتوانستیم از منابع خودمان استفاده بهینه داشته باشیم و ارزش افزوده بیشتری را به وجود بیاوریم.

وی در ادامه افزود: ما کشوری هستیم که منابع بین نسلی، منابع فیزیکی و معدنی قابل توجه داریم. منابعی که همواره توانسته‌اند ارزآوری داشته باشند، مشکلات مدیریتی را حل کنند و به عبارتی دیگر مشکلات مان را پوشش دهند. اما همین عدم بهره‌گیری از این مفاهیم منجر به این مسئله شده است که در سال ۱۹۸۵ رقم تولید سرانه‌مان ۲۸۰۰ دلار باشد این در حالی بود که در کره ۲۲۰۰ دلار تولید سرانه داشتند. حال با عدم بهره‌گری از این منابع و مفاهیم منجربه این شده است که حدود۶۰۰۰ دلار رقم تولید سرانه‌مان باشد این در حالی است که کره به بالای ۳۰۰۰۰ دلار رسیده است ما شاهد هستیم ‌آنها توانسته‌اند که رفاه اجتماعی را در کشورشان به وجود بیاورند. با توجه به شرایطی که در آن قرار داریم به نظر می‌رسد که بهره‌وری می‌تواند نقش محوری را برای مدیریت کشور داشته باشد.

استراتژی‌های حاضر و غایب در هنر معاصر ایران

روزنامه توسعه ایرانی در گزارشی با عنوان استراتژی‌های حاضر و غایب در هنر معاصر ایران می نویسد: استراتژی‌های هنری، به عنوان موضع‌گیری هنرمند در قبال آفرینش هنری، فارغ از اصالت‌سنجی و چگونگی انعکاس آن در اثر هنری، می‌تواند به نوعی پیکربندی از گرایش‌های رایج در این عرصه منجر شود. آثار هنری معاصر جدای از اینکه از چه میزان کیفیت‌های هنری برخوردارند، آگاهانه یا ناآگاه محصول نگرش‌هایی هستند که یا از برساخت واقعی جامعه می‌آیند یا هدف و غایتی ذهنی را دنبال می‌کنند. بر این اساس، مطالعه تولیدات هنری در مقاطع زمانی معین می‌تواند به دسته‌بندی‌هایی منجر شود که در میان رویکردهای بالقوه بیشمار در مقوله هنر، معنادار به نظر آید. حتی از حیث مضمون هم گرایش‌های مشترکی از جمله تاریخی و اجتماعی را در آثار هنری ادوار مختلف می‌توان شناسایی کرد. اما آنچه در این میان می‌تواند تولیدات هنری یک بازه زمانی معین را در جایگاه نمایه‌ای از موقعیت هنر آن جامعه قرار دهد، شناسایی و دسته‌بندی نگرش‌هایی است که هنرمندان در یک ظرف زمانی معین، ذیل رویکردهای کلان فکری و هنری مبنای آفرینش هنری خود ساخته‌اند. صد البته که یافتن چرایی و چگونگی شکل‌گیری پدیده‌هایی که به این طریق در جامعه هنری پدیدار می‌شوند، نیازمند کالبدشکافی و پژوهش‌های دقیق و علمی خواهد بود، اما ثبت و ضبط حتی گوشه‌هایی از مختصات تولیدات هنری در بازه‌های زمانی معین، دست کم ماده اولیه را برای تعمق‌های بعدی فراهم خواهد کرد.

بخشی از نمایشگاه‌های تجسمی این روزها بر دغدغه زبان و رسانه هنری متمرکز است و هنرمند در این مسیر به دنبال یافتن پاسخ‌ برای پرسش‌هایی است که به زعم او امکان تجربه هنر را فراهم می‌کنند. پرسش‌هایی از این دست که آیا هنوز می‌توان چیزی به نقاشی افزود؟ همچنین پرسش‌هایی حول اینکه چگونه می‌توان روی مرزهای رسانه هنری دست به تجربه زد؟ چنین دغدغه‌هایی، جدای از اینکه تا چه اندازه در تجربه‌های تصویری هنرمندان موفق و قابل اعتنا به نظر می‌رسد، مورد اعتنای طیف‌هایی از هنرمندان است. گرایش‌هایی در ارتباط با تجربه درهم‌آمیزی ظرفیت‌های رسانه‌های گوناگون هنری در همنشین کردن مدیوم‌هایی چون نور و صدا و رنگ همچنین تجربه‌هایی در ساختار بینابینی رسانه‌ها از جمله عکس و نوشتار و مدیوم‌های هنر جدید، چنین فضایی را دنبال می‌کنند.

دوران طلایی روابط با عربستان را احیا کنیم

روزنامه ایران در گزارشی با عنوان دوران طلایی روابط با عربستان را احیا کنیم نوشت: نمی‌شود نام علی اصغر خاجی به میان بیاید و ماجرای مذاکرات محرمانه ایران و امریکا در عمان تداعی نشود؛ دیپلماتی که در سال ۹۱ از طرف وزیر امور خارجه وقت ایران مأمور پیگیری گفت و گوهای محرمانه‌ای شد که بعدها زمینه را برای دستیابی به توافق هسته‌ای مهیا کرد. وقتی او را مورد سؤال قرار می‌دهم که چرا تاکنون درباره این مذاکرات سخن نگفته است، می‌گوید: «هنوز زمان آن فرا نرسیده است.» با این حال وقتی به نقش‌آفرینی عمان در بحبوحه تنش دیپلماتیک تهران و ریاض اشاره می‌کرد، از نقش ویژه سلطان قابوس در مذاکرات ایران و امریکا نیز سخن گفت و افزود: «اگر اعتماد ویژه رهبری ایران به پادشاه خوشنام عمان نبود، این مذاکرات ممکن نمی‌شد.»

خاجی پیشتر عهده‌دار مسئولیت‌هایی چون معاونت اروپا و امریکا، مدیرکل خلیج فارس و سفیر در کشورهای عربستان، بلژیک و چین بوده است و اینک در مسئولیت جدید خود به عنوان دستیار ارشد وزیر امور خارجه در امور ویژه سیاسی بر مناسبات جمهوری اسلامی و کشورهای عرب حوزه خاورمیانه متمرکز شده است. از این رو با این دیپلمات کهنه‌کار درباره تحولات جاری منطقه بویژه تنش‌های پیدا و پنهان تهران و ریاض به گفت‌وگو نشستیم. او از روابط سال‌های ۱۳۷۹ تا  ۱۳۸۳ که خود در آن مقطع سفیر ایران در ریاض بوده است، به عنوان یک دوره طلایی میان دو کشور یاد می‌کند و می‌گوید: «واقعیت‌های جاری منطقه بزودی عربستان را برای گفت‌وگو با ایران ناگزیر می‌کند.» 

خاجی می گوید: منطقه خاورمیانه طی چند سال اخیر یکی از اصلی‌ترین کانون‌های تحولات و بحران بوده است. یکی از ویژگی‌های تحولات این منطقه پیوستگی آنهاست؛ یعنی نمی‌توان مسائل خاورمیانه را بدون توجه به تحولات خلیج فارس و منطقه شمال آفریقا مورد بررسی قرار داد. تحولات هر یک از این مناطق بر یکدیگر تأثیر متقابل می‌گذارند.  

او در پاسخ پرسشی در ارتباط با اینکه تغییر رویکرد معنادار برخی کشورهای منطقه در قبال ایران که پیشتر در صف‌بندی مشخصی با جمهوری اسلامی حضور داشته‌اند به‌دلیل ناکامی در کشاندن ترامپ به یک جنگ نظامی علیه ایران است؟
بله. این دسته از کشورها از شکل نگرفتن یک جنگ نظامی میان ایران و امریکا ناراحت هستند زیرا حضور ترامپ را یک فرصت طلایی برای خود می‌دانستند اما نتوانستند از این فرصت استفاده کنند و او را به مرحله جنگ علیه ایران برسانند. به هر میزان که این کشورها از موفقیت پیگیری سیاست‌های خود ناامیدتر شوند زمینه تغییر مواضع تشنج آفرین آنها و بروز آرامش در منطقه بیشتر می‌شود. اگر برخی حرکت‌های جدید از سوی برخی اعضای گروه «بی» دیده می‌شود متأثر از ناکامی در پیگیری سیاست‌های آنها نسبت به ایران است؛ زیرا به اهداف مورد نظر خود نرسیده‌اند و دارند خودشان را با شرایط جدید تنظیم می‌کنند. در این میان سرنگونی پهپاد امریکایی از سوی جمهوری اسلامی ایران نقطه عطفی در تحولات جاری بود؛ یعنی قبل از آن احساس می‌شد که سیاست امریکا بر این مبتنی است که اگر منافع امریکا یا متحدینش در منطقه مورد آسیب قرار گیرد، این کشور عکس‌العمل نشان می‌دهد؛ اما بعد از سرنگونی پهپاد که طرفین تا مرز درگیری پیش رفتند اما به خود درگیری نرسیدند، برخی کشورهای منطقه و متحدین عربی امریکا نگران و متوجه شدند که امکان تحقق خواسته‌های‌شان فراهم نمی‌باشد؛ بنابراین ضرورت یک بازبینی در رویکرد خود را احساس کردند.

مواجهه مطهری با آیت‌الله

روزنامه شرق در گزارش خود با عنوان مواجهه مطهری با آیت‌الله می نویسد: آیت‌الله محمد یزدی چند روز پیش در دیدار با دادستان‌های کشور در دفتر جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، گفت: «نباید اجازه دهیم افراد سودجو به مجلس شورای اسلامی راه یابند، زیرا برخی نمایندگان به این امید وارد مجلس می‌شوند که با اعمال فشار به وزرا، رشوه‌خواری کنند... نباید به‌خاطر خوش‌آمد یا بدآمد کسی از قانون و شرع بگذریم؛ ما باید از ورود سودجویان به مجلس جلوگیری کنیم و بدانیم عناوینی که داریم و مناصبی که در آن قرار گرفته‌ایم، گذراست».

این سخنان با واکنش‌هایی روبه‌رو شد چنانچه علی مطهری، نماینده فعلی مجلس در واکنش به سخنان یزدی در کانال تلگرامی خود نوشت: «اولا این سخن، همه نمایندگان مجلس را زیر سؤال می‌برد. بهتر بود ایشان به فرض صحت کلامشان و اثبات اتهام وارده نام آن نمایندگان را ذکر می‌کردند تا ذمه سایر نمایندگان بری می‌شد. ثانیا در میان نمایندگان به‌ندرت چنین کسانی پیدا می‌شوند و علت آن‌هم نوع رفتار شورای نگهبان است که افراد حر و آزاده و پاکدست و پاک‌دامن را به دلیل انتقاد از نظام به جرم ضدیت با ولایت فقیه رد صلاحیت و چنان افرادی را تأیید صلاحیت می‌کند. بنابراین به فرض صحت ادعای آقای یزدی، برای رفع این نقیصه، شورای نگهبان باید روش خود را عوض کند و صرفا افرادی را که جرم قابل‌توجه مالی یا اخلاقی دارند، رد صلاحیت کند؛ نه اینکه کاندیداهایی را هم که انتقادی به نظام دارند اما افراد سالم و صالحی هستند، ردصلاحیت نماید».

محمد یزدی همواره یکی از مهم‌ترین شخصیت‌های سیاسی نظام بوده است زیرا مسئولیت‌های متعددی ازجمله نمایندگی مجلس خبرگان قانون اساسی، نمایندگی مجلس شورای اسلامی، نمایندگی مجلس خبرگان رهبری، عضو فقهای شورای نگهبان، ریاست قوه قضائیه و عضویت در شورای بازنگری قانون اساسی را برعهده داشته است.

کارنامه صادرات نفت ایران در پساتحریم

روزنامه مردم سالاری در گزارشی با عنوان کارنامه صادرات نفت ایران در پساتحریم آورد: دولت ترامپ از ۱۲ اردیبهشت امسال، سیاست تحریم کامل نفت ایران را کلید زد. صادرات نفت ایران، پس از تحریم‌های حداکثری آمریکا، چه وضعیتی داشته است؟ ایران در حال حاضر چقدر نفت تولید می‌کند و چه میزان از این نفت صادر می‌شود؟

به گزارش مردم سالاری آنلاین، مدت‌ها است که هیچ آمار رسمی در مورد میزان تولید و صادرات نفت ایران منتشر نمی‌شود و این آمار بین مسئولان وزارت نفت و مقامات دولتی در کشور، جنبه محرمانه پیدا کرده است. با این حال، تعدادی از موسسات بین‌المللی مرتباً وضعیت تولید و صادرات نفت ایران را رصد می‌کنند و آمارهایی غیررسمی در این مورد منتشر می‌شود. در کنار آمار این موسسات بین‌المللی، با رجوع به تغییراتی که در بودجه سال ۹۸ ایجاد شده است، می‌توان به نمایی از میزان صادرات نفت ایران پی برد. آژانس بین‌المللی انرژی گفته است که تولید نفت ایران در ماه گذشته میلادی (ماه ژوئیه) به کمترین میزان از اواخر دهه ۱۹۸۰ میلادی تاکنون رسیده است. این نهاد بین‌المللی عنوان کرده که در ماه ژوئیه تولید نفت ایران، ۵۰ هزار بشکه در روز نسبت به ماه ژوئن کاهش یافته و به ۲ میلیون و ۲۳۰ هزار بشکه در روز رسیده است. آژانس بین المللی انرژی همچین میزان صادرات نفت ایران در ماه گذشته میلادی را ۴۰۰ هزار بشکه در روز برآورد کرده است. طبق برآورد این نهاد که مقر آن در پاریس است، تنها در ماه ژوئیه صادرات نفت ایران، ۱۳۰ هزار بشکه در روز کاهش یافته است.

تولید نفت ایران، پیش از خروج آمریکا از برجام، در حدود ۳.۸ میلیون بشکه در روز تثبیت شده بود. آخرین گزارشی که اوپک منتشر کرده، برآورد تیره‌تری را نسبت به برآورد آژانس بین‌المللی انرژی نشان می‌دهد: طبق برآورد منابع ثانویه اوپک، تولید نفت ایران در ماه ژوئن ۲ میلیون و ۲۲۵ هزار بشکه در روز بوده است. اوپک هنوز گزارش خود در مورد میزان تولید کشورهای عضو این سازمان در ماه ژوئیه را منتشر نکرده است. اگر هر کدام از آمارهای منابع ثانویه اوپک یا آژانس بین‌المللی انرژی را ملاک بگیریم، تولید نفت ایران پس از اجرای سیاست خصمانه دولت ترامپ مبنی بر تحریم حداکثری صنعت نفت ایران، بیش از ۴۰ درصد کاهش یافته است که رقم قابل توجهی محسوب می‌شود. تحریم‌های دولت آمریکا بر صادرات نفت ایران، اثر بزرگ‌تری، نسبت به تولید نفت، داشته است. بنا به آمارهای منتشر شده توسط پلتس، صادرات نفت ایران در سه ماهه نخست سال ۲۰۱۸، یعنی زمانی که آمریکا هنوز از برجام خارج نشده بود، ۲ میلیون و ۱۲۱ هزار بشکه در روز بوده است.

مخالفان دولت مردم را ناامید می‌کنند

روزنامه همدلی در گزارش خود با عنوان مخالفان دولت مردم را ناامید می‌کنند می نویسد: هر چقدر که به موعد انتخابات مجلس‌شورای‌اسلامی نزدیک‌تر می‌شویم، حساسیت‌ها بیشتر و قاعدتا فضای بحث و تبادل‌نظر درباره الزام‌های یک انتخابات کارآمد پررنگ‌تر می‌شود. نکته اما این است، گروهی بی‌توجه به مانع‌های عدیده‌ای که پیش روی کشور قرار دارد، همچنان به‌طرز عجیبی اصرار به کوک کردن ساز مخالف دارند و به قول معروف در برخی مواقع «آش‌شان به قدری شور می‌شود» که با مخالفان نظام نوعی همصدایی را تجربه می‌کنند.

سید کاظم اکرمی نماینده دوره اول مجلس شورای اسلامی و وزیر آموزش و پرورش کابینه مهندس موسوی که در کمیته‌ تدوین قانون اساسی هم حضور داشت، در گفت‌وگو با «همدلی» با بیان اینکه «حقِ‌ نقد برای همه محفوظ است، اما با این شرط که انتقادات ریشه در منافع ملی داشته باشند نه مصلحت سیاسی و جریانی. این‌طور هجمه کردن‌ها در شرایطی است که در سال‌های ۸۴تا ۹۲با همه ایراداتی که در دولت‌های نهم و دهم شاهد بودیم و مردم انواع و اقسام گرفتاری‌ها را متحمل شدند، نه صداوسیما مخالفت خود را ابراز می‌کرد و نه نمایندگان مجلس صدای اعتراض‌شان بلند می‌شد. درحالی ‌که این روزها و در این شرایط حساس و با وجود تنگناها بیشتر برنامه‌های تلویزیون در راستای تخریب دولت است وکارشناسانی به برنامه‌های صدا و سیما دعوت‌ می‌شوند که مقصر همه مسائل کنونی کشور را دولت نشان می‌دهند. این در شرایطی است که همه می‌دانند بخشی از این مسایل به مشکلات بیرونی بر می‌گردد و حتی‌ می‌توان گفت باعث و بانی اصلی مشکلات فعلی مسائل بیرونی هستند».

اکرمی درباره عملکرد برخی گروه های مخالف دولت گفت: تعجب‌برانگیز است که چرا گروهی همصدا با دشمنان قسم‌خورده از هر بهانه‌ای استفاده می‌کنند تا تصمیم‌گیران دولتی را به شکل‌های مختلف تخریب کنند. چیزی که مشاهده می‌شود، ‌ این است که مخالفان دولت این روزها از هر فرصتی برای ناامید کردن مردم استفاده می‌کنند و از هیچ سناریویی برای تخریب دولت کوتاهی نمی‌کنند. هرچند تکلیف افرادی که در خارج از کشور به دنبال تخریب دولت و نظام هستند، مشخص است، اما نکته‌ای که باعث تعجب می‌شود همنوایی برخی جریان‌های داخلی با دشمنان کشور است.

منبع: ایرنا

کلیدواژه: مجلس شورای اسلامی سازمان امور مالیاتی کشور وزارت نفت سید جواد حسینی کارت سوخت قوه قضاییه اتاق اصناف ایران علی مطهری محمد یزدی حسن روحاني

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۷۴۶۶۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تحریم های جدید ضد ایرانی دولت بایدن

به گزارش حوزه بین الملل خبرگزاری تقریب، وزارت خزانه داری آمریکا در تداوم تحریم های واشنگتن علیه تهران به ویژه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و ادعاهای ضد ایرانی اعلام کرد: دفتر کنترل دارایی های خارجی وزارت خزانه داری آمریکا  دو شرکت و چهار فرد را که در فعالیت های مخرب سایبری به نمایندگی از فرماندهی سایبری سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران دست داشتند، تحریم کرد.

وزارت خزانه داری آمریکا روز سه شنبه به وقت محلی مدعی شد: این بازیگران بیش از ده ها شرکت آمریکایی و نهادهای دولتی را از طریق عملیات سایبری، از جمله حملات فیشینگ و بدافزارها، هدف قرار دادند.

به گفته وزارت خزانه داری آمریکا، در ارتباط با اقدام امروز، وزارت دادگستری آمریکا و دفتر تحقیقات فدرال یک کیفرخواست علیه این چهار نفر به دلیل نقش آنها در فعالیت های سایبری علیه نهادهای آمریکایی را منتشر می کند.

برایان نلسون معاون وزیر خزانه داری آمریکا در امور تروریسم و اطلاعات مالی گفت: بازیگران سایبری مخرب ایرانی در یک کارزار هماهنگ و چند جانبه به هدف قرار دادن شرکت ها و نهادهای دولتی آمریکا با هدف بی ثبات کردن زیرساخت های حیاتی ما و آسیب رساندن به شهروندان ما ادامه داده اند.

او گفت: آمریکا به استفاده از تمام اختیارات دولت خود برای افشا و مختل کردن عملیات این شبکه ها ادامه خواهد داد.

شرکت مهرسام اندیشه ساز نیک، شرکت داده افزار آرمان، علیرضا شفیع نسب، رضا کاظمی فر رحمان، حسین محمد هارونی و کمیل برادران سلمانی از جمله شرکت ها و افرادی هستند که امروز تحریم شدند.

وزارت خزانه داری آمریکا در تداوم ادعاهایش افزود: «بازیگران سایبری ایرانی با استفاده از طیف گسترده‌ای از فعالیت‌های مخرب سایبری، از حملات باج‌افزار علیه زیرساخت‌های حیاتی گرفته تا  فیشینگ و دیگر  اقدامات علیه افراد، شرکت‌ها و نهادهای دولتی، به هدف قرار دادن آمریکا  ادامه می‌دهند.»

این نهاد آمریکایی و اجرا کننده فشارهای اقتصادی واشنگتن علیه تهران مدعی شد: «شاخه سایبری سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ، یکی از سازمان‌های دولتی ایران که پشت فعالیت‌های مخرب سایبری است، از طریق یک سری شرکت‌های سوری برای هدف قرار دادن  آمریکا و چندین کشور دیگر فعالیت می کند. اگرچه مدیریت شرکت و کارمندان آنها  می‌دانند که عملیات آنها از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی پشتیبانی می‌کند، اما بسیاری از مردم ایران نمی‌دانند که برخی از شرکت‌ها در ایران، مانند مهرسام اندیشه ساز نیک، به‌عنوان شرکت‌های سوری برای حمایت از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی استفاده می‌شوند. مردم ایران باید بدانند که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از شرکت های خصوصی و کارکنان آنها برای رسیدن به اهداف غیرقانونی استفاده می کند.»

دولت بایدن از نخستین روز سال ۱۴۰۳ هجری شمسی به بهانه های مختلف جمهوری اسلامی ایران را تحریم کرده است.

دولت دموکرات جو بایدن که مدعی رویکرد دیپلماسی در قبال ایران و تلاش برای بازگشت به برجام بوده، تاکنون نه تنها موفق به بازگشت به برجام نشده است بلکه با تحریم‌های پی در پی به بهانه های برنامه دفاعی بازدارندگی جمهوری اسلامی ایران از جمله موشکی بالستیک، پهپادی، هسته ای و حقوق بشر، در راستای سیاست‌های شکست خورده فشار حداکثری دولت دونالد ترامپ حرکت کرده است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • حرف‌های سیدجواد هاشمی درباره رپ کردنش
  • تکرار حمایت‌ها و پافشاری دولت رئیسی از بازگشت گشت ارشاد
  • فیلم| آهنگ معروفی که سیدجواد هاشمی ساخته/واکنش هاشمی به فیلم آهنگ خواندنش
  • جذب و به کارگیری پرستاران دوران کرونا
  • وضعیت استخدام پرستاران دوران کرونا
  • روزنامه‌نگاری که دیپلمات نبود
  • دیدگاه دولت به تعطیلی پنج‌شنبه‌ها نزدیک‌تر است یا شنبه ها؟ | پاسخ معاون رئیسی
  • تمام تلاش‌مان را می‌کنیم تا مشکلات دارویی برطرف شود
  • آمریکا: در حال مذاکره مستقیم با ایران نیستیم
  • تحریم های جدید ضد ایرانی دولت بایدن