Web Analytics Made Easy - Statcounter

برترین‌های حوزه علم و فناوری، سرمایه‌های اجتماعی و فرهنگی هر کشوری‌اند که همواره باید مورد توجه مسئولان باشند و سرمایه‌گذاری برای این قشر بسیار ضروری است. با توجه به اینکه مهاجرت نخبگان به کشورهای دیگر، طی سال‌های اخیر شدت یافته، این موضوع از جهات گوناگون می‌تواند، موجب لطمه به کشور شود. از منظر اقتصادی سالیانه میلیارد‌ها تومان از اعتبارات عمومی صرف تربیت این قشر می‌شود، این در حالی است که اگر غافل شویم، میوه آن را کشور‌های دیگر خواهند چید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!
علی کاظمی تبریزی، متولد ۱۳۶۳ در شهرستان بندرانزلی و دانشجوی دکترای منابع طبیعی- صنایع لیگنوسلولزی (صنایع چوب و کاغذ) در دانشکده منابع طبیعی و محیط زیست دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات است. کاظمی مخترع برتر سال ۹۴ کشوری، دانشجوی نمونه دکترای واحد علوم و تحقیقات تهران در سال ۹۶، دانشجوی نمونه کشوری دانشگاه آزاد در مقطع دکتری در سال ۹۷ است. وی همچنین دارای دو رتبه در حوزه پژوهش‌های قرآنی است. این دانشجوی نخبه، دارای هشت اختراع ثبت‌شده و دو اختراع در مرحله ثبت دارد. کاظمی تاکنون موفق شده است ۵ مقاله در ISI و ۷ مقاله در ISC به چاپ برساند، شش مقاله همایشی در سطح ملی و بین‌المللی در رشته خود دارد و همچنین دو طرح پژوهشی در رشته تخصصی خود به اتمام رسانده؛ بهانه گفت‌وگوی ما با این دانشجوی نمونه کشوری، علاقه‌مندی و ورود او به حوزه پژوهش‌های قرآنی بود، کاظمی تا کنون هفت مقاله در حوزه قرآن و عترت(ع) به چاپ رسانده است. اما پس از صحبت با این دانشجوی برگزیده کشوری، متوجه شدیم او همچنان بیکار است! این در حالی است که پیشنهاد رفتن به کشور روسیه و ادامه تحصیل و تولید انبوه اختراع خود را، برای خاطر ماندن در کشورش رد کرده است.
کاظمی در این‌باره به ایکنا گفت: متأسفانه با داشتن این رزومه و با وجود ثبت چندین اختراع و برگزیده شدن در سطح کشوری در مقطع دکتری، هنوز نتوانسته‌ام شغلی پیدا کنم و بیکارم.

وی درباره حمایت‌هایی که تاکنون از اختراعات او شده، گفت: متأسفانه حمایت‌ها بسیار ضعیف و تقریباً در حد صفر بوده است. اما با این حال من به مسیر خود برای ایده‌پردازی و انجام کار‌های نو و اختراع جدید، ادامه می‌دهم، هم‌اکنون در حال انجام کار‌های اختراع جدیدی هستم که بتوانم از ضایعات محصولات کشاورزی محصول جدیدی تولید کنم، که البته به علت ثبت اظهارنامه موقت برای ثبت این اختراع، از معرفی کامل این طرح معذورم.

دانشجوی برگزیده کشوری با بیان اینکه فرصت‌هایی برای همکاری با نهاد‌ها، سازمان‌ها و حتی شرکت‌های خارجی برای او در مقاطعی فراهم شد، گفت: یکی از این فرصت‌ها، در زمان برپایی نمایشگاه علم و فناوری در دانشگاه آزاد برای بنده فراهم شد و دبیر یکی از سفارت‌ها در ایران با من مذاکراتی انجام داد و پیشنهاد ترک تحصیل در ایران و ادامه تحصیل در آن کشور با تمامی امکانات را داد، که البته این پیشنهاد را نپذیرفتم و به‌خاطر علاقه‌ای که به کشورم دارم، از پذیرش این پیشنهاد صرف‌نظر کردم. با اینکه علاقه‌مندم مانند سربازی در جامعه علمی کشورم خدمت کنم، اما متأسفانه تا کنون هیچ‌یک از مسئولان حتی حاضر به شنیدن صحبت‌های من نشده‌اند. این نحوه برخورد با دانشجویان و علاقه‌مندان حوزه علم و دانش، باعث شده که ما هیچ راهی جز مهاجرت به کشور‌های پیشرفته نداشته باشیم و علم و دانش خود را در اختیار آن‌ها قرار دهیم.

کاظمی درباره اختراعش که موجب گرایش خارجی‌ها برای دعوت از او شد توضیح داد: پلاستیک انعطاف‌پذیر، محصول تولید شده از ضایعات چوب و پلاستیک، یکی از اختراعات بنده به همراه یکی از دوستانم مصطفی سفیدروح بود، که سروصدای زیادی هم به‌پا کرد و دانشگاه آزاد تصمیم گرفت این محصول را با همکاری شرکتی، به تولید انبوه برساند. جلسات خوبی هم برگزار شد و هفت ماه برای شرکت در این جلسات به ساختمان اداری دانشگاه، رفت و آمد کردیم، در آن زمان، رئیس هیئت امنای دانشگاه آزاد، از این طرح برای حمایت استقبال کرد، اما در مرحله نهایی بستن قرارداد، دیگر کسی سراغ ما را نگرفت. از آن زمان چهارسال می‌گذرد. این محصول در صنایع گوناگونی همچون صنعت هوافضا، خودروسازی، کابینت‌سازی و ... می‌تواند مورد استفاده قرار بگیرد. در زمان برگزاری یکی از نمایشگاه‌های دستاورد‌های دانشگاه آزاد بود که این محصول را به نمایش گذاشتیم، سفرای کشور‌های اروپایی و آسیایی هم برای بازدید از این نمایشگاه دانشگاه آزاد که در سال ۹۴ برگزار شد، آمدند. در خلال بازدید آن‌ها، وقتی به غرفه ما آمدند، این محصول نظر کارشناسان آن‌ها را به خود جلب کرد و نمایندگان تعدادی از سفرا پس از بازدید از نمایشگاه، به غرفه ما آمدند و سؤالات متعددی پرسیدند و در پایان دبیر سوم سفارت روسیه از من خواست به این کشور بروم که من نپذیرفتم.
رایزنی‌های بی‌سرانجام
این دانشجوی برگزیده کشوری، درباره فعالیت‌های کنونی خود بیان کرد: کار پژوهشی انجام می‌دهم، اما این‌ها در حد کار پژوهشی است. برای همکاری با سازمان‌ها و نهاد‌ها به خیلی جا‌ها مراجعه کرده‌ام، به صورت کتبی با دانشگاه آزاد در ارتباط بودم، که البته این پیش از تغییر و تحولات سال‌های اخیر دانشگاه آزاد بود. با وزیر کشاورزی هم صحبت کوتاهی داشتم، اما بی‌نتیجه بود. با استاندار سابق گیلان هم صحبتی داشتم، ایشان کار من را دیدند، اما دیگر خبری از آن‌ها نشد.

وی همچنین درباره علت گرایش خود به مطالعات قرآنی، بیان کرد: من در خانواده‌ای مذهبی رشد کردم و همیشه با قرآن مأنوس بوده‌ام. قرآن را همیشه در حد قرائت و معنی می‌خواندم، تا اینکه به لطف خدا در جشنواره‌ای که بنیاد نخبگان در استان قم برگزار کرد، با  اخوان‌ارمکی آشنا شدم که یکی از پژوهشگران برتر درسطح علمی و قرآنی در کشور هستند و بعد از آشنایی با ایشان علاقه‌مند شدم در حوزه علوم قرآنی مطالعه کنم، تحقیق کنم و حتی این پژوهش‌ها را ثبت کنم. تا کنون هم با کمک ایشان، توانسته‌ام پژوهش‌هایی در زمینه مطالعات قرآنی انجام دهم و به چاپ برسانم.

کاظمی در پاسخ به این پرسش که آیا در پی برقراری ارتباط میان رشته تحصیلی دانشگاهی خود و علوم قرآنی بوده است، گفت: علاقه‌مند هستم که بتوانم ارتباطی میان این دو علم برقرار کنم، بیشترین تحقیقاتی که تا کنون انجام داده‌ام در حوزه سبک زندگی، اندیشه‌های رضوی، حجاب و کرامت بوده است. رشته تخصصی بنده در حوزه منابع طبیعی است، در قرآن کریم هم آیاتی که مربوط به منابع طبیعی است، وجود دارد، از جمله آیه ۳۰ سوره مبارکه انبیاء(ع) که می‌فرماید: «وَجَعَلْنَا مِنَ الْمَاءِ کُلَّ شَیْءٍ حَیٍّ»؛ از آب هر چیز زنده‌ای را آفریدیم. در آیات متعدد قرآن کریم، درباره حفظ منابع طبیعی، دستوراتی وجود دارد و من تحقیق کرده‌ام و چیزی در حدود هزار آیه در خصوص طبیعت و منابع طبیعی در قرآن مشاهده می‌شود.
وی درباره تعداد مقالات چاپ شده‌اش در حوزه علوم قرآنی افزود: تا کنون تعداد هفت مقاله پژوهشی در موضوعات قرآنی نوشته‌ام که دو مقاله از این تعداد، حائز رتبه پژوهشی در جشنواره‌های قرآنی شد. رتبه اول در جشنواره قبا در استان تهران بود و رتبه دوم را در بیست‌وسومین جشنواره هنر، ادبیات دینی و فرهنگی قرآن و عترت اهل‌بیت(ع) دانشجویان سراسر کشور کسب کردم.

این دانشجوی برگزیده کشوری درباره فعالیت‌های جانبی دیگر خود بیان کرد: فعالیت‌های ورزشی را به‌طور مستمر دنبال می‌کنم. روزانه یک ساعت و در مواردی بیشتر به فعالیت‌های ورزشی مشغول هستم و در سال‌های نه چندان دوری، عضو باشگاه فرهنگی ورزشی صنام تهران در رشته فوتبال بودم. همچنین دارای مدرک مربی‌گری قایقرانی و داوری در رشته قایقرانی هستم.   نخبه چه کسی است وی تعریف خود از نخبه را این‌گونه تعبیر کرد: نخبه به فرد برجسته و کارآمدی اطلاق می‌شود که اثرگذاری وی در تولید علم، هنر و فناوری کشور محسوس باشد و هوش، خلاقیت، کارآفرینی و نبوغ فکری‌اش، در راستای تولید دانش و نوآوری، موجب سرعت بخشیدن به رشد و توسعه علمی و متوازن کشور شود. فرد نخبه، آینده را به خوبی پیش‌بینی می‌کند و با خلاقیت می‌تواند به تولید علم و افزایش دانش بپردازد و با این اقدام، بسیاری از مشکلات پیش روی زندگی مردمان جامعه خود را حل کند.

کاظمی افزود: نخبگان در کشور ما، جزء تأثیرگذارترین و مظلوم‌ترین قشر جامعه هستند، تأثیرگذار از این جهت که می‌توانند بسیاری از مشکلات فعلی کشور در زمینه‌های صنعتی و اقتصادی را برطرف کنند و مظلوم‌اند به این دلیل که با وجود تمام تلاش‌ها و فعالیت‌هایی که انجام می‌دهند، با کم‌توجهی مسئولان مواجه می‌شوند.

در ادامه رتبه‌های کسب‌شده توسط دانشجوی برگزیده کشوری سال ۹۷ را می‌خوانید؛   - رتبه یک کنکور کارشناسی ارشد در سال ۹۰ و رتبه یک فارغ‌التحصیل در سال ۹۲
- مخترع برتر کشور در خانه ملت (مجلس شورای اسلامی) در سال ۹۴
- دانشجوی نمونه دکتری واحد علوم و تحقیقات تهران در سال ۹۶
- دانشجوی نمونه کشوری در سال ۹۷
       
انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: ایکنا دانشگاه نخبگان دانشگاه آزاد دانشجوی نمونه کشوری دکتری صنایع چوب و کاغذ بندر انزلی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۷۴۶۷۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مجوز استفاده از نیروهای وظیفه در پایگاه‌های آتش‌نشانی روستایی صادر شد

اشکان جعفرکریمی فوق افزود: این مجوز با پیگیری‌های این دفتر و با توجه به مشکلات دهیاری‌ها جهت تأمین نیروی انسانی مورد نیاز پایگاه‌های آتش نشانی روستایی، توسط ستاد کل نیروهای مسلح، صادر شده که بر اساس آن، به مدت ۲ سال استفاده از تعداد محدودی نیروهای وظیفه در مقاطع تحصیلی کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترای غیرپزشکی برای بکارگیری در پایگاه‌های آتش‌نشانی روستایی با اولویت مناطق محروم و کمتر توسعه یافته کشور امکان‌پذیر شده است.

وی خاطرنشان کرد: تا کنون تعداد ۹۳۸ پایگاه آتش نشانی در مناطق روستایی کشور ایجاد شده که با برنامه‌ریزی صورت گرفته به‌ منظور دسترسی به حداقل استانداردهای لازم برای ارائه خدمات آتش‌نشانی و ایمنی به جوامع روستایی کشور، تعداد پایگاه‌های مذکور به‌مرور در حال افزایش است.

مدیرکل دفتر هماهنگی عمرانی و خدمات روستایی سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور افزود: یکی از مهم‌ترین مشکلات این پایگاه‌ها، تأمین نیروی انسانی مورد نیاز است که به دلیل محدودیت منابع اعتباری دهیاری‌ها، استفاده از ظرفیت نیروهای وظیفه می‌تواند در رفع این مشکل، موثر واقع شود.

کریمی همچنین در خصوص اثربخشی موضوع نیز اظهار کرد: در سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ بر اساس مجوز اخذ شده از ستاد کل نیروهای مسلح بالغ بر ۳۵۰ نیروی امریه در پایگاه‌های آتش نشانی روستایی جذب و بکارگیری شدند که موجب فعال‌سازی این پایگاه‌ها و ارائه خدمات شبانه‌روزی در بسیاری از آن‌ها شد.

وی در ادامه افزود: در تعدادی از پایگاه‌ها با برنامه‌ریزی صورت گرفته، نیروهای امریه علاوه بر انجام خدمات اطفای حریق، نسبت به ارائه آموزش‌های ایمنی به اهالی روستاها نیز اقدام می‌کردند که در بهبود وضعیت ایمنی روستاها، بسیار اثرگذار بود.

مدیرکل دفتر هماهنگی عمرانی و خدمات روستایی همچنین یادآورشد: با توجه به صدور مجوز جدید توسط ستادکل نیروهای مسلح، به منظور هماهنگی برای بهره‌گیری مناسب از این ظرفیت، جلسه‌ای در دفتر سیاستگذاری و نظارت راهبردی حفاظت اطلاعات نیروهای مسلح با حضور نماینده دولت در امور کارکنان وظیفه و نمایندگان سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور برگزار و در خصوص چالش‌های مربوط به این موضوع و راهکارهای رفع آنها بحث و تبادل نظر و تصمیمات لازم در این خصوص اتخاذ شد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • برنامه «ماه‌ترین پلاس» به سراغ پدران می‌رود
  • مجوز استفاده از نیروهای وظیفه در پایگاه‌های آتش‌نشانی روستایی صادر شد
  • بلاتکلیف شدن کارکنان شرکت فروسیلیس ملایر در پی تعطیلی این شرکت
  • مسئولان در امر حجاب وظیفه حاکمیتی، اخلاقی و اجتماعی دارند
  • خبر خوش برای سربازان
  • آتش نشانی هم سرباز می‌گیرد
  • آتش نشانی هم سرباز می گیرد
  • حضور نیروهای وظیفه در پایگاه‌های آتش‌نشانی روستایی
  • استفاده از نیروهای وظیفه در پایگاه‌های آتش‌نشانی روستایی
  • انتخاب سه کارگر فارس به عنوان نخبه ملی کشور