Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-04-28@10:30:39 GMT

مهار سیل گلستان افسانه یا واقعیت

تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۷۴۹۲۶۷

مهار سیل گلستان افسانه یا واقعیت

ساخت سازه در منطقه «طاویر دهنه محمد آباد» نقش به‎سزایی در کاهش میزان خسارت ناشی از سیل در این منطقه داشت و به نظر می‎رسد چنین فعالیت‎هایی در مهار خسارت‎های ناشی از سیل بسیار تاثیرگذار است.

خبرگزاری شبستان -گرگان؛ داود خاندوزی، پیکر گلستان از سیل سیلی‎های زیادی خورده اما در پاسخ این ویرانگری‎ها و نابودی‎ها مسئولان استان نتوانستند پاسخی در خور وقوع سیل ارائه کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

از این رو است که سیل همراه با ترس برای گلستانی‎ها معنا می‎شود و تعبیر وقوع سیل بی‎خانمانی و تخریب است.

 

اما ریشه واژه سیل در گلستان چیست؟ و چرا سیل و سیلاب دست از جان گلستانی‎ها نمی‎شوید و آیا راه حلی برای مشکل سیل در استان وجود ندارد؟.

 

مردم سیل‎زده استان گلستان نیز این سوال‎ها را در ذهن خود دارند و وقتی به سراغ این افرادی که سیل را با جان و مال خود حس کردند رفتیم بیان کردند که هر ساله بودجه‎ای برای مهار سیل در نظر گرفته می‎شود ولی در عمل اتفاق اساسی نمی‎افتد.

 

همچنین بیان می‎کنند که همیشه باید بعد هر حوادث طبیعی از قبیل سیل و زلزله و طوفان و چه و چه تازه یادمان بیفته دنبال راه حل باشیم و برای این بحران‎های ما تبدیل به بحران مدیریت می‎شود.

 

برخی نیز به دلیل آنکه در چهل سال گذشته در استان شاهد صدها بار سیل بودند می‎گویند از محالات است که بتوانیم سیل را کنترل کنیم.

 

اما واقعیت چیز دیگری است و سازه ملاتی در منطقه دهنه محمدآباد و منطقه «طاویر» به خوبی نشان داده که می‎تواند قدرت مخرب سیلاب را تا میزان قابل توجهی کاهش داد.

 

سازه‌ چند صد میلیونی که از خسارت میلیاردی جلوگیری کرد

تنها به هزینه چند صد میلیون تومان در احداث یک سازه در مصب رودخانه این منطقه از خسارت چند میلیارد تومانی نجات پیدا کرد و این مهم بیانگر آن است که برای کنترل سیل باید در بالادست اقدام شود و هزینه‎های ساخت سازه در بالادست در عمل به کاهش خسارت و مهار سیلاب کمک می‎کند.

 

«محمد عباسی» در این باره می‎گوید: این سازه توانسته سیلاب را با خسارت کمتری به دامنه‎های پایینی منتقل کند.

 

وی تصریح کرد: با هدف مدیریت سیلاب فعالیت‌های آبخیزداری در بالادست و بستر رودخانه‌ها و تغذیه آبخوان‌ها و کنترل رسوبات سیل انجام می‌شود.

 

رئیس اداره حفاظت خاک منابع طبیعی گلستان ادامه داد: احداث سازه در رودخانه منجر به آن می‌شود که سیلاب‌ها با سرعت زیاد منتقل نشود و این سازه‎ها رسوبات را در پشت خود نگاه می‎دارد.

 

عباسی یادآور شد: در مواقع سیلابی با قدرت زیاد سنگ‌ها را در  بستر رودخانه جابه‌جا می‌کنند و این امر منجر به افزایش قدرت تخریب سیل می‎شود و این سازه‎ها رسوبات و سنگ‎هایی که سیل با خود به همراه می‎آورد را نیز کنترل می‎کند.

 

وی بیان کرد: همچنین این اقدامات آبخیزداری مانع از پایین افتادن بستر رودخانه‌ها می‌شود.

 

رئیس اداره حفاظت خاک منابع طبیعی گلستان بیان کرد: نبود سازه‌ها منجر به این می‌شود که شیب هیدرولیکی بستر رودخانه‌ها تند شود و آب به سرعت در زمان رخداد بارشی از دسترس طبیعت خارج شود و این سازه‎ها به تغذیه آب‎خوان‎ها نیز کمک می‎کند.

 

عباسی به سابقه وقوع سیل در این منطقه اشاره کرد و گفت: پیش از سال ۹۶ این منطقه بالغ بر 25 مورد سیل سنگین را به خود دیده و در مجموعه بالغ بر 250 میلیارد تومان این سیل‎ها با خود خسارت به بار آوردند.

 

وی گفت: افزایش سازه‌ها در بستر رودخانه‎ها منجر به کاهش میزان خسارت می‌شود، در منطقه دهنه محمد آباد در تاریخ ۸ خرداد سال ۹۳ شاهد یک سیلاب بزرگ بودیم که مقدار قابل توجهی از جاده را تخریب کرد که حتی آقایان نوبخت و اژه‎ای برای بررسی شرایط سیل به این منطقه اعزام شدند.

 

خسارت ۲ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومانی سیل به سازه‌های آبخیزداری

رئیس اداره حفاظت خاک منابع طبیعی گلستان متذکر شد: گرچه سیل اخیر در تاریخ استان گلستان بی‎سابقه بود ولی در مجموع 2 میلیارد و 300 میلیون تومان به سازه‎های آبخیزداری استان خسارت وارد کرد.

 

«ابوطالب قزلسفلو» نیز در این باره می‎گوید: دهنه محمد آباد یکی از منطقه‎هایی است که با توجه به میزان شیب که دارد علی‎رغم پوشش گیاهی در این منطقه سیل‎های مخربی روبه رو می‎شود.

 

مدیرکل منابع طبیعی استان گلستان ادامه داد: سیلاب در این منطقه رسوبات زیادی را با خود به همراه می‎‎آورد و و لذا این منطقه یکی از منطقه‎هایی مهم در تولید رسوب شن، ماسه و سنگ است.

 

قزلسفلو بیان کرد: سازه‎های آبخیزداری در پایین‎دست این حوزه در سال‎های اخیر 80 هزار متر مکعب رسوبات را پشت خود نگاه داشتند و از این رسوبات برای مصالح ساختمانی استفاده می‎شود.

 

وی گفت: سیل با خود مشکلات زیادی به همراه می‎آورد و خسارت‎هایی زیادی در بخش‎های کشاورزی، جاده‎ها، زیرساخت‎ها و واحدهای مسکونی وارد می‎کند.

 

وجود سازه‌های آبخیزداری در دهنه محمد آباد در کاهش خسارت سیل موثر بود

مدیرکل منابع طبیعی استان گلستان متذکر شد: وجود سازه در منطقه محمد آباد به خوبی نشان داده که می‎توان خسارت‎های سیل را کاهش داد، در سیل اخیر تنها سیلاب داشتیم و این مهم اهمیت فعالیت‎های آبخیزداری را در بالادست نشان می‎دهد و گرنه مناطق سیل‎زده گلستان نیز مانند لرستان تا ارتفاع دو متر غرق در شن و ماسه می‎شد.

 

قزلسفلو بیان کرد: با دو سازه‎ای که در مسیر دهنه محمد آباد(طاویر دهنه محمد آباد) ایجاد کردیم نزدیک به 100 هزار متر مکعب رسوبات را مهار شد.

 

به نظر می‎رسد ساخت سازه‎ها در مصب رودخانه‎ها و فعالیت‎های آبخیزداری در بالادست نیز نیاز است که همراه با موضوع لایروبی و ساخت سد در استان گلستان دنبال شود و بنای این سازه‎ها را باید درس عبرت از سیل برای مسئولان استان گلستان برشمرد.

 

 

پایان پیام/587

منبع: شبستان

کلیدواژه: نماز عید قربان دعای عرفه عید قربان مراسم دعای عرفه روز خبرنگار شبستان یزد روزنامه دهه ولایت و امامت عید سعید قربان خراسان جنوبي مدیرکل منابع طبیعی گلستان سازه های آبخیزداری مهار سیلاب خسارت سیل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۷۴۹۲۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

معماری و شهرسازی، آلبوم هویتی یک منطقه در تاریخ است 

ایسنا/بوشهر نماینده ولی فقیه وامام جمعه بوشهرگفت: معماری و شهرسازی و بازآفرینی، آلبوم هویتی یک منطقه در تاریخ است و نشان از درجه دانش مدیران و مردم آن منطقه دارد.

 آیت الله صفایی بوشهری امروز در هفتمین اجلاس مجمع رؤسای کمیسیون شهرسازی و معماری شوراهای اسلامی و معاونین شهرسازی شهرداری‌های کلانشهر و مراکز استان‌ها در سالن اداره کل بنادر و دریانوردی استان بوشهر افزود: می توان هر منطقه و درجه تمدن آن را با معماری و شهرسازی او محاسبه کرد. بدین خاطر است که هر منطقه و هر جغرافیا اولین پدیده ای که از آن به چشم می آید معماری آن است. هوشمندی در ارتباطات بلوکی فی ما بین معماری در عرصه های آن جغرافیا و تناسب معماری با ویژگی جغرافیایی و ژئوپولوتیک آن و عرصه های مختلف رنگ و مواد اولیه و ارتفاع و مهندسی و معماری آن در تناسب با زیست بوم است.

منتخب مردم تهران در مجلس  ششم خبرگان رهبری بیان داشت: اگر در کرانه ساختار معماری و مهندسی سازه همانند زیست بوم کویر باشد این نشان از عدم هوشمندی و کیاست طراحی و معماری در یک جغرافیاست. اگر مواد اولیه که در کویر استفاده می شود، در منطقه کرانه استفاده گردد، نشان از عدم توانمندی در عرصه مهندسی است. در هر زیست بوم معماری و شهرسازی و بازآفرینی سازه زیستی نشان از درجه دانش و هوشمندی و توان مهندسی و تشخیص قوی در عرصه جامع شناسی و روان شناسی آن جامعه دارد.

وی با اشاره به عرصه زیست بوم حیات سازه و ارتباط آن با ساکنین گفت: در منطقه کوهستانی و کویر تمام فرکانس ها و اضلاع حیات به شکل فرکانس عمودی است. بدین جهت است که منطقه کویر از مثلث، مستطیل و مربع در اشکال هندسی بسیار استفاده می شود و حتی در عرصه فرهنگ آیین های مذهبی روش عزاداری آنها هم به همین شکل است و این مساله در سازه دیوار و ساختمان هم کاملا مراعات می شود.
آیت الله صفایی بوشهری بیان داشت: در منطقه کرانه درست بالعکس است. هندسه ای که از آن استفاده می شود نیم دایره و انحنا و اشکالی است که کاملا با فضای محیط همگن باشد و بخاطر شرایط جوی پنجره ها و درب ها بسیار است. اگر این مهندسی سازه تغییر کند، با روح و روان جامعه و محیط سازش نخواهد داشت. در عرصه کرانه مثل کرانه جنوب ایران که همیشه با حملات بیگانگان مواجه بوده و بارها شاهد هجمه های بیگانگان بوده است، بالطبع سازه ای که ساخته می شود غیر از مراعات ابعاد خاص زیستی، باید عرصه پدافند غیرعامل را هم مراعات کند.
نماینده ولی فقیه در استان بوشهر بیان داشت: در کرانه باید رنگ بنا با دریا متفاوت باشد وگرنه دریایی که در کنار هست در متن زندگی قرار می گیرد و یکسان سازی محیط می شود و تناسب رنگی وجود نخواهد داشت به همین خاطر برای اینکه تفاوت باشد تفاوت رنگ وجود دارد و بهترین رنگ به خاطر جذب سرما در فصول گرم رنگ سفید است لذا تمام بناهای شهر بوشهر رنگ سفید دارد و بخاطر تضاد رنگ، پنجره ها رنگ قهوه ای دارند.
امام جمعه بوشهر با بیان اینکه شعار معماری و سازه های بوشهر «سلام» است گفت: اولین چیزی که انسان با ورود به بافت بوشهر متوجه می شود سلام سازه به شخص است. به همین جهت درصد بیماری های روحی در تاریخ استان بوشهر فوق العاده کم و درجه امید بالا است و به همین جهت است که معماری شهری و بازآفرینی آن یک فن آوری جامع و یک دانش وسیع و هوشمندی فوق العاده در آفرینش تمدن و آسایش مردمی نیاز دارد. این کار کوچکی نیست که بخواهیم بنایی که دارای فرسودگی است را با نگاه مدرنیته بازآفرینی کنیم.
آیت الله صفایی بوشهری با بیان اینکه معماری و شهرسازی در هر جغرافیا نشانه تمدن و درجه دانش آن جغرافیا است، تصریح کرد: یکی از مواد استفاده در سازه های قدیمی بوشهر چوب است. در حالت عادی چوب در کنار ساحل با رطوبت بالا و بارش در زمستان این چوب را دچار آفت و خوردگی از درون می کند اما بناهای بوشهر اینطور نیست علت آن این است که چوب ها از داخل دریا اخذ شده است. این چوب ها با مواد رنگ ضد آفت رنگ شده اند.
وی با بیان اینکه معماری نشان از هنر یک منطقه است، گفت: هنر زیباترین ارائه داشته و داده انسانی است. هنر معماری و معماری هنرمندانه سازه ایجاد فضای مناسب برای انسان می کند و عرصه سلامت و پزشکی معماری یکی از نکات بزرگ است. در محاسبات عرصه سلامت بسیاری از بیماری های خاص به جهت معماری غیر استاندارد زیست بوم هر منطقه است.

آیت الله صفایی بوشهری ابراز داشت: معماری و بازآفرینی و شهرسازی نشان از توانمندی صنعت است و ایجاد امنیت می کند و باید منجر به ارتباط قوی اجتماعی شود در حالیکه معماری امروزی ایجاد ارتباط و سلام نمی کند بلکه ایجاد تفرق می کند. در عرصه معماری و شهرسازی و بازآفرینی باید یک نگاه جامع از حیث تمدن آفرینی باشد چه در خود سازه زیستی شخصی و چه در محله ای که انسان زندگی می کند.
وی با بیان اینکه امروز متاسفانه مشاهده می شود که شهرک هایی که ساخته می شود جامع نیست، گفت: باید به سمت مسجد محوری، دانش محوری، سلامت و امنیت و فرهنگ محوری حرکت کنیم و اگر این کار را نکنیم این زنجیره معماری از هم گسسته خواهد شد.
امام جمعه بوشهر با اشاره به نظام مهندسی تاسیسات گفت: مقدار زیادی از هزینه کرد زندگی مردم و مدیریت عمران، هزینه ترمیم و تعمیر و بازآفرینی پیش از موعد تاسیسات می شود. نظام تاسیسات باید در آن یک تحول فوق العاده باشد، چراکه بسیاری از خرج مردم و مسئولان خرج تعمیر و مرمیم و تجدید تاسیسات می شود.
وی با اشاره به پیشینه و تاریخ شهر بوشهر ابراز داشت: تاریخ شهر بوشهر چند هزار سال قبل از میلاد است؛ این استان پایتخت مقاومت و مبارزات ضد استعماری است. چهار بار انگلیس به این منطقه حمله کردند و هر چهار بار علمای این استان حکم به دفاع دادند و بزرگانی همچون رئیسعلی دلواری و باقرخان تنگستانی حرکت مردمی ایجاد کردند و انگلیس را شکست دادند و اکنون از انگلیسی ها در بوشهر فقط گورستان آنها باقی مانده است.
آیت الله صفایی بوشهری ابراز داشت: چند برهه تاریخی کشورهای اروپایی به دنبال تصرف گلوگاه های اقتصادی استان و تسلط بر اقتصاد و گمرک بودند اما باز علمای بزرگ نظیر مجتهد اهرمی و مردم نگذاشتند که اقتصاد اینجا به دست بیگانگان بیفتد. در دفاع مقدس خارگ به اندازه روزهای دفاع مقدس بمباران شده است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • مهار ۱۷ میلیون متر مکعب رواناب در سازه های آبخیزداری خراسان جنوبی
  • مهار ۱۷ میلیون مترمکعب رواناب در سازه‌های آبخیزداری خراسان جنوبی
  • یک میلیون و ۵۰۰ هزار متر مکعب سیلاب در گلستان مهار شد
  • تاکید مقام آمریکایی بر شکست رژیم صهیونیستی در غزه
  • مهار ۱۷ میلیون مترمکعب رواناب در سازه‌های خراسان جنوبی
  • مهار 17 میلیون مترمکعب رواناب در سازه‌های خراسان جنوبی
  • بارش باران سیل آسا به زمین‌های کشاورزی روستای عباس آباد خسارت زد + تصاویر
  • آبگیری کامل سد و بند‌های خاکی شهرستان گراش
  • آبگیری ۳۰ درصد سازه‌های آبی در استان یزد/ خسارت سیل به ۲۱ رشته قنات
  • معماری و شهرسازی، آلبوم هویتی یک منطقه در تاریخ است