Web Analytics Made Easy - Statcounter

کتاب «انرژی و عدالت» نوشته ایوان ایلیچ، الهیدان و فلیسوف اتریشی، به تازگی با ترجمه دکتر محمد علی موحد از سوی نشر نو روانه بازار نشر شده است. نسخه اصلی این کتاب در سال ۱۹۷۴ در انگلستان چاپ شده است. دکتر علی غزالی‌فر دکترای فلسفه

گروه اندیشه:

ایوان ایلیچ نه تنها مخالف سرسختسنت‌های مدرن است، بلکه اساسا با انواع خودرو، بنزین و دور دور مشکل جدی دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از نظر او استفاده گسترده از خودروی شخصی، سوخت‌های فسیلی و عادت به جابه‌جایی با انواع وسائل نقلیه همه چیز را نابود خواهد کرد.

هنوز اتفاقات تلخ نوروز امسال در خاطرمان هست. خسارت‌های مالی که سیل به‌بار آورد عاقبت سر به جهنم زد و حتی تعداد قابل توجهی از مسافران را به کام مرگ کشاند. بی‌شک این امر علل متعددی دارد، اما اگر کسی ادعا کند یکی از علل اصلی آن فاجعه، رسم نامفهوم و نامعمول و افراطی سفرهای نوروزی است، به خیلی از افراد برمی‌خورد و خواهند گفت: «این چه حرف چرندی است!» و در ستایش سفر از دین و ایمان و علم و فلسفه و سعدی شاهد می‌آورند و نقل قول می‌کنند که گفته‌اند: «بسیار سفر باید تا پخته شود خامی». باشد، اگر کسی فکر می‌کند سفرهای لوکس و تفریحی امروزی باعث پختگی انسان می‌شود، در تابستان داغ و سوزان آن‌قدر به سفر برود تا تمام استخوان‌هایش زیر هرم گرمای آفتاب جهان‌تاب برشته شود.

واقعیت آن است که این حرف‌ها به چیزی نیست. یعنی طرفداران این نظر با اندکی چون‌وچرا کم می‌آورند و نمی‌توانند ادامه دهند. به اصطلاح فلسفی نمی‌توانند لوازم نظر خود را تا انتها دنبال کنند. اما در مقابل، نظر مخالف هم وجود دارد. ایوان ایلیچ (1926-2002) نه تنها مخالف سرسخت این‌گونه سنت‌های مدرن است، بلکه اساسا با انواع خودرو، بنزین و دور دور مشکل جدی دارد. از نظر او استفاده گسترده از خودروی شخصی، سوخت‌های فسیلی و عادت به جابه‌جایی با انواع وسائل نقلیه همه چیز را نابود خواهد کرد.

علی‌رغم این‌که با اثر کوچکی مواجهیم، اما نمی‌توان چکیده آن را بازگو کرد؛ زیرا کتاب حاوی مطالب و نکات بسیاری است که نمی‌توان همه را ذکر کرد. در اینجا فقط برخی از مهمترین مدعاهای نویسنده را بیان می‌کنیم. مسئله اصلی پیامدهای مصرف بی‌رویه انرژی‌های فسیلی است. به عبارت دیگر، اسراف در سوخت‌هایی همچون بنزین چه نتایجی در پی دارد؟ امروزه دیگر این مطلب از هر نظر بدیهی است که آن مصرف افراطی محیط زیست را تباه می‌کند و به طبیعت آسیب جدی می‌زند و در زندگی انسان‌ها خسارت‌های جبران‌ناپذیر بزرگی به‌بار می‌آورد. برای مثال آمارهای رسمی می‌گویند که روزانه 50 میلیون ساعت از عمر ایرانیان در ترافیک به هدر می‌رود. ارزش این زمان ازدست رفته 30 هزار میلیارد تومان است. آلودگی ناشی از خودروها نیز سالانه 8 میلیارد دلار به اقتصاد ایران ضربه می‌زند. این آلودگی مسبب بیماری‌های بسیاری است که سالانه هزینه درمان آنها 35 هزار میلیارد تومان است. البته این آمارها مربوط به سه سال پیش است و با توجه به رقص شدید قیمت ارز در چند ماه اخیر، خودتان هر چقدر دوست دارید به این مبالغ اضافه کنید، درست مثل دیگر تولیدکنندگان و فروشندگان.

اما مطالب این اندیشمند اتریشی در این‌باره نیست. او در این کتاب اصلا به این چیزها کاری ندارد. سخن او از جنس دیگری است و آنچه قصد دارد به انسان‌ها حالی کند، مسائل فیزیکی نیست. یعنی، برای مثال، منظور این نیست که افراط در سوخت، فقط محیط زیست را نابود خواهد کرد، بلکه درون ما را نیز به تباهی خواهد کشاند. نویسنده درباره پیامدهای اجتماعی، اخلاقی و سیاسی اسراف در انرژی بحث می‌کند. او نادره‌ای است از جنس فرزانگان و نه اندیشمندان علوم انسانی و اجتماعی آکادمیک. آن‌چه وی در این‌باره می‌گوید از جنس دیگری است متفاوت از آن‌چه دیگر صاحب‌نظران دانشگاهی و روشنفکران اجتماعی می‌گویند. به همین دلیل هر صفحه این کتاب بدون استثنا مطالب پروپیمان دارد و مطالعه دقیق آن باعث می‌شود که خواننده ده‌ها نکته کلیدی مهم را بیاموزد. در این‌جا نمی‌توان حتی به آنها اشاره کرد و فقط کلیت نظریه ایلیچ را مطرح می‌کنیم.

انرژی و عدالت دو مقوله‌ای هستند که درباره آنها بسیار نوشته‌اند، اما کمتر پیش می‌آید که موضوع بحث نسبت میان آنها باشد. اگر هم در این باره چیزی گفته‌اند از سنخ مباحث اقتصاد و زیست محیطی و سیاست و جامعه‌شناسی بوده است. غالبا هم ادعا می‌شود، بی‌عدالتی ناشی از کمبود انرژی یا عدم توزیع عادلانه آن است. اما ایوان ایلیچ می‌گوید فراوانی انرژی و توزیع فراوان آن میان توده‌های مردم باعث بی‌عدالتی می‌شود. ایلیچ نشان می‌دهد که آن‌گونه مصرف، محیط‌های اجتماعی و فضای اخلاقی و حتی نظام سیاسی را نیز به طرز فجیعی به تباهی می‌کشاند؛ از جمله اینکه با این رویه عدالت از بین می‌رود؛ زیرا اسراف در انرژی باعث ایجاد شکاف‌های عمیق طبقاتی می‌شود.

بسیاری گمان می‌کنند به علت بی‌عدالتی اجتماعی و شکاف طبقاتی، عده‌ای از ماشین‌های لوکس برای دور دور استفاده می‌کنند! اما تحلیل ژرف ایلیچ نشان می‌دهد که این امر معلول بی‌عدالتی اجتماعی و شکاف طبقاتی نیست، بلکه علت آن است! منظور ایلیچ آن است که روی آوردن افراد جامعه به چنان کاری در نهایت منجر به تضادهای طبقاتی می‌شود. تمایل شدید عموم مردم به داشتن خودروی شخصی و میل زیاد آنان به سفر با آن، در طولانی مدت باعث می‌شود که در جامعه دو طبقه مستمند و ثروت‌مند شکل بگیرد!

 

علاوه بر اینها ایوان ایلیچ نشان می‌دهد که اسراف در مصرف انرژی برای خودروها در نهایت با غایتی که برای آن منظور شده در تناقض است. غایت آن است که خودرو حرکت ما را سریع‌تر کند، اما اگر همه عوامل را با هم در نظر بگیریم – ترافیک، کار برای تهیه پول خرید خودرو، سوخت، بیمه و... – در نهایت نتیجه‌ای عجیب به دست می‌آید. با خودرو در ساعت بیش از 6 کیلومتر در ساعت جابه‌جا نمی‌شویم! یعنی همان پیاده‌روی معمولی! ولی انسان به مصرف انر‌ژی و حمل و نقل و جابه‌جایی با خودرو معتاد شده است؛ اعتیادی که عواقب بس ناگواری برای جوامع در پی خواهد داشت. چراکه این تسهیل امکانات و ابزارهای تکنولوژیک اثر معکوس دارد؛ یعنی برخلاف تصور اولیه ما که گمان می‌کنیم نوعی صرفه‌جویی را برایمان به ارمغان آورده است، اما در مقیاسی بزرگ‌تر و در بازه زمانی وسیع‌تر معلوم می‌شود که ضررهای بیشتری بر سر ما می‌آورد.

البته ما ضربه‌های دردناک این نحوه زندگی را خورده‌ایم، اما گمان می‌کنیم با پیشروی در همین مسیری که در پیش گرفته‌ایم، در آینده همه مشکلات فعلی را پشت سر خواهیم گذاشت؛ آینده‌ای نامعلوم که مرتباً به تعویق می‌افتد. اما ایلیچ، برعکس، نشان می‌دهد که هر چه جلوتر برویم اوضاع وخیم‌تر می‌شود. او هشدار می‌دهد که تا دیر نشده باید برگردیم. لذا این کتاب سراسر نقد و نفی نیست، بلکه مباحث ایجابی هم در آن وجود دارد و اساسا هدف نویسنده نیز یافتن راه‌حلی برای مشکل است. ایلیچ مباحث را به سمت پروراندن یک نظریه جایگزین پیش می‌برد. او در پایان وضعیت صنعت یک کشور یا جامعه را به سه نوع تقسیم می‌کند: فقر صنعتی، صنعت‌زدگی و بلوغ فنی. بیشتر مباحث انتقادی درباره نوع دوم است. کشورهای عقب‌مانده از وضعیت نوع اول رنج می‌برند و باید هم متحول شوند. ولی راه‌حل صنعت‌زدگی نیست، بلکه باید به بلوغ فنی برسند. کشورهای صنعت‌زده نیز باید خود را تغییر دهند تا به آن برسند. البته اگر بخواهند که در آینده هلاک نشوند.

این کتاب از آن آثار "خلاف آمد عادت" است. کتابی که ما را تکان می دهد و ما را از خوابی عمیق بیدار می‌کند و به هوش می‌آورد و پس از اینکه آن را خواندیم، متوجه می‌شویم که پیرامون ما چه خبر است و زندگی ما چه وضعی دارد و به کجا داریم می‌رویم. این کتاب کوچک می‌تواند تغییری بزرگ در نگرش ما به زندگی فردی، حیات اجتماعی و حتی سیاست ایجاد کند، البته اگر هشدارهای ایلیچ را جدی بگیریم. لذا به حجم کوچک این کتاب مختصر نگاه نکنید! این کتابی است دقیق و دشوار که باید با حداکثر دقت و نهایت آهستگی مطالعه شود تا به آن بینشی دست یافت که در آن نهفته است. بله، این کتاب یک کتاب معمولی درباره یک موضوع جزیی نیست، بلکه اثری ژرف درباره زندگی است. کتابی است برای چگونه زیستن در جهان مدرن تکنیک‌زده./ پایگاه خبری تحلیلی الف

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۷۵۱۵۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

◄ 6 ماشین هیبریدی در ایران؛ از سدان تا شاسی بلند

تین نیوز

بررسی های علمی نشان می دهد تا سال ۲۰۴۰، میزان تولید خودروهای برقی از میزان تولید خودروهای احتراق داخلی (بنزینی) پیشی خواهد گرفت و این خودروها یکه تاز عرصه صنعت خودروسازی جهان خواهد شد.

به گزارش تین نیوز، در سال های اخیر، بازار خودروهای هیبریدی در ایران نیز شاهد رشد قابل توجهی بوده است. اگر شما قصد خرید ماشین های هیبریدی موجود در ایران را دارید، ما در این مقاله، مشخصات ۶ تا از بهترین ها را برای شما شرح خواهیم داد. پس از مطالعه این مقاله، با اطلاعات کامل، می توانید مناسب ترین خودرو را با توجه به نیاز خود انتخاب کنید.

1. نیسان سیلفی هیبرید؛ یکی از ماشین های هیبریدی در ایران با دو موتور

نیسان سیلفی هیبرید، که با تکنولوژی e-Power شرکت نیسان عرضه می شود، یک خودرو سدان متوسط است که با تلفیقی از موتور بنزینی و الکتریکی، تجربه ای مشابه به خودروهای الکتریکی کامل را ارائه می دهد. این مدل یک موتور بنزینی دارد که به عنوان ژنراتور عمل کرده و بدون این که مستقیماً چرخ ها را به حرکت درآورد، باتری های موتور الکتریکی را شارژ می کند. موتور الکتریکی این خودرو توانایی تولید ۳۰۰ نیوتن متر گشتاور دارد و به لحاظ مصرف سوخت، نیسان سیلفی هیبرید توانایی رسیدن به مصرف ۲۵.۶ کیلومتر بر لیتر را دارد. اگر قصد خرید این خودرو را دارید، شرایط فروش اقساطی نیسان سیلفی هیبرید، فرصتی استثنایی برای خرید است.

2. تویوتا chr هیبریدی؛ ماشین هیبریدی در ایران برای رانندگی نرم و کم مصرف در شهر

تویوتا CHR هیبریدی یک خودروی کراس اوور کوچک است که با فناوری هیبریدی پیشرفته تویوتا عرضه می شود. این خودرو در دو نسخه موتور هیبریدی، ۱.۸ لیتری با قدرت ۱۲۲ اسب بخار و نسخه ۲.۰ لیتری با ۱۸۴ اسب بخار قدرت تولید شده است. این مدل ها بر بهره وری سوخت و کاهش انتشار دی اکسید کربن، تکیه دارند.

امکاناتی مانند سیستم های ایمنی پیشرفته، صفحه نمایش دیجیتالی قابل تنظیم و اتصالات مدرن، تویوتا CHR هیبریدی را به خودرویی مدرن تبدیل کرده است. این خودرو به دلیل ابعاد مناسب و عملکرد هیبریدی، یک انتخاب مطلوب برای کسانی است که به دنبال یک رانندگی نرم و کم مصرف در شهر هستند. برای استعلام قیمت تویوتا chr هیبریدی یا حتی خرید اقساطی این خودرو، به سایت های معتبری مانند سپند خودرو مراجعه کنید.

3. تویوتا کمری هیبرید؛ یکی از بهترین انتخاب ها برای خریداران ماشین های هیبریدی موجود در ایران

تویوتا کمری هیبرید یک سدان با کیفیت بالا است که به سیستم هیبریدی شرکت تویوتا مجهز شده است. این خودرو با موتور بنزینی ۲.۵ لیتری و یک موتور الکتریکی، قدرتی معادل ۲۰۸ اسب بخار تولید می کند. تویوتا کمری هیبرید برای داشتن تعادلی مناسب بین کارایی و راحتی طراحی شده و با مصرف سوخت تخمینی ۲۱.۶۸ کیلومتر بر لیتر در شهر و ۲۲.۵۳ کیلومتر بر لیتر در بزرگراه، از نظر مصرف سوخت بسیار مقرون به صرفه است. این خودرو همچنین با طراحی داخلی جذاب و امکاناتی نوین، تجربه رانندگی لذت بخشی را ارائه می دهد.

4. هیوندای سوناتا هیبرید؛ یک سدان متوسط هیبریدی با موتور بنزینی و موتور الکتریکی

هیوندای سوناتا هیبرید، یک سدان متوسط است که با موتور بنزینی ۲.۰ لیتری چهار سیلندر و یک موتور الکتریکی ۵۱ کیلوواتی همراه شده است. این ترکیب قدرتی معادل ۱۹۲ اسب بخار تولید می کند و انتقال قدرت آن از طریق یک گیربکس شش سرعته اتوماتیک به چرخ های جلو صورت می گیرد. سوناتا هیبرید علاوه بر عملکرد قوی، مصرف سوخت بسیار خوبی دارد و در نمونه های استاندارد، مصرف سوخت ترکیبی حدود ۱۹ کیلومتر بر لیتر در شهر یا بزرگراه برای این خودرو تخمین زده شده است.

5. کیا اپتیما هیبرید؛ ترکیبی از کارایی بالا در مصرف سوخت و عملکرد قوی موتور

کیا اپتیما هیبرید با یک موتور بنزینی ۲.۰ لیتری چهار سیلندر و یک موتور الکتریکی، به عنوان یک سدان متوسط شناخته می شود. این ترکیب قدرتی معادل ۱۹۲ اسب بخار تولید می کند و گشتاوری برابر با ۲۷۱ پوند-فوت دارد. سیستم هیبریدی این خودرو از نوع موازی است و شامل یک باتری لیتیوم-یون پلیمر با ولتاژ ۲۷۰ ولت می شود. کیا اپتیما هیبرید با یک گیربکس اتوماتیک شش سرعته تجهیز شده و سیستم انتقال قدرت به چرخ های جلو دارد.

6. لکسوس NX هیبرید؛ از خودروهای شاسی بلند هیبریدی در ایران

لکسوس NX هیبرید، یک شاسی بلند با طراحی مدرن و فناوری پیشرفته است. این خودرو با موتور هیبریدی لکسوس ارائه شده و شامل یک موتور بنزینی ۲.۵ لیتری و یک موتور الکتریکی است که در مجموع قدرتی برابر با ۲۴۰ اسب بخار تولید می کنند. مصرف سوخت ترکیبی آن ۵.۷ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر در شهر و ۶.۴ لیتر در بزرگراه است. با طراحی داخلی جادار و امکاناتی مانند سیستم ایمنی پیشرفته، NX هیبرید گزینه ای ایده ال برای خریداران خودروهای لوکس و دوستدار محیط زیست محسوب می شود.

خرید اقساطی خودرو های هیبریدی؛ انتخابی جذاب برای دوستداران محیط زیست

در این مقاله، ۶ تا از بهترین ماشین های هیبریدی در ایران را معرفی کردیم. این خودرو ها شامل نیسان سیلفی هیبرید، تویوتا chr هیبریدی، تویوتا کمری هیبرید، هیوندای سوناتا هیبرید، کیا اپتیما هیبرید و لکسوس NX هیبرید می شود. اگر قصد خرید هر یک از این خودروها را دارید، خرید با شرایط قسطی، فرصتی فوق العاده برای شما به ارمغان می آورد. برای بررسی شرایط خرید اقساطی هر یک از این خودروها، به وبسایت مجموعه سپند خودرو به آدرس (sepandkhodro.com) سر بزنید.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

دیگر خبرها

  • ۱۳ میلیون خودروی فرسوده روزانه ۶۳ میلیون لیتر سوخت مصرف می‌کنند
  • خودروسازان؛ متهم ردیف اول ناترازی بنزین
  • بریتانیا در یک قدمی شبکه برق بدون کربن
  • ◄ 6 ماشین هیبریدی در ایران؛ از سدان تا شاسی بلند
  • تله سوخت و راهکارهای عبور از بحران سوختی در کشور
  • ۳۴ درصد مردم از کارت جایگاه داران استفاده می‌کنند
  • مردم و تشکل‌های اجتماعی از «طرح نور» حمایت و پشتیبانی کرده‌اند
  • مسئولان در امر حجاب وظیفه حاکمیتی، اخلاقی و اجتماعی دارند
  • میزان سفرهای حمل ونقل عمومی درون شهری زیر ۵۰ درصد است
  • میزان سفر‌های حمل ونقل عمومی درون شهری ۵۰ درصد است