Web Analytics Made Easy - Statcounter

نمایندگان مجلس شورای اسلامی‌ در جلسه علنی 24 تیرماه سال جاری، لایحه الحاق دولت جمهوری اسلامی ‌ایران به «کنوانسیون مشترک ایمنی مدیریت سوخت مصرف شده و ایمنی مدیریت پسماند پرتوزا» را با ۱۳۸ رأی موافق، ۴ رأی مخالف و ۵ رأی ممتنع در مجلس تصویب کردند. طبق ماده واحده این لایحه که «بهروز کمالوندی» سخنگوی سازمان انرژی اتمی از آن دفاع کرد، به دولت جمهوری اسلامی ‌ایران اجازه داده می‌شود به کنوانسیون مشترک ایمنی مدیریت سوخت مصرف شده و ایمنی مدیریت پسماند پرتوزا مشتمل بر یک مقدمه و ۴۴ ماده ملحق شود و اسناد مربوط را تسلیم کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش «تابناک»، بهروز کمالوندی در نشست علنی مجلس در 24 تیرماه 98 در جریان بررسی این لایحه با تأکید بر اینکه «نباید به کنوانسیون ایمنی مدیریت سوخت مصرف شده و ایمنی مدیریت پسماند پرتوزا نگاه سیاسی داشت» گفت: هیچ نگرانی از پیوستن به این کنوانسیون وجود ندارد. سخنگوی سازمان انرژی اتمی‌ گفت: کشورهایی مثل چین و نیوزیلند با حق شرط عضو این کنوانسیون شده‌اند. پس از پیوستن به این کنوانسیون سه سال یک بار باید گزارش‌هایی بدهیم که نیاز به راستی آزمایی ندارند و مثل آژانس نیست.

آیت‌الله یزدی: می‌خواهند پسماند هسته‌ای دیگر کشورها را در ایران دفن کنند

اما آیت‌الله «محمد یزدی» عضو شورای نگهبان روز جمعه در دیدار با دادستان‌های کشور،‌ طی سخنانی بیان کرده بود: «اخیراً طرحی که مورد تصویب مجلس قرار گرفته بود به شورای نگهبان آورده شد. این طرح عبارت است از آنکه دولت‌های استکباری بتوانند پسماندهای انرژی اتمی ‌خود را در کشور دفن کنند؛ استکبار همیشه این پسماندها را در کشورهای عقب مانده دفن می‌کند و همه می‌دانیم که ‌اشعه‌های این نوع پسماندها برای افراد کشور ضرر خواهد داشت.» وی گفته بود: «مجلس تصویب کرده بود که توافق‌نامه صورت گرفته، پسماندهای سوخت اتمی‌می‌تواند در کشور دفن شود، اما بنده اعلام کردم که این مورد خلاف شرع، خلاف قانون و خلاف مصلحت است و سایرین نیز این را پذیرفتند.»

آیت‌الله یزدی همچنین با‌ اشاره به وظیفه مسئولان برای مقابله با طرح‌های دشمنان و مستکبران یادآور شد: «مسئولان اجرایی ما باید در نظر داشته باشند که طرح‌های استکباری در اتاق فکر دشمن تجزیه و تحلیل می‌شود و آن را در قالب طرح‌های خوب و بشردوستانه به ما ارائه می‌کنند، بنابراین همواره باید نسبت به پشت پرده‌های کمیسیون‌ها و کنوانسیون‌هایی که به ما پیشنهاد همکاری می‌دهند، مراقب باشیم.»

نظرات اعضای کمیسیون امنیت ملی درباره کنوانسیون پرحاشیه!

در زمان بررسی این لایحه در صحن علنی، حسین نقوی حسینی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تصویب چنین معاهده ای را در راستای تایید صلح آمیز بودن برنامه هسته ای ایران دانسته و تاکید کرده بود:« این کنوانسیون کاملاً اقتصادی است و بعد سیاسی ندارد و کنوانسیونی فرامرزی و فرانسلی است.»

«حشمت الله فلاحت پیشه» رئیس سابق کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز در همین رابطه گفته که « کشورهایی که برنامه هسته ای دارند در زمینه مدیریت پسماندهای هسته ای نیز دارای حقوق و تکالیف ویژه ای هستند. روند اجرای الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون مدیریت و ایمنی پسماندهای هسته ای، صیانتی است و اینگونه نخواهد بود که تصویب آن به مثابه پذیرش پسماندهای هسته ای کشورهای دیگر باشد.»

البته شورای نگهبان با تایید نکردن این مصوبه اعلام کرد که «این کنوانسیون دارای ابهاماتی است و مشخص نیست که آیا شروط آن الزام آور است یا خیر؟»  پیرو همین موضوع، «عباسعلی کدخدایی» سخنگوی شورای نگهبان در نشست خبری روز شنبه درباره این لایحه مهم که به نوعی بی‌هیچ سر و صدا و یا توضیح و تبیینی به تصویب مجلس رسیده بود، اعلام کرد: «با توجه به اینکه در مقدمه این معاهده کشور‌های متعهد «با در نظر داشتن» مجموعه‌ای از معاهدات دیگر به پذیرش این معاهده توافق نموده‌اند و جمهوری اسلامی ‌ایران نیز تاکنون به برخی از این معاهدات و اسناد ملحق نشده است، از این حیث که مشخص نیست تعهدات جمهوری اسلامی‌ ایران با پذیرش این معاهده شامل چه مواردی است و آیا جمهوری اسلامی ‌ایران ملتزم به تعهدات این اسناد می‌باشد یا خیر، فارغ از بررسی محتوای این مصوبه، ابهام دارد، پس از رفع ابهام اظهارنظر خواهد شد.»

واکنش صالحی به اظهارات اخیر آیت الله یزدی

رئیس سازمان انرژی اتمی در ادامه در واکنش به مطلبی که در رابطه با لایحه تصویب کمیسیون مشترک ایمنی سوخت مصرف شده و پسماندهای پرتو زا از سوی آیت الله یزدی، از اعضای شورای نگهبان مطرح شده است تصریح کرد: ظاهرا  سوء تفاهمی پیش آمده است. من از سوی آیت الله یزدی شنیدم که گویا در این لایحه اجازه داده شده است که کشورهای استکباری سوخت مصرف شده‌شان را در ایران دفع کنند. این در حالی است که در بندهای 11 و 12 مقدمه این لایحه به صراحت آمده است هیچ کشوری نمی‌تواند کشور دیگر را وادار کند که پسماندش در آن کشور دفع شود. ما انتظار داریم عزیزان در شورای نگهبان مطالعه‌ای دقیقتری انجام دهند ما دو سال و نیم در رابطه با این لایجه با کارشناسان و نمایندگان مجلس شورای اسلامی، اعضای کمیسیون امنیت ملی، حقوقدانان و اعضای دولت صحبت کردیم و این لایحه به راحتی در مجلس تصویب شد اما نمی دانیم چه اتفاقی افتاده است که در رابطه با ماده‌ای از این لایحه که به آن اشاره شده درست برعکس آن قلمداد شده است.

صالحی خاطر نشان کرد: به هر حال این گونه مسائل با توجه به حساسیت مسئله که می‌تواند مردم را نگران کند ضروری است تا با دقت به آنها پرداخته شود. چطور می‌شود ما اساسا لایحه به مجلس و دولت بدهیم که اجازه دهد سوخت مصرف شده از کشورهای دیگر آن هم کشورهای استکباری در اینجا دفن شوند. تصور این که چنین کاری انجام شود حکم به نادانی ما است. من انتظار دارم آقای یزدی که استاد بنده در علوم قرآنی هستند و از اعضای برجسته شورای نگبهان، این مسئله را اصلاح کنند. از جایکه این اظهارنظر از سوی شخص ایشان مطرح شده لازم است تا خودشان به تبیین این موضوع بپزداند چرا که در شبکه‌های اجتماعی بازتاب گسترده‌ای داشته است.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی: سوء برداشت شده و خواستار اصلاح هستیم

سخنگوی سازمان انرژی اتمی نیز در گفت و گو با خبرنگار «تابناک» توضیحاتی را پیرامون اظهارنظر اخیر آیت الله یزدی عضو فقهای شورای نگهبان ارائه کرده و آن را یک سوء تفاهم و احتمالا برداشت اشتباه از یک عبارت خوانده است.

«بهروز کمالوندی» تاکید کرد: در مقدمه لایحه الحاق دولت جمهوری اسلامی ‌ایران به «کنوانسیون مشترک ایمنی مدیریت سوخت مصرف شده و ایمنی مدیریت پسماند پرتوزا» صراحتا موضوع شرح داده شده است و حتی در بندهای 11 و 12 تاکید شده که هیچ کشوری نمی تواند پسماند هسته ای خود را در کشور دیگری دفن کند.

وی با تاکید بر اینکه احتمالا واژه «نمی تواند»، «می تواند» خوانده شده، گفت: بنده بلافاصله بعد از سخنان آیت الله یزدی در جمع دادستان‌های کل کشور با آقای کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان تماس گرفتم و مساله را توضیح دادم و گفتم که احتمالا برداشت اشتباهی صورت گرفته است که ایشان هم وعده دادند موضوع را اصلاح کنند.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی یاد آور شد: همین موضوع تنها ابهامی است که شورای نگهبان درباره لایحه الحاق دولت جمهوری اسلامی ‌ایران به «کنوانسیون مشترک ایمنی مدیریت سوخت مصرف شده و ایمنی مدیریت پسماند پرتوزا» دارد و البته مطابق با توضیحی که داده شد، این مورد هم دارای ابهام نیست.

وی در عین حال توضیح داد: جمهوری اسلامی ایران برای الحاق به این کنوانسیون در مواردی حتی حق تحفظ هم گذاشته و اعلام کرده است، ما در مواردی که عضو کنوانسیون های مرتبط با مسائل ذکر شده در «کنوانسیون مشترک ایمنی مدیریت سوخت مصرف شده و ایمنی مدیریت پسماند پرتوزا» نباشیم، آن ها را نخواهیم پذیرفت.

کمالوندی با اشاره به توضیحات «علی اکبر صالحی» رئیس سازمان انرژی اتمی و اینکه او نیز عنوان کرده که «ظاهرا  سوء تفاهمی پیش آمده است»، خاطر نشان کرد: سخنانی که آیت الله یزدی درباره دفن پسماندهای دیگر کشورها در ایران بیان کرده اند، احتمالا سوء تفاهم و حاصل برداشت اشتباه است که ما به عنوان سازمان انرژی اتمی در این رابطه توضیحات لازم را ارائه کرده ایم و خواستار اصلاح آن هستیم.

منبع: تابناک

کلیدواژه: دیگر کشورها در ایران آیت الله یزدی واکنش مجلس شورای نگهبان واکنش سازمان انرژی اتمی علی اکبر صالحی بهروز کمالوندی سوء برداشت لزوم اصلاح غضنفر رکن آبادی فاجعه منا میعاد صالحی محمد حضرت پور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۷۵۳۰۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۱۸ هزار میلیارد برای اصلاح مسیل و شبکه فاضلاب ایلام اختصاص یافته است

استاندار ایلام گفت: در نشستی مشترک با حضور معاون اول رئیس‌جمهور و وزیر نیرو، مصوب شد تا ۱۸ هزار میلیارد ریال برای اصلاح مسیل‌ها و شبکه آب و فاضلاب استان ایلام اختصاص پیدا کند که این اعتبار به‌صورت مشترک و برابر، بین سازمان برنامه و بودجه و وزارت نیرو تامین می‌شود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از ایلام، حسن بهرام‌نیا امروز _پنجشنبه ششم اردیبهشت_ در دیدار با معاون وزیر و رئیس سازمان مدیریت بحران کشور اظهار کرد: سازمان‌های امدادرسان همچون سازمان مدیریت بحران و هلال‌احمر همواره در مواقع بحران در کمک‌رسانی به مردم نقش‌آفرین بودند.

وی افزود: استان ایلام ۶۳ درصد کوهپایه و کوهستانی و ۳۷ درصد دشت است که در مقایسه با سایر استان‌های کشور شرایط خاص خود را دارد.

استاندار ایلام خاطرنشان کرد: امسال از نظر میزان نزولات جوی با سال ۹۸ برابر و حتی میزان بارش بیشتر بود که در سال ۹۸ خسارات جانی و زیرساختی و مالی زیادی وارد شد، اما امسال با نگاه فنی و کارشناسی و با تدابیر پیشگیرانه، پاک‌سازی و لایروبی و گابیون‌بندی امسال با وجود افزایش نزولات جوی، تلفات و خسارت نداشتیم.

بهرام‌نیا خاطرنشان کرد: وزیر کشور به تازگی در نشست شورای راهبردی تصادفات و ستاد سفرهای نوروزی که به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد از مدیریت سیل در استان ایلام قدردانی کرد.

شبکه آب و فاضلاب ایلام فرسوده است

وی با اشاره به فرسودگی شبکه آب و فاضلاب و مسیل‌ها در استان ایلام عنوان کرد: در نشستی مشترک با حضور معاون اول رئیس‌جمهور و وزیر نیرو مصوب شد که ۱۸ هزار میلیارد ریال برای اصلاح مسیل‌ها و شبکه آب و فاضلاب استان ایلام اختصاص پیدا کند که این اعتبار به‌صورت مشترک و برابر بین سازمان برنامه و بودجه و وزارت نیرو تأمین می‌شود.

بهرام‌نیا با اشاره به صدای توأم با لرزش زمین در شهرستان چرداول، تصریح کرد: این صداها ناشی از حرکت و فعل و انفعالات صفحات و لایه‌های زیرین زمین است که تحقیقات این موضوع توسط دو تیم زمین‌شناسی و لرزه نگاری در حال بررسی است و امیدواریم اعتبارات این موضوع به طور کامل تأمین شود.

وی از رئیس سازمان مدیریت بحران کشور خواست تا تجهیزات و امکانات خاص و ماشین‌آلات مورد نیاز استان، در اختیار هلال احمر و نهادهای خدمات‌رسان قرار گیرد.

استاندار ایلام ادامه داد: انتظار داریم که خسارت‌های ناشی از سیل و دیگر بحران‌ها در موعد مقرر پرداخت و ضرورت دارد خسارات ناشی از سیل سال ۹۸، به خسارت‌دیدگان پرداخت شود.

بهرام‌نیا با اشاره به نزولات جوی و خسارت به محصولات کشاورزی در شهرستان دهلران، گفت: بیش از ۱۰ هزار هکتار از اراضی بخش مرکزی، موسیان و دشت‌عباس در شهرستان دهلران در بارندگی‌های اخیر دچار خسارت شد که انتظار می‌رود در قالب تسهیلات قرض‌الحسنه و به شیوه‌های دیگری به این کشاورزان کمک شود.

استاندار ایلام اضافه کرد: برای ایجاد ۱۰۰ سازه سنگی و ملاتی آبخیزداری، بیش از ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است که درخواست تأمین این مبلغ اعتبار داریم.

کد خبر 747806

دیگر خبرها

  • حساب بانکی چه افرادی مشمول مالیات بر سوداگری می‌شود؟ | نحوه شناسایی حساب های غیر تجاری
  • اختصاص ۱۰ هزار میلیارد ریال از بودجه مدیریت بحران کشور به استان ایلام
  • تمرکز بر افزایش جذابیت تولید با کاهش مالیات در لایحه اصلاح قانون مالیات های مستقیم
  • موسی غضنفرآبادی: ابهامات شورای نگهبان در لایحه حجاب را برطرف کردیم
  • ابهامات شورای نگهبان در لایحه حجاب برطرف شد
  • حامیان گشت ارشاد
  • رفع تهدیدهای خطرناک زیست‌محیطی؛ اولویت شهرداری کرمان در مدیریت پسماند
  • وزیر جهادکشاورزی؛ بر اقدام فوری مشترک کشورها برای مقابه با تخریب سرزمینی تاکید کرد
  • تاکید نیکبخت بر اقدام مشترک کشورها برای مقابله با تخریب سرزمینی
  • ۱۸ هزار میلیارد برای اصلاح مسیل و شبکه فاضلاب ایلام اختصاص یافته است