Web Analytics Made Easy - Statcounter

آفتاب‌‌نیوز :

رئیس دفتر رئیس جمهوری با اشاره به هدف‌گذاری دشمنان در زمینه اقتصاد و مباحث قدرت نرم برای ضربه زدن به جمهوری اسلامی ایران، تأکید کرد: افزایش نقش اقتصاد دیجیتال در کشور و بهره‌گیری از غنای فرهنگی و دینی می‌تواند در ناامیدی و خنثی کردن اقدامات دشمن، نقش اساسی ایفا کند.

محمود واعظی رئیس دفتر رئیس جمهوری عصر سه‌شنبه در آیین اختتامیه یازدهمین جشنواره رسانه دیجیتال، با بیان اینکه «پس از پایان جنگ سرد عملاً شرایط قدرت در دنیا تغییر یافته و جایگاه قدرت نظامی کاهش داشته است»، خاطر نشان کرد: در حال حاضر قدرت‌های مهم دیگری از جمله قدرت نرم، جایگاه محوری پیدا کرده است که می‌توانیم در کشور با کمک فرهنگ غنی، سنت‌ها، تاریخ و اعتقادات و آموزه‌های دینی و با ابزار فضای مجازی، قدرت نرم خود را در وهله اول در کشورهای اسلامی و سپس در سایر نقاط جهان تبلیغ کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی بر ضرورت فعالیت بیشتر بر روی محتوای فرهنگی و دینی فضای مجازی تأکید و تصریح کرد: تعمیق اندیشه، پررنگ کردن فرهنگ و صادر کردن این فرهنگ به مشتاقان در جهان می‌تواند از مزایای قدرت نرم جمهوری اسلامی ایران در جهان باشد.

واعظی با بیان اینکه «متأسفانه در کشور معایب فضای مجازی بیشتر از مزایای آن پررنگ شده است»، تأکید کرد: قطعاً فضای مجازی آسیب‌هایی دارد و باید تلاش کنیم با کاهش این آسیب‌ها از این فضا برای اهداف بلندمدت نظام جمهوری اسلامی ایران استفاده کنیم.

رئیس دفتر رئیس‌جمهوری سپس درباره نقش اقتصاد دیجیتال در مواجهه با جنگ اقتصادی دشمنان، گفت: دشمن تلاش دارد در این زمینه پیروز شود تا در مراحل بعد به سایر اهداف خود برسد و به همین منظور سخت‌ترین تحریم‌ها علیه کشورمان اعمال شد.

واعظی با تأکید بر اینکه اساس فعالیت‌های ما بر مقاومت فعال است که باید در این زمینه از همه ابزارها به خوبی استفاده کنیم تا تلاش دشمنان خنثی شود، افزود: فضای مجازی یکی از عرصه‌ها برای مقابله با اقدامات دشمنان است که به ما امکان می‌دهد اقتصاد خود را تقویت کنیم.

وی همچنین با تأکید بر اینکه اقتصاد دیجیتال میان‌بری برای اقتصاد بیمارگونه کشور است که از قبل انقلاب و برخی اتفاقات پس از انقلاب به ارث رسید، خاطر نشان کرد: باید باور کنیم که اقتصاد دیجیتال در این شرایط خاص و با توجه به پتانسیل‌های کشور می‌تواند به حل مشکلات کمک کند و در بسیاری از بخش‌ها به خودکفایی برسیم.

واعظی با اشاره به موفقیت‌های سایر کشورها در این زمینه و تأکید بر ضرورت تلاش همزمان همه بخش‌های کشور برای بهره‌گیری از این فضای مجازی، گفت: در دولت و دبیرخانه شورای عالی فضای مجازی، بسترهای خوبی برای ورود به این عرصه فراهم شده است که البته در ابتدای هر کاری با واپس‌زدگی‌هایی مواجهیم، اما اگر تلاش، استمرار و اصرار داشته باشیم، قطعاً راه پیش‌رو باز خواهد شد.

وی با تأکید بر اینکه رئیس جمهور و دولت تدبیر و امید به صورت جدی بر این باور هستند که باید تلاش کنیم، نقش و جایگاه اقتصاد دیجیتال در کشور ارتقاء یابد، ادامه داد: این بدان معناست که باید برخی اقدامات و قانون‌گذاری‌ها در مجلس، تغییر آیین‌نامه‌ها در وزارتخانه‌ها و همچنین در برگیری فضای مجازی در تمام وزارتخانه‌های مختلف انجام شود.

واعظی با بیان اینکه «بسترسازی فضای مجازی یکی از اولویت‌های دولت است و بسترهای آن در کشور فراهم شده است»، اظهار کرد: باید تمام کشور بتواند از مزایای فضای مجازی استفاده کند.

 

وی تأکید کرد: الان زیرساخت‌های شبکه ملی اطلاعات در کشور آماده شده است که اگر این زیرساخت‌ها توسط وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات آماده نمی‌شد، سایر بخش‌ها و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نمی‌توانستند برای محتواهای فرهنگی برنامه‌ریزی کنند.

واعظی با بیان اینکه «زیرساخت‌های دولت الکترونیک و شبکه ملی اطلاعات از لحاظ فنی در کشور آماده شده است»، تصریح کرد: ضعف ما در بخش خدمات و تولید محتواست که البته در سال‌های گذشته با توجه به اپلیکیشن‌های بومی و فعالیت شرکت‌های دانش بنیان در بخش خدمات رشد قابل توجهی‌ داشته‌ایم.

رئیس دفتر رئیس جمهوری خاطر نشان کرد: یکی از مزایای شرکت‌های دانش‌بنیان نیاز اندک به سرمایه و ایجاد تحول است که الان به کسب و کارها در حوزه فضای مجازی نیاز اساسی داریم.

واعظی با اشاره به غنای مقوله‌های فرهنگی و دینی در کشور، ادامه داد: امروز در دنیا کسی که داده و محتوا دارد، ثروتمند است تا جایی که در سایر کشورها از ارتباطات معمولی بین مردم به عنوان دیتا برای ثروت‌آفرینی استفاده می‌شود، اما با توجه به غنای فرهنگی و دینی کشور نیاز داریم که از این محتوا برای ثروت‌آفرینی استفاده کنیم.

رئیس دفتر رئیس‌جمهوری با بیان اینکه «باید به بخش خصوصی اعتماد کرد و اطلاعات و محتوا را در اختیار آنان قرار داد»، تاکید کرد: بخش خصوصی می‌تواند به اقتصاد دیجیتال کمک نماید و در عین حال این محتواهای فرهنگی و دینی را در دسترس همه مردم ایران و دنیا قرار دهد تا به رشد و توسعه در کشور کمک شود.

واعظی ادامه داد: باید روش‌ها را تغییر دهیم، از بخش خصوصی استفاده شود و به آنان اعتماد کنیم و با در اختیار قرار دادن اطلاعات، یک مهر طبقه‌بندی بر روی تمام محتواها قرار ندهیم؛ در این صورت شاهد شکوفایی در کار فرهنگی و همچنین کسب و کارها در کشور، خواهیم بود.

رئیس دفتر رئیس‌جمهوری با تأکید بر اینکه باید از اقتصاد فرهنگ درآمدزایی کنیم تا در بخش توسعه فرهنگی از آن استفاده شود، گفت: این نهضت می‌تواند به اشتغال‌زایی در کشور کمک اساسی کند که باید محتوای فرهنگی و دینی در دسترس همگان قرار گیرد.

وی در پایان با بیان اینکه کسب و کارهای فرهنگی ابتدا باید توسط دولت و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تقویت شود تا در مرحله بعد مبلغ خودشان باشند و عمومیت یابند، تأکید کرد: در کشور معمولاً حقوق تولیدکننده محتوا مراعات نمی‌شود و زیرساخت‌ها در صورتی ارزشمندند که تولید محتوا داشته باشند و این نکته مهم، در دولت و شورای عالی فضای مجازی مورد توجه است.

در این مراسم با حضور رئیس دفتر رئیس جمهوری از برگزیدگان یازدهمین جشنواره رسانه‌های دیجیتال با اهداء لوح و تندیس، تقدیر شد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

منبع: آفتاب

کلیدواژه: واعظی دستاورد دولت دولت روحانی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۷۵۷۲۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازار مکاره سلامت در شبکه‌های اجتماعی/ عدم بازدارندگی قوانین

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا، زمانی که بازار پیامک بازی بین مردم داغ بود، افراد پیامک‌هایی در رابطه با سرطان یا یک بیماری را به نقل از پروفسور سمیعی یا دکتر فلانی رئیس بیمارستان و  ... برای دوستان و آشنایان ارسال می‌کردند، گاهی هم هشداری با چاشنی ترس از مرگ دسته‎جمعی در پی مصرف یک دارو از سوی برخی افراد ساخته شده و بلافاصله دست به دست می‌شد کسی هم نمی‌پرسید سرطان چه ارتباطی با دکتر سمیعی دارد و اعلام مرگ دسته جمعی و آنی افراد چگونه در صلاحیت رئیس یک بیمارستان است در حالیکه اگر چنین چیزی واقعیت داشته باشد معمولا باید از سوی پلیس یا مقامات وزارت بهداشت اعلام شود.

این موضوعات و پیامک‌ها تنها در سطح شایعه باقی مانده و تنها موجب هراس بخشی از مخاطبان که عموما افراد ساده لوحی بودند قرار می‌گرفت.

پس از سال‌ها که دیگر «پیامک بازی» از تب و تاب افتاد و شبکه‌های اجتماعی آمد این پیام‌ها و سازندگان آنها خود را به‌روز کرده و این نوع محتواها را در قالب‌های دیگری و با اهدافی سودجویانه و بر بسترهای مختلفی ارائه کردند. بسیاری غوره نشده خود را مویز کردند و در قالب کارشناس‌های همه‌چیز دان تولید محتوا را در این فضاهای نوظهور در دست گرفتند.

پزشک‌نما و بلاگر

«صفرا دارید؟ بلغم دارید؟ کبد چرب دارید؟ دیگر این داروها را نخورید اول ما را دنبال کنید تا به شما بگویم با ساخت این ترکیب جادویی از شر کبد چرب خلاص شوید» گفته‌هایی از این دست در قالب ویدیوهای جذاب، موشن گرافی و... که به صورت حرفه‌ای ساخته شده‌اند  این روزها در شبکه‌های اجتماعی فراوان است. یکی ترکیبی برای افزایش قد ارائه می‌دهد آن یکی درمان‌گر اعتیاد شده است. یکی خود را روانشناس معرفی می‌کند و به زعم خود گفته‌هایش جادو می‌کنند. یکی دیگر ردای متخصص تغذیه بر تن کرده و آن یکی کباده اورولوژی می‌کشد و سوداگری می‌کند نه پاسخی به کسی می‌دهند و نه مسئولیتی را برای نسخه‌های خود قبول می‌کنند اینها را پزشک نما، پزشکان اینستاگرامی یا پزشک بلاگرها نام نهاده‌اند.

این گونه از بلاگرها اگرچه به صورت قارچ‌گونه‌ای رشد کرده‌اند اما به صورت رسمی آماری از آنها وجود ندارد، آذرماه سال گذشته سرهنگ گودرزی رئیس پلیس فتا پایتخت نسبت به فعالیت این افراد هشدار داد و گفته بود که قالب کسانی که در این حوزه وارد شده‌اند کسانی هستند که در زمینه جراحی‌های زیبایی، پیکرتراشی و فیزیوتراپی این کار را انجام می‌دهند و در حالی که ماساژور هستند خودشان را پزشک معرفی می‌کنند. این مقام انتظامی همچنین خبر از پرونده‌ای داده که در آن افرادی غیر پزشک خود را پزشکان حاذق معرفی کرده و برای خود نیز تبلیغات راه‌انداخته بودند. وی در این رابطه گفت: پرونده‌ای تحت عنوان استفاده افراد سودجو از ظرفیت‌های شبکه‌های اجتماعی برای تبلیغات دروغین افرادی که پزشک نیستند داشتیم که خودشان نظرسنجی‌های ساختگی را در فضای مجازی قرار می‌دادند و آن‌ها را پزشک معتمد معرفی می‌کردند که بسیاری از مردم را فریب داده بودند.

بلاگر پزشکان یا آنچه که به آنها گفته می‌شود پزشک نماها نیازی به دانشگاه رفتن و قسم بقراط ندارد، فقط ساخت یک حساب کاربری و کمی اعتماد به نفس را چاشنی کار کردن کفایت می‌کند تا یک فرد مکتب ندیده خود را طبیبی حاذق جلوه دهد و برای همگان یک نسخه واحد بنویسد.

نسخه واحد تجویز کردن بعدی از قصه است و بعد دیگر ترغیب دیگران برای توقف درمان علمی که پزشک بر اساس تشخیص بیماری از طریق شرح حال، علائم بالینی، آزمایش، سونوگرافی و ... بر اساس علم و تجربه‌ای که سال‌ها در کلاس‌های درس و بیمارستان‌ها کسب کرده، ارائه داده است. هرگونه توقف درمان یعنی اجازه دادن به بیماری برای پیشرفت و نفوذ بیشتر در بدن افراد، خطر جانی و مرگ، بنابراین هرگونه تشویق برای توقف درمان را می‌توان به نوعی سوق دادن افراد به مرگ تلقی کرد.

محمد رضا خردمند معاون انتظامی سازمان نظام پزشکی در گفت‌وگو با آنا در رابطه با حضور افراد غیر متخصص در فضای مجازی و دخالت آنان در امر درمان گفت: هرگونه دخالت غیر پزشک در امر درمان ممنوع بوده و جرم تلقی می‌شود که وظیفه رسیدگی به آن در صلاحیت مراجع قضایی است.

عدم بازدارندگی قوانین

خردمند در حالی رسیدگی و برخورد با این افراد را در صلاحیت مراجع قضایی دانست که نظر می‌رسد قوانین یا مجازات بازدارنده‌ای برای این افراد وجود نداشته باشد. رئیس پلیس فتا تهران گفته بود در حوزه سلامت دیجیتال نیازمند قانون گذاری هستیم.

محمد رئیس زاده رئیس سازمان نظام پزشکی نیز با اشاره به مداخلات افراد غیر پزشک به یکی از رسانه‌ها گفت:قانون در حوزه مداخلات غیرمجاز به مراتب از حوزه پزشکی ضعیف‌تر است. اگر در قوانین ضعف‌هایی وجود دارد باید اصلاح شود زیرا در زمینه مداخلات غیرمجاز قانون محکمی وجود ندارد. وی همچنین در رابطه با دلیل رشد بیمارگونه مداخله‌گران پزشکی در فضای مجازی به ویژه در حوزه زیبایی نیز گفت: زمانی که برای یک امری تقاضای بیش از اندازه وجود دارد و تقاضا بیمارگونه است، پاسخ به آن هم بیمارگونه می‌شود. مردم نه تنها نباید به تبلیغات فضای مجازی اعتماد کنند، بلکه باید به مراکز دارای مجوز و افراد دارای صلاحیت مراجعه کنند. مردم قبل از مراجعه باید تخصص و کدنظام پزشکی پزشک را بررسی کنند. در حال حاضر بسیار بیشتر از آنکه جامعه پزشکی به مردم آسیب بزند، مداخلات غیرمجاز به مردم آسیب می‌رساند. این مداخلات قابل احساس، برخورد، کشف و شناسایی نیست.

پزشکان مبلغ 

در فضای مجازی تنها بلاگرها نیستند که ردای پزشکی بر تن کرده‌اند و برای مردم نسخه‌های عجیب و غریب می‌پیچند گاهی خود پزشکان نیز حاضر بوده و توصیه‌هایی خارج از تخصص خود ارائه می‌دهند.این موضوع به ویژه در حوزه سلامت روان نمود بیشتری دارد. در دوارن کرونا هم گاه پزشکانی که تخصصان آنها هیچگونه ارتباطی با کرونا و بیماری‌های عفونی نداشت اظهار نظرهای عجیبی را مطرح و توصیه‌هایی غیر علمی و بر اساس برداشت خود به مردم می‌کردند این در حالی است که به پزشکان تنها باید در حیطه تخصصی خود اقدام به ارائه توصیه کنند.

وی در این رابطه به آنا گفت: تمام افرادی که وارد کار طبابت می‌شوند، باید دانش‌آموخته پزشکی و یکی از رشته‌های تخصصی باشند، هر پزشکی تنها مجاز است در چارچوب رشته تخصصی خود فعالیت و اظهار نظر کند.

معاون انتظامی سازمان نظام پزشکی در رابطه با نحوه فعالیت پزشکان در شبکه‌های اجتماعی نیز گفت: انتشار هر مطلب پزشکی در فضای مجازی و یا هر رسانه دیگری باید با احاطه کامل بر آن موضوع پزشکی بوده و تنها به قصد انتشار مطالب علمی باشد.

خردمند تأکید کرد: اگر پزشکی بخواهند از طریق فضای مجازی به تبلیغات بپردازد باید از سوی سازمان نظام پزشکی یا سایر مراجع ذی‌صلاح مجوزهای لازم را اخذ کند.

 

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • بازار مکاره سلامت در شبکه‌های اجتماعی/ عدم بازدارندگی قوانین
  • رئیسی: مردم با حضورشان انتخابات باشکوه را رقم بزنند
  • پلیس فتا با محتواهای مبتذل در فضای مجازی برخورد می‌کند
  • طرح ویژه پلیس فتا برای پاکسازی فضای مجازی از جرائم اخلاقی
  • حفاظت از داده‌های شخصی کاربران موجب رشد پایدار اقتصاد دیجیتال است
  • اجرای طرح عملیاتی پلیس فتا برای برخورد با لایوهای مستهجن و محتوای مبتذل در فضای مجازی
  • حفاظت از داده‌های شخصی کاربران مهمترین عامل اعتماد به سکو‌های داخلی
  • لایحه حفاظت از داده‌های شخصی تصویب شد
  • تصویب «لایحه حفاظت از داده‌های شخصی» در کمیسیون حقوقی دولت
  • لایحه حفاظت از داده‌های شخصی در کمیسیون حقوقی دولت تصویب شد