Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جهان نيوز»
2024-04-26@21:20:50 GMT

از سایت‌های اینترنتی «دارو» بخریم یا نه؟

تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۷۵۸۸۱۳

از سایت‌های اینترنتی «دارو» بخریم یا نه؟

به گزارش جهان نيوز به نقل از فارس، حمید خیری رئیس روابط عمومی انجمن داروسازان ایران درباره فعالیت داروخانه‌های اینترنتی توضیح داد: داروخانه‌های اینترنتی در حال حاضر جایگاه مهمی را در دنیا به خود اختصاص داده‌اند که این موضوع با توجه به رشد تکنولوژی و اینترنت در کشور بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی تصریح کرد: به همین دلیل سازمان غذا و دارو به این موضوع ورود کرد و در این زمینه آئین‌نامه منسجمی را برای فعالیت این داروخانه‌ها تدوین و ابلاغ کرد.

خیری با بیان اینکه نکته قابل توجه در خصوص فعالیت این داروخانه‌ها این است که آنها محلی برای عرضه دارو نیستند، گفت:  داروها باید صرفا از طریق داروخانه‌های فیزیکی و تحت نظر مسؤول فنی عرضه شوند.

رئیس روابط عمومی انجمن داروسازان ایران تأکید کرد: بر اساس مجوز سازمان غذا و دارو اینگونه داروخانه‌ها مجاز هستند اقلام غیردارویی نظیر تجهیزات پزشکی، آرایشی و بهداشتی و برخی اقلام ارتوپدی را به فروش برسانند.

وی گفت: باید توجه داشته باشیم که داروخانه اینترنتی صرفا یک وب‌سایت نیست بلکه این سایت‌ها باید متعلق به یک داروخانه‌های دایر باشند که در صورت نیاز بتوانند به افراد و بیماران مشاوره‌های لازم را ارائه داده و پاسخگوی سوالات آنها باشند.

خیری در پایان گفت:‌ اینگونه داروخانه‌ها باید مسئولیت فروش هرگونه اقلام دارویی،‌ بهداشتی و تجهیزات پزشکی را بر عهده بگیرند. کپی متن خبر

منبع: جهان نيوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jahannews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جهان نيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۷۵۸۸۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مصرف خودسرانه داروهای بدون نسخه چه مضراتی دارد؟

راضیه کشاورز، در تشریح خطرات و تهدیدات مصرف خودسرانه داروهای بدون نسخه، گفت: هزینه بالای ویزیت پزشکان، اطلاعات اشتباه در فضای مجازی، عدم اعتماد به پزشک، ترجیح نظرات و سلایق بیمار بر پزشک معالج، ترجیح توصیه‌های غیراصولی افراد به یکدیگر به جای مسائل تجربی آن ها، از دلایل مؤثر در مصرف بالای داروهایی است که بدون نسخه هم بفروش می‌رسد.

وی افزود: این تصور که مصرف داروی بیشتر تضمین کننده تأثیر بیشتر و بهبودی سریع‌تر است، یک باور غلط است و هیچوقت نباید داروهای OTC را با مصرف طولانی‌تر یا با دوزهای بالاتر از چیزی که در بروشور آن قید شده استفاده کرد.

کشاورز ادامه داد: اگر پس از مصرف دارو طبق نظر پزشک بهبودی حاصل نشود باید دوباره به پزشک مراجعه کرد اگر به این علائم توجه نشود و مصرف خودسرانه، داروهای OTC ادامه پیدا کند حتماً عوارض دارویی اتفاق می‌افتد.

کارشناس گروه تجویز و مصرف منطقی و اطلاع رسانی فرآورده‌های سلامت، همچنین توجه به فرهنگ سازی را در جلوگیری از مصرف خودسرانه دارو بسیار مهم دانست و گفت: عواملی از جمله مصرف بیش از مقدار توصیه شده، طولانی‌تر از زمان توصیه شده و بدون توجه به هشدارها و موارد درج شده روی برچسب دارو، همچنین مصرف این داروها بدون تجویز پزشک و داروساز، مصرف خود سرانه است و باید در این باره آموزش‌های دقیق و فرهنگ‌سازی داشته باشیم. مردم نباید تصور کنند که این داروها خطرات و عوارض کمی دارند و مهم نحوه مصرف آن ها است که بتواند نتیجه درست را برایشان به همراه داشته باشد.

کشاورز خاطر نشان کرد: مهم‌ترین توصیه، مصرف دارو بر اساس دستورالعمل‌های روی برچسب است که طبق دستور پزشک یا مشاوره با داروساز که در داروخانه حضور دارند.

منبع: خبرگزاری مهر

دیگر خبرها

  • وب‌سایت‌هایی که بازدید می‌کنید چقدر ایمن هستند؟
  • عوارض مصرف خودسرانه این دارو‌ها
  • هشدار مصرف خودسرانه دارو‌های بدون نسخه
  • تهدیدات مصرف خودسرانه دارو‌های بدون نسخه
  • مصرف خودسرانه داروهای بدون نسخه چه مضراتی دارد؟
  • عوارض مصرف خودسرانه داروهای بدون نسخه
  • داروخانه‌های معتبر اینترنتی‌ مجاز به فروش شیر خشک نیستند
  • هشدارِ امپراطوری ناصرخسرو مجازی در حوزه دارو
  • افرایش دو برابری داروخانه‌ها در خوی
  • عرضه اینترنتی دارو به صورت آزمایشی