Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری برنا»
2024-05-09@00:21:04 GMT

کمبود بودجه، مشکل خود آفریده صدا و سیما!

تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۷۵۹۰۰۰

کمبود بودجه، مشکل خود آفریده صدا و سیما!

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا؛ وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها، ارگان‌ها و حتی شرکت‌های دولتی و غیردولتی، برای اداره امورات خود بودجه‌ای مصوب دارند که باید براساس آن برنامه‌ریزی کنند. بنابراین هر سازمانی با توجه به بودجه برنامه‌های خود را پیش می‌برد. 

هر ارگانی که بیشتر از بودجه‌اش مصرف کند دچار آسیب می‌شود که این آسیب زیان‌هایی را به دنبال خواهد داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

گاهی این اضافه خرج با تدبیرهایی جبران می‌شود، گاهی نیز موجب کند شدن یا از کار افتادن چرخ‌های آن سازمان می‌شود. صدا و سیمای جمهوری اسلامی از سازمان‌های بزرگ ایران است. این سازمان، پیش از انقلاب نه تنها از بودجه دولتی استفاده نمی‌کرد، بلکه به برخی از بخش‌های دولتی نیز کمک می‌کرده است. پس از پیروزی انقلاب اسلامی، صدا و سیما ارزشی صد چندان یافت.

امروزه این سازمان به ارگانی معظم تبدیل شده که تاثیرش در جامعه بسیار زیاد است، زیرا از تمام رسانه‌های دیگر مخاطب بیشتری دارد. بسیاری از مردم، بیشتر اوقات فراغت خود را پای گیرنده‌های تلویزیون می‌گذارنند، بنابراین وظیفه این سازمان است که با طرح ریزی‌های کارشناسانه و هوشمندانه، نه تنها مخاطبان خود را حفظ کند، بلکه آنان را افزایش نیز بدهد. این هدف هر کانال تلویزیونی و رسانه در جهان است. 

مدتی است دولت ایران به‌دلیل تحریم‌های آمریکا و دیگر کشورهای همسو با آن، بودجه‌اش دچار ریزش و آسیب شده، به همین خاطر اقتصاد مقاومتی سرلوحه دولت‌ قرار گرفته تا چرخ مملکت همچنان بچرخد. برای سر پا نگه داشتن چرخ‌های اقتصاد کشور، به ناچار بودجه بسیاری از وزارتخانه‌ها، ارگان‌ها و سازمان‌های وابسته به دولت کاهش یافته است. صدا و سیما نیز از این دایره بیرون نیست.

صدا و سیما در حال حاضر دچار کمبود بودجه شدید است، اما تنها عامل آن کاهش بودجه دولتی نیست، بلکه بیشتر متوجه خود آن سازمان است. زیرا صدا و سیما بدون دلیل و بدون طرح ریزی‌های درست و کارشناسانه، به سازمانی عریض و طویل تبدیل شده که جمع کردن آن بسیار مشکل است. آنانی که بی حساب و کتاب کارمند جذب و معاونت‌ها و مدیریت‌های دست و پا گیر را برقرار کردند، مسبب اصلی این کسری بودجه هستند که باید بیایند و جواب پس بدهند.

در زمانی نه چندان دور، این سازمان با حداقل تعداد کارمند و معاونت‌ها و مدیریت‌ها به خوبی اداره می‌شد و کمبود بودجه محسوسی نیز نداشت،زیرا هم بودجه دولتی کافی بود و هم خود تلویزیون درآمدزایی داشت. هر مدیری که سرکار آمد، به جای بالا بردن کیفیت تولیدات تلویزیونی، کمیت را افزایش داد.

یکی از معضلات بزرگی که گریبان صدا و سیما را گرفت، ایجاد شبکه‌های مختلف بدون پشتیبان است که برای راه اندازی آنها بسیار تعجیل شده و برنامه‌ریزی خاصی صورت نگرفته است. برخی از این شبکه‌ها به صورت موازی با شبکه‌های دیگر حرکت می‌کنند که ایرادی بزرگ و خطایی بخشش ناپذیر است. راه‌اندازی این تعداد شبکه چه ضرورتی داشت؟! این کار فقط باعث شد بودجه صدا و سیما به دست‌انداز بیفتد. برای جبران این کمبود، صدا و سیمایی که همواره نسبت به اسپانسرها دقت نظر داشت و هر اسپانسری را نمی‌پذیرفت، مجبور شد به راحتی هر اسپانسری را قبول کند و تن به خواسته آنها دهد. این کار به پرستیژ و اصالت سازمان صدا و سیما آسیب بسیار زده و باعث شده برنامه‌های ضعیف بسیاری روی آنتن بروند. برای چرخیدن چرخ‌های صدا و سیما باید طرحی نو و کارساز طراحی کرد که چشم به دست دولت‌ها نداشته باشد. اگر صدا و سیما همچنان بخواهد به بودجه دولت تکیه کند، آش همان آش خواهد بود و کاسه همان کاسه!

نویسنده: سیدرضا اورنگ

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: بودجه تلویزیون صدا و سیما کمبود بودجه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۷۵۹۰۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رویترز: ممکن است آمریکا بودجه سازمان ملل را به خاطر فلسطین قطع کند

خبرگزاری رویترز گزارش کرد اگر قطعنامه مربوط به عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل تصویب شود، دولت آمریکا ممکن است تمامی بودجه‌ها برای آژانس‌های این سازمان را به حالت تعلیق دربیاورد.

به گزارش ایسنا، فلسطین در حال حاضر «دولت غیرعضو ناظر» در سازمان ملل است و صرفا می‌تواند در جلسات این سازمان شرکت کند اما حق رای ندارد. مجمع عمومی سازمان ملل روز جمعه (۲۱ اردیبهشت) پیش‌نویس قطعنامه به رسمیت شناختن فلسطین به‌عنوان یک «عضو کامل» را به رای خواهد گذاشت.

خبرگزاری رویترز گزارش کرد که این رای‌گیری سطح حمایت جهانی از فلسطینی‌ها را نشان خواهد داد؛ تلاش و حمایتی که پیشتر توسط ایالات متحده در شورای امنیت سازمان ملل وتو شد. لازم به ذکر است که درخواست برای عضویت کامل باید به تایید ۱۵ عضو دائم شورای امنیت و هم‌چنین مجمع عمومی سازمان ملل متحد برسد.

رویترز به نقل از «نیت ایوانز» سخنگوی نمایندگی آمریکا در سازمان ملل نوشت: «ما از قطعنامه آگاه هستیم و بر نگرانی‌های خود نسبت به اینکه سوالات حل‌نشده‌ای وجود دارد که آیا فلسطینی‌ها در حال حاضر معیارهای منشور سازمان ملل را برآورده می‌کنند یا خیر، تاکید می‌کنیم.»

طبق قوانین ایالات متحده، اگر گروه یا طرفی «ویژگی‌های شناخته‌شده بین‌المللی» را نداشته باشد و در عین حال عضویت کامل سازمان ملل را دریافت کند، آمریکا نمی‌تواند به آژانس‌های مربوطه سازمان ملل بودجه ارسال کند. در سال ۲۰۱۱، آمریکا کمک مالی به آژانس فرهنگی سازمان ملل متحد (یونسکو) را پس از عضویت کامل تشکیلات خودگردان فلسطین متوقف کرد.

ایوانز در ادامه گفت: «دیدگاه ایالات متحده این است که مسیری به سمت تشکیل دولت برای مردم فلسطین از طریق مذاکرات مستقیم میسر است.»

دیپلمات‌ها با بیان اینکه تغییراتی می‌تواند در پیش‌نویس اعمال شود، به خبرگزاری رویترز گفتند که احتمالا ۱۹۳ عضو مجمع عمومی سازمان ملل از تلاش فلسطین برای عضویت کامل حمایت خواهند کرد.

«گلعاد اردان» سفیر رژیم صهیونیستی در سازمان ملل ادعا کرد که عضویت کامل فلسطینیان در سازمان ملل «با منشور این سازمان همخوانی ندارد.»

او افزود: «اگر چنین چیزی تصویب شود، من طبق قوانین ایالات متحده انتظار دارم که این کشور تمام بودجه‌های مربوطه به سازمان ملل و آژانس‌ها را تماما قطع کند.»

مجمع عمومی سازمان ملل متحد صبح روز جمعه (۲۱ اردیبهشت‌) بررسی پیش‌نویس قطعنامه جدیدی مبنی‌ بر درخواست به رسمیت شناختن فلسطین به‌عنوان یک عضو کامل و هم‌ردیف و همانند سایر کشورهای جهان را آغاز خواهد کرد. طبق گفته یک منبع دیپلماتیک فلسطینی در سازمان ملل، رای‌گیری این پیش‌نویس ساعت ۱۰:۰۰ صبح روز جمعه به وقت نیویورک انجام خواهد شد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • ۷ ویژگی افرادی که در کودکی کمبود محبت داشته‌اند
  • سریال ۸۷ به زودی از شبکه یک سیما پخش خواهد شد
  • ۱۱۰۰ پروژه عمرانی در دو سال نیم گذشته به بهره برداری رسید
  • ۱۱۰۰ پروژه عمرانی با ۱۸۸ هزار میلیارد تومان تکمیل شد
  • رییس سازمان صدا و سیما وارد ایلام شد
  • رویترز: ممکن است آمریکا بودجه سازمان ملل را به خاطر فلسطین قطع کند
  • امتداد مهارت آموزی با مشارکت فنی و حرفه‌ای در شبکه آموزش سیما
  • توجه به اصلاح بودجه سازمان غذا و دارو تا ۱۸۰ همت
  • غیربومی بودن مدیران یکی از اساسی ترین مشکلات البرز است
  • کمبود نیروی انسانی و بودجه پیشگیری در حوزه مدیریت بحران