Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-06@22:31:17 GMT

گذری بر «ری باستان»

تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۷۶۰۰۶۲

گذری بر «ری باستان»

به گزارش ایرنا، کتاب «ری باستان» مذهب، تاریخ، رجال، سوابق پهنه تهران و روستاهای کهن ری را در قالب ۲ جلد تالیف شده است.

این کتاب در ۹۳۲ صفحه تالیف و در جلد نخست تاریخ ری را در دوران ایران باستان، آشوریان، هخامنشیان، سلوکیان، اشکانیان و همچنین سرگذشت بزرگان این منطقه به همراه ضرب المثل‌ها و لطایف مردم ری را به خوبی تشریح کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نگارنده در جلد دوم از این کتاب نیز نقشه آبادی‌ها، سکه‌های کشف شده، گودبرداری‌ها و کتیبه‌های تاریخی منطقه را همراه با عکس بیان کرده است.

وصف ری در کتاب

ری یا رگا از شهرهای تاریخی ایران است. مرکز ری باستان درپای صخره ای به نام چشمه علی بوده که سرچشمه نهرسورن بوده است.

در این منطقه کاوش‌های باستان شناسانی همچون دکتر اشمیت تمدنی طولانی را نمایان کرده و بر کوه نقاره خانه آثار قلعه ای باستانی دیده می شود که تا همین اواخر استودان‌هایی در اطراف آن وجود داشته است.

 ادوات سنگی و استخوانی متعددی در ناحیه چشمه علی پیدا شده است که نشان از پیشرفته بودن مردم آن زمان در صنعت و هنر دارد. بر تپه میل آتشگاهی وجود دارد که به دوران ساسانیان تعلق دارد. همچنین تپه چال ترخان، تپه مرتضی کرد و تپه های بسیاری در محدوده ری قرار دارند که چند هزار سال تمدن در دل آنها خوابیده است.

درتاریخ طبری می خوانیم -به ری آتشگاهی بود که از آن قدیم تر نبود- همچنین در تاریخ طبری یزدگرد سوم پس از شکست از حلوان به ری آمد و آتش مقدس را برداشت و به مرو رفت.

مسعودی نیز در "مروج الذهب" احداث آتشکده ری را به فریدون نسبت می  دهد. او می گوید آتشکده ری قبل از ظهور زرتشت وجود داشته است. ری قبل از زرتشت هم شهری مذهبی بوده است و چون اعراب در فتح ری با مردم آنجا صلح کردند؛ آتشکده را باقی گذاشتند.

چشمه علی در شمال شرقی ری قرار دارد و ساکنان اولیه آن در این منطقه مستقر شده اند. یک ظرف سفالی از ۶ هزار سال پیش از میلاد از چشمه علی کشف شده که رگه های مس در آن دیده می شود، بنابراین چشمه علی مانند تپه زاغه یکی از اولین محل‌هایی است که در آن مس استخراج و در صنعت بکار گرفته شد. از این تپه بقایای اسکلت چند انسان بدست که بر روی حصیر دفن شده بودند.

فرهنگ معروف چشمه علی در پایان عصر نوسنگی در فلات مرکزی ظهور کرد و توانست از این منطقه فراتر رفته و تا جنوب ترکمنستان امروزی نفوذ کند. انتقال این تمدن در محدوده زمانی بین ۵۳۰۰ تا ۴۳۰۰ قبل از میلاد بوده است.

مهمترین ویژگی این دوره، همگونی سفال هایش در یک گستره جغرافیایی نسبتا وسیع است. این سفال های قرمز رنگ ( که عمدتا مربوط به هزاره پنجم پیش از میلاد هستند)، سفال هایی دست ساز هستند. در تزئین این سفال ها شاهد افزایش بی سابقه در استفاده از نقوش حیوانات  به صورت ردیف های افقی و تکراری هستیم. این نقوش شامل حیوانات چهار پا، شاخداران و پرندگان است. اطراف این نقوش از خطوط منحنی واری استفاده می شده که هماهنگ با شکل ظرف بوده است. مردم عهد تمدن چشمه علی خانه های خود را با خشت خام و مستطیل شکل بنا می کردند.

درباره نویسنده

حسین کریمان؛ نویسنده، ادیب، لغت‌شناس، مورخ و جغرافیدان ایرانی در ۱۷ آبان ۱۲۹۲ خورشیدی در رودبار قصران به دنیا آمد. تحصیلات ابتدائی و متوسطه را در تهران به پایان برد.

وی در سال ۱۳۲۴ موفق به دریافت لیسانس در رشته ربان و ادبیات فارسی از دانشسرای عالی شد و در همین سال به قم رفت و تحصیل و تدریس خود را در دبیرستان حکیم نظامی آغاز کرد. در طول اقامت در قم به فراگیری علوم اسلامی در حوزه علمیه قم پرداخت.

در سال ۱۳۳۵ دوره دکتری خود در رشته زبان و ادبیات فارسی را به پایان رساند و از سال ۱۳۳۹ به تدریس در دانشگاه شهید بهشتی پرداخت و تا پایان عمر بدان مشغول بود.

 «جغرافیای شهرستان قم»؛ «طبرسی و مجمع البیان»، در دو مجلد؛ «ری باستان»، در دو مجلد؛ «قصران»، در دو مجلد؛ «آثار بازمانده از ری»؛ «تهران در گذشته و حال»؛ «سیره و قیام زید بن علی»؛ «فرهنگ نویسی در ایران»؛ «جغرافیای دره رودبار» و «پژوهشی در شاهنامه» از آثار وی می باشد.

دکتر حسین کریمان در ۲۰ آذر ۱۳۷۲ در سن ۸۰ سالگی به سبب سکتهٔ قلبی درگذشت و در شهر قم به خاک سپرده شد.

۷۲۴۷/۶۰۰۳

منبع: ایرنا

کلیدواژه: تاریخ ری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۷۶۰۰۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فوران چشمه فصلی سراب کلان بعد از بارش ‌های اخیر + فیلم

به گزارش همشهری آنلاین، بارندگی‌های شدید و رگباری که امروز، جمعه هم ادامه داشت، در نقاط مختلف استان ایلام موجب سیلابی شدن معابر شهرها و طغیان رودخانه‌ها شده است. آن‌طور که کارشناس پیش‌بینی هواشناسی ایلام خبر داده، ایستگاه هواشناسی انجیره با ۱۳۴ میلی‌متر بیشترین میزان دریافت نزولات جوی استان را از روز سه‌شنبه تا صبح امروز ثبت کرده است.

به گفته احسان احمدی‌نژاد، ایستگاه‌های هواشناسی آبدانان با ۱۱۷ میلی متر، میمه ۱۱۰ و ارکواز ملکشاهی با ۱۰۵ میلی متر به ترتیب بعد از انجیره بیشترین میزان بارش باران را ثبت کرده‌اند و مقدار دریافت نزولات جوی ایلام در این بازه زمانی ۵۷ میلیمتر بوده است.

از ابتدای سال آبی جاری تاکنون میزان دریافت نزولات جوی ایلام نیز ۶۱۶ میلیمتر بوده است که حالا این نزولات جوی یک اتفاق خوب را در این استان رقم زده است؛ فوران چشمه فصلی روستای سراب کلان.

روستای تاریخی و کهن سراب کلان از زیباترین و محبوب‌ترین روستاهای ایلام است که سالانه گردشگران زیادی را به خود جلب می‌کند. روستای سراب کلان در 12 کیلومتری جنوب غربی شهر لومار و پنجاه و پنج کیلومتری جنوب شرقی شهر ایلام قرار دارد.

بیشتر بخوانید: آشنایی با شهر تاریخی سراب‌کلان - ایلام

در ادامه فیلم فوران چشمه این روستا را که خبرگزاری مهر منتشر کرد است، ببینید.

کد خبر 849124 برچسب‌ها خبر مهم باران استان ایلام

دیگر خبرها

  • کشف بقایای مهمانخانه ۳۵۰۰ساله
  • بالاخره راز هرم جیزه کشف شد!
  • ریزش برداری در ۳۸ مقطع از محور‌های ایلام انجام شد
  • ریزش برداری در ۳۸ مقطع از محورهای ایلام انجام شد
  • فیلم | فوران چشمه آب در دل سنگ های ایلام
  • فیلم | جاری شدن چشمه آب در دل سنگ ها در ایلام
  • فوران چشمه فصلی سراب کلان بعد از بارش ‌های اخیر + فیلم
  • کدورت آب شرب جوانرود در پی طغیان چشمه کاوات
  • جاری شدن چشمه آب در دل سنگ های سراب دره شهر
  • راز «نفرین توت عنخ آمون» که بیش از ۲۰ نفر را کشت سرانجام فاش شد