Web Analytics Made Easy - Statcounter

ملکی با اشاره به اهمیت طرح واقعه غدیر در ایام مختلف سال در رسانه ملی، گفت: نباید این واقعه را محدود به زمان خاصی در سطح صدا وسیما کنیم بلکه باید در قالب‌های متنوع آن را عرضه و در جامعه تبدیل به گفتمان غالب کنیم.

«ندا ملکی» در گفت وگو با خبرنگار گروه مهدویت و غدیر خبرگزاری شبستان، در مورد اهمیت تبیین ابعاد مختلف واقعه غدیر در رسانه ملی، اظهار کرد: اساسا تببین غدیر یک وظیفه همگانی برای نهادهای فرهنگی است بنابراین این مساله باید به لحاظ تاریخی، سیاسی و اجتماعی بررسی شود، اما طرح آن در رسانه‌ متفاوت از سایر ارگان‌ها است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

مجری-کارشناس برنامه‌های مذهبی شبکه چهار سیما ادامه داد: می‌دانیم که این وسیله انتقالِ پیام، وقتی رسانه باشد، ویژگی‌های متفاوتی از سایر ابزار تبلیغ دین دارد به این معنا که  رسانه بسیار دایره مخاطب خود را گسترده می‌داند در نتیجه شبکه‌های متعددی داشته و پیام را بر اساس مخاطبان خود که از طیف‌های مختلفی هستند، شکل می‌دهد.

 

وی تصریح کرد: با این مقدمه فکر می‌کنم در سال‌های اخیر با توجه به تنوع و گوناگونی که در برنامه‌های اجتماعی، سیاسی و حتی خانواده محور داشته‌ایم، در مقابل به تناسب آن برنامه‌های مذهبی ما نتوانسته‌ند آن تنوع و جذابیت را در شکل و ساختار و حتی محتوا برای مخاطب ایجاد کنند.

 

ملکی تصریح کرد: این تحلیل من است که حدود ۱۷سال می‌شود در برنامه‌های مذهبی سازمان صدا و سیما حضور دارم؛ اما بخش دیگر از رسانه که بخش کلان‌تر آن به حساب می‌آید باید به محتوا توجه مضاعفی داشته باشد، اگر در مناسبت‌هایی نظیر غدیر صرفا به مولودی خوانی و شورآفرینی توجه کنیم، طبیعتا نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم که مفاهیم آن در جامعه گسترانیده شود.

 

وی ادامه داد: بنابراین به نظر می رسد سایر برنامه‌هایی که در سازمان تولید می‌شود چه در قالب مستند، چه در قالب کار نمایشی که پر بیننده‌ترین کار در رسانه ملی محسوب می‌شود باید بدون اینکه مخاطب متوجه شود مفاهیم را منتقل کرده و تِم را بر اساس غدیر طراحی کنند.

 

ملکی تاکید کرد: غدیر به نوعی شناسنامه هویتی شیعه است، درست است که اکنون وحدت جهان اسلام اصل و ملاک است اما متاسفانه مشکلاتی که در دنیای اسلام وجود دارد از جمله ظهور داعش به ما این مساله را گوشزد می‌کند که باید از طرح سطحی مسایل دینی جلوگیری کنیم.

 

وی افزود: با این وجود می توانیم به خود موضوع ولایت و امامت و رهبری جامعه بپردازیم نَه به عنوان اینکه مثلا حکومت اسلامی در برهه‌ای از وجود مقدس علی بن ابی طالب(ع) که در دوره خود و همه اعصار بهترین مردم بود و دیگر مانند او نیست، صحبت شود.

 

وی با تاکید بر اینکه امروز وظیفه ما این است که به عنوان یک تئوری و نظریه از شیوه حکومت اسلامی امیرالمومنین امام علی(ع) در رسانه یاد کنیم، تصریح کرد: اکنون رسانه ملی جمهوری اسلامی ایران، باید مُبَلغ سبک زندگی باشد که این سبک زندگی به تمام معنا بیان کننده هویت شیعه است. اکنون آن مکتب و آن تفکر است که مورد اقبال واقع می‌شود. امروز کسی در عرصه رسانه برنده است که حرف برای گفتن داشته باشد و پیام غدیر این ویژگی را دارد چون حرف برای گفتن دارد.

 

مجری برنامه‌های مذهبی صدا و سیما ابراز کرد: اینجاست که اگر رسانه به درستی وارد میدان شود، آن مکتب پویای تشیع خود را نشان می‌دهد و اگر ما بتوانیم اینگونه در مورد غدیر و مکتب تشیع و وجود مقدس امیرمومنان(ع) صحبت کنیم پرچم‌دار شیعه خواهیم بود.

 

وی تاکید کرد: معتقدم تبیین واقعه غدیر در فضای رسانه نباید صرفا اختصاص به پروسه زمانی قربان تا غدیر داشته باشد بلکه باید در طول سال مطرح و مشارکت های مردمی هم جذب شود. از هر کس به تناسب توانش باید در این مورد حتی کمک محتوایی بگیریم تا کار متفاوتی ارایه شود.

 

ملکی ادامه داد: رسانه باید به گونه ای رفتار کند که مردم با واقعه غدیر بیش از پیش آشنا شوند، نخست آن را تبدیل به گفتمان و تبیین کند که جامعه شیعی امانت دار و راستگو است.

 

وی در پایان خاطرنشان کرد: وقتی این رویکرد به وسیله رسانه ملی در کشور رایج شود و مردم به آن عمل کنند، یعنی عملا هر کسی می گوید این سبک زندگی مولای من است که به او اقتدا کرده ام. رفتار صحیح است که که نشان می‌دهد پیرو کدام مکتب هستیم و پیرو مکتب علی(ع) بودن یعنی در مسیر منش و اخلاق او گام برداشتن. وظیفه رسانه ملی تبیین و نمایش این سبک زندگی برای مردم در قالب های متنوع است.

 

پایان پیام/248

منبع: شبستان

کلیدواژه: نماز عید قربان عید قربان دعای عرفه روز خبرنگار مراسم دعای عرفه شبستان یزد مسجد دهه ولایت و امامت روزنامه عید سعید قربان غدیر رسانه ملی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۷۶۰۷۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ترویج فرهنگ دینی و اسلامی بهترین خدمت به جامعه است

به گزارش گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، نشست منطقه‌ای واحد‌های دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران به منظور برنامه ریزی برگزاری چهارمین جشنواره امامت و مهدویت، با حضور مدیرعامل موسسه امامت و مهدویت و با حضور واحد‌های دانشگاهی این استان به میزبانی دانشگاه آزاد دماوند برگزار شد.

به منظور حضور در این نشست سید جواد جعفری مدیرعامل موسسه امامت و مهدویت و دیگر همراهان در مزار شهدای گمنام واحد دماوند حضور یافته و در طلیعه برگزاری جلسات هماهنگی چهارمین جشنواره امامت و مهدویت با آرمان‌های بلند شهدای انقلاب اسلامی تجدید بیعت کردند.

در ابتدای این نشست سید جواد جعفری مدیرعامل موسسه امامت و مهدویت؛ با تاکید بر این که باید شاکر و قدردان خداوند باشیم که در زمانه‌ای بسر می‌بریم که نظام جمهوری اسلامی ایران حاکم است گفت: ما در این نظام مقدس فرصت پیدا کرده ایم که در ساحت مقدس دانشگاه خدمت کنیم.

دبیر جشنواره امامت و مهدویت افزود: ترویج فرهنگ دینی و اسلامی بهترین خدمت به جامعه است و این خدمت در ادامه مسیر انبیا قرار دارد که به خدمتگزاران حوزه فرهنگ سپرده شده است.

وی با بیان اینکه خدمت در عرصه فرهنگ امامت و مهدویت و اهل بیت پیامبر نعمتی است که خداوند به ما ارزانی داشته است اظهار کرد: خدا را شاکریم که در این مسیر دوستان خوب وهمدلی داریم واین همدلی را می‌شود در نشست‌های منطقه‌ای جشنواره علمی فرهنگی وهنری امامت ومهدویت که به میزبانی واحد دماوند و با حضور فرهیختگان برگزار می‌شود به وضوح مشاهده کرد.

در ادامه این نشست پیام دکتر طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی مورد تبادل نظر قرار گرفت و نسبت به چگونگی اجرایی شدن مفاهیم زیارت جامعه کبیره از طریق تولید آثار فرهنگی وهنری تصمیمات لازم اتخاذ شد.

هم چنین در این نشست هریک از واحد‌های دانشگاهی استان تهران گزارشی از دوره سوم جشنواره را ارائه کردند.

در ادامه اولین نشست منطقه‌ای برنامه ریزی چهارمین دوره جشنواره علمی فرهنگی و هنری امامت و مهدویت، در خصوص بعضی از عناوین جشنواره تجدید نظر صورت گرفت و در بعضی عناوین نیز در بین واحد‌ها جابجایی صورت گرفت.

هم چنین در مقرر شد شاخص‌های فنی تولید پوستر جشنواره تدوین و به دبیرخانه‌های جشنواره ابلاغ شود.

واحد‌های دماوند، تهران مرکزی، اسلامشهر، ورامین، استاد فرشچیان، علوم و تحقیقات، علوم پزشکی، پرند، تهران جنوب، تهران شرق، تهران شمال و یادگار امام واحد‌های دانشگاهی منطقه یک چهارمین جشنواره امامت و مهدویت را تشکیل می‌دهند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • ترویج فرهنگ دینی و اسلامی بهترین خدمت به جامعه است
  • تعامل دستگاه‌ها لازمه تبیین و ترویج فرهنگ امر به معروف و نهی از منکر است
  • ۶۰ عنوان برنامه دهه کرامت در اردبیل برگزار می‌شود
  • برنامه‌های حرم مطهر حضرت معصومه(س) در دهه کرامت اعلام شد
  • رقابت شهرهای استان کرمان برای عنوان پایتخت کتاب ایران
  • افراد حاکم بر تلویزیون سرمایه‌ها را از بین بردند/ گفتگو
  • ترویج فرهنگ ایثار و شهادت نیاز امروز جامعه است
  • رجز خوانی رژیم صهیونیستی در آستانه نشست قاهره
  • امام جعفر صادق(ع) ترویج‌دهنده فرهنگ اصیل شیعه بودند
  • نقش مهم رسانه ملی در ترویج فرزندآوری