Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری میزان»
2024-05-01@10:22:20 GMT

تور خالی ائتلاف دریایی آمریکا در تنگه هرمز

تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۷۷۰۸۵۳

تور خالی ائتلاف دریایی آمریکا در تنگه هرمز

خبرگزاری میزان- سیاست خارجی دولت آمریکا که با چالش‌های متعددی مواجه و ناتوانی اش به اثبات رسیده، اکنون با معضل جدید عدم اجماع سازی بین المللی نیز روبرو شده است. تاریخ انتشار: 06:00 - 24 مرداد 1398 - کد خبر: ۵۴۱۶۵۱ به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری میزان؛ ناکامی در اجماع سازی بین المللی در دولت چهل و پنجم آمریکا مهم‌ترین نتیجه سیاست خارجی این کشور بوده است؛ ناکامی که دستگاه دیپلماسی آمریکا همچنان بر تکرار آن اصرار می‌ورزد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


تلاش دولت آمریکا برای ایجاد باصطلاح ائتلاف و اجماع جهانی در دوران ریاست جمهوری «دونالد ترامپ» در کنار دیگر سیاست‌های بی حاصل این دولت در عرصه خارجی را می‌توان مهم‌ترین نقطه ضعف دستگاه دیپلماسی آمریکا دانست. واشنگتن که در راستای سیاست‌های خصمانه خود علیه ایران، چند بار به این سیاست متوسل شده و نتیجه‌ای نگرفته بود، برای توجیه تقویت حضور خود در خلیج فارس و در راستای سیاست‌های مداخله جویانه‌اش در این منطقه، مجددا به این حربه متوسل شد.    
خروج یکجانبه آمریکا از توافق هسته‌ای ایران که با مخالفت‌ها و انتقادات گسترده بین المللی روبرو شد، سبب شد تا آمریکا با به کار بردن ابزار‌های مختلفی از ترغیب تا اعمال فشار تلاش کند با ایجاد ائتلافی بین المللی به این اقدام غیرقانونی خود وجهه قانونی و مشروع بدهد. اعمال فشار بر کشور‌های اروپایی برای خروج از توافق هسته‌ای ایران و برگزاری نشست در لهستان برای متقاعد کردن کشور‌های مختلف برای پیوستن به تحریم‌های آمریکا علیه ایران از جمله اقداماتی بودند که منجر به نتیجه نشدند.   بیشتر بخوانید: تعمیق شکاف آمریکا و اروپا
دولت آمریکا در جدیدترین اقدام ضد ایرانی خود تلاش کرد با ایجاد باصطلاح ائتلافی دریایی در تنگه هرمز با حضور طیف گسترده‌ای از کشور‌های مختلف، ضمن تقویت حضور خود در این منطقه فشار بر ایران را مضاعف کند. اما ارائه درخواست رسمی به بیش از ۶۰ کشور برای مشارکت در این ائتلاف تنها با پاسخ مثبت مشروط لندن مواجه شد.    
ژاپن، کره جنوبی، نروژ، اسپانیا، آلمان، فرانسه و استرالیا از جمله کشور‌هایی بودند که این درخواست را با پاسخ منفی جوابگو بودند.   بیشتر بخوانید: دست خالی بولتون از سفر به انگلیس   تهدید کشور‌های مختلف توسط آمریکا نیز در این زمینه راهگشا نبود. آلمان در واکنش به تهدید آمریکا مبنی بر خروج نظامیانش از این کشور، ضمن استقبال از این پیشنهاد اعلام کرد این نظامیان نه به یک کشور اروپایی دیگر بلکه باید به خانه‎شان منتقل شوند.       ژاپن نیز اعلام کرد مشارکتش در این ائتلاف قطعا با واکنش و پاسخ ایران روبرو خواهد شد و این موضوعی است که توکیو با توجه به روابط دوستانه دیرینه دو کشور خواهان مواجه شدن با آن نیست.
بدعهدی آمریکا و عدم پایبندی‎اش به تعهدات و توافق‌های بین المللی نقش موثری در کاهش اعتماد سایر کشور‌ها به واشنگتن نقش داشته است. این چالش ناتوانی واشنگتن در اجماع سازی بین المللی را در پی داشته است.
انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: دونالد ترامپ ائتلاف آمریکایی ائتلاف تنگه هرمز اجماع کشورها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۷۷۰۸۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سناتور آمریکایی ارزیابی دولت از جنگ غزه را زیر سئوال برد

یک سناتور دموکرات آمریکایی ارزیابی دولت بایدن درباره منطبق بودن اقدامات اسرائیل با قوانین بین‌المللی در جنگ غزه را زیر سوال برد. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، در پی انتشار گزارشی مبنی بر اینکه رژیم صهیونیستی قوانین بین‌المللی را در غزه نقض می کند، سناتور دموکرات کریس ون هولن در بیانیه‌ای، ارزیابی دولت بایدن درباره منطبق بودن اقدامات اسرائیل با قوانین بین‌المللی در جنگ غزه را مورد تردید قرار داد.

براساس یک گزارش کوتاه داخلی وزارت امور خارجه آمریکا، برخی مقامات ارشد آمریکا به آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه توصیه کردند که تضمین‌های معتبر و قابل اطمینانی از اسرائیل نیافتند که نشان دهد این رژیم از سلاح‌های آمریکایی طبق قوانین بین‌المللی حقوق بشر استفاده کرده و ممکن است قوانین بین‌المللی در غزه را نقض کرده باشد.

در این گزارش که به دست رویترز رسیده است، مقامات افزودند: برخی بخش‌های مطلوب در این وزارت‌خانه، تضمین‌های اسرائیل را پذیرفتند و برخی بخش‌های دیگر آنها را رد کردند و برخی دیگر هیچ موضعی اتخاذ نکردند.

براساس تفاهم‌نامه امنیت ملی که در ماه فوریه به امضای جو بایدن رسیده است، بلینکن باید تا تاریخ 8 مه گزارشی را به کنگره ارائه دهد مبنی بر اینکه آیا او تضمین‌های معتبری را از سوی اسرائیل یافته است که نشان دهد استفاده این رژیم از تسلیحات آمریکایی در جنگ غزه، قوانین آمریکا یا قوانین بین‌المللی را نقض کرده است.

در ارزیابی مشترک 4 اداره تحت نظر وزارت امور خارجه گفته شده که تضمین‌های اسرائیل قابل اطمینان و معتبر نیست. در این ارزیابی همچنین به 8 نمونه از اقدامات نظامی اسرائیل اشاره شده است که مقامات معتقدند سؤالات جدی را درباره نقض احتمالی قوانین بین‌المللی حقوق بشر، ایجاد کرده است.

این سناتور آمریکایی اظهار کرد این گزارش تردیدهای جدی درباره وحدت رویه در دولت بایدن برای ارزیابی عملکرد بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی در غزه برطبق قوانین بین‌المللی ایجاد کرده است.

در بخش دیگر این گزارش داخلی هشدار داده شده است که بلینکن با معلق کردن ارسال کمک‌های آمریکا، توانایی اسرائیل برای رویارویی با تهدیدات احتمالی بیرون از حریم هوایی خودش را محدود کرده است و مستلزم آن است که واشنگتن فروش سلاح به کشورهای دیگر منطقه در زمان حاضر و در آینده را بار دیگر مورد ارزیابی قرار دهد.

ون هولن تصریح کرد در گزارش رویترز مشخص شده که پیشنهادات اداره های ارائه دهنده این گزارش، به دلیل امتیازات سیاسی نادیده گرفته شده است.

وی تصریح کرد تصمیم برای درنظر گرفتن تطابق اقدامات اسرائیل با قوانین بین المللی، یک حقیقت و یک قانون است. این حقایق و قوانین نباید برای دستیابی به یک نتیجه سیاسی از پیش تعیین شده، نادیده گرفته شود. اطمینان ما در معرض خطری بزرگ است.

در همین حال ون هولن و برخی دیگر قانون گذاران دموکرات، جو بایدن را برای تحمیل شروط بر کمک های نظامی به رژیم صهیونیستی تحت فشار قرار داده‌اند تا این رژیم برای کاهش کشتار غیرنظامیان در غزه تحت فشار قرار گیرد. تاکنون دولت بایدن کاری در این باره انجام نداده است.

تاکنون بر اثر تجاوزات رژیم صهیونیستی به نوار غزه بیش از 34 هزار نفر که بیشتر آنان زنان و کودکان هستند، جان خود را از دست داده‌اند.

مقامات آمریکا: اسرائیل قوانین بین‌المللی را نقض می‌کند

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • ◄ ایجاد طرح جامع بندر شهید حقانی به عنوان قطب مسافری و تفریحی
  • ۶۶۰ هزار مسافر در بنادر شرق هرمزگان جابه‌جا شد
  • ریشه‌های تروریست‌پروری در سیاست‌های غرب؛ ترور برای بقا!
  • حربه زنگ زده یهودستیزی
  • وحشت بلومبرگ از قدرت ائتلاف‌سازی ایران
  • رئالیسم سیاسی چیست؟
  • امیر آشتیانی: راهبرد نیروهای مسلح تأمین امنیت خلیج فارس و تنگه هرمز است
  • سناتور آمریکایی ارزیابی دولت از جنگ غزه را زیر سئوال برد
  • راهبرد نیروهای مسلح تأمین امنیت خلیج فارس و تنگه هرمز است
  • پشت پرده فعال‌شدن دیپلماسی آفریقاییِ ایران چیست؟