Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-28@20:52:05 GMT

شهرستان قصرشیرین پایگاهی بکر برای گردشگری زمستانه

تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۷۷۱۲۵۷

شهرستان قصرشیرین پایگاهی بکر برای گردشگری زمستانه

به گزارش خبرنگار ایرنا، استان کرمانشاه با داشتن ۲ هزار و ۲۰۰ اثر ملی ثبت شده و  ظرفیت‌های بسیار گردشگری و شرایط متنوع آب و هوایی قرار است پایتخت گردشگری ۲۰۲۰ باشد.

ظرفیت های بوم گردی و روستایی کرمانشاه به عنوان سینه ستبر ایران اسلامی در بخش گردشگری می تواند محور توسعه پایدار منطقه باشد که در این خصوص قصرشیرین نیز به عنوان یکی از شهرستان های مهم و راهبردی این استان هم اکنون نقشی ملی در رونق اقتصادی کشور به واسطه داشتن ۲ مرز مهم رسمی خسروی و پرویزخان دارد که همچنین گنجینه ای ارزشمند در بخش گردشگری نیز هست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شهرستان مرزی قصرشیرین در غربی ترین نقطه کشورمان با ۱۶۸ اثر تاریخی یکی از ظرفیت های بسیار مهم بخش گردشگری استان کرمانشاه است که برای رویداد بزرگ ۲۰۲۰، این منطقه به عنوان مجموعه کامل آثار دوره ساسانیان فراموش شده است.

هم اکنون از ۱۶۸ اثر تاریخی قصرشیرین، ۶۶ اثر آن به ثبت رسیده که با توجه به بررسی و شناسایی صورت گرفته در بخش نفت شهر و سومار این آمار از مرز موجود فراتر خواهد رفت.

 از مهم ترین آثار تاریخی ثبت شده قصرشیرین می توان به عمارت خسرو، چهارقاپی، کانال آبرسانی ساسانی، عمارت بان قلعه و کاروانسرای شاه عباسی اشاره کرد.

مجموعه ساسانی در قصرشیرین  

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قصرشیرین گفت: مجموعه کامل دوره ساسانیان در شهرستان قصرشیرین شامل اثر شاخص عمارت خسرو، آتشکده چهارقاپی و سامانه آبرسانی ساسانی است که تا کنون پنج فصل کاوش و مرمت استحفاظی در اثر تاریخی عمارت خسرو صورت گرفته که با توجه به فضایی که از این کاوش ها به دست آمده می تواند محوری برای گردشگری باشد.

آتشکده چهارقاپی قصرشیرین 

بهرنگ بابایی، همچنین در خصوص اثر تاریخی نهر شاهگدار و کانال آبرسانی ساسانی نیز گفت: تاکنون ۶ فصل از از مرمت و حفظ و نجات بخشی در این بنای تاریخی انجام شده که این اثر در دوره های تاریخی بعدی نیز مورد استفاده قرار گرفته و در جاهایی از آن مورد مرمت مجدد و افزودن زیرشاخه ها هستیم.

وی اظهار داشت: با توجه به ساختار و کاربرد این اثر که انتقال آب رودخانه الوند را بدون استفاده هرگونه عامل دیگری از سطح پائین تر به سطح بالاتر فقط با فشار آب انجام می دهد، در صورت مرمت و آماده سازی زیرساخت های آن می تواند مورد ثبت جهانی نیز قرار گیرد.

قصرشیرین هدف گردشگری روستایی 

رئیس اداره میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری قصرشیرین گفت: این شهرستان با توجه به ظرفیت بزرگی که دارد می تواند هدف گردشگری روستایی نیز باشد که با توجه به موقعیت، مناظر، امکانات و انجام زیرساخت ها تعدادی از روستاهای این شهرستان به عنوان روستای هدف گردشگری شناسایی و معرفی شده اند.

بابایی نمونه روستاهای هدف گردشگری این شهرستان را کلانتر، صیداحمد و شیرین آب نام برد.

گردشگری مذهبی 

این مسئول گفت: شهرستان مرزی قصرشیرین با توجه به راه دسترسی، وجود مرز خسروی و ساخت زنجیره کاروانسراها از روزگار قدیم مسیر اصلی تردد کاروان های زائر عتبات عالیات بوده است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قصرشیرین گفت: محوطه روادگاه،( قدمگاه امام حسن (ع) در جاده قصرشیرین - گیلانغرب واقع شده که می تواند مقصد مناسبی برای گردشگران باشد.

مرز خسروی نزدیکترین نقطه از کشورمان به بغداد، کربلا، کاظمین و سامراست که این مرز رسمی تا بغداد پایتخت کشور عراق ۱۹۰، نجف ۳۸۰، کربلا ۳۰۰، کاظمین ۲۰۳ و تا سامرا ۳۲۶ کیلومتر فاصله دارد.
عملیات ساخت پایانه بین المللی مرز خسروی از سال ۷۷ در نقطه صفر مرزی آغاز شد و این مجموعه در سال ۸۱ با ۷۵ میلیارد ریال اعتبار به بهره برداری رسید.

گردشگری جنگ 

شهرستان قصرشیرین نقطه آغاز و و پایان جنگ تحمیلی است که دومین روز شروع جنگ نابرابر هشت ساله از مرزهای این شهرستان آغاز شد و می توان در جای جای آن آثار به جای مانده از دوران را مشاهده کرد.

قصرشیرین در زمان جنگ تحمیلی به صورت مستقیم درگیر جنگ بود از این رو می توان از این شهرستان به عنوان گردشگری جنگ نام برد که مقصدی برای کاروان های راهیان نور باشد.

از مهم ترین آثار به جای مانده از دوران دفاع مقدس در این شهرستان یادمان شهید بهشتی، بیمارستان مخروبه در ورودی جاده قصرشیرین به مرز خسروی را نام برد که می تواند محور بازدید گردشگران این بخش باشد.

بیمارستان مخروبه قصرشیرین

گردشگری سلامت 

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قصرشیرین گفت: با وجود چشمه آب گوگردی و آب گرم در منطقه نمونه گردشگری چم امام حسن (ع) و خواص درمانی آن می توان با ایجاد زیرساخت ها و امکانات مناسب پایگاهی برای گردشگران سلامت و یا توریسم درمانی باشد.

 بابایی افزود: با تجهیز بیمارستان ابوالفضل العباس (ع) قصرشیرین و فراهم کردن بسترهای لازم می توان این مرکز درمانی را به قطب جذب توریسم سلامت در غرب استان کرمانشاه تبدیل نمود و یا  بیماران استان های هم جوار عراق با قصرشیرین نیز در این مرکز پذیرش شوند.

گردشگری سیاحتی 

فرماندار قصرشیرین نیز گفت:با توجه به آب و هوای بسیار مطبوع قصرشیرین در ۲ فصل زمستان و پاییز و ۲ ماه اول فصل بهار نیز این شهرستان می تواند بستری مناسب برای سفرهای گردشگران علاقه مند به طبیعت بکر باشد.

مرادعلی تاتار در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: همچنین با توجه  وجود چندین سد آبگیری شده بزرگ ( بیستون پارس _ تنگ حمام - زاگرس ) و فراهم سازی زیرساخت ها و ایجاد فضاهای خدماتی و تفریحی در حاشیه سدها می توان به جذب گردشگر اقدام کرد.

وی اضافه کرد: وجود مراتع ، نخلستان های سربه فلک کشیده، کشتزارها و باغات مرکبات، استخرهای پرورش ماهی و رودخانه الوند از مهم ترین ظرفیت های این شهرستان در راستای جذب گردشگران است.

ورودی شهر قصرشیرین 

گردشگری تجاری  

نماینده عالی دولت در قصرشیرین گفت: این شهرستان ۱۸۶ کیلومتر مرز با اقلیم کردستان و حکومت مرکزی عراق و فعال بودن ۲ مرز رسمی خسروی و پرویزخان می تواند مناسب ترین بستر برای تاجران داخلی و خارجی باشد.

تاتار گفت: هم اکنون روزانه ۵۴ درصد صادرات غیر نفتی کشورمان از مرز رسمی پرویزخان به عراق صادر می شود.

وی اظهار داشت: هم اکنون به طور میانگین روزانه ۸۰۰ تا یک هزار و ۲۰۰ کامیون کالا از مرز رسمی پرویزخان و ۵۰۰ کامیون کالا از مرز رسمی خسروی به عراق صادر می شود که این نقش ملی و فراملی این شهرستان را در رونق اقتصادی منطقه نشان می دهد.

اماکن اقامتی 

این شهرستان مرزی با توجه به اینکه در مسیر عتبات عالیات قرار دارد و نقطه خروجی کشورمان به سمت عراق است از این رو واحدها و مراکز اقامتی مناسبی در این شهرستان ساخته شده است.

فرماندار قصرشیرین گفت: هم اکنون قصرشیرین دارای ۱۰ هتل، سه مهمانپذیر، یک سفره خانه سنتی در مجموع با ظرفیت ۳۰۰ اتاق و حدود یک هزار و ۳۳ تخت است که می تواند برای اسکان گردشگران و زائران بسیار مطلوب باشد.

محصولات شاخص شهرستان قصرشیرین 

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قصرشیرین گفت: شهرستان قصرشیرین دارای تولیدات شاخصی همچون خرما، لیمو و مرکبات است که آثار صنایع دستی شاخصی نی در این منطقه وجود دارد.

برداشت خرما در قصرشیرین

بابایی افزود: هنرمندان و صنعتگران این منطقه با استفاده از لیف و برگ درخت خرما و نی حاشیه  نیزارهای رودخانه حصیربافی، جاروبافی، دمکنی حصیری و بادبزن های حصیری درست می کنند.

 وی اظهار داشت: هنرمندان و صنعتگران این شهرستان در کنار این محصولات همچنین در رشته های گلیم بافی ، گیوه بافی و راجبی دوزی نیز مشغول فعالیت هستند.

 قابلیت های بخش گردشگری قصرشیرین جدای از دیگر پتانسیل های این منطقه مهم و راهبردی می تواند محوری برای توسعه پایدار، ایجاد اشتغال و ارتقای درآمد مرزنشینان و معرفی هرچه بیشتر این شهرستان مرزی باشد که نیاز است مورد توجه متولیان امر قرار گیرد.

۳۰۱۲/۸۰۶۶

 گزارش از نازنین باباخانی  

منبع: ایرنا

کلیدواژه: گردشگری قصرشیرین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۷۷۱۲۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دومین جشنواره غذاهای سنتی (آش نغوزه) در چناران برگزار می‌شود

به گزارش قدس خراسان به نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی، محمد طاهریان‌مقدم اظهار کرد: در این جشنواره تاکید بر غذاهای بومی محلی شهرستان و آش کمای انغوزه است.

مسئول نمایندگی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی چناران ادامه داد: غذاهای سنتی از نظر داشتن مواد مغذی، ویتامین‌ها و املاح ارزش غذایی بالایی دارد، شهرستان چناران غذاهای سنتی زیادی دارد که برخی از آن‌ها به فراموشی سپرده شده‌اند؛ هدف از برگزاری این جشن‌ها احیا سنن و آداب رسوم گذشتگان است که با شناسایی و حفظ آن‌ها می‌توان به سلامت خانواده کمک کرد.

وی با بیان این که برپایی جشنواره عاملی برای افزایش شور و نشاط در خانواده‌ها است، تصریح کرد: جشنواره غذاهای سنتی، موسیقی محلی و همچنین بازدید از مزارع گیاهان دارویی با مشارکت اقامتگاه بوم‌گردی منیژگان در روستای آبگاهی در مورخ ۱۱ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ برگزار می‌شود.

طاهریان‌مقدم افزود: برنامه‌های این جشن شامل اجرای موسیقی سنتی، اجرای سرود و جشنواره غذاهای سنتی، نمایشگاه گیاهان دارویی و محصولات خانگی، دست بافته‌های زنان و دختران روستایی است.

مسئول نمایندگی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی چناران یادآور شد: آش انغوزه یکی از غذاهای سنتی این شهرستان است که بیشتر در دامنه کوه‌های هزار مسجد در بهار رشد می‌کند.

دیگر خبرها

  • دومین جشنواره غذاهای سنتی (آش نغوزه) در چناران برگزار می‌شود
  • تایید نهایی بیش از ۵۸ هزار متقاضی نهضت ملی مسکن
  • در جشنواره شکوفه‌های بادام ‌شهر زیبای دژکرد چه گذشت؟
  • برگزاری جشنواره شکوفه‌های بادام در شهر زیبای دژکرد
  • نمایی از دریاچه طبیعی کیو خرم آباد + تصاویر
  • کشف بیش از ۸۰ هزار لیتر سوخت قاچاق در قصرشیرین
  • جشنواره فرهنگی گردشگری سی ترمی در شهرستان زهک
  • جذب ۵۰۰ هزار گردشگر به چشمه مرغاب
  • چادگان؛ نگین گردشگری اصفهان
  • طرح باک پُر در مرز پرویزخان به صورت رسمی از روز شنبه اجرا می شود