Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «صراط نیوز»
2024-04-29@00:28:18 GMT

تحصیل فرزندان مسئولان در خارج از کشور ممنوع است؟

تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۷۷۲۶۲۸

صراط:

مدتی پیش بود که محمد مصدق معاون حقوقی قوه قضائیه بحث ممنوعیت تحصیل فرزندان مسئولان نظام در خارج از کشور را مطرح کرد.

به گزارش باشگاه خبرنگارن مصدق در این باره گفت: نمایندگان مجلس باید طرح ممنوعیت تحصیل فرزندان مقامات در خارج از کشور را به تصویب برسانند؛ مگر چند درصد از مردم عادی شانس و توانایی تحصیل در خارج از کشور را دارند که فرزندان مسئولان به راحتی می‌توانند خارج از کشور تحصیل کنند؟

معاون حقوقی قوه قضائیه بر این باور است که باید شانس و فرصت مناسب برای تحصیل تمام جوانان کشور فراهم شود و اگر فرزند مسئولی بخواهد خارج از کشور تحصیل کند، پدر او باید از سمت خود استعفا دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دلایل ممنوعیت تحصیل فرزندان مسئولان در خارج از کشور

البته طرح ممنوعیت تحصیل فرزندان مسئولان در خارج یک بار هم در سال ۹۲ و از سوی نقوی حسینی رئیس کمیسیون امنیت ملی وقت مطرح شده بود؛ در آن زمان رفع تبعیض تحصیل فرزندان مقامات بر اساس اصل سوم قانون اساسی که موضوع آن آموزش و پرورش در تمام سطوح است اشاره داشت.

برخی از مسئولان بر این باور هستند که برای جلوگیری از خروج ارز در شرایط تحریم و همچنین رفع تبعیض‌های ناشی از امکانات، این موضوع باید اجرایی شود؛ البته توجه به مسائل امنیتی هم یکی دیگر از دلایل مهم این برنامه و طرح است.

تحصیل فرزندان مقامات در کدام کشورها ممنوع است؟

همزمان با صحبت معاون حقوقی قوه قضائیه و درخواست او از نمایندگان مجلس شورای اسلامی مبنی‌ بر مصوب کردن ممنوعیت تحصیل فرزندان مقامات در خارج از کشور، نوروزی عضو کمیسیون حقوقی قضایی مجلس، گفت: پس از طرح ممنوعیت به کارگیری دو تابعیتی‌ها این موضوع هم به عنوان تبصره الحاقی مطرح می‌شود.

به گفته نوروزی تحصیل فرزندان مقامات در کشورهایی همانند آمریکا، انگلیس و کانادا که با امنیت ایران در تعارض هستند ممنوع است، زیرا این کشورها به دنبال دستیابی به اطلاعات استراتژیک هستند.

موافقان و مخالفان طرح چه می‌گویند؟

اما درباره این موضوع نمایندگان کمیسیون‌های حقوقی قضایی و امنیت ملی نظرات مختلفی دارند و برخی آن را نیاز اصلی می‌دانند و برخی از آن به عنوان قانونی خلاف حقوق شهروندی یاد می‌کنند.

محمد کاظمی عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی درباره قانونی شدن ممنوعیت تحصیل فرزندان مقامات در خارج از کشور اظهار کرد: این طرح مخالف حقوق شهروندی است.

وی با اشاره به اینکه برخی می‌گویند شاید حضور فرزندان مقامات در خارج از کشور تبدیل به ابزار جاسوسی شود: گفت با شایدها و اگرها نمی‌توان قانونی را به تصویب رساند.

کاظمی تصریح کرد: البته مصلحت ایجاب می‌کند فرزندان مقامات در کشورهایی که با جمهوری اسلامی ایران دشمنی آشکار دارند تحصیل نکنند اما نمی توان این موضوع را تبدیل به یک قانون مصوب کرد.

اردشیر نوریان عضو کمیسیون سیاست خارجی و امنیت ملی مجلس شورای اسلامی درباره موضوع ممنوعیت تحصیل فرزندان مقامات در خارج از کشور اظهار کرد: در دنیای اطلاعات و ارتباطات امروزی بسیاری از کشورها از حضور افراد در خاکشان برای تحقق موضوعات و خواسته های جاسوسی و سیاسی استفاده می‌کنند.

وی ادامه داد: البته این موضوع تنها به فرزندان مقامات مربوط نمی‌شود، بلکه هر شخص دیگری هم که در خارج از کشور تحصیل کند بسته به فشارهای روحی و روانی و مشکلاتی که ممکن است پیش بیاید می تواند وارد عرصه جاسوسی شود.

نوریان تصریح کرد: موضوع جاسوسی از طریق حضور در خاک کشوری دیگر برای مسئولان و فرزندانشان قوی‌تر است، زیرا آنها اطلاعات گسترده تری دارند.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مسئولان باید احتیاط بیشتری داشته باشند، گفت: موضوع و طرح ممنوعیت تحصیل فرزندان مقامات در خارج از کشور باید با احتیاط کامل مورد بررسی قرار بگیرد و شرایط لازم برای طرح آن فراهم شود.

طرح ناتمام سال‌های پیش به تصویب می‌رسد؟

پس از یک بار ناتمام ماندن موضوع ممنوعیت تحصیل فرزندان مقامات در خارج، بار دیگر این موضوع از سوی یکی از مسئولان قوه قضائیه مطرح شده است؛ موضوعی که برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی هم با آن هم‌عقیده هستند و می‌خواهند این مصوبه را در صحن علنی مجلس به تصویب برسانند؛ طرح این مصوبه به منظور کمک به آحاد جامعه و از بین بردن تبعیض‌ها است و باید دید که تا کجا پیش می‌رود و چه زمانی به تصویب می‌رسد.

منبع: صراط نیوز

کلیدواژه: تحصیل فرزندان مسئولان مجلس ممنوعیت تحصیل صراط

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.seratnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «صراط نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۷۷۲۶۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ضرورت ارتباط با حوزه و ادامه تحصیل روحانیون شاغل در ارگان‌های دولتی

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، مرکزاصفهان؛نماینده ولی فقیه در استان وامام جمعه اصفهان در دیدار با مشاور وزیر و رئیس شورای اقامه نماز وزارت نفت به حضور قشر روحانیت در وزارت نفت اشاره کرد و گفت: هزار طلبه در مدارس امین مشغول به تحصیل هستند و حدود ۴۰۰ طلبه هم در طرح هجرت در روستا تحصیل می‌کنند، اما تحصیل و ادامه آن برای طلاب و روحانیون امر مهم تری است و نباید طلاب به این واسطه از درس بازبمانند.
آیت الله سید یوسف طباطبایی نژاد، با بیان این که دشمن در سال‌های گذشته درباره قدرت پدافندی و گنبد آهنین بسیار تبلیغ کرده بود، افزود: آنها این را تلقین می‌کردند که کشوری نمی‌تواند به آنها حمله کند، اما خود می‌توانند هر کشوری را مورد هدف قرار دهند ولذا بیشتر کشور‌های عربی می‌ترسند و این ترس ریخته شد و قدرت ایران بسیار بالا رفت.
عضو خبرگان رهبری، با تاکید بر ادامه تحصیل طلاب و روحانیون گفت: طلاب ملزم هستند درس را ادامه دهند و از روحانیون مستقر در وزارت نفت نیز مسئله ادامه تحصیل را بخواهید.
در ابتدای این دیدار مشاور وزیر و رییس شورای اقامه نماز وزارت نفت نیز گزارشی از عملکرد فعالیت‌های فرهنگی و مذهبی در حوزه ائمه جماعات مرتبط با وزارت نفت ارائه کرد و گفت: وزارت نفت در چهار شرکتی اصلی خود در سطح کشور حدود ۸۵۰ امام جماعت دارد و مدت ۸ سال است که در این زمینه کشور به ۱۰ منطقه تقسیم شده است و هر منطقه‌ای نیز مسئولی معین دارد تا بر کار نظارت کرده و مشکلات را پیگیری نمایند.
حجت الاسلام والمسلمین شاهانی از برگزاری ۱۴ کارگاه آموزشی ویژه ائمه جماعت منطقه اصفهان و برگزاری ۴ دوره مجازی برای این روحانیون خبر داد و افزود: برگزاری سخنرانی، بیان احکام و مشاوره برخی از اقدامات این روحانیون است و هم چنین در جزایر خارک و عسلویه روحانیون ما حضور دارند و با تاکید وزیر نفت بر مسئله وجود نماز جماعت در کمپ‌های کارگری و شهرک‌های مصنوعی وزارت نفت نیز مساجد خوبی احداث شده و بر برنامه‌های فرهنگی آنها نظارت داریم.
وی گفت: در مورد مسئله حجاب و عفاف نیز مصوباتی داشته ایم و کنترل‌های مطلوبی شده است و بسیج صنعت نفت نیز فعالیت‌های فرهنگی مطلوبی دارد.

دیگر خبرها

  • پارلمان عراق قانون ممنوعیت همجنس‌بازی را تصویب کرد
  • انتقاد از دستورالعمل صادر شده توسط یک مسئول در قوه قضاییه:طبق قانون اساسی نمی‌توانید ثبت شکایت و دادخواست از دولت را ممنوع کنید
  • ویپ های ۲ میلیون تومانی در کشور/ چرا سیگارهای الکترونیک در ایران ممنوع نمی شود؟!
  • ممنوعیت ورود چای سنواتی به بازار مصرف/ کارخانجات چای به موقع بازگشایی شود
  • بازگشت به تحصیل ۶۰ هزار تارک تحصیل در کشور
  • ضرورت ارتباط با حوزه و ادامه تحصیل روحانیون شاغل در سازمان‌های دولتی
  • ضرورت ارتباط با حوزه و ادامه تحصیل روحانیون شاغل در ارگان‌های دولتی
  • کدام کشورها تیک‌تاک را ممنوع کرده‌اند؟
  • ممنوعیت افزایش کرایه تاکسی‌های ابهر تا تعیین‌تکلیف نرخ مصوب
  • ممنوعیت استفاده از آیفون در مراکز نظامی کره جنوبی