Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش روز پنجشنبه روابط عمومی دارالقرآن علامه طباطبایی قم ،‌حجت‌الاسلام والمسلمین حسین بنیادی، نایب‌رئیس اول مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم  در جریان این بازدید گفت: قم یک شهر مذهبی و تاریخی است که در خود عالمان زیادی را پرورش داده است، عالمانی که برخی از آن‌ها صاحبنظران بی نظیری در رشته‌های مختلف هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه در حوزه های علمیه معمولا چهار  رشته فقه، اصول، تفسیر و فلسفه محور آموزش و تدریس هستند، بیان کرد: برخی از علما را سراغ داریم که نه تنها در هر چهار رشته صاحب تالیف و تدریس و اثر بوده اند بلکه در این زمینه‌ها، صاحبنظر هم بوده‌اند که علامه طباطبایی از جمله این افراد محسوب می‌شود.

بنیادی خطاب به حاضران در این مراسم که جمعی از جوانان شیعه انگلیسی بودند که با دعوت موسسه بین‌المللی مطالعات اسلامی حوزه علمیه به قم آمده‌اند، بیان کرد: این مکانی که شما در آن تشریف و حضور دارید مکان زندگی و تلاش یک عالم بزرگ به نام آیت الله العظمی علامه طباطبایی صاحب تفسیر گرانقدر المیزان است؛ علامه طباطبایی از معدود شخصیت‌های حوزوی است که در چهار علم گفته شده و علوم دیگری مانند عرفان، ریاضی، هندسه، طب و نجوم اشراف کاملی داشته است.

وی با بیان اینکه علامه طباطبایی را باید در علوم مختلف صاحبنظر دانست و او را به عنوان یک عالم دینی شاخص بشناسیم، تصریح کرد: نوع رفتار علامه طباطبایی از جنس رفتار امام خمینی(ره) بوده  یعنی نگاه ایشان به علوم دینی نگاه فطری و جهانی بوده است و این نگاه در دید امام و علامه مشترک است.

بنیادی گفت:‌ یکی از عالمان برجسته قم که در قید حیات هستند حضرت آیت‌الله جوادی آملی است که از شاگردان برجسته علامه طباطبایی محسوب می‌شود؛ وی در سخنانی در همین مکان تحلیلی از نحوه تالیف تفسیر المیزان بیان کردند و گفتند علامه وقتی می‌خواست المیزان را بنویسد همه وقایع جنگ جهانی دوم را مطالعه کرده بود تا بتواند قرآن را به عنوان یک کتاب جهانی و نسخه شفابخش برای مردم جهان معرفی کند لذا به تعبیر برخی این تفسیر در میان اهل سنت و شیعه بی نظیر و سرآمد تفاسیر قرآن است.

وی با بیان اینکه شخصیت علامه طباطبایی طوری بود که با نگاه جهانی، تفسیر بسیار مهم و غنی و عمیقی را به نگارش درآورد، اظهارکرد: یکی دیگر از شاگردان علامه طباطبایی، شهید مطهری بوده است؛ ایشان ثمره تلاش فکری و تربیتی امام خمینی و علامه طباطبایی بود؛ اگر بخواهیم تفکر این دو شخصیت بزرگ را بشناسیم می‌توانیم آن را از آثار شهید مطهری بشناسیم یعنی مطهری فکر گویای این دو شخصیت بزرگ است.

این استاد حوزه ادامه داد: در عالم تشیع عالمان زیادی داشتیم ولی عالمانی که افتخار باشند و خط مشی و روش آن‌ها ماندگار باشد تعدادشان بسیار کم است همان طور که در همه دنیا هم این مسئله وجود دارد.

وی افزود: علامه طباطبایی یکی از عالمان اثرگذار در اسلام و در عالم علم بوده است؛ امروز بسیار ی از علمای نامدار قم افتخار شاگردی ایشان را داشته‌اند؛ این نشان می‌دهد شخصیت آن علامه بسیار برجسته است.

بنیادی اظهارکرد: آثار علامه در تفسیر، فلسفه، عرفان، اخلاق، فقه و اصول بسیار زیاد است که مجموعه آثار وی در دارالقرآن ایشان یعنی همین مکانی که شما در آن هستید، نگهداری می‌شود.

وی بیان کرد: هر ساله در این مرکز جلسات بزرگ قرآنی با حضور استادان و مراجع و علما برگزار می‌شود که از برکات انفاس قدسیه علامه طباطبایی است و در این منزل به تعبیر علما، حیات قرآنی و انفاس علامه هنوز که هنوز است وجود دارد.

علامه طباطبایی عالمی متخلق به اخلاق الهی بود

مدیردارالقرآن علامه طباطبایی نیز در این مراسم ضمن خوشامدگویی به این گروه گفت: علامه طباطبایی علاوه بر فقه، اصول، تفسیر و فلسفه در عرفان و اخلاق نیز سرآمد بودند و معنویت و آثار تقوی در ایشان متبلور بود.

مرتضی نجفی قدسی، با بیان اینکه علامه، عالمی متخلق به اخلاق الهی بود، افزود: اهل بیت(ع) حقایق هستی را می‌دیدند و اهل عرفان نیز در راستای تبعیت از اهل بیت به حقایقی از عالم پی می‌برند؛ کسانی که اولیاء الهی هستند دارای این قوه هستند که می‌توانند تسبیح موجودات هستی را درک کنند و بشنوند، همان طور که در آیات شریفه قرآن به تسبیح موجودات تصریح شده است یا در داستان حضرت سلیمان، سخن از شنیدن گفت و گوی مورچه‌ها با هم دیگر از سوی سلیمان است.

وی گفت: علامه طباطبایی دارای این مرتبه عرفانی بود که صدای تسبیح موجودات را می‌شنید و یا وقتی به حرم حضرت معصومه(س) مشرف می شد و سلام می‌داد جواب سلام آن حضرت را می‌شنید و سخنان غیبی به گوش او آشنا بود.

وی ادامه داد: صبیه ایشان که همسر شهید آیت الله قدوسی هستند، نقل می‌کردند ما خیلی دوست داشتیم که با پدر به حرم مشرف شویم زیرا وقتی ما با پدرمان به حرم می‌رفتیم و سلام می‌دادند، گاهی از ما می‌پرسیدند که آیا شما هم جواب سلام را شنیدید؟ یا از همسر مکرمه ایشان نقل است که شبی دیدم علامه از رختخواب برخاسته و استراحت نمی‌کنند و وقتی دلیلش را پرسیدم، فرمودند صدای تسبیح موجودات اجازه نمی‌دهد که بخوابم، لذا من هم با آنها همراه شدم.

مدیر دارالقرآن علامه طباطبایی بیان کرد: از این جهت است که می‌گوییم علامه یک عالم ربانی و انسان خدایی بود و هر کسی که با او ملاقاتی داشت او را این گونه می‌یافت.

در پایان این مراسم شرکت کنندگان از کتابخانه و اتاق محل زندگی علامه طباطبایی و از برخی آثار باقیمانده از ایشان بازدید کردند.

۷۴۰۳/  ۶۱۳۳/

منبع: ایرنا

کلیدواژه: حوزه علميه قم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۷۷۳۰۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فال حافظ امروز شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ با معنی و تفسیر

دمی همدم و همراه شدن با حضرت حافظ پیشینه‌ای چند قرنی در میان ایرانیان و فرهنگ ایرانی دارد. بدون شک همه ایرانیان از خردسالی با حافظ و فال این شاعر و عارف نامی آشنایی دارند.  

به گزارش «زی‌سان»، حافظ‌خوانی در مراسم‌های مختلف همانند لحظه سال تحویل و شب یلدا، بخشی از فرهنگ و سنت دیرینه جامعه ایرانی است. در کنار خواندن غزلیات، گرفتن فال حافظ نیز یک رسم همیشگی برای ایرانیان است.  

این باور قدیمی در میان ایرانیان وجود دارد که حضرت حافظ داننده عالم نهان و غیب است و در لحظات مختلف با رجوع فال حافظ می‌توان تصمیم درست را گرفت. فال شنبه ۸  اردیبهشت به تفال حافظ بدین گونه است:‌

فتوی پیرِ مُغان دارم و قولیست قدیم

که حرام است مِی آنجا که نه یار است ندیم

چاک خواهم زدن این دلقِ ریایی، چه کنم؟

روح را صحبتِ ناجنس عذابیست الیم

تا مگر جرعه فشانَد لبِ جانان بر من

سال‌ها شد که منم بر درِ میخانه مقیم

مگرش خدمتِ دیرین من از یاد برفت‌

ای نسیم سحری یاد دَهَش عهدِ قدیم

بعد صد سال اگر بر سرِ خاکم گذری

سر برآرد ز گِلم رقص کنان عَظمِ رَمیم

دلبر از ما به صد امّید سِتَد اول دل

ظاهراً عهد فرامُش نَکُنَد خَلقِ کریم

غنچه گو تنگدل از کارِ فروبسته مَباش

کز دم صبح مدد یابی و انفاسِ نسیم

فکر بهبود خود‌ای دل ز دری دیگر کن

درد عاشق نشود به، به مداوایِ حکیم

گوهرِ معرفت آموز که با خود بِبَری

که نصیبِ دگران است نِصابِ زر و سیم

دام سخت است مگر یار شود لطفِ خدا

ور نه آدم نَبَرد صرفه ز شیطانِ رجیم

حافظ ار سیم و زرت نیست چه شد؟ شاکر باش

چه به از دولتِ لطفِ سخن و طَبع سلیم

تعبیر و تفسیر غزل

با هزاران امید و آرزو دل به کسی سپرده ای، ولی گویا عهد و پیمانش را با تو فراموش کرده است، اما این مساله نباید تو را دلتنگ کند، زیرا اگر از این راه به مقصود نرسی راه‌های بهتری نیز وجود دارد. به دنبال معرفت اندوزی باش نه سیم و زر چرا که نعمت‌های خداوند در اختیار تو قرار دارد که از هر ثروتی گرانبهاتر است.

tags # فال حافظ ، فال سایر اخبار اتفاق عجیب که همزمان با انقراض دایناسورها در زمین رخ داد! آیا قدرت‌های فوق‌بشری واقعیت دارند؟ چطور انسان به این قدرت‌ می‌رسد؟ شهاب سنگی که دایناسورها را منقرض کرد به کجای زمین خورد و آن روز چه اتفاقی رخ داد؟ (تصاویر) مرکز واقعی جهان کجا است؟

دیگر خبرها

  • بازدید جمعی از نمایندگان تهران از اداره کل انتقال خون استان تهران
  • بازدید جمعی از معاونین و مدیران شرکت توزیع نیروی برق استان فارس از واحد‌های مختلف شرکت توزیع نیروی برق آذربایجان غربی 
  • فال حافظ امروز شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ با معنی و تفسیر
  • فرونشست عمیق زمین در تقاطع خیابان کلاهدوز و قاضی طباطبایی مشهد
  • فرونشست عمیق زمین در تقاطع کلاهدوز و قاضی طباطبایی(۷ اردیبهشت ۱۴۰۳)
  • بازدید معاون وزیر ورزش از اردوی ملی‌پوشان جوجیتسو
  • افتتاح دوره های شرح و تفسیر نهج البلاغه در شهر دولت آباد
  • عکس| جدیدترین پست اینستاگرامی بهنوش طباطبایی در حرم امام رضا(ع)
  • تاکنون ۱۰۰ هزار جلد مصحف شریف در طرح ملی نورباران جمع آوری شده است
  • چرایی برابری فضیلت زیارت عبدالعظیم(ع) و امام حسین(ع)