Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-05@19:54:54 GMT

گردشگری خارجی؛ کجا ایستاده ایم؟

تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۷۷۳۴۴۸

گردشگری خارجی؛ کجا ایستاده ایم؟

گردشگری خارجی فرصتی برای رسیدن به توسعه پایدار و گره گشایی از مشکلات بیکاری جوانان است اما دستیابی به این هدف در گرو فراهم کردن زیرساختهای آن است.

براساس آمار سازمان جهانی گردشگری، ایران رتبه دهم جاذبه های تاریخی و رتبه پنجم جاذبه های طبیعی جهان را در اختیار دارد.

کارشناسان معتقدند که فراهم نبودن بسترهای اقتصادی برای جذب سرمایه گذار در ساخت هتل و دیگر امکانات رفاهی و همچنین وجود تبلیغات منفی از جمله موانعی است که گردشگران خارجی را برای ورود به ایران چندان ترغیب نمیکند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اگرچه تعداد گردشگران خارجی وارد شده به ایران در سال قبل افزایش داشت اما کهگیلویه و بویراحمد سهمی در این افزایش نداشت و این جای تامل دارد.

در سال های اخیر سیاست دولت ها به سمت توسعه گردشگری تمایل پیدا کرده اما تاکنون در عمل اقدام ویژه ای برای دستیابی به این هدف صورت نگرفته است، صنعتی که می تواند بخش زیادی از مشکلات بیکاری و اشتغال را در سطح کشور و استان حل کند.

کهگیلویه و بویراحمد به دلیل داشتن چشمه ها و تفرجگاه های بکر، آبشارهای زیبا، رودخانه های خروشان همراه با مناظر بدیع گردشگری از مقاصد گردشگری داخلی در جنوب کشور است.

این استان با داشتن ۲۸۰ تفرجگاه طبیعی، حدود ۲ هزار و ۶۰۰ اثر تاریخی، ۷۵۸ اثر تاریخی ثبت شده در فهرست آثار ملی و مواهب طبیعی می تواند جایگاه بهتری در زمینه جذب گردشگر خارجی در سطح کشور ایجاد کند.

رسیدن به کهگیلویه و بویراحمدی که پایتخت طبیعت ایران است آسان نیست به خصوص برای گردشگری که فرصت محدودی برای سفر دارد.

وصل نبودن به شبکه ریلی و محدود بودن تعداد پروازهای هواپیمایی به این منطقه از جمله مشکلاتی است که صنعت پر رونق گردشگری را در کهگیلویه و بویراحمد دچار رکود کرده است.

گردشگری صادرات نامرئی

یک پژوهشگر که در این زمینه تحقیقی انجام داده است می گوید: گردشگری در حال حاضر به بزرگترین صنعت بخش خدمات تبدیل شده است و از نظر اهمیت صنعت شماره یک جهان محسوب میشود.

بهرام رنجبران بیان می کند: این صنعت که یکی از پویا ترین فعالیت های اقتصادی عصر حاضر به شمار می رود نقش مهمی در توسعه پایدار محلی ایفا میکند.

به اعتقاد وی میزان اهمیت گردشگری در توسعه اقتصادی و اجتماعی کشورها به حدی است که آن را صادرات نامرئی نام نهاده اند و از آن به عنوان رکن اصلی در توسعه پایدار یاد می کنند.

برنامه ریزی برای توسعه گردشگری

این پژوهشگر ادامه می دهد: برنامه ریزی به عنوان یک ابزار علمی به دست اندرکاران صنعت گردشگری کمک میکند تا در یک فرآیند پیوسته و علمی بهترین مسیر توسعه گردشگری در یک منطقه را مشخص کنند و این توسعه را در مسیر توسعه سایر بخشها قرار دهند.

 رنجبران نکته قابل توجه در برنامه ریزی برای گردشگری را  پویا کردن آن می داند و عنوان می کند: برنامه ریزی هیچ گاه نباید متوقف شود و با تغییر شرایط و حصول اطلاعات جدید، نیازمند بازنگری و اصلاح مستمر خواهد بود.

به باور وی گردشگری نیازمند برنامه ریزی و چشم اندازی راهبردی است که همه شرایط از قبیل نقاط قوت، ضعف، فرصتها و تهدیدها لحاظ شود و متناسب با آن هدفگذاری کرد.

مقایسه تعداد گردشگران خارجی وارد شده به کشور و استان

در سال ۹۵ از مجموع چهار میلیون و ۷۰ هزار و ۱۵ گردشگر وارد شده به کشور یک هزار و ۲۴۳ نفر معادل ۰.۰۳ درصد از کهگیلویه و بویراحمد دیدن کردند.

در سال ۹۶ پنج میلیون و ۲۰۰ هزار نفر گردشگر خارجی وارد کشور شد که یکهزار و ۶۲۸ نفر معادل ۰.۰۳ درصد وارد کهگیلویه و بویراحمد شدند.

اما در سال گذشته با افزایش تعداد گردشگران وارد شده به کشور سهم کهگیلویه و بویراحمد در جذب گردشگر کاهش یافت.

از مجموع هشت میلیون و ۱۲۵ هزار گردشگر خارجی تنها یک هزار و ۱۱۳ نفر معادل ۰.۰۱ درصد وارد کهگیلویه و بویراحمد شدند.

امسال ۷۵۹ جهانگرد از کهگیلویه و بویراحمد دیدن کردند

سرپرست معاونت گردشگری و سرمایه گذاری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد گفت: ۷۵۹ جهانگرد از کشورهای مختلف جهان از ابتدای سال جاری تاکنون از جاذبه های دیدنی استان بازدید کردند.

سلمان خوش قدم اظهار داشت: این تعداد گردشگر خارجی ۹۰۷ نفر شب در مناطق مختلف کهگیلویه و بویراحمد اقامت داشتند.

وی با اشاره به اینکه هر جهانگرد شبانه روزی ۴۰ تا ۸۰ دلار درآمد نصیب کشور می کند بیان کرد: جهانگردان بازدید کننده از جاذبه های استان بطور میانگین هر شبانه روز ۴۰ دلار برای کهگیلویه و بویراحمد درآمدزایی داشته اند.

اگرچه تحریم ها و تبلیغات منفی رسانه های غربی علیه ایران توسعه گردشگری خارجی را با مشکلاتی روبرو کرده است اما می توان با تفکر و برنامه ریزی علمی و ارتقای کیفیت سیستم های حمل و نقل، راههای توسعه این صنعت و جذب گردشگر خارجی را به شکل بهتر و اصولی تر دنبال کرد.

جاذبه های طبیعی، تاریخی و فرهنگی کهگیلویه و بویراحمد در آن حدی هست که بتواند نظر گردشگران خارجی وارد شده به این استان را جلب کند و این در صورتی میسر می شود که بتوان بسترهای لازم برای این کار را فراهم کرد.

داشتن ظرفیت های مطلوب برای جذب گردشگر که بهره گیری از این ظرفیت نیازمند مطالعه، بررسی و برنامه ریزی دقیق است.

دستیابی به صنعت گردشگری خارجی پویا به سرعت دست یافتنی نیست و باید با بررسی نقاط ضعف در این زمینه و برداشتن آنها برای همیشه این صنعت را نهادینه و کهگیلویه و بویراحمد را به قطب گردشگری تبدیل کرد.

۹۹۲۷/۶۱۱۰

منبع: ایرنا

کلیدواژه: گردشگری کهگیلویه وبویراحمد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۷۷۳۴۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امدادرسانی هلال احمر کهگیلویه و بویراحمد به ۲۴۰ سیل زده

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای کهگیلویه و بویراحمد؛ کاظم فلاحی دوست گفت: امدادگران جمعیت هلال احمر کهگیلویه و بویراحمد در ۲ روز اخیر موفق به انجام ۱۲ عملیات امدادرسانی شدند.

وی تاکید کرد: در این مدت ۶۰ خانواده کهگیلویه و بویراحمدی آسیب دیده از بارندگی‌های سیلابی امداد و نجات شدند و ۱۶۰ کیلوگرم نایلون نیز بین آنان توزیع شد.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر کهگیلویه و بویراحمد ادامه داد: در این مدت حوادث گوناگونی مانند سیل آبگرفتگی و در راه ماندگان رخ داد.

وی افزود: ۴۸ ساعت گذشته تاکنون ۱۲ تیم امدادی، ۳۰ نفر نیروی عملیاتی، هشت دستگاه پیکاب و ۶ دستگاه پمپ لجن کش به مناطق حادثه دیده کهگیلویه و بویراحمد اعزام و امدادرسانی انجام شد.

مدیر عامل جمعیت هلال احمر کهگیلویه و بویراحمد گفت: سامانه تلفنی ۱۱۲ هلال احمر کهگیلویه و بویراحمد به صورت شبانه روزی آماده دریافت گزارش‌های مردمی درباره حوادث احتمالی و امدادرسانی در کمترین زمان ممکن است.

دیگر خبرها

  • هشدار سطح نارنجی هواشناسی کهگیلویه و بویراحمد
  • برگزاری مجمع انتخابات هیات کشتی کهگیلویه و بویراحمد
  • هشتیمن جشنواره ملی فرهنگ عشایر ایران‌ زمین در یاسوج برپا می شود
  • رسالت فنی‌وحرفه‌ای، ترویج مهارت‌آموزی است
  • کهگیلویه و بویراحمد سوگوار صادق آل عبا
  • وارد آمدن خسارت به زیر ساخت ها در استان کهگیلویه و بویراحمد
  • امدادرسانی هلال احمر کهگیلویه و بویراحمد به ۲۴۰ سیل زده
  • سالروز شهادت امام جعفر صادق (ع) در کهگیلویه و بویراحمد
  • اعلام میزان بارش های بهاری در کهگیلویه و بویراحمد
  • طراوت باران بهاری به طبیعت کهگیلویه و بویراحمد