Web Analytics Made Easy - Statcounter

مهران رنج‌بر نویسنده، بازیگر و کارگردان تئاتر که قرار است امروز پنجشنبه ۲۴ مرداد نمایشنامه «کریم لوژی» از آثار او با کارگردانی رضا بهرامی و بازی مجید رحمتی در قالب نوزدهمین جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی، در سالن قشقایی مجموعه تئاتر شهر روی صحنه برود، درباره موضوع این نمایش به خبرنگار مهر گفت: یکی از کاراکترهای عجیب و غریب تاریخی ما در درباره قاجار و بخصوص ناصرالدین شاه، کریم شیره‌ای است؛ کاراکتری که تمام حرف‌های سیاسی خود را با طنز به درباریان و مخصوصا شاه می‌گفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی که پیش از این نمایش «استیو جابز» را به صحنه برده بود، تأکید کرد: از نظر من کریم شیره‌ای نمونه یک گروتسک ایرانی است. در میان پرتره‌های خارجی که در قالب آثارم به آن‌ها می‌پردازم، کریم شیره‌ای یک پرتره ایرانی است.

رنج‌بر در ادامه سخنان خود اظهار کرد: هنوز کسی از محل دفن کریم شیره‌ای مطلع نیست و از این رو بر اساس ایده کهبد تاراج این نمایشنامه را نوشتم که طی آن روح کریم شیره‌ای به دنبال محل دفن پیکرش می‌گردد. این نمایشنامه را برای اجرا به رضا بهرامی ارائه دادم که به همراه مجید رحمتی بازیگر نمایش، سابقه خوبی در اجرای نمایش‌های ایرانی دارند.

کارگردان نمایش «مارلون براندو» که این روزها در تماشاخانه سپند روی صحنه است، درباره دلایل کارگردانی نکردن نمایشنامه «کریم لوژی» یادآور شد: خودم این نمایشنامه را کارگردانی نکردم زیرا برنامه ریزی کاری‌ام روی پرتره‌های دیگری است.

وی درباره دلایل نامگذاری نمایشنامه «کریم لوژی»، توضیح داد: نامگذاری نمایشنامه به این عنوان برای این است که در نمایش «کریم لوژی» یک کریم شیره‌ای شناسی اتفاق می‌افتد که جریان‌های گروتسک درباره ناصرالدین شاهی را در بر می‌گیرد.

رنج‌بر با اشاره به اینکه چند سال پیش نگارش و اجرای نمایش «منتشا» را در کارنامه کاری خود به ثبت رسانده است، افزود: در آن نمایش به عنوان بازیگر ۱۱ کاراکتر را بازی می‌کردم و دغدغه‌ام روی صحنه آوردن پرتره‌های ایران و کار روی هندسه نمایش ایرانی در آن نمایش بود. حالا روی پرتره‌های خارجی کار می‌کنم زیرا نظریه اجراهایم به خاطر علاقه‌ام به گروتفسکی به شکل دیگری جلو می‌رود.

این نمایشنامه نویس و کارگردان تئاتر درباره پرتره مدنظر بعدی برای اجرا، بیان کرد: پرتره بعدی‌ام «هیتلر» است که به شدت برایم مهم است. باز هم مخاطبان پارادوکس دیگری را از یک شخصیت شناخته شده خارجی روی صحنه خواهند دید که البته من در نمایش «هیتلر» به وجوه دیگری از این شخصیت خواهم پرداخت که کاملا گروتسک است.

وی ادامه داد: هیتلر یکی از پرسؤال‌ترین کاراکترهای جهان است که هنوز ناگفته‌های زیادی درباره شخصیت‌اش وجود دارد.

رنج‌بر در پایان سخنان خود گفت: تمامی پرتره‌های قبلی‌ام برای اجرا در خارج از کشور دعوت شدند اما مطمئنم که این اتفاق برای «هیتلر» رخ نخواهد داد زیرا صحبت کردن و پرداختن به این شخصیت در اروپا و غرب زیاد خوشایند نیست.

کد خبر 4693372 فریبرز دارایی

منبع: مهر

کلیدواژه: مهران رنجبر هیتلر جشنواره نمایش های آیینی و سنتی نمایشنامه نویس بازیگر تئاتر کارگردان تئاتر تئاتر ایران تئاتر ایران موسیقی ایرانی فیلم سینمایی جشنواره نمایش های آیینی و سنتی فیلم کوتاه کنسرت موسیقی کارگردان تئاتر سیزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان جشنواره آیینی و سنتی جشنواره فیلم های کودکان و نوجوانان اصفهان رادیو نمایش جایزه آکادمی سینماسینما موسیقی نواحی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۷۷۵۹۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ثبت نام چهارمین دوره حفظ قرآن کریم دختران در آذربایجان شرقی

به گزارش خبرگزاری صداوسیما؛ مرکز آذربایجان شرقی اعظم السادات برغمدی اظهار کرد: همه دختران ۱۴ تا ۲۴ سال استان می‌توانند در این طرح شرکت کنند و از آموزش‌های ویژه بهره‌مند شوند.

وی ادامه داد: ثبت نام از دختران تا پایان اردیبهشت ماه جاری ادامه دارد و علاقه مندان می‌توانند برای ثبت نام به تارنمای طرح ملی قرآنی حفظ نور https://beitnarjes.ir/Article/Single/۴۸ مراجعه کنند.

مدیر طرح ملی حفظ قرآن کریم کشور ادامه داد: تربیت نسل جوان، تربیت نسل قرآنی مهدوی، تحقق خواسته رهبری در خصوص تربیت حافظ قرآنی و انتقال فرهنگ قرآنی با خانواده‌ها از جمله اهداف این طرح است.

برغمدی افزود: این طرح فرصت بی نظیری پیش روی دختران علاقه‌مند در استان آذربایجان شرقی قرار می‌دهد.

وی خاطرنشان کرد: در دوره‌های گذشته بانوان علاقمند تبریزی به صورت مجازی از برنامه‌های آموزشی حفظ قرآن کریم بهره‌مند شدند.

چهارمین دوره مقدماتی طرح ملی قرآنی "حفظ نور رضوی" ویژه بانوان سراسر کشور در سال ۱۴۰۳ با شعار «حافظ قرآنی، مکتب سلیمانی» با هدف زنده نگه داشتن یاد و نام این شهید بزرگوار برگزار می‌شود.

 

دیگر خبرها

  • به بهانه الکلاسیکوی ایران؛ بریس نیکبخت و ضربه سر کریم باقری مقابل سپاهان / فیلم
  • ضرورت برگزاری جشنواره فیلم اقوام ایرانی با قدرت و کیفیت
  • ثبت نام چهارمین دوره حفظ قرآن کریم دختران در آذربایجان شرقی
  • همایش نمایش اسب‌های اصیل ایرانی در دستگرد برخوار
  • فیلم/ هتک حرمت مجدد قرآن کریم در سوئد
  • هتک حرمت مجدد قرآن کریم در سوئد | ویدئو
  • برپایی کارگاه آموزشی تخصصی قرآن کریم در بابل
  • دلایل حذف یک سریال از پلتفرم‌های ایرانی
  • «نقش هیتلر در آلبوم خانوادگی» مجددا مرور می‌شود
  • چرا پخش سریال حشاشین پس از انتشار ممنوع شد؟/ ممیزی سریال‌های خارجی پسینی است