Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایلنا از رشت، بیستمین جلسه کمیته منابع و مصارف آب استان در محل موسسه تحقیقات برنج کشور برگزار شد.

در این نشست، میرزایی معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای گیلان بیان داشت: برگزاری این نشست ها در سایر دستگاه‌های عضو کمیته ، باعث می شود که از تجارب سایر اعضاء بهره مند شویم.

وی افزود: الحمدالله سال آبی موفقی را پشت سرگذاشتیم و تأکید کرد: با توجه به ارتقاء سطح آگاهی کشاورزان عزیز، بایستی بسیار هوشمندانه در زمینه مدیریت منابع و مصارف آب استان عمل کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این نشست ، عمران مومنی، مدیر بهره برداری و نگهداری ازتأسیسات آبی و برق آبی شرکت آب منطقه ای گیلان ضمن ارائه گزارش از آخرین وضعیت سدهای در حال بهره برداری استان اظهار داشت: حجم مخزن سدسفیدرود هم اکنون 488 میلیون متر مکعب  و ورودی آن 9 متر مکعب بر ثانیه و خروجی آن 67 متر مکعب بر ثانیه است.

وی افزود : مقدار آورد آب سد سفیدرود در سال آبی جاری افزایش 150 درصدی نسبت به سال گذشته نشان می‌دهد که حدود 63 روز سد سفیدرود سرریز بوده که این واقعه در 20 سال اخیر بی سابقه بوده است.

مومنی تصریح کرد: در دوره آبیاری سال جاری و در جهت فرهنگ سازی و با توجه به شرایط آب و هوایی و ایام بارندگی، آبیاری تناوبی به اجراء درآمد.

در ابتدای این نشست مریم حسینی رئیس موسسه تحقیقات برنج کشور با ارائه گزارشی به معرفی موسسه تحقیقات برنج کشور پرداخت و گفت: موسسه تحقیقات برنج کشور با جمع آوری ارقام بومی و ثبت مشخصات آنها با هدف تهیه لاین های خالص از طریق روش‌های گزینش توده ای و انفرادی از سال 1339 در گیلان و در سال 1442 در مازندران آغاز شد.

حسینی افزود: با ورود ارقام خارجی به ایران در سال 1342 و شروع دورگ گیری ، تحقیقات برنج وارد مرحله جدیدی شد و در این راستا محققین اقدام به مطالعه خصوصیات ژنتیکی برنج برای انتخاب والدین برتر جهت دورگ بر طبق اهداف به نژادی نمودند که این اهداف شامل تولید ارقام پرمحصول با کیفیت مناسب پاکوتاه زودرس ، مقاوم به ورس، آفات و بیماریها بوده است.

رئیس‌موسسه تحقیقات برنج کشور اظهار داشت: برنج جزء فرهنگ استان گیلان است و ادامه داد: این موسسه تخصصی است و هوشمندسازی یکی از مهمترین کارهایی است که کمیته منابع و مصارف آب استان در جهت مصرف بهینه آب در مزارع می تواند انجام دهد.

در این نشست، اکبرزاده نماینده سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان ضمن ارائه گزارش از آخرین وضعیت شالیزارهای استان اظهار داشت: تاکنون 35 درصد از شالیزارهای استان گیلان به مقدار 94 هزار هکتار برداشت صورت گرفته که بیشترین برداشت در شهرستان املش و کمترین در شهرستان آستانه اشرفیه است و انتظار می‌رود با بهبود شرایط هوا و کاهش بارندگی و افزایش دما و بهره گیری از ماشین آلات مدرن کشاورزی ، هرچه سریعتر برداشت برنج انجام شود.

منبع: ایلنا

کلیدواژه: استان گیلان برق کشاورزی معاون منطقه ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۷۷۶۳۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

درخواست سازمان جهاد کشاورزی از شالیکاران گیلانی

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای گیلان ؛ صالح محمدی با اشاره به اهمیت رعایت تقویم زراعی برنج در افزایش کیفیت محصول و کاهش خسارت‌ها افزود: تا کنون شالیکاران گیلانی ۱۶۷ هزار هکتار از مزارع خود را با آب‌های سنتی و سطحی شخم زده اند که باید کشاورزان باید هرچه سریعتر مزارع خود را برای کشت برنج آماده کنند. 
رییس سازمان جهاد کشاورزی گیلان همچنین با اشاره به اینکه تا کنون ۱۵۶ هزار هکتار از شالیزار‌های گیلان خزانه گیری شده گفت: ضدعفونی و جوانه دار کردن بذر، آماده سازی و خزانه گیری برنج، ایجاد زهکش در زمان وزش باد و بارندگی، هوادهی و کنترل دمای خزانه برنج به ویژه در ساعات گرم روز‌های آفتابی از مهمترین اقداماتی است که کشاورزان باید توجه داشته باشند. 
وی اضافه کرد: تعریض و ترمیم مرز کرت‌ها، لایروبی آب بندان‌ها، ترمیم کانال‌های آبرسان و سردهنه‌ها باید در اولویت قرار گیرد. 
گیلان ۲۳۸ هزار هکتار شالیزار و ۳۰۰ هزار شالیکار دارد.

دیگر خبرها

  • ۲۷ رقم برنج در کشور معرفی شده است
  • رشد تولید کشاورزی از ارکان تحقق شعار سال است
  • دریاچه ارومیه جان تازه می‌گیرد؟
  • آغاز مرحله دوم رها سازی آب از سد سیلوه پیرانشهر به دریاچه ارومیه
  • آغاز مرحله دوم رهاسازی حقابه زیست محیطی دریاچه ارومیه از سد مخزنی سیلوه پیرانشهر
  • رهاسازی آب به سمت دریاچه ارومیه | این دریاچه جان تازه می‌گیرد؟
  • امضای تفاهم نامه همکاری علمی بین المللی مرکز تحقیقات تغییر اقلیم و سلامت و موسسه بهداشت عمومی ادواردو سنتیای هند
  • درخواست سازمان جهاد کشاورزی از شالیکاران گیلانی
  • تاکید وزیر علوم بر لزوم همکاری دانشگاه‌ها با اجرای نظام ایده‌ها
  • سلاجقه: حدود ۶۰ میلیون متر مکعب از حقابه هیرمند رهاسازی شد