Web Analytics Made Easy - Statcounter

جلال الدین اکرمی نویسنده کشور در گفت و گو با خبرنگار حوزه ادبیات  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص برگزاری دورهمی برای نقد کتاب در میان نویسندگان و مخاطبان گفت: بنده به عنوان نویسنده برای انجام این فرآیند نظر مثبتی دارم چرا که نویسنده با نقد زیبای مخاطب باید به ارزیابی خود بپردازد.

اکرمی افزود: یک جلسه ای به عنوان رونمایی از کتاب منتشر شده و نقد آن از طریق منتقدان کمک زیادی برای شناساندن کتاب به مخاطب می کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این نویسنده با اشاره به امکانات لازم برای برگزاری برنامه های دورهمی و نقد کتاب ها از طریق منتقدان یا مخاطبان اظهار داشت: بخش بعدی پس از نوشتن کتاب نویسنده، مطالعه مخاطب برای انتقاد از کتاب نوشته شده است.

وی افزود: نهادهای دولتی و سازمان های مرتبط با کتاب و کتاب خوانی باید حمایت های لازم را برای  بهبود شرایط و بالا بردن امکانات برای برگزاری ارتباط موثر و مفید بین نویسندگان و مخاطبان انجام دهند.

این نویسنده در خصوص نگرش و دیدگاه نویسندگان برای نوشتن گفت: نویسندگان به دو دسته تقسیم می شوند؛ گروه اول نویسندگانی که در فضای کاری فانتزی خود خیلی تخیلی فکر می کنند و نیاز مخاطب را در فضای خیالی پاسخ گو هستند و گروه دوم نویسندگانی هستند که اهمیت زیادی به جامعه می دهند و برطرف کردن نیازهای افراد در جامعه برایشان اهمیت زیادی دارد.

اکرمی با اشاره به نوشتن خاطرات گذشته خود در کتاب و همزاد پنداری آن با مخاطب امروزی اظهار داشت: نویسنده باید از استانداردهای جذاب نوشتاری خود استفاده کند. ما نمی توانیم و نباید با تاریخ قطع ارتباط کنیم چرا که هر نسلی نیازمند ارتباط با گذشته و تاریخ سرزمین خود است.

وی افزود: ارتباط برقرار کردن مخاطب با خاطرات گذشته به بینش و مهارت نویسنده در نویسندگی بستگی دارد.

این نویسنده در خصوص تفاوت مخاطب نسل گذشته و امروزی گفت: بخش زیادی از تفاوت خوانندگان کتاب، به ساختار اجتماعی امروز ما برمی گردد؛ اعتقاد کارشناسان ادبی جهان بر این باور است کسانی که در اطراف خود مشکلات زیادی دارند با نگاه انتزاعی خود پاسخ نیازهای خود را در دنیای خیالی می دهند که آسیب های زیادی برای فرد در پی دارد.

وی ادامه داد: نگاه انتزاعی باعث دور شدن مخاطب مدرن امروزی از موقعیت ها و دور شدن آنان از واقعیت های جامعه می شود. نویسنده به عنوان شخصیت فرانگر باید دیدگاهش را بالاتر از مخاطب خود بکار گیرد و در پیوند مخاطب نسل گذشته و امروزی تمام تلاشش را بکند تا ادبیات به یک زمینه آسیب شناسی تبدیل نشود.

اکرمی با اشاره به راهکارهایی در خصوص برنامه هایی مرتبط با دورهمی بین نویسنده و مخاطبان اظهار کرد: ارتباط مخاطب با نویسنده یک ارتباط ضروری است که متاسفانه جامعه ما در تشکیل و اجرای این ارتباط بسیار فقیرانه عمل می کند.

وی ادامه داد: کسانی که می توانند برای شناساندن نویسنده به مخاطب کمک کنند، در درجه اول مدارس و نهاد آموزش و پرورش است.

اکرمی گفت: نهاد کتاب خانه ها، جشن اهدا، مراسم رونمایی از کتاب، مهدکودک ها، نمایشگاه های بین المللی کتاب و فرهنگ سراها برای فراهم کردن زمینه ارتباط و گفت و گوی نزدیک بین نویسنده، مخاطب و منتقدان تاثیر بسزایی در خصوص فهمیدن نویسنده از نقاط ضعف و قوت و به کمال رساندن بیشتر اثر خود دارد.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: ادبیات نویسنده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۷۷۹۷۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«پل آستر»‌ درگذشت

«پل آستر»، نویسنده آمریکایی سه‌گانه «نیویورک»‌ درگذشت.

به گزارش ایسنا، «پل آستر» نویسنده‌ ۳۴ کتاب از جمله سه‌گانه مشهور «نیویورک» در سن ۷۷ سالگی درگذشت.

«گاردین» نوشت، «جکی لیدن»، دوست و همکار این نویسنده اعلام کرد که «آستر» در روز سه‌شنبه در پی عوارض ناشی از سرطان ریه درگذشت.

داستان‌های او مملو از مضامین اتفاقات تصادفی، شانس و سرنوشت نوشته شده‌اند. بسیاری از قهرمانان داستان‌ها، خود نویسنده هستند و مجموعه آثار او خودارجاعی است و شخصیت‌هایی از رمان‌های اولیه دوباره در رمان‌های بعدی ظاهر می‌شوند.

«آستر» در سال ۱۹۴۷ میلادی در «نیوجرسی»‌ متولد شد. به گفته خود این نویسنده، او روند نگارش را از سن هشت سالگی و زمانی آغاز کرد که امضا گرفتن از یک بازیکن بیسبال را به این دلیل از دست داده بود که نه او و نه والدینش با خود مداد همراه نداشتند. از آن زمان به بعد «آستر» همه جا با خود مداد می‌برد. «آستر»‌ در مقاله‌ای در سال ۱۹۹۵ نوشته بود: «اگر یک مداد با خود در جیبتان داشته باشد، احتمال زیادی وجود دارد که یک روز وسوسه‌ شوید که از آن استفاده کنید.»

«آستر» در «دانشگاه کلمبیا»‌ تحصیل کرد و در اوایل دهه ۷۰ میلادی به پاریس مهاجرت کرد و به فعالیت‌های مختلفی از جمله ترجمه کردن پرداخت. او در سال ۱۹۷۴ میلادی به ایالات متحده آمریکا بازگشت و ازدواج کرد.

در ژانویه سال ۱۹۷۹ میلادی پدر «آستر» درگذشت و این رویداد به دلیلی برای نگارش نخستین کتاب خاطرات این نویسنده تبدیل شد. «اختراع انزواء» در سال ۱۹۸۲ میلادی منتشر شد.

«آستر» با انتشار «شهر شیشه» در سال ۱۹۸۵ که نخستین جلد از سه‌گانه «نیویورک» بود به موفقیت چشمگیری دست یافت.

این نویسنده به طور مرتب در دهه ۸۰، ۹۰ و ۲۰۰۰ میلادی بیش از ده‌ها رمان از جمله «قصر ماه»(۱۹۸۹)،‌ «موسیقی شانس»(۱۹۹۰)، «کتاب توهم»‌(۲۰۰۲) و «شب پیشگویی»(۲۰۰۳) منتشر کرد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • رجوع و روایت آتش بلاگری و سلبریتی شدن در روابط زن و شوهری
  • ارزیابی عملکرد دفاعی چلسی در فصل جاری توسط جو کول / زیرنویس فارسی
  • انتقاد غافلگیرکننده توخل از فوق ستاره بایرن!
  • «پل آستر»‌ درگذشت
  • «کمی دیرتر» به چاپ هفدهم رسید
  • بحران ادبیات داریم
  • عملکرد برتر بانک مسکن در میان بانک‌های کردستان
  • «حذف و اضافه» رمانی درباره همه آنچه در دانشگاه‌ها می‌گذرد
  • میزگرد تخصصی ارزیابی عملکرد رسانه‌ای ایران در عملیات وعده صادق در قم برگزار شد
  • برگزاری اولین نشست کمیته پایش، ارزیابی و بهبود شاخص های لجستیک