Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-03@21:49:44 GMT

رهاسازی آب آیدوغموش به طارم برای سومین سال متوالی

تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۷۸۰۱۴۱

رهاسازی آب آیدوغموش به طارم برای سومین سال متوالی

شهرستان طارم به لحاظ برخورداری از شریان حیاتی رودخانه قزل اوزن، به بزرگترین قطب کشاورزی استان زنجان تبدیل شده و کیفیت محصولات باغی و زراعی آن شهرت ملی و حتی جهانی به خود گرفته است.

با توجه به شرایط اقلیمی متفاوتی که این شهرستان دارد تنوع محصولات در این منطقه زیاد است، به طوری که سالانه بیش از ۶۰ نوع محصول زراعی و باغی در زمینهای این شهرستان تولید و وارد بازار مصرف استان زنجان و سایر استان های همجوار و حتی کشورهای حاشیه خلیج فارس می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آب رودخانه قزل اوزن به دلیل بارندگی های قابل توجه اوایل سال جاری نسبت به سالهای قبل وضعیت مناسبی داشت، ولی با توجه به همزمانی برداشت بسیاری از محصولات با مرحله داشت برنج و زیتون، آب این رودخانه قزل اوزن به تدریج فروکش کرده، به طوری که در روزهای اخیر در پایین دست آن، شاهد تراژدی دوباره خشک شدن رودخانه هستیم و این مساله کوجب نگرانی کشاورزان به ویژه برنج کاران و باغداران زیتون شده است.  

به همین منظور و با توجه به تجربه تلخ سالهای گذشته و برای جلوگیری از خسارات وارده به بخش کشاورزی طارم با تدبیر مسئولان استانی و شهرستانی برای سومین سال متوالی آب سد آیدوغموش برای استفاده کشاورزان طارمی رهاسازی شد.

۱۲ میلیون متر مکعب آب از سد آیدوغموش رها سازی شده است

رئیس اداره امور منابع آب شهرستان طارم روز جمعه در این باره به  خبرنگار ایرنا گفت: میزان حجم رها شده آب سد آیدوغموش در مسیر رودخانه قزل اوزن، حدود ۱۲ میلیون متر مکعب است که طبق برنامه ریزی ها برای استفاده در امور مختلف بویژه کشاورزی در مسیر رودخانه خواهد بود.

علیرضا حاجی میری خاطرنشان کرد: با توجه به رهاسازی آب این سد در روز پنجشنبه این هفته تا یک هفته آینده آب رهاسازی شده به مسیر قزل اوزن در شهرستان طارم  خواهد رسید و مردم می توانند شاهد پرآب شدن این رود باشند.
این مسئول اولویت اصلی امور منابع آب شهرستان طارم  را  علاوه بر حفاظت از منابع آب، تامین آب کشاورزی  اعلام کرد و افزود: برای رضایتمندی و رعایت حق آبه کشاورزان و با توجه به پیش بینی کمبود آب در رودخانه قزل اوزن در روزهای آخر تابستان و برنامه ریزی های انجام شده از ماهها قبل، با پیگیری و تلاش مسئولان شرکت سهامی آب منطقه ای استان زنجان، آب مورد نیاز شهرستان از سد آیدوغموش رهاسازی شد.

وی تاکید کرد: از کشاورزانی که زمین های آنها در مسیر این رود قرار دارد، انتظار همکاری، تعامل و همکاری در مورد مصرف آب از قزل اوزن را داریم.
به گزارش ایرنا، سد آیدوقموش به فاصله تقریبی ۲۰ کیلومتر در جنوب غربی شهرستان میانه در استان آذربایجان شرقی، قرار دارد و تابستان سالهای ۹۶ و ۹۷ هم رهاسازی آب این سد موجب شد محصولات کشاورزان شهرستان طارم از خشکسالی و بی آبی نجات پیدا کند.
شهرستان طارم با ۴۷ هزار نفر جمعیت (حدود ۵ درصد جمعیت و ۱۰ درصد مساحت استان زنجان) در ۹۰ کیلومتری شمال شرقی زنجان واقع شده و با استانهای قزوین، اردبیل و گیلان همسایه است.
۹۸۸۶/ ۳۰۸۸

منبع: ایرنا

کلیدواژه: طارم کشاورزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۷۸۰۱۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برخی راه‌های خراسان جنوبی بر اثر سیلاب مسدود شد

به گزارش صدای ایران از ایرنا از پایگاه خبری پلیس، سرهنگ علیرضا رضایی روز جمعه اعلام کرد: اکنون تمامی محور‌های بخش سرداران شهرستان نهبندان و محور چاهداشی به میغان به علت جریان یافتن سیل شدید و محور عشق آباد به بردسکن به علت طغیان رودخانه‌ها و آبگرفتگی آبنما‌ها بسته است.

وی افزود: محور فرعی سرچاه عماری به بصیران و میغان نهبندان محدوده روستای صمدآباد نیز به علت طغیان رودخانه‌های فصلی تا اطلاع بعدی مسدود است.

رئیس پلیس راه خراسان جنوبی از مسافران و رانندگان خواست قبل از حرکت، از وضعیت راه‌ها مطلع شوند و تا اطلاع بازگشایی این مسیر‌ها از تردد در آنها خودداری کنند.

همچنین با توجه به مسدود بودن محور عشق آباد به بردسکن، فرماندهی پلیس راه طبس - یزد به رانندگان توصیه کرد که از مسیر بشرویه تردد کنند.

فعالیت سامانه بارشی جدید از دیروز (پنجشنبه) در خراسان جنوبی آغاز شد و با توجه به بارش گسترده در اکثر نقاط استان وقوع روان آب، آبگرفتگی معابر عمومی، سیلابی شدن مسیل‌ها و طغیان رودخانه‌های فصلی قابل پیش بینی است که در این زمینه هشدار هواشناسی سطح نارنجی صادر شد.

مدیریت بحران استان هم اعلام کرد: بارندگی‌ها به ویژه در شرق استان ممکن است شدید باشد و سیلاب به راه بیندازد لذا مردم هشدار‌ها را جدی بگیرند.

دیگر خبرها

  • رهاسازی آب از سد علویان مراغه به زمین‌های زراعی
  • رهاسازی آب از سد علویان به زمین‌های زراعی شهرستان‌های مراغه و بناب
  • برخی راه‌های خراسان جنوبی بر اثر سیلاب مسدود شد
  • رهاسازی «مرکاپتان» سرقت شده باعث بوی نامطبوع در بندرترکمن بود
  • سومین شکست متوالی تاتنهام و کسب ۳ امتیاز شیرین چلسی در خانه
  • رهاسازی ۳۰ خودرو گرفتار در آب بعد بارندگی امروز
  • ۶۵ درصد از راه‌های روستایی طارم آسفالت شده است
  • ۹۶ درصد از راه‌های روستایی شهرستان طارم آسفالت شده است
  • هشدار سیل برای پایان هفته جاری
  • پیشرفت فیزیکی ۹۲ درصدی پل سفیدرود