Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-04-29@08:53:30 GMT

برخی روستاهای قاین برای شستن اموات آب ندارد

تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۷۸۰۵۰۳

برخی روستاهای قاین برای شستن اموات آب ندارد

قرائی با اشاره به اینکه آبرسانی به روستاهای خراسان جنوبی به خصوص قاین از اهمیت ویژه ای برخوردار است، گفت: در برخی روستاها مردم حتی برای شستن اموات خود آب ندارد که باید دولت فکر جدی برای این موضوع کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از بیرجند، جلسه بررسی مشکلات صنعت آب و برق استان شامگاه (24 مرداد) با حضور دکتر «رضا اردکانیان»، وزیر نیرو، استاندار خراسان جنوبی، نمایندگان استان در مجلس و جمعی از مدیران حوزه آب و برق برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

«محمدرضا قرائی» رئیس شورای شهر قاین در این جلسه با بیان اینکه معوقات شش ماهه آبداران استان هنوز پرداخت نشده است، از وزارت نیرو خواست در این خصوص اقدام کند.

 

وی افزود: فاضلاب قاین چندین سال است که معطل اعتبارات مانده و مشکلات عدیده ای را برای مردم ایجاد کرده است، به طوری که در مجتمع هزار واحدی غدیر قاین متاسفانه آب فاضلاب در کوچه ها روان است و این چهره خوبی برای شهر قاین ندارد.

 

رئیس شورای شهر قاین با اشاره به اینکه انتقال آب از دشت آهنگران به قاین ردیف اعتباری ندارد، افزود: مشکل آب اسفدن و افین چندین سال است که حل نشده و راه حل آن احداث سد در بالادست این دو است.

 

قرائی با اشاره به اینکه آبرسانی به روستاهای استان به خصوص روستاهای قاین از اهمیت ویژه ای برخوردار است، گفت: در برخی روستاها مردم حتی برای شستن اموات خود آب ندارد که باید دولت فکر جدی برای این موضوع کند.

 

وی افزود: در حال حاضر ۴۵۰ روستای استان با تانکر آبرسانی می شود.

 

40 معدن استان برق ندارند

همچنین در این جلسه «داوود شهرکی» رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی هم در این جلسه با بیان اینکه نیم درصد صنعت کشور در خراسان جنوبی است، گفت: تنها ۲ درصد آب خراسان جنوبی در بخش صنعت استفاده می شود.

 

وی با بیان اینکه ۵ درصد معادن کشور در خراسان جنوبی فعال است که برای ۸ هزار و ۵۰۰ نفر اشتغال ایجاد شده است، افزود: تکمیل زیرساخت های مورد نیاز ناحیه صنعتی خراسان جنوبی نیازمند ۶۵ میلیارد تومان اعتبار است، سال قبل نیز استان ۱۵ میلیارد تومان برای این موضوع اعتبار گذاشت.

 

رئیس سازمان صمت خراسان جنوبی با بیان اینکه هنوز ۴۰ معدن در خراسان جنوبی با مشکل برق روبرو هستند، افزود: سالانه ۵ میلیون لیتر مصرف گازوئیل این معادن است که این میزان معادل ۵۰ میلیارد تومان می شود که می توان با این اعتبار کل این معادن را برق رسانی کرد.

 

شهرکی صادرات برق به افغانستان با رویکرد افزایش درآمد، تخصیص ۳۰ لیتر بر ثانیه از آب تصفیه خانه شهر به شهرک صنعتی بیرجند، انجام ۲۰ کیلومتر خط انتقال آب به شهرک شهید رحمانی، تفویض اختیار به استان برای استفاده از آب دشت های ممنوعه برای معادن تا سقف ۵۰ لیتر بر ثانیه و اختصاص ۱۷ میلیارد تومان برای برق دار کردن مرزهای استان را از مهم ترین پیشنهادها در حوزه صنعت و معدن به وزیر نیرو عنوان کرد.

 

«محمد ابراهیم شرکاء»، مدیرعامل شرکت توزیع برق خراسان جنوبی هم در این جلسه با بیان اینکه در خراسان جنوبی ۳۷۰ هزار مشترک برق داریم که ۴۰ درصد آنها روستایی و ۶۰ درصد شهری هستند، افزود: سرانه خاموشی مشترکان در خراسان جنوبی یک هفتم متوسط کشور است.

 

وی افزود: ترکیبات خاک در استان باعث فرسوده شدن تیرهای بتنی برق شده و این نیاز به اصلاح دارد که اصلاح و نوسازی برخی زیرساخت‌های برق در استان ۷۵ میلیارد تومان هزینه در بر دارد.

 

عقب ماندگی فاحش استان در اجرای شبکه فاضلاب

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری خراسان جنوبی هم در این جلسه با اشاره به اینکه ۴۷۰ هزار نفر از جمعیت شهری استان یعنی چیزی حدود ۱۰۰ درصد جمعیت شهری استان تحت شبکه آبرسانی قرار دارند، گفت: شبکه فاضلاب ۳۳ درصد استان اجرایی شده که نسبت به متوسط کشوری در این زمینه عقب ماندگی فاحشی وجود داریم.

 

«مهدی هاشمی مقدم» با بیان اینکه حدود ۴۳۰ میلیارد تومان برای تکمیل پروژه فاضلاب در چهار شهرستان نیاز داریم، گفت: فاضلاب شهر خوسف برای سال ۹۹ در ردیف اعتباری اعتبارات فاضلاب قرار گیرد.

 

وی با اشاره به اینکه در برخی شهرها کمبود مخزن ذخیره آب داریم که باید این موضوع حل شود، افزود: چنانچه اعتبارات فاضلاب در چهار شهر تامین شود، در بازه زمانی ۶ ساله می توانیم ۲۰ میلیون مترمکعب پساب تولید کنیم.

 

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری خراسان جنوبی با بیان اینکه در ۴ ماهه اول ۹۸ نسبت به سال قبل ۱۳ درصد کاهش مصرف آب را در استان داشتیم، گفت: اجرای زیرساخت های آب و فاضلاب در مسکن مهر استان حدود ۸۲ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان اعتبار نیاز دارد.

 

جمعیت روستایی در شهرهای مرزی بیشتر است

«مهدی صفوی نژاد»، مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب روستایی خراسان جنوبی هم با بیان اینکه ۳۱۵ هزار جمعیت روستایی در استان داریم، افزود: در ۱۷۵۳ روستا در پنج شهرستان استان جمعیت روستایی از شهری بیشتر است که چهار شهرستان، مرزی هستند.

 

وی با بیان اینکه حدود چهار هزار کیلومتر در سطح استان خط انتقال آب روستایی فرسوده داریم، گفت: حدود هزار و ۵۴ کیلومتر شبکه توزیع و ۳۳۰ کیلومتر در خط انتقال آب فرسوده استان داریم.

 

وی با بیان اینکه ۴۴۷ روستای استان با تانکر آبرسانی می شود، خواستار اختصاص بیش از 450 میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل آبرسانی به روستاهای استان شد.

 

«حسین امامی» مدیر عامل شرکت آب منطقه ای خراسان جنوبی هم با اشاره به اینکه در چند سال اخیر با کاهش مصرف آب شرب در بخش کشاورزی روبرو هستیم، افزود: همچنین در حوزه برق حدود ۱۰۰ میلیون کیلو وات کاهش مصرف داشته ایم.

 

وی با بیان اینکه هیچ شهری در استان در این مدت دچار تنش آبی نشده است، اظهارداشت: برای تمامی شهرستان های استان برنامه تامین آب برای میان مدت پیش بینی شده است، برای شهرستان درمیان از دشت خوشاب، سربیشه از سد سیاهو و برای قاین و زیرکوه از دشت آهنگران و بیرجند از دشت مختاران پیش بینی شده است.

 

وی با بیان اینکه آب مورد نیاز صنعت و معدن را نیز بررسی کردیم که از آبهای شور با کیفیت نامناسب در استان تامین شود، گفت: برای افق بلند مدت، انتقال آب از دریای عمان مطرح است.

 

خراسان جنوبی از استانهای پهناور و مرزی کشور است که بیش از 40 درصد جمعیت آن هنوز در روستاها ساکن هستند، اما خشکسالی دو دهه ای و مشکلات بیکاری و کمبود آب روستاها باعث مهاجرت خیلی از روستائیان به شهرها شده است.

 

وزیر نیرو روز گذشته طی سفری به استان ضمن بازدید از برخی روستاهای بی آب، از نزدیک در جریان مشکلات مردم قرار گرفت که به نظر می رسد، آینده خوبی را در آبرسانی به روستاها به خصوص روستاهای مرزی با توجه به تاکیدات دکتر اردکانیان شاهد باشیم.

 

 

 

 

پایان پیام/404

منبع: شبستان

کلیدواژه: اردبیل کانون های فرهنگی هنری مساجد استان همدان روزنامه ها کانون مساجد غدیر خراسان جنوبي هنر متعالی روزنامه استاندار خراسان جنوبی خراسان جنوبی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۷۸۰۵۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توصیه های انتخاباتی استاندار/تنور انتخابات را گرم نگه داریم

به گزارش خبرنگار مهر، جواد قناعت صبح شنبه در ستاد انتخابات خراسان جنوبی اظهار کرد: در دور اول نماینده سه حوزه انتخابیه خراسان جنوبی مشخص شدند.

استاندار خراسان جنوبی بیان کرد: اما در حوزه انتخابیه بیرجند، درمیان و خوسف کار به دور دوم کشیده شد که دو هفته دیگر برگزار می‌شود.

قناعت ادامه داد: انتظار بر این است که همان حساسیت‌ها و پیگیری‌های دور اول در دور دوم نیز وجود داشته باشد.

وی با تأکید بر اینکه تنور انتخابات در دور دوم باید با مناظرات و برنامه‌های تبلیغاتی گرم بوده ولی از چالش‌های بیهوده پرهیز شود، گفت: همه دستگاه‌ها چون دور اول برای برگزاری یک انتخابات باشکوه پای کار باشند.

استاندار خراسان جنوبی بیان کرد: سیلاب در زیرکوه و خوسف و درمیان و برخی نقاط بیرجند داشته‌ایم که اگر به زیرساخت‌ها آسیب وارد کرده باید پای کار بهبود آن باشیم تا در روز انتخابات مشکلی به وجود نیاید.

قناعت ادامه داد: نیاز است که در روز انتخابات پیش بینی هواشناسی را نیز مد نظر داشته باشیم و با توجه به وضعیت جوی تدابیر لازم را مدنظر داشته باشیم.

وی افزود: حوزه رسانه و صدا و سیما نیز همچون گذشته انعکاس‌های خوبی در حوزه انتخابات داشته و تنور انتخابات را گرم نگه دارند.

استاندار خراسان جنوبی گفت: انتظار بر این است که از همان ثانیه‌های شروع انتخابات همه دستگاه‌های مرتبط و شعب آنلاین باشند.

قناعت اظهار کرد: نباید با این استدلال که انتخابات تنها در یک حوزه انتخابیه برگزار می‌شود کار را سهل بگیریم بلکه نیاز است همه دستگاه‌ها پای کار باشند.

وی یادآور شد: در دور اول انتخابات در خراسان جنوبی مشکل امنیتی نداشتیم و انتظار است در دور دوم نیز آمادگی‌های اطلاعاتی و امنیتی لازم وجود داشته باشد.

استاندار خراسان جنوبی یادآور شد: امیدواریم و تلاش می‌کنیم انتخابات در فضایی آرام و گرم و با یک رقابت سالم و با حضور باشکوه مردم برگزار شود.

کد خبر 6089553

دیگر خبرها

  • تجلیل از ٣٨ خیر مدرسه ساز در خراسان جنوبی
  • اجرای ۷۹ پروژه بازآفرینی شهری در محلات خراسان جنوبی
  • رونق رشته مینی‌گلف در خراسان جنوبی
  • ادامه ناپایداری‌های جوی تا فردا در خراسان جنوبی
  • مهار ۱۷ میلیون مترمکعب رواناب در سازه‌های آبخیزداری خراسان جنوبی
  • توصیه های انتخاباتی استاندار/تنور انتخابات را گرم نگه داریم
  • آب شرب روستاهای مناطق سیل‌زده خراسان جنوبی وصل شد
  • آب شرب ۱۰۰ درصد روستاهای مناطق سیل‌زده خراسان جنوبی وصل شد
  • انتصاب مدیرعامل جدید شرکت آب و فاضلاب خراسان شمالی
  • چند بار باید دستان خود را بشوئید؟