Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-04@21:24:16 GMT

علم آموزی جامعه دانشگاهی با مهارت همراه باشد

تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۷۸۱۷۸۱

علم آموزی جامعه دانشگاهی با مهارت همراه باشد

امروزه انتخاب رشته در مراکز آموزش عالی کشور از مهم ترین انتخاب های دانش آموزان و دانش آموختگان مقطع کارشناسی به شمار می رود. این انتخاب سرنوشت ساز بر اساس برخی شاخص‌ها نظیر علاقه فردی، وضعیت بازار کار و میزان درآمد صورت می‌گیرد.

شماری از کارشناسان علمی و دانشگاهی در این خصوص اظهار می کنند: امروزه رشته‌های فنی و حرفه‌ای که مهارت آموزی دانشجویان را توسعه می‌بخشد؛ نسبت به سایر رشته‌ها از بازار کار بهتری برخوردارند؛ چرا که بسیاری از موقعیت های اجتماعی و اقتصادی در جامعه مستلزم تخصص و مهارت های عملی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تعدادی دیگر از صاحب نظران این عرصه نیز بر برخی از رشته های نظری از جمله علوم پزشکی، روان شناسی، اقتصاد و حسابداری تاکید می کنند.

رئیس دانشگاه شهید بهشتی در این باره به خبرنگار گروه دانشگاه و آموزش اظهار داشت: در زمان حاضر زمینه برای استخدام دانش آموختگان رشته‌های فنی و مهندسی نسبت به رشته‌های علوم انسانی بیشتر است.

سیدحسن صدوق افزود: در عرصه علوم انسانی نیز رشته‌های روان شناسی، اقتصاد، مدیریت، حسابداری و برخی از گرایش‌های محیط زیست فرصت‌های شغلی مناسبی را فراهم می‌کند.

وی با بیان این مهم که ورود آی تی (فناوری اطلاعات) و اپلیکیشن‌ها (نرم افزارهای کاربردی) نیز امروزه به کمک رشته‌های علوم انسانی آمده است؛ تاکید کرد: برخی از رشته‌های علوم انسانی (مرتبط با این زمینه) نیز از شرایط خوبی برای فعالیت در جامعه برخوردار هستند. 

صدوق تصریح کرد: برخی دیگر از رشته‌های علوم انسانی نظیر ادبیات، تاریخ و جامعه شناسی برای تحقیقات بنیادین کاربرد دارد.

وی با اشاره به استارتاپ‌ها نیز یادآور شد: برگزاری و فعالیت در استارتاپ ها، شرکت‌های دانش بنیان و پارک‌های علم و فناوری نیز شانس دانشجویان و دانش آموختگان را برای دستیابی به موقعیت های اقتصادی و اجتماعی در جامعه افزایش می‌دهد.

صدوق در پایان خاطرنشان کرد: البته در هر یک از رشته های دانشگاهی تقویت توانمندی های علمی – مهارتی و همچنین حفظ پویایی بعد از دانش آموختگی نیز در کسب موقعیت های شغلی در بازارکار جامعه نقش موثری ایفا می کند.

رشته‌های عمومی متقاضیان بیشتری دارد

رئیس دانشگاه تهران نیز در این باره معتقد است: برخی از رشته‌های دانشگاهی با عنوان عمومی از متقاضیان بیشتری برخوردارند.

محمود نیلی احمدآبادی افزود: این رشته‌ها امکان ادامه تحصیل در گرایش‌های تخصصی را برای دانشجویان در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری فراهم می‌کند و این مسئله شمار داوطلبان را در این عرصه در مقطع کارشناسی افزایش می‌دهد.

وی تصریح کرد: در حقیقت حذف گرایش‌های تخصصی و عناوین گسترده در مقطع کارشناسی همواره مورد استقبال جامعه دانشگاهی قرار گرفته است و دانشجویان در اکثر مواقع جذب رشته‌های عمومی‌ می‌شوند.

نیلی احمدآبادی یادآور شد: دانشگاه تهران نیز در مقطع کارشناسی گرایش‌های تخصصی رشته مهندسی را حذف کرده است. این مهم در زمان حاضر در هر یک از دانشگاه‌های کشور در حال انجام است.

به عقیده وی توسعه مهارت ها  در هر یک از مقاطع و رشته های دانشگاهی نباید برای دانشجویان فراموش شود.

علم آموزی دانشجویان باید با مهارت و تجربه همراه باشد

یک دانش آموخته مقطع کارشناسی رشته مدیریت دولتی نیز در خصوص وضعیت بازارکار رشته های دانشگاهی می گوید: برخی از رشته های علوم انسانی نظیر مدیریت نسبت به سایر رشته ها بازارکار بهتری دارند.

زهرا سعادت عنوان کرد: هر یک از مراکز دولتی و خصوصی نیازمند مدیریت است؛ اگرچه این امر باید با کسب تجربه و مهارت همراه شود.

وی افزود: بسیاری از دانش آموختگان با کسب مدارک دانشگاهی در انتظار دستیابی به موقعیت های برتر اجتماعی و اقتصادی هستند؛ حال آن که این مهم (کسب مدارک آموزش عالی کشور) باید با مهارت، تخصص و تجربه همراه شود.

سعادت با اشاره به دانشگاه‌های پیام نور، آزاد و غیرانتفاعی نیز یادآور شد: این مراکز شمار دانش آموختگان دانشگاهی را در جامعه افزایش می دهند؛ بنابراین صرف دستیابی به مدارک مراکز آموزش عالی کسب موقعیت های شغلی را تضمین نمی کند.

وی در پایان با اشاره به سایر رشته ها خاطرنشان کرد: با این حال؛ شماری از رشته ها نظیر علوم پزشکی، روان شناسی، حقوق، حسابداری و مدیریت ها از بازارکار بهتری برخوردار است؛ چرا که این رشته ها هم امروزه با وجود اشباع در جامعه نیاز اجتماع و بسیاری از سازمان ها و شرکت های دولتی و خصوصی به شمار می رود.

منبع: ایرنا

کلیدواژه: مهارت اموزی دانشگاه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۷۸۱۷۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

(ویدئو) جزئیات ثبت‌نام سربازان برای دریافت مشوق‌های مهارت‌آموزی از فردا

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

دیگر خبرها

  • رقابت‌های قرآنی دانش‌آموزی استان مرکزی
  • مسابقات قرآن دانش‌آموزی استان مرکزی
  • مدرسه باید واقعیت جامعه باشد/ ۵۰۰ تا ۷۰۰ هزار معلم مخالف مدرک دانشگاهی خود آموزش می‌دهند
  • (ویدئو) جزئیات ثبت‌نام سربازان برای دریافت مشوق‌های مهارت‌آموزی از فردا
  • مهارت‌آموزی در کنار تحصیل در مدارس ضروری است
  • شیب داوطلبان ورود به دانشگاه در رشته‌های علوم انسانی بالاست/ کشور با خطر کمبود تکنسین مواجه است
  • مازندران رتبه های برتر المپیادهای دانش آموزی را دارد
  • آغاز جشنواره ملی خلاقیت‌های علمی - پژوهشی لکوکاپ ایران
  • کیفیت رشته‌های پیراپزشکی ضامن سلامتی جامعه است
  • افتتاح مرکز آموزش وتوسعه ی فناوری های دانشگاه آزاد اسلامی سنندج