Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-05-05@20:44:56 GMT

قطب‌ تولید نهال کشور 73 هزار هکتار جنگل دارد

تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۷۸۲۶۵۶

قطب‌ تولید نهال کشور 73 هزار هکتار جنگل دارد

نهالستان کوشکن یکی از نهالستان های مادری کشور است که در ۴۹ هکتار و ۲۷ قطعه احداث شده است و ظرفیت تولید سالانه سه میلیون اصله نهال را دارد.

به گزارش ایلنا از زنجان، خلیل آقاجانلوصبح امروز در جریان بازدید خبرنگاران از نهالستان کوشکن زنجان اظهار کرد: منابع طبیعی متعلق به تمام افراد جامعه است و نقش خبرنگاران در تبیین اهمیت منابع طبیعی و نقش ان در زندگی نسل ها و امنیت غذایی مهم است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان با بیان اینکه در سطح کشور با توجه به چالش های مربوط به بلایای طبیعی همچون سیل، فرسایش خاک و ریزگردها، آینده کشور را به چالش می کشد، گفت: در حال حاضر مردم و مسولان به مساله منابع طبیع حساس شده اند.

وی با اشاره به اینکه اعتبارات منابع طبیعی از صندوق توسعه ملی تامین می شود، افزود: در کنار آن ما باید برای بهبود وضعیت منابع طبیعی اقدامات اصلاحی به کار ببریم.

آقاجانلو ادامه داد: توسعه جوامع در گرو توسعه منابع طبیعی و زیست محیطی است؛ چرا که توسعه صنایع در جوامع نباید منتج به تخریب منابع طبیعی شود.

به گفته وی باید ضمن استفاده درست از منابع طبیعی آن را برای نسل آینده حفظ کنیم.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: به منظور افزایش سرانه سبز و ترویج فرهنگ درخت کاری نهالستان کوشکن در زنجان راه‌اندازی شده است که یکی از نهالستان های نمونه کشور است که با تولید نهال های منحصر به فرد در راستای اهداف تعیین شده حرکت می کنیم.

آقاجانلو ادامه داد:  نهالستان کوشکن یکی از نهالستان های مادری کشور با 49 هکتار در 27 قطعه احداث شده است و ظرفیت تولید سه میلیون اصله نهال را دارد که سالانه یک میلیون اصله تولید می شود .

به گفته وی توسعه و غنی سازی جنگل از اهداف تولید نهال در این نهالستان است؛ استان زنجان 73 هزار هکتار جنگل دارد .

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان با اشاره به اینکه محدوده نهالستان 4.5 هکتار است افزود: دو گلخانه برای تولید نهال گل محمدی در این نهالستان وجود دارد.

وی به تولید گونه اورس در این نهالستان اشاره کرد و گفت: این نهال به دلیل فرایند طولانی تولید تنها در زنجان تولید می شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان اضافه کرد: هزینه های این نهالستان از محل اعتبارات دولتی تامین می شود و مقرر شده بود ردیف اعتبار جداگانه‌ای برای آن تعیین شود.

آقاجانلو ادامه داد: تولید صنوبر در این نهالستان مورد توجه بوده و استان زنجان از دیرباز قطب تولید صنوبر است؛ سال گذشته 100 هزار اصله و امسال همین این میزان اصله به صورت رایگان در اختیار کشاورزان قرار گرفت.

انتهای پیام

منبع: جماران

کلیدواژه: قیمت خودرو قیمت دلار نقل و انتقالات لیگ برتر تحریم ظریف استان زنجان جامعه جنگل صندوق توسعه ملی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری قیمت خودرو قیمت دلار نقل و انتقالات لیگ برتر تحریم ظریف امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۷۸۲۶۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مستقر شدن بالگرد در لرستان برای جلوگیری از آتش‌سوزی احتمالی ضروری است

ایسنا/لرستان مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان گفت: مستقر شدن بالگرد در لرستان برای جلوگیری از آتش‌سوزی احتمالی در فصل گرما ضروری است.

حسین میرزایی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا اظهار کرد: در بحث حریق در فصل خشک از خرداد ماه شاهد آتش‌سوزی در عرصه‌های جنگلی و مرتعی هستیم. سال گذشته، منابع طبیعی و عرصه‌ها را مدیریت و صیانت کردیم.

وی ادامه داد: کشور تصمیم گرفت یک فروند بالگرد برای جلوگیری از حریق در عرصه‌های طبیعی و منابع ملی به استان اختصاص دهد، اما تاکنون این امر محقق نشده است. ضرورت دارد ستاد مدیریت بحران کشور نسبت به این تصمیم اهتمام ویژه‌ای داشته باشد تا بالگرد در استان مستقر شود.

او گفت: لرستان نیاز مبرم به بالگرد دارد و با توجه به اینکه لرستان استانی کوهستانی است، این مهم ضرورتی اجتناب‌ناپذیر است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان افزود: جنگل‌های لرستان با مشکل جدی آفات و بیماری‌ها نیز مواجه‌اند و نیاز است از محل اعتبارات ملی این کار انجام شود.

انتهای پیام 

دیگر خبرها

  • نهال‌کاری در ۵۰ هکتار از اراضی تفرجگاه عینالی تبریز
  • طرح «هر مدرسه یک نهالستان» در دماوند اجرا شد
  • رفع تصرف ۴۶۰۰ هکتار از اراضی ملی سیستان و بلوچستان
  • رفع تصرف بیش از ۲ هزار هکتار اراضی ملی و منابع طبیعی در آذربایجان‌غربی
  • رتبه دوم هرمزگان در تولید نهال مرکبات در کشور
  • رفع تصرف بیش از دو هزار هکتار اراضی ملی و منابع طبیعی در آذربایجان‌غربی
  • رفع تصرف بیش از ۲۱۰۰ هکتار اراضی ملی و منابع طبیعی در آذربایجان‌غربی
  • رفع تصرف بیش از ۲۱۰۰ هکتار اراضی ملی و منابع طبیعی، در سال ۱۴۰۲ با ورود دستگاه قضایی آذربایجان غربی
  • رفع تصرف و بازپس گیری ۳هکتار از اراضی ملی اشنویه
  • مستقر شدن بالگرد در لرستان برای جلوگیری از آتش‌سوزی احتمالی ضروری است