نقض حریم خصوصی؛ الگوی حاکمیت!
تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۷۸۷۳۸۰
ناگفته پیداست در جامعهای که مسئولان آن شعارهای اخلاقی میدهند و هنجارهایی خاص را برای رفتار اجتماعی به جامعه تزریق میکنند، فساد مدیران و مقامات شهروندان را حساستر از سایر جوامع میکند، اینکه چرا افراد جامعه که در زمان نقض حریم خصوصی شهروندان عادی با فرد ابراز همدردی میکنند، اما درباره مسئولان چنین حسی ندارند و اتفاقا با نگاه مچگیرانه به قضیه نگاه میکنند، موضوعی مهم است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
احمد بخارایی جامعه شناس به رویداد۲۴ میگوید: حساسیت و واکنش مردم نسبت به فساد جنسی مسئولین، به توقعات و انتظاراتی که در مردم وجود دارد، بازمیگردد؛ به این معنا که سطح توقع و انتظار در یک جامعه براساس اهدافی و آرمانهایی که از سوی صاحبان قدرت، مدیریت کلان و سازمانهای بزرگی که مدیریت جامعه را برعهده دارند برای مردم تبلیغ میشود بنابراین وقتی اتفاقی رخ دهد که با اهداف ترسیم شده از سوی مسئولین فاصله دارد حساسیتها بیشتر میشود.
او میگوید ما در جامعهای زندگی میکنیم که شعارهای اخلاقی بزرگی در آن رایج است و در ۴۰ سال اخیر که انقلاب با ویژگی اسلامی بودن روی کار آمده و شعارهای اخلاقی همراه با اهداف متعالی برای جامعه ترسیم شده، توقع مردم تغییر کرده است لذا مواجهه مردم با برخی رفتارهای مسئولین مانند رانتخواری، آقازاده گرایی یا فساد جنسی که فاصله زیادی با شعارها و اهداف اولیه دارد، جامعه را مانند کلافی سردر گم میکند.
عضو شورای مدیریت گروه مسائل و آسیبهای اجتماعی انجمن جامعه شناسی ایران در توضیح دیدگاه خود میافزاید: در دین اسلام رابطه زن و مرد اصول خودش را داشته و محدودیتهایی برای ارتباط این دو وجود دارد و حتی پدیدهای مانند حجاب به عنوان امری که باید حفظ شود، جنبه محوری یافته و تبدیل به عمود خیمه حاکمیت شده است، لذا رابطه زن و مرد آنقدر مهم و حساس شده که حتی موردی مانند حجاب را هم شامل شده است.
مردم نسبت به نحوه عمل مسئولان به شعارها حساسند
او خاطرنشان میکند: در حاکمیت ما نیز براساس نگاه اسلامی به موضوع ارتباط زن و مرد و محرم و نامحرم پرداخته و اهدافی بزرگ و اخلاقی ترسیم شده و این موضوع به همان اندازه برای مردم توقع ایجاد میکند که ببینند متولیان و والیانی که چنین شعارهایی میدهند و آرمانهایی ترسیم میکنند، چگونه به این موارد عمل میکنند لذا اگر مسئولین در چنین سیستمی کمی پای خود را کج بگذارند در ذهن مردم چند برابر ایجاد حساسیت میشود.
این جامعهشناس میگوید: در سایر کشورهای جهان نیز چنین مسائلی وجود دارد و هر از گاهی بحث فساد جنسی مسئولین در رسانهها مطرح شده و تمام میشود، اما در ایران این مسائل چند برابر اهمیت مییابد و این به دلیل نوع تعریفی است که صاحبان قدرت از چنین پدیدههایی به مردم ارائه میدهند یعنی در ذهن مردم چیزی شکل میگیرد که مصداق آیهای از قرآن است که میگوید «چرا چیزی را میگویید که به آن عمل نمیکنید» حالا وقتی مردم در کنار این مسائل فشارهای اقتصادی و ناکارآمدیها را نیز میبینند، حساسیتی بسیار شدیدتر از معمول ایجاد میشود.
روش حاکمیت برای ورود به حریم خصوصی شهروندان، الگوی جامعه شده است
بخارایی میگوید: در جامعه ما دولت به خود اجازه میدهد به حریم خصوصی افراد وارد شود؛ این روش حاکمیت تبدیل به الگوی رفتاری مردم و کاربران فضای مجازی و شهروندان به خود اجازه میدهند که وارد حریم خصوصی دیگری شوند لذا حریم خصوصی همه جا باید رعایت شود و اگر این حریم توسط حاکمیت نقض شود برای مردم تبدیل به الگو میشود، چنانکه در حدیثی آمده الناس علی ملوکهم «مردم بر راه ملوک میروند»
این استاد دانشگاه درباره تاثیر مسکوت گذاشتن پیگیری برخی فسادهای جنسی مسئولین بر جامعه میگوید: در اصول فقه شیعه مواردی هست که به حکومت تسری یافته است؛ مانند اصل «دفع افسد به فاسد» که سرپوش گذاشتن بر فساد جنسی مسئولین نیز ناشی از همین اصل است یعنی میگویند سرپوش گذاشتن عملی زشت و فاسد است، اما اگر علنی شود آبروی نظام میرود که میشود افسد؛ بنابراین این قاعده خطرناک است، زیرا ممکن است برخی از مسئولین به خود اجازه دهند کارهای غیراخلاقی و نادرست انجام دهند با این استدلال که جلوی بروز امر فاسدتر گرفته شود یعنی انجام امور فاسد مشروعیت پیدا میکند.
تناقض در اجرای قوانینی که برای جامعه ترسیم شده است
این جامعه شناس با تاکید براینکه مسئولین ما با نوعی تضاد مواجه هستند، توضیح میدهد: از یک سو میخواهند نوعی کنترل بر رفتار و عملکرد شهروندان داشته باشند که گشت ارشاد ابزار در این راه میشود، اما از سوی دیگر میدانند که این نوع اعمال فشار و تحکم کردنها پاسخگو نبوده و غیرعلمی است لذا از یک سو قوانینی تصویب میکنند و گشتها را به صحنه میفرستند و از سوی دیگر میگویند خیلی سخت نگیرید، این عملکرد نشاندهنده تضاد میان امر مطلوب و امر ممکن است.
بخارایی میگوید: در قرن ۲۱ که مردم میخواهند با عقل خودشان تصمیم بگیرند بنابراین این که بخواهند پیدهای را با زور در فضای عمومی و توسط گشت ارشاد تبلیغ کنند به ایجاد تفاوت میان نگاه صاحبان قدرت و حتی مردم دیندار ختم میشود به همین دلیل هم شاهد عملکرد متناقض در اجرای قوانینی هستیم که برای مردم ترسیم و تصویب شده و در جامعه نوعی سردرگمی ایجاد شده است.
منبع: پارسینه
کلیدواژه: فساد جنسی حریم خصوصی مسولان رسانه
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۷۸۷۳۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
باید به تشکلهای تولیدی و نیروی کار اولویت دهیم
«مجتبی زارعی» نماینده راهیافته به دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی در گفتوگو با خبرنگار مهر، با تاکید بر فلسفه انقلاب اسلامی، اولویت خود در مجلس آینده را مردمیتر کردن ساختار اداره کشور دانست و اظهار کرد: در حال حاضر ساختار اداره کشور به نحوی است که گروههای مدنی اعم از سیاسی، صنفی یا تشکلهای کارگری و کارفرمایی، انجمنهای علمی و شرکتهای دانشبنیان، نهادهای مرتبط به کشاورزان در تمام حوزههای کسب و کار و دیگر حوزههای صنعتی و اقتصادی، چندان در متن قرار ندارند و مثمرثمر نیستند؛ اینها باید جزو ذینفعان حاکمیت باشند.
وی افزود: مقصود من از حاکمیت، قوای سهگانه حاکم بر کشور است که به درستی ایفای نقش نمیکنند. به عنوان مثال در هنگام تصمیمگیری نهایی، شورایعالی کار جانب کارگر را نمیگیرد؛ این در حالی است که طبق قانون باید سهجانبهگرایی رعایت شود اما به نظر میرسد، قوای سه گانه دست برتر را دارند؛ البته حاکمیت در تضاد با کارگران نیست اما انصاف حکم میکند که به تشکلهای تولیدی و نیروی کار اولویت بدهیم.
زارعی با تاکید بر اینکه در حوزه کشاورزی، شورای قیمتگذاری نماینده کشاورزان، مجلس و همینطور حاکمیت است گفت: در قیمتگذاری گندم، سازمان مدیریت و برنامهریزی اعمال فشار میکند؛ این موضوع ارتباطی با فلسفه انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی ندارد بلکه به مهارت حکمرانی ما مربوط است.
زارعی در ادامه بر گزینشگری مردم در بین فهرستهای انتخاباتی تاکید کرد و گفت: مردم مشی خود را بر کاندیداها و برخی گروههای سیاسی غلبه دادند. نتیجه تحلیل رفتار سیاسی مردم این است که مردم دنبال یک ناجی نمیگردند، یعنی اینطور نیست یک نفر را ناجی بدانند یا یک فهرست را ناجی بدانند و بگویند اگر اعضای این لیست بیایند مشکل کشور را حل میکنند؛ مردم رشید شدهاند و بنا دارند با اجتهاد خود عمل کنند.
وی افزود: من وابسته به هر لیستی که باشم، به این سخن رهبر انقلاب فکر میکنم که فرمود: «بدون مردم برنامه هفتم پیشرفت ضمانت اجرایی و تحقق پیدا نمیکند». از این رو اولویت من بعد از قوام معیشت کشور، اقتصاد و ارزش پول ملی کشور و تقویت تولید است که بتوانیم مردم و شرکتهای دانشبنیان را وارد کارزار اداره اقتصادی کشور کنیم.
زارعی گفت: در این صورت قطعاً به نتایج خوبی میرسیم ولی ما باید جامعه مدنی ایرانی-اسلامی را جلوی ساختارهای رسمی کشور تقویت کنیم. اگر مردم حذف شوند، برخی گروههای سیاسی جایگزین مردم میشوند.
وی مسائل اقتصادی و اجتماعی را نسبت به مسائل سیاسی دارای اولویت دانست و تاکید کرد: اگر حوزههای اجتماعی و اقتصادی را قوی کنیم، نتیجه عمل خود را در سیاست میبینیم؛ من به این حرفها اعتقاد دارم و اگر خداوند مقدر کرد آن را عملی میکنم.
زارعی در پایان پویش «با مهر انتخاب کنیم» را در ایجاد فضایی برای گزینش بهتر مردم مؤثر دانست و اظهار کرد: هر چقدر ما نظام تبلیغاتی و معرفی کاندیداها را از یک الگوهای خاصی جدا کنیم و آن را تبدیل به پویشهای مردمی کنیم، بهتر است.
کد خبر 6080006