Web Analytics Made Easy - Statcounter

از مساحت ۷ میلیون و ۲۰۰ هزار هکتاری استان هرمزگان، ۶ میلیون و ۹۰۰ هزار هکتار جزو عرصه‌های منابع طبیعی است که یک میلیون و ۱۰۰ هزار هکتار آن جنگل، ۴ میلیون و ۹۳ هزار هکتار مرتع و یک میلیون و ۵۶۵ هزار هکتار آن را بیابان تشکیل می‌دهد.

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری هرمزگان روز شنبه در جمع خبرنگاران اظهار داشت: اعتبار اختصاص یافته به حوزه جنگل کاری استان از محل صندوق توسعه ملی می باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حبیب الله حاتمی بیان داشت: توسعه جنگل های مانگرو با توجه به نقش بسزای آنها در کاهش برخی مشکلات زیست محیطی در دستور این اداره کل است و در همین راستا نیز امسال ۶۰۵ هزار اصله از این نهال ها در استان کاشته می شود.

وی خاطرنشان کرد: از این شمار ۸۵ هزار اصله نهال حرا در قشم و ۵۲۰ هزار اصله نهال چندل در خور آذینی سیریک کاشته می‌شود.

حاتمی با بیان اینکه پارسال ۱۰۰ هزار نهال مانگرو در هرمزگان کاشته شد، گفت: نهال های مانگرو شامل ۲ گونه حرا و چندل است که تنها در هرمزگان هر ۲ نوع آن وجود دارد و در ۲ استان دیگر (بوشهر و سیستان و بلوچستان ) تنها گونه حرا موجود است.

وی ابراز داشت: گونه چندل به عنوان تنها گونه درختی زنده زای کشور به طور ویژه تنها در خور آذینی شهرستان سیریک استان هرمزگان رویش دارد.

حاتمی با تاکید بر حفظ و حراست از جنگل های مانگرو، گفت: تحقیقات بسیاری بر روی این جنگل ها انجام شده که براساس نتایج این تحقیقات صید آبزیان در محل رویش این جنگل ها بسیار بیشتر از مناطق دیگر است.

جنگل های مانگرو ( شامل حرا و چندل ) بر روی خاک های لجنی حاصل از فرسایش سواحل رشد کرده و با جز و مد دریا بر روی آب شناور هستند و برگ های این درختان آب دریا را فیلتر و برای استفاده شیرین می کنند.

۵۰ درصد از آبزیان خلیج فارس و دریای عمان در جنگل های حرا تخم ریزی می کنند.

جنگل های دریایی حرا از اول خرداد به مدت یک ماه ، گل های خوشه ای زرد رنگ می دهند و از آخر مرداد بذر حرا برای تولید نهال از این درختان برداشت می شود که با مشارکت مردم بومی ساحل نشین بذرها برداشت وکاشت نهال در آبان انجام می شود.

گونه چندل با نام علمی Rhizophora mucronata از تیره Rhizophoraceae است که تعداد تیره های آن در جهان چهار جنس و ۱۶ گونه عنوان شده که در ایران یک گونه آن به نام چندل در خور آذینی از توابع شهرستان ساحلی سیریک رویش دارد.

تالاب آذینی در فاصله ۳۵ کیلومتری شهرستان سیریک و در فاصله ۲۱۰ کیلومتری بندرعباس مرکز استان هرمزگان واقع است.

درختان چندل از لحاظ تنوع اکولوژی و موقعیت جغرافیایی خاص، زیستگاه ارزشمند گونه های جانوری و گیاهی بوده و یکی از ناحیه های مهم زمستان گذرانی پرندگان در معرض خطر انقراض می باشد.

گیاه چندل درختچه ای پرشاخه به ارتفاع ۱۰ متر باپوست قهوه ای و قرمز است.

از ویژگی های گونه چندل زنده زائی است، به طوریکه نونهال، دوره ای از رشد خود را بر روی پایه مادری می گذراند و پس از اینکه طول ریشه به ۳۰تا ۴۰ سانتیمتر رسید از شاخه جدا شده و با توجه به مخروطی شکل بودن آن، پس از سقوط آزاد بطور مستقیم در صورتی که در زمان جزر دریا باشد، در خاک فرو رفته و پایه جدیدی را ایجاد می نماید.

۷۱۹۸/۶۰۴۸

منبع: ایرنا

کلیدواژه: جنگل هرمزگان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۷۹۰۳۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اختصاص هزینه‌های مالیاتی اپراتورها به پروژه‌های تحقیق و توسعه

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا، سید محمد کرباسی، دبیر ستاد توسعه فناوری‌های اتصال پذیری و ارتباطات معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری، «توسعه فناوری با اعتبار مالیاتی» را  از جمله موضوعات در حال پیگیری توسط ستاد توسعه فناوری‌های اتصال‌پذیری و ارتباطات معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری برشمرد و اشاره کرد: برای تحقق این امر با اپراتور‌ها و صنایع مذاکراتی انجام داده‌ایم و امیدوار هستیم که به‌زودی شاهد عقد قرارداد‌هایی در این زمینه باشیم.

کرباسی تاکید کرد: ادامه این مسیر به هوشمند‌سازی صنایع، افزایش بازدهی آن‌ها و کاهش مشکلات صنایع منتج خواهد شد.

وی  با اشاره به برنامه توسعه فناوری با اعتبار مالیاتی ۶۰۰ میلیارد تومانی، بیان کرد: این ستاد طی هشت ماه اخیر تلاش‌های زیادی برای ایجاد زیرساخت‌های لازم انجام داده و مذاکرات مختلفی نیز با وزارت ارتباطات و سازمان تنظیم مقررات به منظور اصلاح برخی قوانین و قواعد رگولاتوری انجام داده است.

دبیر ستاد توسعه فناوری‌های اتصال‌پذیری و ارتباطات ادامه داد: هدف اصلی‌ این است که با حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و استفاده از اعتبار مالیاتی خود اپراتور‌ها، شرایطی ایجاد شود تا این فناوری‌ها در کشور از طریق اعتبار مالیاتی اپراتورها بومی‌سازی شوند‌.

کرباسی اضافه کرد: منظور از اعتبار مالیاتی این است که شرکت ها اگر در حوزه تحقیق و توسعه سرمایه‌گذاری کنند و طرح های آن ها مورد تأیید معاونت علمی، فناوری  و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری قرار گیرد و از پروژه‌های ضروری و اولویت‌دار کشور باشد، به همان میزان سرمایه‌گذاری، رقم مالیاتی از این شرکت ها کسر می‌شود‌.

دبیر ستاد توسعه فناوری‌های اتصال‌پذیری و ارتباطات در پایان ضمن اشاره به اینکه براساس این توافق‌نامه قرار نیست بودجه‌ای از سوی معاونت علمی،فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری به اپراتور‌ها داده شود، گفت: هزینه‌ای که هر اپراتور باید به‌عنوان مالیات بپردازد، صرف پروژه‌های تحقیق و توسعه آن شرکت خواهد شد. این امر به بومی‌سازی محصولات منجر خواهد شد و این طرحی است که سال گذشته به‌عنوان قانون جهش تولید دانش‌بنیان تصویب شد و ثمره خوبی برای حمایت از تولیدات دانش‌بنیان به ارمغان ‌آورد.

 

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • افزون بر پنج هزار متر مربع از اراضی ملی در خلخال آزادسازی شد
  • ۲۵۰۰ میلیارد تومان به آموزش و پرورش بوشهر اختصاص یافت
  • آغاز طرح آبرسانی به روستای کم رضوان بندرلنگه
  • نهال‌کاری در ۵۰ هکتار از اراضی تفرجگاه عینالی تبریز
  • جذب حدود ۹ میلیارد ریال حمایت مالی و تشویقی از تعاونی‌های آذربایجان‌غربی
  • اختصاص هزینه‌های مالیاتی اپراتورها به پروژه‌های تحقیق و توسعه
  • رتبه دوم هرمزگان در تولید نهال مرکبات در کشور
  • احیا ۱۶ واحد تولیدی و صنعتی در استان اردبیل
  • طرح‌ نهضت ملی مسکن به ۳۸ هزار متقاضی در اصفهان اختصاص یافت
  • طرح‌های نهضت ملی مسکن به ۳۸ هزار متقاضی در اصفهان اختصاص یافت