Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-26@22:49:36 GMT

روستاها؛ کانون تاب ‌آوری اقتصادی

تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۷۹۵۱۷۹

روستاها؛ کانون تاب ‌آوری اقتصادی

چهارمین نمایشگاه توانمندی روستاییان وعشایر با شعار روستای ایرانی- کالای ایرانی در حالی با مشارکت استانداری‌های سراسرکشور از پنجشنبه گذشته آغاز به کار کرده است که به نظر می‌رسد نوع نگاه به روستاییان وعشایر در سطوح عالی مدیریتی در حال تغییر است. امری که لازم است به سطوح میانی مدیریتی و به تبع آن به سطح عامه جامعه هم کشیده شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با پیروزی انقلاب اسلامی در بهمن ماه ۱۳۵۷ دوره جدیدی در فرایند توسعه متوازن کشور و ارتقای وضعیت معیشت و رفاهیات جمعیت روستایی کشور ‌آغاز شد Y از احداث مدرسه و حمام و مسجد گرفته تا راه اندازی خانه‌های بهداشت و از ‌آسفالت جاده‌های روستایی، تامین آب آشامیدنی سالم تا برق‌ رسانی، گاز رسانی و توسعه زیرساخت‌های ارتباطی از جمله اقداماتی بوده که در چهار دهه عمر جمهوری اسلامی برای ارتقای سطح زندگی روستاییان انجام شده است.  

به گفته «محمد امید» معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور «از ۳۸ هزار روستای بالای ۲۰ خانوار جمعیت بیش از ۹۰ درصد آنها از نعمت آب و برق، راه، آموزش و بهداشت برخوردار شده‌اند. علاوه بر این بیش از  ۸۰ درصد روستاها از  نعمت گاز برخوردار شدند و حدود ۷۰ درصد روستاها نیز از اینترنت بهره‌مند هستند.»

اما با وجود سرمایه گذاری سنگین دولت و توسعه زیرساخت‌ها مانند جاده و امکانات بهداشتی آمارها نشان می دهد که روستاها کماکان در حال خالی شدن از سکنه هستند به طوری که نسبت ۷۰ به ۳۰ جمعیت روستایی به شهری در ابتدای انقلاب اکنون کاملا برعکس شده و به نسبت ۳۰ به ۷۰ تغییر کرده است. چرایی این اتفاق سوال مهمی است که چند سالی است ذهن کارشناسان و البته مدیران و مسئولان کشور را به خود مشغول کرده است.
 پاسخ به این سوال از آن جهت مهم است که پدیده مهاجرت گذشته از تبعات مهلکی که برای شهرهای مهاجرپذیر دارد، آسیب‌های جبران ناپذیری هم بر مناطق مهاجرفرست به همراه دارد.
واقع امر این است که جمعیت به خودی خود یکی از عناصر توسعه هر منطقه‌ای محسوب می شود؛ با وقوع مهاجرت بسیاری از شغل‌های خدماتی در این مناطقی اساسا موضوعیت خود را از دست می‌دهند. نباید فراموش کرد مشاغل روستایی و کشاورزی عمدتا کاربر هستند و با مهاجرت تولید و اشتغال در این مناطق به اختلال جدی مواجه می‌شود.

درآمد و شغل پایدار حلقه مفقوده توسعه روستایی

ایجاد اشتغال و درآمد پایدار و کمک به گردش مالی روستانشینان از اهدافی بوده که طی سالهای اخیر دولت تدبیر و امید در دستور کار قرار داده است در این راستا دولت از سال ۱۳۹۶ با هدف ارتقای تولید و ایجاد اشتغال پایدار در مناطق روستایی و عشایری و ماندگاری مردم در مناطق روستایی و کاهش مهاجرت و حاشیه نشینی در اطراف شهرها و بازگشت آنها و همچنین در راستای اقتصاد مقاومتی و ایستادگی در برابر تحریم ها درخواست برداشت یک و نیم میلیارد دلار برای تسهیلات به روستاییان را ارایه کرد. رهبر انقلاب اسلامی اجازه برداشت این منابع را به دولت دادند.
به گفته محمد امید معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور یک و نیم میلیارد دلار منابع مالی برای اشتغال پایدار روستایی با تلفیق منابع حمایتی بانک‌های عامل حدود ۱۸ هزار میلیارد تومان است که از این رقم تاکنون هشت هزار و ۹۰۰میلیارد تومان  جذب شده است. از این رقم سه هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان مربوط به نهادهای حمایتی  و۱۳ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان  از محل توسعه صندوق ملی بوده است.

از مجموعه طرح‌های قابل اجرا تاکنون ۱۰۶ هزار طرح از محل این منابع تصویب شده و سرانه هر طرح حدود ۸۸ میلیون تومان است که با این حساب تعداد شغل‌هایی که از این محل ایجاد شده حدود ۱۵۰ هزار فرصت شغلی همراه با بیمه است.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم معتقد است که اجرای طرح اشتغال پایدار روستاییان باعث شده است که در سال ۹۷ سهم اشتغال روستایی در سبد اشتغال کشور نسبت به سال قبل حدود ۲۳ درصد افزایش پیدا کند و از طرف دیگر نرخ بیکاری در روستاها با  کاهش ۲ درصدی روبرو شود یعنی نرخ بیکاری از ۸.۹ درصد تقریبا به ۷ درصد برسد.

روستاها؛ کانون تاب آوری اقتصادی

روز پنج شنبه اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری هم از چهارمین نمایشگاه توانمندی های روستاییان و عشایر کشور بازدید کرد. وی در حاشیه بازدید از نمایشگاه درخصوص تسهیلات اختصاص یافته به روستاییان گفت: روستاها به خصوص در زمینه مواد غذایی که جزو مهم ترین نیازهای هر کشوری است، کانون اصلی تولید کشور هستند بنابراین رسیدگی به روستاها جزو مهمترین سیاست‌ها در برنامه‌های دولت بوده است و هست.

به گفته جهانگیری یکی از کانون‌های اصلی تاب‌آوری اقتصادی روستاها هستند، باید اقداماتی انجام دهیم تا روستاییان و عشایر در مناطق خود بمانند و به تولید بپردازند.

به گفته جهانگیری این اعتبارات جذابیت بالایی دارد و در این شرایطی که نرخ سود بانکی بسیار بالا است، سود آن حداکثر ۶ درصد است که موجب شده که علاقمندان به تولید از آن استقبال کنند به طوری که حدود ۱۵۰ هزار نفر از محل این اعتبارات مشغول به‌کار شدند.

اختصاص اعتباری در این میزان از محل صندوق توسعه ملی به روستاها از جهاتی نشان دهنده تغییر، بازنگری در رویکردها به روستاییان و عشایر است. برای توسعه و تکمیل زیرساخت‌های توسعه در مناطق روستایی در چهار دهه اخیر هزینه فراوانی صرف شده است. با مهاجرت روستاییان عملا این میزان سرمایه گذاری بلا استفاده می‌ماند. در حالی که با اختصاص منابع لازم برای اشتغال آفرینی پایدار از این سرمایه گذاری هم استفاده خواهد شد.

بهره برداری از زیرساخت‌های راکد

این امر بویژه در شرایط کنونی که دشمن در چهارچوب سیاست فشار حداکثری درآمدهای ارزی کشور را هدف گذاری کرده است حائز اهمیت است. در واقع سرمایه گذاری در روستاها هم می تواند راهبرد و سیاست فشار حداکثری‌ آمریکا علیه ملت ایران را ناکام کرده و  زمینه ساز استفاده بهینه از سرمایه گذاری‌های کلانی که در چهار دهه اخیر در روستاها شده را فراهم کند.
رونق مناطق روستایی در عین حال زمینه ساز مهاجرت معکوس را فراهم کرده و می تواند از تبعات اجتماعی فرهنگی و سیاسی مهاجرت‌های ناخواسته روستاییان به عشایر بکاهد از این رو امید می‌رود چنین راهبرد و تغییر نگاهی مقطعی نباشد تا از این رهگذر در بلند مدت زمینه توازن بخشی به توزیع جمعیت و امکانات در مناطق شهری و روستایی فراهم شود.

منبع: ایرنا

کلیدواژه: صندوق توسعه ملی محمد امید اقتصاد مقاومتی نرخ بیکاری اسحاق جهانگیری دولت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۷۹۵۱۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لزوم اتحاد بین دستگاه‌های اجرایی برای تحقق توسعه لرستان

به گزارش خبرنگار مهر، ابوطالب شفقت روز چهارشنبه در جلسه با فرمانداران شهرستان‌های لرستان، اظهار داشت: یکی از مشکلات اساسی لرستان در عدم تحقق توسعه، بی اتحادی در دستگاه‌های اجرایی و مسئولان خدمتگزار است.

وی خطاب به فرمانداران، تصریح کرد: شما مسئول به‌کارگیری بدنه دولت و ایجاد اتحاد به‌ویژه در دستگاه‌های زیر مجموعهٔ یک وزارت هستید.

استاندار لرستان، اظهار کرد: در اولین جلسه‌ای که در تهران خواهم داشت این موضوع را از طریق وزارت‌خانه‌ها پیگیری خواهم کرد.

شفقت، عنوان کرد: وزارت‌خانه‌ها باید یک وحدت رویه و همدلی را در بین دستگاه‌های اجرایی تحت مدیریت خود ایجاد کنند و ما هم اتحاد حاکمیتی را برقرار می‌کنیم.

وی اظهار کرد: وحدت رویه در بین نمایندگان مجلس و ائمه جمعه نیز به‌عنوان یک پشتیبان کننده مجموعه اجرایی، رافع مشکلات استان است.

استاندار لرستان، ادامه داد: با این وحدت رویه بسیاری از مشکلات استان و انتظارات محقق خواهد شد.

شفقت، گفت: لرستان امکانات خدادادی زیادی دارد که تنها با برنامه‌ریزی، اقدام و همدلی می‌توانیم آنها را بهره‌ور کنیم.

وی در ادامه بر فعال‌کردن و پیشرفت روستاها تأکید کرد و ادامه داد: ایجاد و ارتقای خرد اقتصادی در روستاها بر پایه داشتن برنامه جامع منطقه‌ای باعث رونق و افزایش درآمد در روستاها شده و حاشیه‌نشینی شهری را کمتر خواهد کرد.

استاندار لرستان، به مدیریت هزینه‌های دولت اشاره کرد و گفت: در شهرهای کوچک منطق مجتمع اداری را پیگیری کرده و از هزینه‌های اضافه خودداری کنید.

کد خبر 6088239

دیگر خبرها

  • کتابخانه‌های سیار نیاز کتابخوانی عشایر را برطرف می‌کند
  • ارس مقام اول کشور در بین مناطق آزاد و اقتصادی کشور را کسب کرد
  • آب شرب ۹۰ درصد روستاهای مناطق سیل‌زده سیستان و بلوچستان وصل شد
  • کاهش واردات و توسعه صادرات؛ راهبرد مهم فعالیت مناطق آزاد
  • از همه منابع برای تامین آب پایدار در روستاها استفاده شود
  • توجه به ظرفیت‌های مناطق روستایی گامی بلند در تحقق شعار سال است
  • تمدید نام نویسی بیمه رایگان بازنشستگی مادران روستایی و عشایری
  • لزوم اتحاد بین دستگاه‌های اجرایی برای تحقق توسعه لرستان
  • بررسی واگذاری بناهای تاریخی مناطق روستایی به دهیاری‌ها/اختصاص تسهیلات کم بهره جهت بازسازی بناها
  • ۱۱۶هزار روستایی و کشاورز در لرستان بیمه شدند