Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-05@20:39:03 GMT

فراپارت؛ تابوشکنی داوری زنان در فوتبال مردان

تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۷۹۶۱۶۶

فراپارت؛ تابوشکنی داوری زنان در فوتبال مردان

فراپارت فرانسوی که پیش‌تر سابقه قضاوت دیدارهایی را در لوشامپیونه، لیگ دسته دوم فرانسه و همچنین جام جهانی اخیر زنان را در کارنامه دارد، قضاوت دیداری داغ و پرحرارت را که در نهایت با پیروزی لیورپول در ضربات پنالتی به پایان رسید، بر عهده داشت.

فراپارت به هیچ عنوان با تیتر داغ رسانه‌ها شدن بیگانه نبود چرا که وی پیش از این به عنوان نخستین زن داور، یک دیدار فوتبال مردان را در لوشامپیونه مابین آمیان و استراسبورگ سوت زده بود؛ دستاوردی بزرگ که تحسین و تمجید زیادی را برای وی به همراه آورد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با این حال، دیدار چهاشنبه هفته گذشته تنها برای فراپارت و تیم داوری وی تاریخ‌ساز نبود چرا که او علاوه بر این، به محفل مردانه فوتبالی ثابت کرد که داوران زن با استانداردهایی یکسان می‌توانند همچون مردان قضاوت کنند؛ بعد از بازی فراپارت به واسطه توانایی‌اش در تسلط بر بازی که به زعم بسیاری از کارشناسان تجلی حرفه‌ای‌گری بود، مورد تمجید فراوان قرار گرفت اما مهم‌تر از هرچیز، او نشان داد که نگرانی‌ها از ناکام ماندن یک داور زن برای کنترل و مدیریت ۲۲ فوتبالیست مرد تا چه اندازه بی‌مورد بوده است.

داور ۳۵ ساله فرانسوی علاوه بر این، تمجید فراوانی را از سوی «یورگن کلوپ» سرمربی آلمانی قرمزهای آنفیلد دریافت کرد؛ کسی که این اتفاق را «خاص» نامید.

با این حال، عمده موضوعی که می‌توانست جشن و سرور ناشی از این اتفاق بزرگ را تحت‌الشعاع قرار داد، فناوری همیشه بحث برانگیز کمک داور ویدئویی (VAR) بود؛ فناوری که بار دیگر اختلاف عقیده هواداران را به همراه آورد؛ جایی که «تامی آبراهام» در صحنه اعلام پنالتی به دایو زدن متهم شد.

پنالتی را «ژورژینیو» تبدیل به گل کرد و در ادامه بار دیگر آبراهام در کانون توجهات قرار گرفت؛ جایی که ضربه پنالتی حساس وی در ضربات پنالتی پایان بازی توسط «آدریان» گلر لیورپول مهار شد و این در حالی بود که بازپخش صحنه به وضوح نشان می‌داد که گلر اسپانیایی پیش از زده شدن ضربه روی خط دروازه قرار نداشته است اما کمک داور ویدئویی در این صحنه ورود نکرد.

با این وجود، این فناوری به شدت جنجالی خارج از قلمرو و حیطه اختیارات و توانایی‌های فراپارت بود و در نتیجه نتواست جشن تاریخ‌سازی وی را خراب کند.

مردم سرتاسر جهان این بازی را تا ابد به خاطر خواهند داشت نه به خاطر اینکه او نخستین زنی بود که قضاوت فینال یک دیدار بزرگ اروپایی را بر عهده داشت بلکه به این دلیل که به هیچ وجه این حس به وجود نیامد که او در محیطی کاملا مردانه بیگانه و نامتناسب است.

این اتفاق از جنبه‌ای دیگر نیز حائز اهمیت است و آن هم تعداد معدود داوران زنی است که در حال حاضر در گوشه و کنار دنیا در فوتبال مردان قضاوت می‌کنند؛ اگرچه این فهرست به شدت جمع و جور به نظر ‌می‌رسید اما سوپرجام اروپا قدمی درست در مسیری درست بود و امید می‌رود این اتفاق سنتی خوب را برای تشویق زنان برای ورود به حرفه داوری بر جای گذاشته و انگیزه‌ای قوی برای اعتماد بیشتر به داوران زن باشد.

منبع: ایرنا

کلیدواژه: لیورپول چلسی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۷۹۶۱۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اعتراض استقلال خوزستان به داور بازی سپاهان

به گزارش "ورزش سه"، استقلال خوزستان که در تلاش برای رهایی از منطقه خطر جدول و رسیدن به امتیازات بقا است، این هفته در دیداری سخت و حساس برابر سپاهان در استادیوم نقش جهان قرار خواهد گرفت.

با اعلام داوران این هفته، مشخص شد که حسن اکرمی قضاوت جدال شاگردان ژوزه مورایس با سیروس پورموسوی را برعهده خواهد داشت.

با این حال اکنون باشگاه استقلال خوزستان در نامه‌ای به کمیته داوران با اشاره به اتفاقاتی که قضاوت اکرمی طی دیدارهای گذشته این تیم شکل داده، خواهان تغییر وی شده است.

باشگاه استقلال خوزستان با ارائه مستنداتی در این خصوص و اشاره به چند قضاوت جنجالی این داور علیه این باشگاه، از کمیته داوران درخواست کرده با توجه به اهمیت بازی و شرایط جدول و رقابت برای کسب امتیاز، نسبت به تغییر داور اقدام کنند.

گلایه استقلال خوزستان به نظر می‌رسد به دیدار این تیم مقابل پارس جنوبی باشد که چند اشتباه سریالی از سوی اکرمی در نهایت با شکست این آبی‌های جنوبی نیز همراه شد. اشتباهاتی که در آن مقطع واکنش کمیته داوران و رفعتی به عنوان رئیس دپارتمان اداری وقت فدراسیون را نیز به همراه داشت. اکرمی در دیدار مقابل ماشین سازی و همچنین هوادار تهران نیز اعتراض این تیم را در گذشته بهمراه داشته و اکنون باید دید در این جدال حساس و با توجه به اعتراض صورت گرفته، کمیته داوران چه تصمیمی خواهد گرفت.

دیگر خبرها

  • در فوتبال ایران، مردان فحاشی می‌کنند اما زنان‌ محروم می‌شوند!
  • توهین در آزادی، فرصتی دوباره برای احیای حقوق زنان در ورزشگاه‌ها
  • اعتراض استقلال خوزستان به انتخاب داور بازی سپاهان
  • اعتراض استقلال خوزستان به داور بازی سپاهان
  • قضاوت داوران خراسان جنوبی در لیگ دسته دوم فوتبال کشور
  • داوران خراسان جنوبی در لیگ دسته دو فوتبال سوت می‌زنند
  • نتیجه‌ای‌که قابل پیش‌بینی بود
  • جنجالی در کار نیست: پنالتی بارسا درست بود! (عکس)‏
  • جام جهانی از تمام داوران فوتبال ایران گرفته شد | اعتراف مهم افشاریان؛ بله ما نتوانستیم
  • جام جهانی از داوری ایران گرفته شد