خانه تاریخی رحمتی ،خانه ای که فقط نام تاریخ را یدک می کشد!
تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۷۹۷۶۹۰
سید احمد موسوی : اما آنچه باعث متفاوت بودن این سراب با سایر سرابهای استان شده، سرچشمه گرفتن آن از دل بنایی تاریخی به نام خانه رحمتی است،خانه ای تاریخی که در سال 1320 و در دوران پهلوی اول توسط شخصی بنام مردان رحمتی ساخته شده و به همین دلیل این بنای تاریخی خانه رحمتی نام گرفته است.
مساحت این بنای ارزشمند در حدود ۳۰۰ متر مربع بوده و گویا توسط دو معمار الشتری با مصالحی از سنگ و چوب ساخته شده ، این اثر در سال 1385 از طرف مالک آن به اداره کل میراث فرهنگی استان واگذارشده و با شماره ۱۶۰۷۹ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
تخریب آثار در اثر بی توجهی
با وجود پتانسیل های بسیار زیاد در لرستان از حیث میراث ارزشمند تاریخی و طبیعی، اما تاکنون آنگونه که شایسته و بایسته بوده ، احیا و مرمت این آثار مورد توجه مسئولان قرار نگرفته و رفته رفته گردشگران در مرور روزها و سالها شاهد تخریب و بلا استفاده ماندن آنها هستند.
متأسفانه خانه تاریخی رحمتی در سلسله که 78 سال پیش ساخته شد و محل سکونت خانواده ای سرشناس بوده درگذر زمان و به علت اهمیت ندادن به آن و بی توجهی مسئولان متولی تا حدودی مورد تخریب قرار گرفته و از آنجاییکه می توانست به یکی از موزه های تاریخی استان در دسترس عموم مردم قرار گیرد و به یک قطب گردشگر پذیر مبدل گردد و از طرفی کسب درآمد از آن شود اما مردم متاسفانه سالهاست با درهای بسته آن مواجه هستند و قفلی نامبارک بر سردرب آن نصب شده و خودنمایی می کند .
خانه ای که فقط نام تاریخ را یدک می کشد
از پشت بام این خانه به داخل حیاط آن که خیره می شویم شاید اگر بگوییم خانه تاریخی رحمتی فقط نام تاریخ را به یدک می کشد گزاف نگفته ایم چرا که تخریب برخی از قسمتها، تجمیع زباله ها و انواع نخاله های ساختمانی ،قلب هر بازدیدکننده ای را به درد می آورد
به حاشیه راندن و به فراموشی سپردن خانه رحمتی در حالیست که سازمان میراث فرهنگی لرستان تنها اقدامی که برای آن انجام داده نصب تابلویی کوچک و معقر بر سردرب این خانه مبنی بر ثبت آن در آثار ملی کشور و تعلق آن به سازمان میراث فرهنگی استان است.
این خانه در حال حاضر به استحکامبخشی ، مرمت دیوارها و بازسازی کلی نیاز دارد تا با دایر کردن موزه و یا کاربری خاص خود و تعیین تکلیف حریم قانونی آن به وظایف قانونی و اخلاقی خود در قبال آثار باستانی عمل نموده باشیم تا در دسترس عموم مردم قرار گیرد اما شاید اگر دیر انجام شود در آینده شاهد تخریب و از بین رفتن آن باشیم.
عدم درک قدمت چندین هزار ساله آثار تاریخی استان
با نگاهی به برخورد متولیان این میراث ارزشمند، با خود می گوییم براستی مسئولین مرمت و نگهداری اینگونه آثار یا تجربه یا تخصصی در این زمینه ندارند و یا اینکه به درک قدمت چندین هزار ساله لرستان و آثار کهن آن نرسیدند و دغدغه ای در این زمینه برای خود ایجاد ننمودند! و اگر غیر از این باشد در این همه سال تاکنون این بنای تاریخی می بایست مرمت، احیا و پذیرای گردشگران از نقاط مختلف کشور و حتی خارج کشور باشد.
با خود زمزمه می کنیم آیا این اثر اگر در اصفهان،همدان یا یزد بود این چنین بی توجهی به آن می شد یا به موزه ای خاص تبدیل می شد و از آن کسب درآمد می گردید؟
در این خصوص تلفنی با معاون سازمان میراث فرهنگی استان گفتگویی کردیم وی در این باره به خبرنگار خبرآنلاین در خرم آباد گفت : خانه رحمتی یک ملک تاریخی در الشتر است که مالک آن خانواده رحمتی می باشد و در سال 85 به ثبت ملی رسیده است.
زهرا بهاروند ادامه داد: این خانه طبق تفاهم نامه با مالک قرار بود بصورت مشارکتی با سازمان میراث فرهنگی بازسازی و مرمت شود اما مالک تاکنون در زمینه بازسازی مشارکتی با سازمان نداشته است و هزینه ای در این خصوص صرف نکردند.
بهاروند در ادامه اضافه کرد: سازمان میراث فرهنگی استان تاکنون سه فصل در راستای مرمت و احیای این اثر هزینه نموده و در تلاشیم با جذب اعتباری دیگر کار مرمت آن را ادامه دهیم.
معاون میراث فرهنگی استان در پایان با بیان اینکه بدنبال تملک این اثر تاریخی هستیم اظهار کرد: در سال جاری پیشنهاد اعتبار بازسازی و مرمت و همچنین پیشنهاد خرید و تملک قطعی خانه رحمتی را داده ایم و در صورتیکه اعتبار موردنیاز جهت خرید و بازسازی مورد موافقت سازمان میراث فرهنگی کشور قرار گیرد و تخصیص یابد نسبت به احیای و بازسازی کلی آن اقدام خواهیم نمود.
بی اثر بودن اقدامات مقطعی
با اقدامات مقطعی نمی توان شاهد احیای بافتهای تاریخی و فرهنگی بود نارضایتی بحق مردم استان در عدم رسیدگی به وضعیت خانه رحمتی و دهها مورد از این دست را بایستی پاسخ داد چرا که تاریخ هر مردمی بخشی از هویت و شناسنامه مردم است که حفظ و نگهداری از هویت ضرورت هر جامعه ای است اما به هر دلیلی متولیان، نگهداری از هویت های تاریخی لرستان را جدی نمی گیرند.
بهرحال باتوجه به شرایط خاص خانه رحمتی و قرارگرفتن در کنار سراب زیبای هنام و مراجعه زیاد گردشگران و مسافران آن منطقه، ضرورت بازسازی سریع و ویژه و ایجاد موزه، صنایع دستی و بازدید مردم از فضای داخل خانه بصورت دائمی یک اولویت باید باشد که امیدواریم روند موجود احیا و نگهداری از اماکن تاریخی استان که راضی کننده نیست تغییر یاید و شاهد نگهداری آثار تاریخی و باستانی لرستان در حد و اندازه قدمت آنها باشیم.
* سرپرست خبرگزاری خبرآنلاین در استان لرستان
46
کد خبر 1290517منبع: خبرآنلاین
کلیدواژه: سازمان میراث فرهنگی و گردشگری میراث فرهنگی گردشگری باستانی صنايع دستي استان لرستان ایالات متحده آمریکا باشگاه پرسپولیس دونالد ترامپ مجلس دهم سرگرمی استان آذربایجان شرقی دفاع مقدس جنگ تحمیلی گردشگری قوه قضاییه استان اردبیل
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۷۹۷۶۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
نوبت مرگ کورههای قاجاری رسیده است؟
برخی از مالکان ۱۱ کوره باقیمانده از ۸۰ کوره هافمان در جورقان در حال تخریب این آثار هستند تا استفاده متفاوتتر و پولسازتری از این کورهها کنند.
به گزارش هممیهن، جنس خاک و شیب زمین از مهمترین ویژگیهایی بود که این منطقه را مستعد شکلگیری بیشترین تعداد کورههای آجرپزی هوفمان در ایران کرد. اما بهمرور و با پیشرفت تکنولوژی و ورود برق به شهرها، نیروهای مکانیکی جایگزین نیروهای مکشی شدند و کار با کورهها برای مردم دیگر چندان بهصرفه نبود تا جایی که در دهه ۷۰ نهفقط به این دلیل، بلکه بهواسطه آسیبهای زیادی که به محیطزیست منطقه هم وارد کرده بودند، برای توقف فعالیت این کورهها مزید بر علت شد.
هرچند این کورهها در شهرهایی مانند بیرجند، میانه، قم، خرمآباد و حتی تهران امروزی هم ساخته شدند و هنوز هم تعدادی از آنها بهصورت پراکنده در نقاط مختلف کشور به چشم میخورد، اما اهمیت کورههای جورقان علاوه بر مجموعهبودن آنها، موقعیت قرارگیریشان در منطقه مهمی است که از دوره ساسانی موردتوجه بوده و شکارگاه بهرامگور است.
حالا برخی از مالکان ۱۱ کوره باقیمانده از آن ۸۰ کوره هافمان در جورقان، چشمشان به دنبال زمین باقیمانده از ارث پدری است تا اثر ملیشده شهرشان و بناهایی که میتواند با مالکیت آنها به هویت شهر تبدیل شوند را تخریب کنند و احتمالاً میخواهند استفاده متفاوتتری از زمینی کنند که حالا هر روز قیمتاش بالاتر میرود.
جورقانیها که چند سالی است اولین جمعه اردیبهشتماه هر سال را به نام شهرشان سند زدهاند و تلاش میکنند در آن روز با برگزاری جشنهایی بین مردم شهر تاریخ، هویت و زمین آباء و اجدادیشان را به جوانان و دیگر شهرها معرفی کنند، امسال با لودری مقابل یکی از کورههای هافمان مواجه شدند که در حال ریختن آجرهای کوره برای تخریب بود؛ آنهم از پایینترین نقطه.
به بهانه حفاظت از محیطزیستحسین زندی، فعال میراث فرهنگی همدان نخستین کسی است که کوره در حال تخریب را به چشم دید و حالا میگوید: «براساس طرحی که توسط استاندار در دولت قبلی اعلام شد، قرار بود ۲۰ هکتار از اراضی زمینهای جورقان که کورهها نیز در آن قرار میگرفتند را تملک کرده و طبق طرحی که از چند سال گذشته توسط «صاحب محمدیان منصور» یکی از اساتید معماری دانشگاه بوعلی همدان در دست بررسی است، با هویتبخشی به این کورهها، طرح اجرایی و منطقه بهعنوان ورودی استان همدان تعریف و معرفی شود، اما اکنون بهجای آن اقدامات، این کورهها در وضعیت بدی قرار گرفتهاند و احتمال تخریبشان وجود دارد.»
او با اشاره به ارتفاع حدود ۵۵ متری میلهای کورههای آجرپزی هوفمان در این منطقه، توضیح میدهد: «چیزی که ما به چشم دیدیم تخریب آجرهای کوره از پایینترین نقطه بود، آجرهای دور تا دور بدنه ساختمان کوره را با لودر ریخته بودند و لودر در حال کار بود که با شهردار جورقان به منطقه رسیده و این وضعیت را دیدیم.»
او با تاکید بر اینکه اگر در حالت طبیعی هم مالک این کوره اجازه تخریب جداره را داشت، قدم اشتباهی برداشته بود، میگوید: «وقتی یک ساختمان یا حتی مناره ۵۰ متری را از زیر تخریب کنید، قطعاً یک فاجعه رخ میدهد، چون کنندهی کار «بر شاخ بن نشسته و بن میبرد» این یعنی فاجعهای که در صورت ریزش کوره میتواند جان صدها نفر را بگیرد و حتی روی ساختمانهای دیگر بیفتد.»
به اعتقاد زندی، مالکان کورهها بهدلیل بالا رفتن قیمت زمین در این منطقه، تمایل دارند از ملک خود استفادهای درآمدزا داشته باشند و بههمیندلیل هم تصمیم به تخریب این آثار تاریخی میگیرند، آثار صنعتی و تاریخی مهمی که حدود دو دهه گذشته بهعنوان یک مجموعه از «کورههای هافمان» در فهرست آثار ملی کشور هم به ثبت رسیدهاند.
این فعال میراث فرهنگی با اشاره به مازوتسوزی در زمان فعالیت کورهها تا اواسط دهه ۷۰، میگوید: «ازیکسو برای جلوگیری از آلودگی زیاد محیطزیست منطقه، بهمرور فعالیت کورهها متوقف شدند و ازسویدیگر از حدود یکدهه بعد، سازمان صنعت، معدن و تجارت مجوز فعالیت کارخانههای سنگشکن، ماسهشویی و تولید بتن را در این منطقه صادر کرد، این کار نهتنها باعث تخریب تدریجی محیطزیست، پوشش گیاهی و جانوری این نقطه شد، بلکه ازسویدیگر با فعالیت این دست از کارگاهها و کارخانههای صنعتی آن هم درست کنار آثار تاریخی ریسک تخریب این دست از آثار تاریخی که حالا ویژگی میراث صنعتی بودن هم دارند را بالاتر میبرند.»
زندی موقعیت شهر جورقان را بهواسطه نهفقط مجموعه کورههای آجرپزیاش، بلکه بهدلیل قرارگیری چند اثر تاریخی دیگر در کنار این مجموعه بسیار مهم ارزیابی میکند و میگوید: «جورقان معرب شده «گوراوان» است، کلمهای که از داستانها و افسانههای عامیانه مردم منطقه تا امروز سینهبهسینه شنیده شده است.»
به گفته او، قدیمیهای منطقه روستای جورقان این منطقه را منتسب به شکارگاه بهرام گور میدانستند و بههمیندلیل آن را گوراوان مینامیدند.
این فعال میراث فرهنگی با اشاره به اینکه شهر جورقان از نظر تاریخی ارزشهای زیادی دارد، ادامه میدهد: «به نظر میرسد میراث فرهنگی به آنها توجه چندانی ندارد، چون علاوه بر مجموعه ۱۱ کوره هوفمان، در این منطقه یک کوره آجرپزی قدیمیتر که به روسها منتسب است، یکپل بهنام «سه چشمه» که فقط یکدریچه از آن باقی مانده و هفترشته قنات تاریخی که هنوز در فهرست آثار ملی به ثبت نرسیده، همچنین یکمحوطه تاریخی که بهطور مداوم توسط حفاران غیرمجاز در حال تخریب است، وجود دارد که هیچ توجهی به آنها نمیشود و میتوان گفت میراث فرهنگی نسبت به آنها منفعل است.»
کورهها باید احیاء شوندداود احمدی، شهردار جورقان، اما درباره مجموعه کورههای جورقان توضیحات دیگری میدهد. او میگوید: «در اولین جمعه اردیبهشتماه که طبق رسم هرساله توسط مدیریت شهری بهنام «روز جورقان» نامگذاری شده و جشنی برگزار میشود، در زمان بازدید از منطقه کورههای تاریخی، متوجه تخریب تدریجی این کوره شدیم که با اطلاع به متولیان مربوطه از ادامه کار جلوگیری شد. در همین راستا جلسهای با حضور میراث فرهنگی و مالکان کوره برگزار و به آنها اعلام شد که سریعاً وضعیت کوره تخریبشده را به حالت اولیه خود برگردانند؛ بنابراین طبق تفاهم انجامشده، قرار است در روزهای آینده این اقدام با حضور کارشناسان میراث فرهنگی صورت گیرد.»
او با اشاره به اینکه «میلهای کوره جورقان» از نظر جغرافیایی در محدوده مدیریت شهری این شهر قرار ندارند، میگوید: «بهعنوان یکبومی شهر جورقان همه تلاش خود را برای نجات این آثار تاریخی بهکار میبرم، تاکنون نیز در برنامهریزیهای انجامشده، تلاش کردهایم تا میلهای کورهای، هویت شهر باشند و با نورپردازی آنها در مناسبتهای ملی و مذهبی و متصاعدشدن رنگهایی از دودکشها که به آثار تاریخی و محیطزیست آسیبی وارد نمیکنند، نگاهها را برای احیاء و حفاظت از این آثار بهتر کنیم، بههمیندلیل هم از چندماه گذشته درحال پیگیری و صحبت با مالکان برای کاربریهای متفاوت و فرهنگی در این کورهها هستیم.»
شهردار شهر جورقان با اشاره به بررسیها و پژوهشهایی که یکی از اساتید و دانشجویان گروه معماری دانشگاه بوعلی همدان روی کورهها انجام دادهاند و تلاش برای رسیدن به کاربریهای مناسب این کورهها دارند، ادامه میدهد: «بهعنوان مدیریت شهری موظف به روشنکردن وضعیت بناهای تاریخی شهری هستیم، دراینزمینه نیز باید مالکان را در فرآیند این طراحیها قرار دهیم.»
او معتقد است: «اگر مالکان احساس کنند کورهها قابل استفاده نیستند یا ثبتملی آن باعث تغییر و پایینآمدن قیمت ملکشان میشود یا حتی حریم میراثی باعث کاهش استفاده از ملکشان است، باید برای احیای این کورهها برنامهریزی کنیم و نشان دهیم که ثبتملی کورهها میتواند برایشان یک امتیاز باشد و مالکان بتوانند با دادن تسهیلاتی مناسب از فضاهای خود بهعنوان مراکز بومگردی، خدماتی و گردشگری درآمدزا استفاده کنند.»
احمدی ادامه میدهد: «با وجود همه این اتفاقات باید این واقعیت را بپذیریم که در زمان فعالبودن کورهها، اگر مالکانشان در قید حیات هم نبودند، شریک یا وارثان این بناهای درآمدزا اجازه تعطیلی کورهها را نمیدادند و اقتصادشان همچنان فعال بود، اما با تعطیلشدن کامل کورهها این ساختمانها نیز از «حیز انتفاع» خارج شدند و بهمرور مالکان و وارثانشان که معمولاً تعدادشان هم بهمرور بیشتر میشود، نسبت به وضعیت آنها بیتفاوتتر شدند، حالا این شرایط باعث به وجود آمدن فرآیندهای حقوقی پیچیدهتری برای رسیدگی به وضعیت این کورهها شده است و در مرحله نخست باید رضایت همه مالکان و وارثان ۱۱ کوره را جلب کنیم تا بتوانیم بهمرور آنها را احیاء و باز زندهسازی کنیم.»
بااینهمه، اما او به تبدیل کاربری دو کوره به گلخانه یا زمین کشاورزی در طول چندسال گذشته اشاره میکند و میگوید: «دستکم این کاربریها باعث از بین رفتن آشفتگی بصری و محیطی شده و تا حدودی این ساختمانها را از تخریب کامل یا تبدیلشدن به زبالهدانی نجات دادهاند؛ وضعیتی که امروزه به یکی از مهمترین چالشهای این منطقه تبدیل شده است.»
شهردار شهر جورقان همچنین به مرمت یکی دیگر از آثار تاریخی این شهر اشاره میکند و میگوید: «حمام تاریخی این شهر در یکی از مناطق شهر که حدود ۲۵ سال قبل تعطیل شد و ۱۰ سال بعد در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید، تا همین یکی، دو سال قبل کاملاً از یاد رفته بود، اما با طراحی و باز زندهسازی این بنای تاریخی، در تلاشیم آن را تا حدودی به کاربری اولیه خود یعنی یک مرکز آبدرمانی تبدیل کنیم.»
قرار بود کورهها نماد ورودی شهر شوندصاحب محمدیانمنصور، محقق و مدیر گروه معماری دانشگاه بوعلی سینا که همراه دانشجویانش کار مطالعه و بررسی کورههای آجرپزی شهر جورقان را برعهده دارند، هم درباره وضعیت این کورهها توضیح میدهد. این استاد دانشگاه با اشاره به زمان ساخت کورههای هافمان در این منطقه از استان همدان میگوید: «با گسترش ساخت کورههای آجرپزی در ایران از دوره قاجار، باتوجه به موقعیت آب، خاک و زمین مناسب در جورقان امروزی، ساخت این کورهها در شمال شهر همدان هم گسترش یافت.»
او با بیان اینکه به کورههای «هافمان» یا «هوفمن» آتش رونده میگویند و از نظر عملکرد و تکنولوژی یک گام از کورههای روسی بالاتر است، ادامه میدهد: «ویژگی جالب این کورهها علاوه بر دودکش بلند ۵۰ متری آن و قطر سهمتری در قسمت بالاتر که عملکرد دودکش دارد و قطر پنجمتری در پایین بدنه، تعداد اتاقهایی است که بهشکل لوبیا در پایین کورهها و روی زمین ساخته میشدند، حدود ۲۰ اتاق پایین بدنه و در پلان بیضیشکل ساخته میشد و یک خط را تشکیل میداد، اتاقها از یکدیگر جدا بوده و با تقسیمبندی آنها در مجموعههای سه اتاقی، داخل آنها خشت چیده میشد، در ادامه دهانه را گِل میگرفتند، آتش را در نقاط مخصوصی میگذاشتند تا بهصورت یکسان به سه اتاق حرارت دهد و در ادامه سراغ مجموعه اتاقهای بعدی میرفتند و بهترتیب در کل سال این فرآیند انجام میشد.»
این پژوهشگر با اشاره به خاصیت فیزیکی کورهها که مکش دود را انجام میدادند و بهعنوان نقطه تهویه هوا استفاده میشدند، اضافه میکند: «فعالیت این کورهها باتوجه به آسیبی که برای محیطزیست از نظر خاک و هوا داشتند، در اواسط دهه ۷۰ متوقف میشود.»
محمدیانمنصور با بیان اینکه امروز مالکان کورهها، این ساختمانها را یک عنصر مزاحم در درآمدزایی خود میدانند، میگوید: «در چندسال گذشته با بررسیهای انجامشده، طرحی برای این منطقه تهیه شد تا باتوجه به ویژگیهای تاریخی فوقالعاده خاص آن، کورهها بهعنوان یک مجتمع توریستی در ورودی شهر همدان تجهیز و بهعنوان نماد ورودی شهر معرفی شوند.»
او ادامه میدهد: «اگر دستگاههای متولی دولتی بتوانند به مالکان این بناهای تاریخی مهم کمک کنند، این میراث قاجارها و حتی پهلوی، یک نشان مهم از میراث صنعتی همدان را میتوانند ارائه دهند، آن هم در منطقهای که بهواسطه ویژگیهای جغرافیایی و افسانهای مطرحشده درباره آن میتواند گردشگران زیادی را به سمت خود جلب کند.»
او با اشاره به اینکه حتی یکی از کورهها دو مجموعه اتاق یعنی حدود ۴۰ اتاق دارد، میگوید: «اگر در زمان امروزی بخواهیم یکی از این کورهها را از نو بسازیم نیاز به اعتباری میلیاردی خواهیم داشت، پس چرا وقتی چنین سرمایهای در اختیار داریم، از آن بهدرستی استفاده نکنیم؟»
کورهها باید نورپردازی شونداین پژوهشگر، به کاربریهایی که کشورهای دیگر از این میراث صنعتی دارند، اشاره میکند: «یککوره دوره هافمان در انگلیس امروزه به موزه میراث صنعتی تبدیل شده و در نمونه دیگر در استرالیا یکی از این کورهها را به اقامتگاهی توریستی تبدیل کردهاند، چیزی که ما امروز در سراسر کشور نمونههای زیادی از آن داریم، اما نهتنها بخشی از آنها تخریب شدهاند بلکه بقیه نیز به حال خود رها شدهاند.» به گفته او، کورهها در دو طرف جاده تهران به همدان قرار گرفتهاند، از فاصله ۵۰ متری تا ۵۰۰ متری جاده و با فاصله ساخته شدهاند که چهار کوره نزدیک به جاده و بقیه در فاصلههای ۳۰۰ تا ۴۰۰ متری با یکدیگر هستند.»
این مدرس دانشگاه با اشاره به حجم ورودی مسافران به غرب کشور بهخصوص در زمان پیک سفر مانند نوروز و روزهای منتهی به اربعین میگوید: «مسیر حجم زیادی از مسافرانی که بهسمت غرب کشور میروند، از جاده منتهی به جورقان است، جایی که ارائه خدمات گردشگری مناسب گاهی میتواند مسافران را به داخل شهر هم بکشاند، ایجاد مراکزی که خدمات گردشگری و تفریحی ارائه دهند، از اقامتی گرفته تا تجاری و موزه نهتنها میتواند به درآمدزایی در شهر منجر شود، بلکه مهاجرت معکوس را هم به ارمغان میآورد.»
او ادامه میدهد: «همه این مسائل تاریخی و جغرافیایی نشان میدهد، منطقه استعداد زیادی برای جذب گردشگر دارد، فقط کافی است در گام اول کورهها بهخصوص برای شب، نورپردازی شوند و در مراحل بعدی سرمایهگذاری وارد کار شوند تا بتوانند کاربری مناسبی به این کورهها بدهند.»
او با اشاره به تاسیس گلخانه توسط مالکان دو کوره از این مجموعه کورهها در گذشته، میگوید: «مالکان کورهها در برزخ قرار گرفتهاند، آنها نمیدانند با ملک خود باید چه کنند؟ این شرایط میطلبد تا فعالان اقتصادی و فرهنگی، جامعه دانشگاهی، میراث فرهنگی و حتی شهرداری در احیای این کورهها آغاز یک فعالیت اقتصادی بهصرفه در آنها تلاش کنند.»
محمدیانمنصور، همچنین به ایجاد برکههای مصنوعی متفاوت در نزدیکی کورهها اشاره میکند که بهدلیل فعالیت کارخانههای ماسهشویی شکل گرفتهاند: «بهدلیل بالا آمدن سطح آبهای زیرزمینی و برداشت خاک از منطقه، این برکهها ایجاد شدهاند و حتی گاهی در طول سال به زیستگاه پرندگان مهاجر تبدیل میشوند؛ اتفاقی که خود آن میتواند به جاذبههای گردشگری منطقه کمک کند.»