Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «افکارنيوز»
2024-05-07@08:25:33 GMT

برد دیپلماتیک ایران در مقابل آمریکا

تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۷۹۹۹۵۲

وبسایت مجله هفتگی روزنامه‌نگاری سیاسی "واشینگتن اگزمینر" نوشت: ایران در جریان توقیف گریس ۱ به پیروزی دیپلماتیک در مقابل آمریکا، دست یافت.

خبر برد دیپلماتیک ایران در مقابل آمریکا

خبر برد دیپلماتیک ایران در مقابل آمریکا در حساب توئتیر واشینگتن ایگزمینر

شواهد نشان می‌دهد که اقدام انگلیس برای توقیف این کشتی، در راستای همکاری با آمریکا برای اعمال فشار حداکثری به جمهوری اسلامی صورت گرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بیانیه سروزیر دولت محلی جبل‌الطارق، "فابیان پیکاردو"، در توجیه توقیف «گریس ۱» مدعی  به دریافت اطلاعات برای حمل نفت از سوی نفتکش مذکور به پالایشگاه "بانیاس" سوریه داشته است. یعنی اطلاعات مربوط به این نفتکش از منبعی دریافت شده که سر وزیر و دولت وقت انگلیس مایل به افشا آن نبودند. جدا از گزارش‌های معتبر برخی از خبرنگاران امور دفاعی انگلیس،  مقام وزارت خارجه اسپانیا، جوزف بورل، این منبع اطلاعات را دولت آمریکا معرفی کرده است.

دخالت دولت آمریکا برای توقیف «گریس ۱» به وسیله انگلیس با پیش‌بینی‌های قبلی صورت گرفت و این را می‌توان در گزارش‌های مربوط به خارج کردن نام این نفتکش از فهرست ناوگان تحت پرچم پاناما هم مشاهده کرد. آمریکا پاناما را مجبور کرد که ثبت ۵۹ کشتی ایران را که تحت پرچم آن کشور دریانوردی می‌کردند، باطل کند. نام «گریس ۱» در ۲۹ ماه مه/ هشتم خرداد امسال از فهرست پاناما خارج شده بود، یعنی همان زمانی که دریانوردی طولانی این نفتکش با دور زدن آفریقا به سوی دریای مدیترانه آغاز شد. آمریکا حرکت این نفتکش را دقیقاً تحت نظر داشت و هدف این بود که «گریس ۱» بدون ثبت بودن در کشوری و بدون پرچم دریانوردی  قادر نباشد که در طول سفرش در بندری توقف داشته باشد.

بر این اساس توقیف کشتی گریس 1 با درخواست آمریکا و همکاری انگلیس انجام شده است و رای دادگاه، مبنی بر آزادی آن، بزرگترین نشانه برای بی اساس بودن موضعگیری های مقامات اروپایی و آمریکایی در این خصوص است.

شایان ذکر است که اموال شرکت کشتیرانی ایران به عنوان یک نهاد دولتی در مصنویت قرار دارد و مسدود کردن اموال این شرکت فراتر از قطعنامه های شورای امنیت نقض مفاد کنوانسیون و قاعده عرفی مصنویت اموال کمیسیون حقوق بین الملل و طرح پیشنویس جرایم علیه صلح و امنیت بشری دولتی است. بر این اساس ایران می تواند از این اقدام غیرقانونی بر علیه آمریکا و انگلیس شکایت کرده  و بر اساس قوانین مربوط به کشتیرانی اتحادیه اروپا روزانه 300 الی 400 هزار دلار غرامت دریافت کند.

 

منبع: افکارنيوز

کلیدواژه: ایران انگلیس جمهوری اسلامی ایران حقوق دولت آمریکا شورای امنیت نفت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.afkarnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «افکارنيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۷۹۹۹۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اذعان بورل به از دست رفتن قدرت آمریکا

جوزپ بورل، کمیسر سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت که نظم بین المللی پس از جنگ سرد دیگر وجود ندارد و آمریکا موقعیت مسلط خود را از دست داده است. 

براساس گزارش المیادین، بورل در جریان سخنرانی در انگلیس گفت: نظم جهانی که پس از سال ۱۹۴۵ پدیدار شد، در حال از دست دادن سرعت خود است، زیرا ما شاهد ظهور چین و تبدیل آن به یک ابرقدرت هستیم.

این مقام اروپایی همچنین معتقد است که این موضوع برای غربخوب نیست و در این زمینه باید نقش اتحادیه اروپا و انگلیس مشخص شود. او اعزود: اما این بستگی به این دارد که ما چگونه به تهدیدات فزاینده پاسخ دهیم و این از اهمیت فوری برخوردار است. همانطور که ما هشدار‌هایی را می‌شنویم که اروپا ممکن است (در یک جنگ) پایین یابد. 

بورل همچنین اعلام کرد که هیچ اتحادی بین کشور‌های اتحادیه اروپا در مورد سیاست در قبال روسیه وجود ندارد و برخی آن را دوست خوبی می‌دانند.

 

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل اروپا و آمریکا

دیگر خبرها

  • پیروزی منچسترسیتی مقابل لسترسیتی با گل دیدنی وینسنت کمپانی (لیگ برتر انگلیس - 6 می، 2019) / فیلم
  • آمدوشدهای غیرمنتظره دیپلماتیک/ نگاهی به سفر ناگهانی نچیروان بارزانی و هیئت بلندمرتبه همراهش به ایران
  • برتری 2-1 چلسی مقابل لیورپول و قهرمانی در جام حذفی انگلیس (5 می، 2012) / فیلم
  • درباره سفر رافائل گروسی به ایران؛ ماموریت دیپلماتیک مدیرکل آژانس در روزهای طوفانی منطقه/ مدیریت بحران؛ محتمل ترین نتیجه سفر
  • شطرنج ماهرانه تهران در فرایند دیپلماتیک جنگ غزه
  • پیروزی لیدز یونایتد مقابل آرسنال و قطعی شدن قهرمانی منچستریونایتد در لیگ برتر انگلیس (4 می، 2003)
  • قهرمانی آرسنال در جام حذفی انگلیس با برتری مقابل چلسی (4 می، 2002) / فیلم
  • سامان قدوس به دنبال پایان روزهای تلخ
  • اذعان بورل به از دست رفتن قدرت آمریکا
  • واکنش وزیر دفاع انگلیس به تحریمش از سوی ایران/ مخالفت امارات با استفاده آمریکا از پایگاه های نظامی در این کشور/ حمله موشکی به پایگاه نظامیان آمریکایی در شرق سوریه/ رایزنی محرمانه دولت بایدن و عربستان درباره یک توافق