Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «الف»
2024-04-26@10:56:55 GMT

علت گرد و خاک سیستان‌ و بلوچستان چیست؟

تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۸۰۰۶۸۹

احد وظیفه در گفت‌وگو با ایسنا با تاکید بر اینکه گرد و غبارهای اخیر در سیستان و بلوچستان به دلیل وزش بادهای ۱۲۰ روزه است، تصریح کرد: بادهای ۱۲۰ روزه سیستان و بلوچستان به‌خصوص در شمال این استان بسیار معروف است و در همه جای دنیا به عنوان یک مقوله خاص هواشناختی  قلمداد می‌شود.

وی با اشاره به جریان حرکت بادهای ۱۲۰ روزه گفت: وقتی در شمال منطقه میزان فشار بالا و در جنوب، فشار پایین باشد، هوا از منطقه پرفشار به منطقه کم‌فشار حرکت می‌کند و از آنجا که میدان باد یا همان مسیر حرکت باد، تالاب‌ و اراضی خشک است موجب خیزش گرد و خاک می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیر کل پیش‌بینی و هشدارسریع سازمان هواشناسی با بیان این نکته که بادهای ۱۲۰ روزه در تابستان هر سال اتفاق می‌افتد و معمولا تا پایان شهریور و اواسط مهرماه به طول می‌انجامد، تاکید کرد: خشک بودن تالاب هامون در وقوع گرد و خاک سیستان و بلوچستان به‌شدت تاثیرگذار است. ضمن اینکه چسبندگی این خاک پایین و مستعد خیزش گرد و خاک است.

وظیفه با اشاره به اینکه بادهای ۱۲۰ روزه و وقوع گرد و خاک در سیستان و بلوچستان پدیده دائمی تابستانه است، گفت: ممکن است تاثیر این بادها در برخی سال‌ها شدید و در برخی سال‌ها کمتر باشد که به‌طور قطع میزان آبدار بودن تالاب هامون و رطوبت دشت‌ و اراضی سیستان در شدت گرد و غبار منطقه تاثیر مستقیم دارد. در سال‌هایی که بستر هامون خشک بوده، پدیده گرد و خاک نیز شدیدتر بوده است.  

این کارشناس سازمان هواشناسی افزود: با اینکه در سال زراعی جاری میزان بارش‌ها به نسبت سال‌های قبل بیشتر بوده است اما به دلیل ویژگی‌های اقلیمی استان سیستان و بلوچستان از جمله بالا بودن شدت تبخیر، تابش عمودی آفتاب و دریافت نکردن بارش از اواخراردیبهشت هر سال تا اواخر مهر ماه، شرایط برای وقوع گرد و خاک مستعدتر است.

وظیفه در پایان به تاثیر افزایش غلظت گرد و خاک بر کاهش دید افقی اشاره کرد.

روز جمعه (۲۵ مرداد) علی محمد طهماسبی بیرگانی - دبیر ستاد ملی مقابله با گرد و غبار- در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اینکه طوفان ماسه با منشا خارجی و گرد و غبار با منشا داخلی هوای این روزهای سیستان و بلوچستان را به شرایط بحرانی رسانده است از اختصاص ۸۶.۵ میلیارد تومان برای مقابله با گرد و غبار سیستان در سال جاری خبر داد.

منبع: الف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۸۰۰۶۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ناگفته‌های دردناک زنان سیستان و بلوچستان از وضع آب شرب: خیلی بو میده! | فیلم

مردم سیل زده سیستان و بلوچستان در گفتگو با خبرنگاران گفت: همیشه که آب شرب نیست، بعد از مدتی هم که درست میشه فقط کافیه سیل بیاد، کل زیرساخت‌ از بین میره و آب فاضلاب هم مخلوط میشه. منبع: چندثانیه

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • غرب ترکیه در محاصره ریزگردها
  • خبر‌های خوش سیستان و بلوچستان در هفته‌ای که گذشت
  • امدادرسانی آتش‌نشانان به سیل‌زدگان سیستان و بلوچستان
  • چهارشنبه این هفته سیستان وبلوچستان ودغدغه‌های شما هم استانی‌ها
  • ناگفته‌های دردناک زنان سیستان و بلوچستان از وضع آب شرب: خیلی بو میده! | فیلم
  • ببینید | ناگفته‌های دردناک و تلخ زنان سیستان و بلوچستان درباره آب؛ آواره‌ایم!
  • هشدار نارنجی هواشناسی در سیستان و بلوچستان
  • رادیو باسابقه‌ترین رسانه در صداوسیمای سیستان و بلوچستان
  • تاکید ولی فقیه در سیستان و بلوچستان بر نقش مردم در توسعه
  • امدادرسانی هلال احمر یزد به سیل زدگان سیستان و بلوچستان