Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-26@14:17:59 GMT

ابتکار: در زمینه عدالت جنسیتی هنوز خلاء داریم

تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۸۰۱۱۰۰

ابتکار: در زمینه عدالت جنسیتی هنوز خلاء داریم

به گزارش ایرنا، معصومه ابتکار  شنبه در جلسه شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان اردبیل افزود: به دلایلی زنان در بهره‌مندی از بسیاری از خدمات عقب مانده‌اند ولی در برنامه ششم توسعه روش‌ها و اهدافی برای جبران آن پیش بینی شده است.

وی مصداق عدالت سیاسی را مشارکت در تعیین سرنوشت، مصداق عدالت اقتصادی خلق ثروت و عدالت جنسیتی را از مصادیق عدالت اجتماعی برشمرد و بیان کرد: در زمینه تحقق عدالت اجتماعی در کشور هنوز خلاء مشاهده می‌شود و نیاز به کار بیشتری است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده با اشاره به موفقیت زنان در بحث آموزش و به خصوص آموزش عالی در سال‌های اخیر افزود: با این حال در خیلی از زمینه‌ها عقب ماندگی داریم و تاثیر آن را در آسیب‌های اجتماعی و خانواده و به خصوص در توسعه اجتماعی می‌بینیم.

وی همچنین عدالت را مفهومی چند وجهی دانسته و با بیان این که تحقق عدالت از جمله آرمان‌های نگاه انقلابی و ولایی در ایران است، اظهار کرد: دولت قصد کار و تلاش برای مردم بر مبنای عدالت و باورهای دینی را دارد.

ابتکار با اشاره به محور بودن ارزش‌های دینی و الگوی توسعه اسلامی در همه برنامه‌های توسعه کشور اظهار کرد: بر این اساس لازم است که ما برای تحکیم نهاد خانواده و نیز زنان کار کرده و زمینه حضور زنان را در فضاهای ورزشی و تفریحی مناسب سازی شده فراهم کنیم.

وی از کاهش دختران بازمانده از تحصیل به زیر چهار درصد خبر داد و گفت: باید تلاش کنیم که این آمار به صفر برسد چون تحصیل از حقوق اولیه و ابتدایی یک فرد محسوب می‌شود و عدالت اجتماعی در این عرصه باید محقق شود.

معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده همچنین بیان کرد: در بخش سلامت نیز رشد خوبی در حوزه زنان محقق شده و وضعیت مطلوبی در بهداشت باروری و سلامت جنسی زنان تحقق یافته است.

وی همچنین با اشاره به تعریف دقیق شاخص‌های عمومی و اختصاصی عدالت جنسیتی در معاونت زنان و خانواده نهاد ریاست جمهوری گفت: این ‌ها سنجه و معیار حرکت ما در تحقق عدالت جنسیتی در کشور است چرا که ما نیازمند سیاست منسجم در این عرصه هستیم.

ابتکار خواستار ارائه و احصای همه آمارها به تفکیک جنسیت زنان و مردان در کشور شد و گفت: در همه آمارها باید وضعیت زنان به تفکیک بیان شود تا شرایط آنها در همه زمینه‌ها، قابل بیان و تحلیل شده و بر اساس آن برنامه‌ریزی شود.

وی همچنین با اشاره به ضرورت جلوگیری از رواج کودک همسری حتی در حد یک مورد بیان کرد: برای این امر قانونی مصوب شده که بر اساس آن ازدواج کودکان زیر ۱۳ سال ممنوع می شود.

معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده، توان‌افزایی سازمان‌های مردم نهاد در امور خانواده و نیز توان‌افزایی زنان سرپرست خانوار و نیز ایجاد اشتغال برای زنان سرپرست خانوار را از جمله طرح‌های حمایتی برای صیانت از نهاد خانواده در کشور اعلام کرد.

وی اضافه کرد: تحکیم خانواده یکی از جهت گیری‌های اساسی دولت است و بر این اساس در کنار اقدامات برای اعطای وام ازدواج و نیز آموزش‌های قبل و حین ازدواج، طرح گفت‌وگوی ملی خانواده با همکاری انجمن جامعه شناسی ایران شروع شده است.

ابتکار با اشاره به وجود اختلال ارتباطی در نهاد خانواده در ایران و جهان گفت: مهارت خوب شنیدن، حل و فصل اختلافات و گفت و گوی بین نسلی اگر مورد بی توجهی قرار گیرد، روابط در نهاد خانواده دچار اختلال می شود.

وی تاکید کرد: امروزه به علت تغییر در سبک زندگی و گسترش شبکه‌های اجتماعی، گفت‌وگو بین اعضای خانواده از دو ساعت قبلی به حدود ۲۰ دقیقه در شبانه‌روز رسیده است.

معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده بیان کرد: این امر کارکرد آرامش و آسایش نهاد خانواده را دچار اختلال کرده و به همین علت این گونه تغییرات نیز در معاونت امور زنان و خانواده نهاد ریاست جمهوری رصد می‌شود.

به گزارش ایرنا، معصومه ابتکار معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده روز شنبه برای انجام چند بازدید، شرکت در یک کارگاه آموزشی و نیز حضور در جلسه شورای برنامه‌ریزی استان، وارد اردبیل شد.

ابتکار در جریان این سفر از چند کارگاه اشتغال زنان در روستاهای اردبیل بازدید کرده و در یک کارگاه آموزشی مربوط به بانوان و خانواده در سالن جهان پهلوان حسین رضازاده اردبیل حضور یافت.

وی در ادامه سفر امروز با حضور در شورای برنامه‌ریزی استان اردبیل، فعالیت دستگاه‌های اجرایی استان در حوزه زنان و اشتغال بانوان را بررسی کرد.

معاون رئیس‌جمهوری در امور زنان همچنین به عنوان نماینده دولت در همایش تجلیل از آزادگان و جشن سالروز بازگشت آزادگان سرفراز به استان شرکت کرد.

۱۹۰۵/۶۰۱۶

منبع: ایرنا

کلیدواژه: انقلاب اسلامی ایران انجمن جامعه شناسی ایران معصومه ابتکار عدالت آموزشی دولت اردبیل ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۸۰۱۱۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اصلاح دستورالعمل فرزندخواندگی و کمک به جمع‌شدن برخی شیرخوارگاه‌ها

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، انسیه خزعلی معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده گفت: بنابر اعلام بهزیستی استان تهران با ترمیمی که در دستورالعمل فرزندخواندگی انجام شد، برخی شیرخوارگاه‌ها به علت ایجاد صف فرزندخواندگی جمع‌آوری و بچه‌ها به خانواده‌ها سپرده شده‌اند.

خزعلی افزود: در سال نخست دولت بسیاری در شهر‌های مختلف از این موضوع ناراحت بودند که در نوبت هستند، اما به آنان فرزندی سپرده نمی‌شود و این انتظار دو تا سه سال طول می‌کشید.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده در موضوع رویکرد زیست عفیفانه در جامعه هم گفت: برنامه‌های آموزشی، اردویی و کارگاه‌هایی در ۵ استان در مقوله سبک زیست عفیفانه برگزار شده و در ۱۰ استان دیگر نیز اجرا می‌شود.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • سوءاستفاده از احساسات زنان با پیج مادر
  • همایش ملی پیاده‌روی بانوان در قم برگزار می‌شود
  • نهاد مقدس کمیته امداد، یک نهاد دینی و انقلابی است
  • برگزاری همایش ملی پیاده‌روی بانوان در قم
  • اصلاح دستورالعمل فرزندخواندگی و کمک به جمع‌شدن برخی شیرخوارگاه‌ها
  • استفاده از ظرفیت مردم در راستای جهش تولید، از مهم‌ترین راهبردهای کمیته امداد فارس
  • خزعلی: در زمینه حجاب، دنبال فرهنگ‌سازی هستیم
  • خزعلی: در زمینه حجاب دنبال فرهنگ سازی هستیم
  • هشدار برای تغییر تعادل جنسیتی دانشگاه‌ها
  • خبرگزاری مهر خلاء رسانه ای در شهرستان های تهران را پر کرده است