Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، افراد سودجو گاهی با صحنه‌سازی و تصادف ساختگی اقدام به پرونده‌سازی برای اخذ خسارت از بیمه می‌کنند که پیگیری‌ها در برخی موارد به شناسایی باندهای حرفه‌ای منجر شده است.

در تصادفات ساختگی، افراد یا خودشان صدمات را وارد می‌کنند یا گاهی اوقات توسط افراد حرفه‌ای که تخصص دارند صدمات شدید و خطرناکی مانند شکستگی استخوان و جراحات متعدد و شکستگی دندان‌ها و سایر موارد روی بدن افراد ایجاد می‌شود تا از بیمه خسارت بگیرند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

معمولا در این نوع تصادفات ساختگی، از خودروهای قدیمی و فرسوده استفاده می کنند.

بخش دیگری از تخلفات این بخش نیز مربوط به تبانی و سندسازی برای اخذ خسارت تصادف است به طوری که هیچ تصادفی رخ نمی‌دهد، اما برای اخذ خسارت بیمه، سندسازی می‌شود.

همچنین گاهی اوقات، تصادف واقعی رخ می‌دهد، اما در اعلام رقم خسارت، تخلف شده و رقم بیشتری اعلام می‌شود تا از این طریق، فرد خسارت دیده، غرامت بیشتری دریافت کند.

 سهم ۱۵ تا ۲۰ درصدی تصادفات ساختگی از مجموع تصادفات

درباره سهم دقیق تصادفات ساختگی از مجموع تصادف‌های منجر به پرداخت خسارت بیمه، آمار دقیقی وجود ندارد، که علت آن به پیچیده بودن وقوع این تخلفات و ملاحظات مربوط به آن است.

اما رئیس کل بیمه مرکزی ایران از سهم حدود ۲۰ درصدی این نوع تصادفات و تخلفات مربوط به اعلام خسارت این بخش سخن می‌گوید.

«غلامرضا سلیمانی» چندی پیش گفت: با بررسی آماری مشخص شد که حدود ۲۰ درصد از تصادفات رخ داده مربوط به حوادث غیرطبیعی بوده یا اینکه خسارات اعلام شده در آن بیش از رقم واقعی بوده است.

 مدیرعامل بیمه آرمان نیز  در این باره گفت: آمار دقیقی وجود ندارد اما برآورد می‌شود که ۱۵ تا ۲۰ درصد از خسارت‌های مربوط به بیمه بدنه خودرو مربوط به تقلب و تخلف باشد.

 کامبیر پیکارجو اضافه کرد: این نوع تخلف‌ها هم شامل تصادف‌های ساختگی و هم شامل تقلب و تخلف در میزان اعلام خسارت و دستکاری اسناد است.

چندی پیش مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران در این باره گفته بود: در سال گذشته (۱۳۹۷) ۱۸۵پرونده تصادف ساختگی کشف و با انجام کارشناسی‌های تخصصی به مراجع قضایی معرفی شد.

مدیرکل پزشکی قانونی خراسان جنوبی نیز در ماه گذشته اعلام کرد: تصادفات ساختگی و کلاهبرداری از موسسه‌های بیمه توسط افراد غیر بومی در حال افزایش است.

به گفته مصطفی جعفرزاده در نشست شورای پیشگیری از وقوع جرم استان خراسان جنوبی، سال گذشته یک مورد کلاهبرداری در این زمینه کشف شد که رقم زیادی را از این طریق کلاهبرداری کرده بود.

بابک سلحشور مدیرکل پزشکی قانونی خراسان شمالی نیز به تازگی از افزایش ۱۲.۵ درصدی تصادفات ساختگی در خراسان شمالی خبر داده است.

انجام تصادف ساختگی توسط افراد غیر بومی

نکته جالب توجه در تصادفات ساختگی با هدف اخذ خسارت بیمه این است که افراد متخلف، تلاش می‌کنند که تصادف را در استان هایی غیر از استان محل سکونت خود انجام دهند.

علت تمایل به انجام تصادف در استانی غیر از محل سکونت این است که در زمان وقوع تصادف در استانی دیگر، سخت‌گیری زیادی درباره صحنه تصادف و سایر موارد انجام نمی‌شود.

در واقع، تلاش‌های زیادی از طرف نهادها و سازمان های مسئول انجام شده تا افرادی که دچار تصادفات جاده‌ای می‌شوند، در استان‌های دیگر با مشکلات اداری و بوروکراسی مواجه نشوند که افراد سودجو از این موضوع سوءاستفاده می‌کنند.

این افراد سودجو با نامه‌ای که از پزشکی قانونی استان محل وقوع تصادف دریافت کرده‌اند در شهر خود برای دریافت غرامت بیمه اقدام می‌کنند.

بی‌خانمان‌ها و کم بضاعت‌ها، قربانیان تصادفات ساختگی

بخشی از تصادف‌های ساختگی توسط گروه ها و باندهایی انجام می شود که افراد کم بضاعت و بی خانمان را طعمه قرار می‌دهند.

در این شیوه، متخلفان به بی‌خانمان ها و افراد نیازمند مبالغی ناچیز را پرداخت می‌کنند تا قربانی تصادف شوند.

سود اصلی این تخلف عاید افراد سودجو و سردسته‌ها می‌شوند و افراد فقیری که نقش طعمه را بازی می‌کنند مبلغ ناچیزی را دریافت می‌کنند. این در حالی است که این قربانیان گاهی صدمات جسمی ناگواری دیده و حتی ممکن است فوت شوند.

راهکارهای بیمه برای شناسایی تصادفات ساختگی

مهمترین راهکارهای صنعت بیمه برای مقابله با تصادف‌های ساختگی و تخلف در اعلام خسارت‌های مربوط به این صنعت، پیگیری ۲ طرح «بیمه راننده محور» و «ایجاد سامانه‌های اطلاعاتی و مدل‌سازی» است که بر اساس آن، شناسایی افراد متخلف و همچنین شناسایی سندسازی در اعلام میزان خسارت، تسهیل می‌شود.

بر اساس قانون باید تا پایان برنامه ششم توسعه، بیمه نامه‌های راننده محور مطابق با رفتار راننده صادر شود. بر اساس این طرح، راننده‌های پرخطر شناسایی شده و حق بیمه بیشتری از آنها اخذ خواهد شد.

درباره میزان موفقیت این دسته از متخلفان، آمار دقیقی وجود ندارد، زیرا با افزایش دقت کارشناسان پزشکی قانونی و بیمه برای شناسایی آنها، این دسته از متخلفان از روش‌های مبتکرانه‌تر و پیچیده‌تری برای دور زدن بیمه ها استفاده می‌کنند.

در حال حاضر سامانه‌ها و نرم افزارهایی توسط شرکت‌های بیمه در دست تهیه است که از طریق آنها می‌توان، میزان تصادفات‌های ساختگی و خسارات غیرواقعی را کاهش داد که البته تا رسیدن به نتیجه مطلوب فاصله زیادی دارد.

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: تصادف ایران خودرو استان تهران خراسان جنوبی پیشگیری از وقوع جرم خراسان شمالی مشکلات بازی فوت صنعت قانون بیمه رییس کل بیمه مرکزی صنعت بیمه غلامرضا سلیمانی تصادفات اخاذی از بیمه کم بضاعت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۸۰۶۶۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ارزیابی نهایی خسارت آتش سوزی شفت از سوی متولیان بیمه

به گزارش خبرنگار مهر، اسدالله عباسی شامگاه یکشنبه در نخستین نشست اعضای هیأت دولت با استانداران سراسر کشور به ریاست حجت الاسلام رئیسی که به میزبانی وزارت کشور برگزار شد، با ارائه گزارش به ریاست محترم جمهوری در خصوص میزان خسارت وارد شده در حریق امام زاده ابراهیم شفت اظهار کرد: طبق ارزیابی‌های اولیه انجام شده توسط بنیاد مسکن استان با همکاری دهیاری روستای امامزاده ابراهیم شفت در حادثه آتش سوزی این روستا ۳۸۹و احد مسکونی و تجاری در قالب ۱۲۰ ساختمان کامل تخریب شده و نیاز به بازسازی دارد و نقشه برداری واحدهای آسیب دیده از حریق امامزاده ابراهیم (ع) از امروز آغاز شده است.

وی با ابراز خرسندی از دستور وزیر محترم کشور در خصوص پرداخت تسهیلات به افراد آسیب دیده در حریق امام زاده ابراهیم (ع) شفت و حمایت دولت از این افراد افزود: یکی از مهمترین مباحث پیگیری موضوع پوشش بیمه‌ای آنها بود که ارزیابی‌ها انجام و کار تشکیل پرونده توسط کارشناسان بیمه نیز اتمام یافت تا پرداخت خسارت انجام شود.

وی ادامه داد: در این راستا، ۱۱۸ واحد پوشش بیمه‌ای داشتند و تعدادی از خانوارها نیز بیمه نبودند، لذا ارزیابی‌های نهایی از سوی متولیان بیمه ار منطقه حادثه دیده امامزاده ابراهیم (ع) شفت انجام شده و به زودی روند پرداخت آغاز می‌شود.

عباسی با بیان اینکه خودروی آتش‌نشانی در امام زاده ابراهیم شفت مستقر بوده است، گفت: با هماهنگی استانداری گیلان در ۲ و نیم سال گذشته همواره با توجه به گردشگرپذیر بودن امام زاده ابراهیم (ع) شفت، یک دستگاه ماشین آتش نشانی در آنجا مستقر بوده است.

کاهش حدود سه درصدی نرخ بیکاری در گیلان

وی با اشاره به مشکلات پیش آمده درباره عدم استفاده از خدمات اطفای حریق گفت: برای جبران عدم تکرار چنین حوادثی، مقرر شد در جذب نیرو برای آتش نشانی در روستای امام زاده ابراهیم شفت برای انجام خدمات این بخش، اقدامات لازم صورت گیرد.

نماینده عالی دولت در گیلان با اشاره به کاهش حدود سه درصدی نرخ بیکاری در گیلان به نسبت میانگین کشوری گفت: با تلاش‌های انجام شده در سال ۱۴۰۱ موفق به ایجاد ۳۶ هزار شغل شدیم و در سال ۱۴۰۲ هم توانستیم ۳۵ هزار شغل ایجاد کنیم.

وی با اشاره به افزایش مشارکت اقتصادی در گیلان به نسبت میانگین کشوری بیان کرد: مشارکت اقتصادی استان نیز ۴۴.۵ درصد و بالاتر از میانگین ۴۱.۵ درصدی کشور است.

استاندار گیلان با بیان اینکه در حوزه بهره‌وری در گیلان اقدامات بسیار خوب و مؤثری انجام شده است، افزود: بر اساس آمارهای رسمی، گیلان در حوزه بهره‌وری دارای رتبه دوم کشور است.

وی با درخواست از ریاست محترم جمهوری، خواستار افزایش اختیارات استانداران در خصوص استفاده از تسهیلات تبصره ۱۸ شد و تصریح کرد: عملکرد بهتر دستگاه‌ها و نهادهای حمایتی از محل تبصره ۱۸ می‌تواند ظرفیت اشتغالزایی و توسعه را در استان‌ها بهتر کند از این رو از آیت الله دکتر رئیسی درخواست شد اختیارات استانداران در این خصوص افزایش یابد.

استاندار یکی از مشکلات گیلان را خام فروشی محصولات استراتژیک کشاورزی از جمله بادام، چای، فندق دانست و با تاکید بر ایجاد زنجیره‌های ارزش در استان، گفت: در حوزه کشاورزی یکی از مشکلات جدی خام فروشی است و الان عموماً رویکرد ما به تقویت صنایع تبدیلی کشاورزی می‌باشد به عنوان نمونه ایجاد صنایع فرآوری زیتون و فندق که محصولات تولیدی و خاص استان است ارزآوری و ارزش افزوده زیادی ایجاد می‌کند و در راستا در نمایشگاه دستاوردهای اقتصادی مذاکراتی با برخی از سرمایه‌گذاران و کشورها داشتیم.

وی با بیان اینکه به دنبال صادرات محصولات کشاورزی استان همچون برنج و چای و کیوی و فندق و زیتون هستیم، تصریح کرد: توجه صنایع تبدیلی و بسته بندی را جهت ایجاد ارزش افزوده و تکمیل زنجیره ارزش در دستور کار داریم و این یکی از اهداف تیم اقتصادی دولت در گیلان است.

تسریع در تکمیل پروژه‌های نیمه تمام

عباسی با تاکید بر توجه به حوزه اقتصاد دریا محور با توجه به ابلاغ سیاست‌های دریایی توسط مقام معظم رهبری بیان کرد: در حوزه اقتصاد دریا محور تاکنون برای تولید خاویار پنج نقطه شناسایی شده برای احداث بندر مزرعه و شهر خاویاری که هم طرح اقتصادی ارائه شده و می‌توانیم عرصه ساحلی و دریایی را در اختیار سرمایه گذاران قرار دهیم.

وی تقویت زنجیره ارزش را دیگر اقدام انجام شده در گیلان در راستای توسعه استان دانست و گفت: در حوزه زنجیره ارزش کارهای خوبی در سه حوزه ارزش محصولات کشاورزی، زنجیره ارزش گردشگری و نوغان دوخت و دوز و صنعت پوشاک شکل گرفته است.

عباسی یکی از نگرانی‌های کشاورزان را ادامه‌دار بودن مشکلات سالیان گذشته در حوزه برنج دانست و افزود: انتظار دارم وزارت جهاد کشاورزی بعد از بررسی میزان برنج تولیدی در کشور و سپس میزان مصرف برنج سالیانه، مازاد برنج را وارد کند زیرا واردات بی رویه در سالیان گذشته شالیکاران را دچار مشکل کرد و در خصوص چای هم ابتدا باید میزان چای انباشت در کارخانجات و میزان تولید چای در کشور مشخص شده و بعد از نیاز کشور، چای را وارد کنیم.

استاندار با بیان اینکه بخش اعظمی از مصوبات سفر هیئت دولت به گیلان اجرایی شده است، تصریح کرد: تکمیل هشت کیلومتر آزادراه منجیل- رودبار، راه‌آهن رشت-کاسپین، احیای زرجوب و گوهر رود و ساماندهی پسماند سراوان جزو مصوبات اصلی سفر هیئت دولت به گیلان بودند که هشت کیلومتر راه‌آهن منجیل- رودبار افتتاح، راه‌آهن رشت کاسپین آماده افتتاح بوده و همچنین منشأ آلودگی زرجوب و گوهر رود شناسایی و فاضلاب زندان لاکان رشت به بهره‌برداری رسیده و مابقی دارای پیشرفت بیش از ۸۰ درصدی هستند.

وی با تاکید بر تسریع در تکمیل پروژه‌های نیمه تمام بیان کرد: هیچ پروژه جدیدی در گیلان تعریف نشده و اولویت تکمیل پروژه‌های نیمه تمام است ولی انتظار دارم برخی از وزارت‌خانه‌ها نسبت به پرداخت اعتبارات مصوبات سفر به ادارات کل خود اهتمام ویژه ورزند.

کد خبر 6097954

دیگر خبرها

  • بیمه هنرمندان صنایع دستی ابلاغ شد
  • تصادفات مشهد ۸۲ مصدوم بر جا گذاشت
  • ارزیابی نهایی خسارت آتش سوزی شفت از سوی متولیان بیمه
  • سهم ۴۹ درصدی شهری کرمان در تصادفات فوتی درون شهری
  • تداوم بیمه رایگان دهک‌های یک تا ۵
  • ◄ بیمه بدنه پارسیان چند درصد خسارت را پوشش می دهد؟
  • بیمه رایگان دهک‌های یک تا پنج ادامه دارد
  • بیمه رایگان دهک‌های یک تا پنج جامعه ادامه دارد
  • تصادفات در مشهد یک کشته و ۴۳ مصدوم بر جای گذاشت
  • سهم ۴۹ درصدی شهر کرمان در تصادفات فوتی درون شهری