Web Analytics Made Easy - Statcounter

کاهش فاصله نرخ خرید یورو در سامانه سنا و نیما، افزایش اشتغال در بخش کشاورزی، افزایش ۴ هزار تومانی طلا، امسال در تولید گندم خودکفا هستیم، راه‌اندازی سامانه «گمرک موبایل»، ایست دلار در کانال ۱۱ هزار تومان برخی از اخبار اقتصادی امروز شبستان است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، مهمترین عناوین اخبار اقتصادی امروز (۲۷ مرداد ماه) به شرح زیر است:

 

هر کسی چوب لای چرخ فعالیت واحد‌های تولیدی می‌گذارد خائن است

«سیدمحمدرضا مرتضوی» شب گذشته (شنبه 26 مرداد) در برنامه تیتر امشب شبکه خبر سیما درباره وضعیت کنونی واحدهای تولیدی و مشکلات پیش روی آنها  گفت: هر کس در هر مقامی چوب لای چرخ فعالیت واحد‌های تولیدی کوچک و متوسط می‌گذارد در این شرایط اقتصادی کشور، خائن است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

دبیرکل خانه صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه تولید فعالیتی مستمر است که باید با ساخت و توسعه همراه باشد، گفت: وقتی در اقتصاد کلان کشور تلاطمی ایجاد می‌شود واحد‌های تولیدی کوچک و متوسط آسیب می‌بینند و باید به این امر توجه کرد و از آن‌ها حمایت کرد و کمک کرد تا تعطیل نشوند.

 

وی ادامه داد: تا کوچکترین مشکلی مثلا در پرداخت مالیات یا حق بیمه پیش می‌آید نباید نام واحد تولیدی را برد در لیست سیاه و یا حساب‌های آن را بست، اصل باید این باشد که هیچ واحد تولیدی تعطیل نشود.

 

فاصله نرخ خرید یورو در سامانه سنا و نیما کاهش یافت

معاونت بررسی های اقتصادی اتاق بازرگانی تهران در گزارشی به قیمت ارز در فاصله یک ماهه ۱۹ تیرماه تا ۱۹ مردادماه ۱۳۹۸ پرداخته و نوشته است که فاصله نرخ های خرید یورو در سامانه نظارت ارز (سنا) و سامانه نیما به طور قابل توجهی کاهش یافته است.

 

میانگین نرخ خرید یورو در بازار نیما (ثانویه) در ۱۹ تیرماه ۱۳هزار و ۲۰۰ تومان که این رقم در ۱۹ مردادماه با ۲۰۰ تومان کاهش به ۱۹ هزار تومان رسیده است. براین اساس میانگین قیمت خرید اسکناس یورو در سامانه سنا در ۱۹ تیرماه ۱۴ هزار و ۵۰۰ تومان بوده که در ۱۹ مردادماه به ۱۳هزار و ۳۰۰ تومان کاهش یافته است. از سوی دیگر خرید حواله ارزی یورو نیز که در ۱۹ تیرماه ۱۳هزار و ۱۰۰ تومان بوده، در ۱۹ مردادماه به ۱۲هزار و ۶۰۰ تومان کاهش یافته است.

 

این ارقام نشان می دهند که نرخ خرید اسکناس یورو در مدت زمان مورد اشاره یک هزار و ۲۰۰ تومان و خرید حواله ارزی یورو نیز ۵۰۰ تومان اُفت را تجربه کرده اند. اختلاف نرخ خرید یورو در سامانه سنا و نیما نیز از ابتدای امسال تا ۱۹ تیرماه ۲.۱ درصد و از ابتدای امسال تا ۱۹ مرداد ۰.۷۴ درصد محاسبه شده است. این آمار نشان می دهد که اختلاف درصد خرید یورو در سامانه سنا و نیما از ۱۶.۲ درصد در ۱۹ تیرماه به ۵.۷ درصد در ۱۹ مردادماه کاهش یافته است.

 

افزایش اشتغال در بخش کشاورزی/ امسال در تولید گندم خودکفا هستیم

«محمود حجتی» شب گذشته (شنبه 26 مرداد) در برنامه نگاه یک شبکه یک سیما در بررسی وضعیت کنونی کشاورزی در کشور با اشاره به اینکه در بخش کشاورزی با رکود کمتری روبرو بودیم، گفت: تلاش می کنیم از ظرفیت های موجود کشورمان در زمینه آب و خاک و از نیروی انسانی و ابزار و فناوری استفاده کنیم. در ارتباط با محصولات اساسی، طرح های بلند مدت را بازنگری کردیم.

 

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه کشورمان در زمینه روغن و دانه های روغنی و کنجاله وابسته است اما در چند سال گذشته رشد خوبی داشتیم ولی متناسب با تقاضا و نیاز کشورمان نیست، گفت: طرح توسعه کلزا را در دست اجرا داریم و در چغندر و شکر هم بحث کشت پاییزه را که مصرف آب را کاهش می دهد در دست انجام داریم.

 

وی با بیان اینکه بر اساس آمارها در سال 1395 نسبت به سال 1390 در بخش کشاورزی افزایش اشتغال داشتیم، گفت: با توجه به طرح های جدید از جمله گلخانه ها، مصرف آب کاهش و اشتغال افزایش یافته است.

 

حجتی با اشاره به اینکه سال گذشته حدود سه هزار هکتار رشد داشتیم، گفت: امسال پیش بینی می کنیم که حدود 5 هزار و پانصد هکتار به میزان گلخانه ها اضافه کنیم. اکنون باید حدود 50 تا 60 هزار هکتار گلخانه داشتیم تا هم گام با جهان باشیم.

 

بوروکراسی کمر واحدهای تولیدی را می شکند

«داوود نوده فراهانی» شب گذشته (شنبه 26 مرداد) در برنامه تیتر امشب شبکه خبر سیما درباره شرایط واحدهای تولیدی کوچک و متوسط با اشاره به اینکه زیرساخت های لازم برای واحدهای تولیدی فقط آب و برق و گاز نیست، گفت: بروکراسی هم هست که کمر واحدهای تولیدی را می شکند.

 

عضو هیئت مدیره شهرک صنعتی شمس آباد با بیان اینکه نگاه حاکمیت، حالا بانک باشد یا محیط زیست یا اداره برق یا گاز یا ... همه اینها می شود حاکمیت، نگاه منطقی و درستی به واحد‌های تولیدی کوچک و متوسط نیست، افزود: بستر قانونی درستی برای فعالیت واحد‌های کوچک و متوسط دیده نشده است.

 

راه‌اندازی سامانه «گمرک موبایل»

«مهدی میراشرفی» در خصوص برنامه‌های آتی گمرک در بحث هوشمندسازی اظهارداشت: در گمرک سعی ما بر ارائه خدمات به صورت الکترونیکی است و در این راستا به دنبال راه‌اندازی سامانه «گمرک موبایل» هستیم. یعنی اینکه نیازی نباشد فرد برای استفاده از خدمات گمرکی پشت کامپیوتر خود قرار گیرد، بلکه در هر جا حتی در اتوبوس و مترو و محل کار که این امکان وجود داشته باشد که با موبایل وارد سامانه گمرک شود، برخی از خدمات را تحت وب دریافت کند و ما حتماً زیرسامانه‌ها را هم به این سامانه اضافه خواهیم کرد.

 

رییس کل گمرک افزود: علاوه بر این در آینده نزدیک بحث پیام‌رسان داخلی را خواهیم داشت که یک شبکه بومی و ملی گمرک است که می‌تواند همه ذی‌نفعان و همکاران گمرکی را که قریب ۹ هزار نفر هستند با کمترین هزینه با هم لینک کند و ما بتوانیم ماحصل این پیام‌رسان داخلی را به صورت داشبورد الکترونیکی برای مدیران و کارشناسان و سایر ذی‌نفعان داشته باشیم و حتی تصمیم‌گیران بزرگ در عرصه تجارت و اقتصاد هم بتوانند از مواهب این پیام‌رسان استفاده کنند.  

 

وی ادامه داد: همچنین موضوع ارزش گمرکی و بحث‌های مربوط به استفاده هوشمند و الکترونیکی کردن کنترل‌های غیرمزاحم مثل فراگیر نمودن سامانه RFID در برنامه ما قرار دارد. با بهره‌گیری از این سامانه چرخه ترانزیت سهل‌تر و آسان‌تر و تخلفات کمتر خواهد شد. علاوه بر این مبادله دیتا از طریق دستگاه‌های آشکارساز مثل ایکس‌ری و سایر موارد صورت خواهد گرفت و تبادل اطلاعات بین گمرک و سازمان‌های ذی‌نفع مثل پلیس برقرار می‌شود.  

 

افزایش ۴ هزار تومانی قیمت هر گرم طلا/ایست دلار در کانال ۱۱ هزار تومان

امروز (یکشنبه 27 مرداد) سکه بهار آزادی طرح جدید 4 میلیون و 205 هزار تومان، سکه بهار آزادی طرح قدیم 4 میلیون و 100 هزار تومان، نیم سکه بهار آزادی 2 میلیون و 140 هزار تومان، ربع سکه بهار آزادی یک میلیون و 350 هزار تومان و سکه گرمی 930 هزار تومان ارزشگذاری شده است. همچنین امروز هر گرم طلای 18 عیار 420 هزار و 378 تومان در بازار مبادله می شود.

 

این در حالی است که روز گذشته (شنبه 26 مرداد) هر گرم طلای 18 عیار به قیمت 416 هزار و 453 تومان ارزشگذاری شده بود و هر انس طلا در بازارهای جهانی به قیمت 1513 دلار معامله می شد. همچنین روز گذشته سکه بهار آزادی طرح جدید 4 میلیون و 180 هزار تومان، سکه بهار آزادی طرح قدیم 4 میلیون و 100 هزار تومان، نیم سکه بهار آزادی 2 میلیون و 180 هزار تومان، ربع سکه بهار آزادی یک میلیون و 380 هزار تومان و سکه یک گرمی 970 هزار تومان معامله می شد.

 

بنابراین گزارش امروز (یکشنبه 27 مرداد) در بازار ارز دلار 11 هزار و 780 تومان، یورو 13 هزار و 170 تومان، پوند 14 هزار و 280 تومان، درهم امارات 3230 تومان، لیر ترکیه 2135 تومان، یوان چین 1690 تومان، دلار کانادا 8940 تومان، دلار استرالیا 8020 تومانمعامله می شود این در حالی است که روز گذشته (شنبه 26 مرداد) در بازار ارز نیز دلار 11 هزار و 700 تومان، یورو 13 هزار و 200 تومانف پوند 14 هزار و 170 تومان، درهم امارات 3187 تومان، لیر ترکیه 2096 تومان، یوان چین 1662 تومان، دلار کانادا 1789 تومان، دلار استرالیا 7927 تومان مبادله می شد.

 

بانک مرکزی نرخ ۴۷ ارز را برای امروز (27 مرداد) اعلام کرد که تمام نرخ ها نسبت به روز گذشته ثابت ماند.

 

۱۲ مزیت حساب سپرده سرمایه‌گذاری ممتاز بانک مسکن

بانک مسکن به عنوان تنها بانک تخصصی در بخش مسکن، در مسیر سه هدف اصلی شامل تامین مسکن عموم مردم به خصوص اقشار کم درآمد جامعه، افزایش قدرت انتخاب مشتریان و تنوع در ارایه خدمات بانکی، فراهم آوردن زمینه نقل و انتقال امتیاز تسهیلاتی، «حساب سپرده سرمایه گذاری ممتاز» را ایجاد کرده که با توجه به مزایای ویژه آن در نوع خود منحصر به فرد است.

 

افتتاح این نوع حساب می تواند مشتریان بانک مسکن را به طور همزمان از ۱۲ مزیت ویژه برخوردار کند. بهره مندی از امکان دریافت سود، امکان‌ برخورداری از اوراق گواهی حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن و قابلیت خرید و فروش اوراق گواهی حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن از طریق سامانه معاملاتی فرابورس ایران در تمامی شعب بانک از جمله مهم ترین مزیت های افتتاح این حساب به شمار می رود.

 

در عین حال، افتتاح این حساب به مشتریان امکان استفاده از تسهیلات خرید یا احداث واحد مسکونی از محل اوراق گواهی حق تقدم استفاده ازتسهیلات مسکن تا سقف تعیین شده (در حال حاضر در تهران ۶۰ میلیون تومان، در مراکز استان ها و شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر جمعیت معادل ۵۰ میلیون تومان و در سایر مناطق شهری معادل ۴۰ میلیون تومان) در چارچوب ضوابط را فراهم می کند.

 

دیگر مزیت افتتاح این حساب برای مشتریان بانک مسکن، امکان استفاده از تسهیلات جعاله به منظور تعمیر یا تکمیل واحد مسکونی از محل گواهی اوراق حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن تا سقف تعیین شده یعنی ۲۰ میلیون تومان است./

 

 

 

 

 

 

پایان پیام/50

منبع: شبستان

کلیدواژه: نماز جمعه غدیر اردبیل گلپایگان عید غدیر خطبه نماز جمعه خبرگزاری شبستان دهه ولایت و امامت خراسان جنوبي استان همدان اخبار اقتصادی خبرگزاری شبستان اخبار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۸۰۷۸۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رقابت منفی دلار نیما و بازار آزاد

تصمیم دولت برای حمایت از اقشار آسیب پذیر در بازار کالاهای اساسی، نهاده‌های دامی، دارو و تجهیزات پزشکی اگرچه هدف پشتیبانی از مردم را دنبال می کرد، اما به مرور زمان با رانت ارزی که به طور طبیعی به دلیل اختلاف قیمت دلار نیما با بازار آزاد که یک مشکل سنواتی و سنتی است، شکل گرفت؛ اقلام مشمول دریافت این ارز محدودتر شدند و حالا فاصله بین دلار نیما با نرخ غیررسمی، مشکلات بیشتری را نمودار ساخته است که به خصوص در میان شرکتهای بورسی، سر و صدای زیادی به‌ پا کرده و پس لرزه های آن به سهامداران هم رسیده است؛ پس شاید زمان آن رسیده که دولت در این راستا تصمیم جدی تری بگیرد.

افزایش نرخ دلار آزاد و سرکوب آن در تمامی دولتها مسبوق به سابقه بوده است. افزایشی که در سال های اخیر منجر به رشد فاصلۀ این دو نرخ شده و چالش های زیادی را به وجود آورده است، به نحوی که افزایش انگیزه واردات فارغ از نیاز تشدید کرده و در نهایت، منجر به کاهش شدید تراز تجاری کشور شده و طبیعتأ این مسأله موجب افزایش نرخ دلار آزاد در سال‌های آتی خواهد شد.

در این میان، اگرچه بازار غیررسمی ارز در هیچ کشوری به وسعت ایران شکل ندارد و به رسمیت شناخته نمی شود، اما به هر حال واقعیتی است که حداقل در ۵ دولت گذشته و فعلی وجود داشته و ادامه هم یافته است و متاسفانه بازار را هم تحت تاثیر قرار داده است، به نحوی که بسیاری از مواد اولیه تولید و خطوط کارخانجات، با احتساب ارز آزاد محاسبه می شود و نرخ نیمایی جایگاهی در محاسبات ندارد.

در واقع، صنایع کشور تمام هزینه‌های خود را با نرخ دلار آزاد پرداخت کرده؛ اما در نقطه مقابل به علت سیاست‌های رفع پیمان سپاری ارزی و بازگشت ارز صادراتی، ناگزیر مجبور به بازگشت ارز خود با نرخ نیمایی هستند؛ پس طبیعتا این اختلاف زیاد بین این دو نرخ، علاوه بر ایجاد رانت برای عده‌ای خاص به خصوص برای اشخاصی که به منبع دلار نیما دسترسی دارند، سود شرکت‌ها و صنایع را کاهش داده و در صورت تداوم این روند، انتظار نابودی بعضی از شرکت‌ها نیز دور از ذهن نیست.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که اختلاف ۲۰ هزار تومانی بین دلار آزاد و نیما، بیشترین ضربه را به دو صنعت بورسی کشور یعنی صنایع شیمیایی و پتروشیمی و آهن و فولاد می‌زند و زیانی بالغ بر ۵۰۰ همتی را متحمل اقتصاد کشور می‌کند.

این برآورد زیان را حتی می‌توان در صورت‌های مالی شرکت‌ها جست‌وجو کرد؛ جایی که در تمام صنایع، حاشیه سود اکثر نمادهای بازار در سراشیبی سقوط قرار دارند و ادامه این روند برای هیچ اقتصادی مطلوب نیست.

تاثیر این اختلاف به حدی است که تمام فعالین صنعت در خصوص عواقب آن ابراز نگرانی کرده‌اند؛ به‌طوری که حتی مهدی پورقاضی، عضو سابق اتاق بازرگانی تهران معتقد است نیرویی فرای ۳ قوه جلوی کاهش این اختلاف ایستاده است؛ البته وقتی سیاست‌های برخی نهادهای دولتی را دنبال می‌کنیم، متوجه می‌شویم که واقعا انگیزه‌ای برای تک نرخی کردن دلار وجود ندارد؛ چراکه در بعضی از روزها و در اقدامی نمادین تنها ۱ ریال قیمت دلار نیما افزایش می یابد.

حال اگر این اختلاف به صفر برسد چه تغییری در ارزش بازار صنایع به‌وجود خواهد آمد؟

در صورت از بین رفتن کامل اختلاف بین دلار آزاد و نیما، هزینه‌ی تحمیلی به شرکت‌ها کاهش می‌یابد، جریان نقدی مناسبی وارد صنایع شده و بازاریابی و میل به صادرات و فروش افزایش می‌یابد و دولت نیز با رصد دقیق کوتاژهای صادراتی می‌تواند منابع خود را تامین کرده و جیب رانت خواران از این فربه‌تر نمی‌شود.

تصویر زیر برآورد تقریبی افزایش ارزش بازار صنایع در صورت تک نرخی شدن دلار را به نمایش می‌کشد.

 

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

دیگر خبرها

  • اختلاف نرخ ارز، زخمی کهنه بر پیکر اقتصاد ایران؛ ضرورت تصمیم قاطع دولت برای تک نرخی کردن دلار
  • جذب سرمایه گذاری برای تکمیل وایجاد واحدهای بخش کشاورزی در زنجان
  • رقابت منفی دلار نیما و بازار آزاد
  • بازگشت واحد تولیدی فرآورده‌های گوشتی سامان به چرخه تولید
  • دستور رئیسی به بانک ها درباره وام ازدواج، مسکن و اشتغال
  • افزایش ظرفیت تولید فولاد منجر به کاهش نرخ بیکاری خواهد شد
  • تامین ۷۰ درصدی لوله و اتصالات کشاورزی از تولیدکنندگان داخلی
  • کاهش فواصل بهداشتی تولید را افزایش می‌دهد
  • طعم شیرین افزایش تولید با کاهش فواصل بهداشتی
  • ۱۶ واحد تولیدی و صنعتی در استان اردبیل احیا شد