Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل؛ استفاده از نیروگاه خورشیدی خانگی برای تولید برق در منازل به دلیل سهولت در حمل و نقل و همچنین هزینه نگهداری و با توجه به پراکندگی مناطق شهری و روستایی در کشور و به تبع آن در اردبیل، بسیار مقرون به صرفه‌تر است.

در نخستین قدم برای احداث یک نیروگاه یک کیلوواتی برای مصارف خانگی، نیاز به یک فضا در پشت بام یا حیاط خانه است که هر ۱۰ متر مربع قابلیت احداث نیروگاه یک کیلو وات ساعتی را دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حسن محمدی مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان اردبیل در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل گفت: از سال گذشته به صورت جدی گرایش به سمت راه‌اندازی نیروگاه خورشیدی در سطح استان افزایش داشته به طوری که مشترکین واجد شرایط در صورت تقاضای پنل خورشیدی از اداره برق اردبیل، صاحب یک نیروگاه کوچک خورشیدی در زمین، خانه یا پشت بام خود خواهند بود.

محمدی از افتتاح و بهره‌برداری نخستین نیروگاه خورشیدی مگاواتی شمالغرب کشور در اردبیل خبر داد و اظهار کرد: نخستین فاز نیروگاه دو مگاواتی خورشیدی با ظرفیت یک مگاوات، در زمینی به مساحت سه هکتار و اعتباری بالغ بر ۹۰ میلیارد ریال توسط سرمایه‌گذار بخش خصوصی در جنوب شهرستان اردبیل به بهره‌برداری رسیده است.

او با اشاره به اینکه ساخت این نیروگاه خورشیدی برای حدود ۱۰۰ نفر بصورت مستقیم و غیرمستقیم اشتغال ایجاد کرده است، اضافه کرد: پیش‌بینی می‌گردد فاز‌های بعدی فرآیند احداث این نیروگاه خورشیدی با جذب اعتبارات لازم طی ماه‌های آینده میسر گردیده و نیروگاه مذکور با ظرفیت کامل به بهره‌برداری برسد.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان اردبیل ادامه داد: با ساخت این نیروگاه، تولید انرژی پاک به میزان سالیانه هزار و ۶۳۰ مگاوات‌ساعت، صرفه‌جویی در مصرف سوخت فسیلی به میزان ۵۶۰ هزار مترمکعب گاز طبیعی در سال و کاهش انتشار گاز‌های آلاینده (CO ۲) سالانه به میزان هزار و ۳۷۱ تن، تحقق می‌یابد.

محمدی با اشاره به راه‌اندازی نیروگاه خورشیدی اداره برق استان اردبیل نیز گفت: در حال‌حاضر تمام سعی ما بر این است تا ۲۰ درصد برق ادارات استان را از طریق پنل‌های خورشیدی نصب گردیده تامین کنیم، که در این زمینه اداره برق اردبیل پیشرو بوده و نخستین پنل خورشیدی را در جنب این شرکت راه‌اندازی کرده است.

سال ۹۸ سالی بدون خاموشی

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان در پاسخ به یکی از سوالات خبرنگار ما گفت: خوشبختانه از ابتدای سال ۹۸ تا به امروز شاهد هرگونه قطعی و خاموشی که بر اساس برنامه تنظیم مدار یا توزیع برق باشد نبودیم، که انتظار می‌رود با رعایت مولفه‌های اساسی در راستای اصلاح الگوی مصرف ، تا پایان سال نیز هیچگونه خاموشی گسترده در شبکه توزیع نداشته باشیم.

محمدی با بیان اینکه رعایت الگوی مصرف در تمامی مناطق استان مورد تاکید است، اظهار کرد: در این راستا بیشتر توجه ما بر روی مناطق گرمسیر استان متمرکز است که شامل شهر‌های بیله‌سوار، گرمی و پارس‌آباد است.

او تصریح کرد: برنامه‌ای که برای توزیع امسال در نظر گرفته شده است برنامه صفر، ۹۸ بوده به طوری که طبق برنامه‌ریزی‌ها و طرح‌هایی که به صورت مشخص از سوی این شرکت تعیین گردیده است، در سال ۹۸ هیچگونه خاموشی سراسری در شبکه توزیع نخواهیم داشت.

تولیدی که سه برابر میزان مصرف است

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان با اشاره به فعالیت مطلوب نیروگاه‌های استان در راستای توزیع انرژی بیان کرد: خوشبختانه در حال‌ حاضر میزان تولید انرژی برق ما در سطح استان توسط نیروگاه‌های بادی، دیزلی، خورشیدی و آبی سه برابر میزانی است که توسط مشترکین منطقه مصرف می‌شود.

محمدی با اشاره به اینکه راه‌اندازی نیروگاه‌های بادی و خورشیدی در استان کمک شایانی به تولید و تعادل در توزیع بین تمام مشترکین کرده است، افزود: در حال‌حاضر دو نیروگاه بادی در شهر‌های سرعین و نیر، نیروگاه برق ما که به عنوان نیروگاه اصلی و با نام سبلان شناخته شده است در منطقه مشگین‌شهر، و چند نیروگاه دیزلی و آبی در مناطق گرمی، مغان و اردبیل، بخش مهمی از نیروگاه‌های تولید انرژی ما را شامل می‌شوند.

او تصریح کرد: با فعالیت نیروگاه‌های مذکور در سطح استان در مجموع سالیانه هزار و ۵۰ مگاوات تولید برق داریم که این میزان به طور تقریبی سه برابر میزان مصرف است.

این مسئول با اشاره به اهمیت نیروگاه‌های خورشیدی افزود: در حال حاضر تاکید ما بر روی نیروگاه‌های تاثیرپذیر خورشیدی است که امید می‌رود با تعامل دستگاه‌های مربوطه و همچنین مردم استان در بخش‌های مختلف خانگی، تجاری، صنعتی و کشاورزی هرچه زودتر شاهد راه‌اندازی شبکه گسترده‌ای از پنل‌های خورشیدی، جهت تولید و توزیع انرژی مفید برق باشیم.

نصب ۲۹۰۰ کنتور هوشمند

رئوف حسن‌پور معاون فروش و خدمات مشترکین توزیع نیروی برق استان اردبیل در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل گفت: روند نصب کنتور هوشمند در سطح استان ایده‌آل بوده و هم‌اکنون ۲ هزار و ۲۰۰ مشترک در بخش‌های عمومی، صنعتی و کشاورزی اقدام به نصب کنتور هوشمند کرده‌اند.

او با اشاره به برنامه‌ریزی برای نصب کنتور‌های هوشمند بیشتر در سطح استان تصریح کرد: نصب ۷۰۰ کنتور دیگر نیز در دستور کار توزیع نیروی برق استان است.

معاون فروش و خدمات مشترکین توزیع نیروی برق ادامه داد: در مرحله اول ما به برخوردارسازی این مقدار از مشترکین اکتفا کردیم، اما در مراحل بعدی کنتور‌های خانگی و تجازی نیز هوشمندسازی خواهند شد.

۵۵۰ هزار مشترک برق ۹۳ درصد الگوی مصرف را رعایت می‌کنند

حسن‌پور با اشاره به تعداد کل مشترکین برق در استان گفت: در حال‌حاضر بالغ بر ۵۵۰ هزار مشترک در بخش‌های خانگی، تجاری، صنعتی و کشاورزی دارای انشعاب استاندارد و مجاز هستند که در این زمینه برخی مشترکین با ارتکاب تخلف اقدام به انشعاب غیرمجاز کرده‌اند.

او تصریح کرد: در حال‌حاضر تعداد یا آماری از انشعاب‌های غیرمجاز در دست نیست و در اصل این مهم یک مولفه متغیر بوده به طوری که بعد از جمع‌آوری ماموران پایش و بازرس ما، برخی مشترکین دوباره اقدام به استفاده از برق غیرمجاز می‌کنند، اما به اگر به طور تقریبی اشاره‌ای داشته باشیم تعداد این مشترکین بالای ۲ هزار مورد هستند.

معاون فروش و خدمات مشترکین توزیع نیروی برق افزود:‌ نرخ انرژی و هزینه تمام شده انرژی برق بسیار بالاست، به طوری که ما تنها ۷۳ تومان از مشترکین دریافت می‌کنیم و این در حالی است که فقط هزینه‌های تولید و چرخه تولید از نیروگاه‌های آبی، گازی و بخار و هزینه‌های انتقال و توزیع، بالای ۲۵۰ تومان است.

حسن‌پور بدمصرفی در مناطق حاشیه استان اردبیل را شیوع یافته دانست و تصریح کرد: در شهرستان‌های پارس‌آباد، اردبیل و مشگین‌شهر که حاشیه‌نشینی بیشتر هست و با توجه به محدودیت‌های اختصاص انشعاب بد مصرفی و تخلف در این زمینه را شاهد هستیم.

او در خصوص سرقت سیم‌های مسی نیز گفت: این اتفاق همیشه از جانب عده‌ای خاص اتفاق افتاده و همین موضوع شرکت برق را مجبور به استفاده از کابل‌های خودنگهدار کرده است که در حال‌حاضر با اینکه محدودیت اعتباری داریم، اما اقدام به تعویض کابل‌های مسی به کابل‌های خودنگهدار کردیم.

معاون فروش و خدمات مشترکین توزیع نیروی برق استان از دستگاه‌های انتظامی و امنیتی خواست تا به طور جدی به مسئله سرقت کابل‌های مسی در سطح استان ورود کند و با متخلفین در این زمینه برخورد نمایند.

اجرای طرح مدیریت سبز از مهر امسال

حسن‌پور با اشاره به اجرای طرح ملی حذف قبض‌های کاغذی در استان اظهار کرد: طرح ملی حذف قبض‌های کاغذی یا طرح مدیریت سبز از سوی شرکت توانیر ابلاغ شده و از ابتدای مهر سال جاری هیچگونه قبض کاغذی صادر نمی‌شود.

او با تاکید بر اهمیت آگاهی‌سازی و اطلاع‌رسانی در این زمینه تصریح کرد: به صورت گسترده‌ای به تمامی مشترکین ابلاغ کردیم که به روش‌های متفاوتی که جهت پیشبرد طرح مدیریت سبز اجرا می‌شود، توجه کافی را داشته باشند.

معاون فروش و خدمات مشترکین توزیع نیروی برق استان ادامه داد: مراجعه به سایت شرکت، همکاری با ماموران کنتور نویس یا مراجعه به دفاتر پیشخوان خدمات دولتی از قبیل راه‌هایی است که مشترکین عزیز می‌توانند جهت شرکت در این طرح ملی و گسترده با شرکت توانیر همکاری داشته باشند.

به گفته حسن‌پور ارسال شماره اشتراک به شماره سامانه ۱۰۰۰۰۴۵۱۱۲۱ روشی آسان جهت فعال نمودن صدور قبض الکترونیکی می‌باشد.

بدمصرفی چالش اصلی مدیریت برق

یوسف یوسفی مدیر دفتر مدیریت مصرف برق استان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل، با اشاره به رواج بدمصرفی در سطح کشور و همچنین مناطق گرمسیر اردبیل گفت: متاسفانه در حال‌حاضر در بین مشترکین برق استان هم پرمصرف داریم و هم بدمصرف که همین موضوع گا‌ها مشکلاتی را پدید می‌آورد که اصلی‌ترین چالش در این زمینه هدر رفت انرژی‌ای است که برای تامین آن توان کلانی خرج می‌شود.

یوسفی با بیان اینکه ما تابع توزیع پیک بار کشور هستیم افزود: پیک بار استان در ساعات شبانه است، اما پیک مصرف کشوری از ساعت ۱۲ تا ۱۷ یعنی در ساعاتی که بار سرمایشی شبکه بالاست، تعیین گردیده است.

او ادامه داد: متاسفانه در کشور ما بیشتر مشترکین بدمصرف هستند و شدت مصرف انرژی بسیار بالاتر از میانگین کشور‌های خاورمیانه است. الگوی کشور ما مطابق هیچ الگوی خاصی نیست و این به این معنی است که ما به شدت بد مصرف هستیم.

مدیر دفتر مدیریت مصرف برق استان در خصوص تخصیص طرح تشویقی برای مشترکین کم‌بار گفت: عمدتا طرح تشویقی که در نظر گرفته می‌شود در بخش صنایع و با توجه به ضوابط ارائه شده است.

یوسفی ادامه داد: صنایعی که با ما همکاری لازم جهت کاهش مصرف در ساعات پیک مصرف را داشته باشند و همچنین با ما قرارداد داشته باشند، به تناسب صرفه‌جویی در ساعات مصرف، برایشان تشویقی محاسبه می‎شود.

کاهش بار مالی قبوض برق با رعایت الگوی مصرف

او با تاکید بر اهمیت طرح‌های تشویقی اداره کل برق استان اردبیل افزود: در بخش کشاورزی اگر مشترکی ۳ تا ۴ ساعت در ساعات پیک مصرف صرفه‌جویی کرده باشد، عمدتا ۲۰ ساعت برق مجانی در اختیار آن مشترک قرار خواهد گرفت.

یوسفی گفت: در دو سال اخیر ۲ میلیارد تومان پاداش در تعرفه‌های خانگی، صنعتی، کشاورزی و تجاری پاداش پرداخت شده است.

مدیر دفتر مدیریت مصرف برق استان، با بیان اینکه در بخش خانگی هم امسال الگوی مصرف تعیین و مشخص گردیده است، افزود: از ۱ خرداد تا ۱۵ شهریور الگوی مصرف تعریف شده است و در مناطق معتدل در ۹ ماهه سال ۲۰۰ کیلووات و در مدت سه ماهه تابستان حدود ۳۰۰ کیلووات برق مصرف می‌شود. به طوری که این رقم در مناطق گرمسیری متفاوت بوده و مشترکین در ۹ ماهه سال حدود ۳۰۰، اما در سه ماهه تابستان چیزی حدود ۴۰۰ کیلووات برق مصرف می‌کنند.

یوسفی از اعمال طرح تشویقی بخش خانگی نیز خبر داد و اظهار کرد: اگر مشترکی در بازه زمانی مشخص (۱ خرداد لغایت ۱۵ شهریور) و در قیاس سالانه مصرف کمتری داشته باشد، ۵۰ تا ۶۰ درصد معافیت به آن مشترک تعلق گرفته و برخی مشترکین نیز با رعایت اصولی الگوی مصرف از برق رایگان برخوردار هستند.

به گفته او امسال نسبت به سال گذشته بیش از ۳۰۰ درصد افزایش قرارداد در اداره کل برق استان اتفاق افتاده که ۴۴۰ مشترک نیز در این زمینه تفاهم نامه همکاری امضا کردند.

ساعات اوج مصرف برق در استان

مدیر دفتر مدیریت مصرف برق استان، در خصوص ساعات پیک بار مصرف انرژی در استان در تعرفه‌های مختلف گفت: در مشترکین خانگی ساعات ۱۹ الی ۲۳ زمان اوج مصرف شبکه، در ادارات از ۱۱ الی ۱۵، در بخش صنعتی بالای پیک مگا ۱۲ الی ۱۸ و به این ترتیب ساعات اوج مصرف برق در استان تعیین شده است.

یوسفی در تشریح توصیه‌های رعایت یا اصلاح الگوی مصرف و صرفه‌جویی در مصرف برق گفت: با توجه به اینکه پرمصرف‌ترین وسیله الکتریکی ما کولر‌ها هستند، نیاز است تا مشترکین هر بخش و تعرفه، سرویس کولر‌های خود را به صورت منظم انجام دهند و حتما کولر‌ها را روی ۲۴ درجه تنظیم کنند چرا که مصرف انرژی در درجات پایین بسیار بالاتر از مصرف در درجه مذکور می‌باشد.

او ادامه داد: بسته بودن درب و پنجره‌ها در هنگام استفاده از وسایل سرمایشی حتما به مردم استان توصیه می‌شود و اینکه خاموش بودن وسایل برقی اضافی در هنگام عدم استفاده از شی مورد نیاز، حتما مورد تاکید است.

یوسفی یادآور شد: نیاز است تا مشترکین عزیز در کنار این توصیه‌ها نسبت به استفاده از وسایل پرمصرف در ساعات پیک بار اقدام نکنند، مخصوصا مشترکینی که در مناطق گرمسیری استان ساکن هستند.

به گفته این مسئول در حال‌ حاضر ۹۳ درصد مشترکین استان الگوی مصرف را به خوبی رعایت می‌کنند و تنها ۷ درصد مشترکین با بدمصرفی از این الگو عدول کردند.

یکی از مهمترین ویژگی‌های تمدن فعلی دنیا استفاده گسترده از انرژی الکتریکی است، چنانچه در طول چند دهه اخیر مصرف برق در فعالیت‌های مختلف جامعه گسترش چشمگیری یافته و امروزه زندگی بدون برق و دستگاه‌های برقی غیر قابل تصور است.

برق؛ این بازوی نام آشنای زندگی‌های امروزی، با وجود اینکه در تمامی زوایای خانه‌های ما حضور یافته و سبب رفاه مردم شده، بی‌انصافی است اگر با عدم رعایت اصول در مصرف یا برخی احجاف‌های آگاهانه یا غیرآگاهانه خود را از این انرژی حیاتی محروم کنیم.

گزارش از نوشین سلامت

انتهای پیام/س

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: الگوی مصرف اردبیل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۸۱۳۵۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تزریق ۵ هزار میلیارد تومان نقدینگی به بورس انرژی

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، «مصطفی رجبی مشهدی» از تزریق پنج هزار میلیارد تومان به بورس انرژی خبر داد و گفت: بر اساس وعده، ۵ هزار میلیارد تومان در روز اول اردیبهشت به بورس انرژی تزریق و هم‌اکنون در هفته دوم اردیبهشت نیز پنج هزار میلیارد تومان برای دومین بار تزریق شد.

مدیرعامل شرکت توانیر با بیان اینکه این اقدام یکی از گام‌های تعریف شده برای توقف موتور بدهی در صنعت برق است، تصریح کرد: پیش‌بینی می‌شود با تزریق این مبلغ و اعتبار باقی مانده در حساب‌های وکالتی شرکت‌های توزیع در هفته گذشته، شاهد افزایش حجم معاملات در بورس انرژی برای هفته آتی باشیم؛ همچنین در هفته گذشته ارزش معاملات برق در بورس انرژی به ۱۲۱ میلیارد تومان رسید.

وی بیان کرد: به همین منظور ۳۲ شرکت توزیع برق مورد نیاز خود را از بورس خریداری کردند؛ البته در هفته گذشته سهم نیروگاه‌های خصوصی از برق عرصه شده در بورس انرژی ۴۶ درصد و سهم نیروگاه‌های دولتی ۵۴ درصد بوده است.

مدیرعامل شرکت توانیر با اشاره به عزم وزارت نیرو و شرکت توانیر از اجرای این طرح گفت: بر اساس رویه جدید مالی صنعت برق کشور، تمامی مبالغ واریزی به حساب مدیریت منابع صنعت برق به صورت منظم و به حساب شرکت‌های توزیع و همچنین حساب خرید برق شرکت‌های توزیع واریز خواهد شد و خوشبختانه شاهد رونق و افزایش حجم معاملات در بورس انرژی هستیم.

 

دیگر خبرها

  • نهضت تولید سبز با برق سبز در شهرستان بردسکن کلید خورد
  • تابستان چقدر کمبود برق داریم؟
  • افتتاح هفت نیروگاه خورشیدی در مدارس کشور
  • راه‌اندازی ۴ نیروگاه خورشیدی در سال جدید
  • شهرداری مشهد ۴ نیروگاه خورشیدی احداث می‌کند
  • تزریق ۵ هزار میلیارد تومان نقدینگی به بورس انرژی
  • چگونه کشور‌های جهان از خورشید طلا و از باد پول می‌سازند؟
  • چگونه کشور‌های جهان از خورشید طلا و از باد پول می‌سازند؟!
  • گامی نو در صنعت راهسازی/توسعه فناوری‌های قیر و آسفالت با مشارکت دانش‌بنیان‌ها
  • توسعه فناوری های قیر و آسفالت، گامی نو در صنعت راهسازی کشور